نمایش نتایج: از 1 به 6 از 6

موضوع: نظر مراجع تقلید درباره بازی پاسور

  1. #1
    مدیرکل انجمنهای نور آسمان vorojax آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jun 2008
    محل سکونت
    همشهری حضرت عشق
    نوشته ها
    7,305
    تشکر
    6
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض نظر مراجع تقلید درباره بازی پاسور


    فردا - رهبر معظم انقلاب نظر خود را در خصوص بازی با پاسور اینگونه اعلام کرده اند: بازى با ورقى كه عرفا از آلات قمار محسوب می‏شود، بطور مطلق حرام است و جايز نيست انسان با اختيار در مجلس قمار يا بازى با آلات قمار شركت كند.
    ایشان همچنین تصریح کرده اند ، وبطور كلى بازى با هر چيزى كه مكلّف تشخيص دهد از آلات قمار است و يا در آن شرطبندى شود، به هيچ وجه، جائز نيست ولی بازى با هر وسيله‏اى كه جزء آلات قمار به حساب نيايد، بدون شرطبندى، اشكال ندارد.
    همچنین آیت الله العظمی سیستانی نیز در این خصوص با اشاره به شرایط عرف در جامعه خاطرنشان کرده اند: اگر بازی با آن بدون برد و باخت مالی باشد ، در اين صورت بازی با آن بدون برد و باخت مالی اشكال ندارد.
    در این بین نظر آیت الله مکارم شیرازی نیز اینگونه اعلام شده است ؛ بازي با پاسور چنانچه در عرف محل از حالت قمار خارج شده باشد اشكالي ندارد .

    نظر آیت الله جوادی آملی نیز در خصوص شرایط جایز بودن بازی پاسور شبیه به نظرات دیگر مراجع است ، به صورتی که ایشان عنوان کرده اند اگر چيزى در زمان گذشته ابزار قمار بود، ولى فعلاً ابزار قمار نيست، بازى با آن بدون برد ‏و باخت، جايز است.‏

    ضمن آنکه ایشان در ادامه فرموده اند ؛اگر چيزى در يك منطقه، اصلاً ابزار قمار نيست؛ هرچند در بعضى منطقه‌ها ابزار قمار ‏است، بازى با آن بدون برد و باخت، در منطقه اول جايز است. ‏

  2. # ADS
    Circuit advertisement
    تاریخ عضویت
    Always
    محل سکونت
    Advertising world
    نوشته ها
    Many

     

    حرز امام جواد

     

  3. #2
    حرفه ای
    تاریخ عضویت
    Jul 2009
    نوشته ها
    784
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض RE: نظر مراجع تقلید درباره بازی پاسور

    همچنین آیت الله العظمی سیستانی نیز در این خصوص با اشاره به شرایط عرف در جامعه خاطرنشان کرده اند: اگر بازی با آن بدون برد و باخت مالی باشد ، در اين صورت بازی با آن بدون برد و باخت مالی اشكال ندارد.
    با عرض معذرت این مطلب رو از کجا پیدا کردی؟

  4. #3
    مدیرکل انجمنهای نور آسمان vorojax آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jun 2008
    محل سکونت
    همشهری حضرت عشق
    نوشته ها
    7,305
    تشکر
    6
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض RE: نظر مراجع تقلید درباره بازی پاسور

    منبع ذکر شده :
    فردا
    این هم لینکش خدمت شما : http://www.fardanews.com/fa/pages/?cid=92236

  5. #4
    همکار بازنشسته javadkhan آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jun 2011
    نوشته ها
    3,688
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض

    یه سزی هم به سایت آیت ا...سیستانی بزنید آقای سیستانی من خودم توی سایتش رقص محلی رو هم حرام نمیدانند

  6. #5
    کاربر فعال
    تاریخ عضویت
    Nov 2010
    نوشته ها
    269
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط vorojax نمایش پست ها
    فردا - رهبر معظم انقلاب نظر خود را در خصوص بازی با پاسور اینگونه اعلام کرده اند: بازى با ورقى كه عرفا از آلات قمار محسوب می‏شود، بطور مطلق حرام است و جايز نيست انسان با اختيار در مجلس قمار يا بازى با آلات قمار شركت كند.
    ایشان همچنین تصریح کرده اند ، وبطور كلى بازى با هر چيزى كه مكلّف تشخيص دهد از آلات قمار است و يا در آن شرطبندى شود، به هيچ وجه، جائز نيست ولی بازى با هر وسيله‏اى كه جزء آلات قمار به حساب نيايد، بدون شرطبندى، اشكال ندارد.
    همچنین آیت الله العظمی سیستانی نیز در این خصوص با اشاره به شرایط عرف در جامعه خاطرنشان کرده اند: اگر بازی با آن بدون برد و باخت مالی باشد ، در اين صورت بازی با آن بدون برد و باخت مالی اشكال ندارد.
    در این بین نظر آیت الله مکارم شیرازی نیز اینگونه اعلام شده است ؛ بازي با پاسور چنانچه در عرف محل از حالت قمار خارج شده باشد اشكالي ندارد .

    نظر آیت الله جوادی آملی نیز در خصوص شرایط جایز بودن بازی پاسور شبیه به نظرات دیگر مراجع است ، به صورتی که ایشان عنوان کرده اند اگر چيزى در زمان گذشته ابزار قمار بود، ولى فعلاً ابزار قمار نيست، بازى با آن بدون برد ‏و باخت، جايز است.‏
    ضمن آنکه ایشان در ادامه فرموده اند ؛اگر چيزى در يك منطقه، اصلاً ابزار قمار نيست؛ هرچند در بعضى منطقه‌ها ابزار قمار ‏است، بازى با آن بدون برد و باخت، در منطقه اول جايز است. ‏
    با سلام ..
    یک قاعده کلی در قرآن وروایات هست وآن اینکه: قمار کردن حرام است .( یعنی پول درآوردن از راه نادرست و بدون تلاش و کار با شرط برد وباخت) ..
    حال هر وسیله ای که با آن منحصرا قمار میشود درهرزمان هم داشتن آن و هم خرید وفروش آن وهم عمل آن حرام است ...
    از این قاعده کلی ...فقها ... استنباط نمودند که شرط حرمت مثلا پاسور این است که از طریق آن قمار شود.
    لذا اگه مثلا امروزه پاسور از حالت قمار خارج شود حتی دربرخی منطقه ، دیگه اون حرمت بار نمیشود زیرا قمار یعنی برد و باخت پولی یا مالی صورت نگرفته..
    موفق باشید
    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]

    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]

  7. #6
    کاربر فعال
    تاریخ عضویت
    Nov 2010
    نوشته ها
    269
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط javadkhan نمایش پست ها
    یه سزی هم به سایت آیت ا...سیستانی بزنید آقای سیستانی من خودم توی سایتش رقص محلی رو هم حرام نمیدانند
    با سلام آقا جواد ..
    در باره رقص هم باید گفت: برخی فقها رقصیدن را فی نفسه حرام نمیدانند. لذا رقصیدن زن برای شوهر ویا بالعکس مانعی نداره ...

    اقسام رقص
    1ـ رقص انسان براى خود؛
    2ـ رقص مرد در جمع مردان؛
    3ـ رقص زن در جمع زنان؛
    4ـ رقص زن نزد مرد يا مردان نامحرم؛
    5ـ رقص مرد نزد زن يا زنان نامحرم؛
    6ـ رقص زن نزد مرد يا مردان محرم غير شوهر؛
    7ـ رقص مرد نزد زن يا زنان محرم غير همسر؛
    8ـ رقص زن نزد شوهر؛
    9ـ رقص مرد نزد همسر خود
    عناوين عامّى كه در صورت ثبوت، ممكن است بر عمل رقص منطبق شوند از اين قرارند:
    1ـ لهو؛= بیهوده
    2ـ باطل؛= دارای ضرر
    3ـ لغو؛= کاری که هدف صحیح ندارد.
    4ـ لعب؛ = ضد جدی
    5ـ پرده‏درى و زمينه‏سازى براى وقوع در حرام.
    دراینکه .. رقص فی نفسه جزو یکی از موارد فوق باشد بین فقها اختلاف است.
    اما دليل خاص

    روايتى از حضرت صادق(ع) نقل شده است كه در آن عنوان «زفن» آمده و از آن نهى شده است و اين واژه به گزارش اهل لغت،(27) هم‏معنا و مرادف «رقص» است. و روايت اين است:
    محمد بن‏يعقوب كلينى از على بن‏ابراهيم از پدرش ابراهيم بن‏هاشم از نوفلى از سكونى از حضرت صادق(ع) نقل مى‏كند كه پيامبر گرامى(ص) فرمودند:
    «أنها كم عن الزّفن و المزمار و الكوبات و الكبرات؛ شما را از رقص و ناى و طبل كوچك و بزرگ نهى مى‏كنم.»(28)
    استدلال به اين حديث بر حرمت مطلق رقص به اين صورت است كه اولاً: سند اين روايت، معتبر و مورد اعتماد بيشتر فقها به ويژه متأخرين است. و ثانيا: آن گونه كه در دانش «اصول فقه» ثابت شده است، نهى چه به صورت هيئت و چه به گونه ماده، ظهور در حرمت دارد مگر اينكه دليلى مانع انعقاد اين ظهور گردد و آن را به كراهت برگرداند، كه در اين مورد چنين دليل معتبرى وجود ندارد. و ثالثا: در اين حديث «زفن» به صورت مطلق بى‏آنكه به نوع خاصى از آن مقيد شده باشد مورد نهى واقع شده است كه بر حرمت همه اقسام رقص‏ها دلالت دارد.
    اين حديث با اين سند و دلالت به نظر عده‏اى از فقها مورد قبول و اعتبار است.
    گرچه ممكن است از نظر برخى ديگر در مقام فتوا مورد ترديدباشد یا قابل قبول نباشد.
    مثلا رقص شخص براى خود، بى‏هيچ بيننده و نيز رقص همسر را براى همسر را دلیلی بر حرمت نمیدانند. پس باید دید مرجع تقلید از روایات عام یا خاص چه استنباط میکند.
    به هر حال نسبت دادن حکمی به خدا بسیار دقت لازم دارد... البته که رعایت احتیاط عالی است.
    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]

    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
کانال سپاه