گفتار علامه مجلسى پيرامون داستان معراج
علامه مجلسى رحمه الله مى گويد: بدان كه معراج پيامبر صلى الله عليه و آله وسلم به بيت المقدس و سپس به سوى آسمان، در يك شب و با پيكر شريف آن حضرت (يعنى معراج روحانى نبوده، بلكه جسمانى بوده) صورت گرفته است و آيات و احاديث متواترى از طرق راويان خاصه و عامه، بر آن دلالت دارد و انكار اين آيات و احاديث و يا تأويل كردن به معراج روحى و يا اينكه معراج در عالم رؤسا صورت گرفته است، يا از اندكىِ پژوهش و كاوش در آثار ائمه طاهرين عليهم السلام سرچشمه مى گيرد و يا از كم دينى و ضعفِ يقين و يا فريفته شدن به زبان بازيهاى فيلسوف نمايان. تصور نمى كنم احاديث و اخبار وارد شده در اين بحث، در هيچ بحث ديگرى از اصول مذهب اين چنين [محكم و مستند ]آمده باشد. نمى دانم چه چيز باعث شده است كه اين گروه، اصول را بپذيرند و ادعاى آگاهى از آن را سر دهند، ولى در عين حال در اين امر مهم، توقف كنند!. از اين رو شايسته است به آنان گفته شود: «أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَـبِ وَ تَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ[62]؛ آيا شما به پاره اى از كتاب ايمان مى آوريد، و به پاره اى كفر مى ورزيد؟».
درباره استدلال آنان به عدم امكان شكافته شدن و سپس التيام افلاك و آسمانها (بايد گفت): بر هيچ خردمندى پوشيده نيست كه همه آنچه كه آنان بدان متوسل شده اند شبهه و توهمى بيش نيست. استدلال آنان به فرضِ كامل بودن تنها بر عدم امكان شكافتن افلاكى كه تمامى اجسام را احاطه كرده است، دلالت دارد ولى معراج مستلزم اين امر نيست و اگر اين شبهه افكنيها و شك و ترديدها، معراج را، كه از طريق احاديث متواتر به اثبات رسيده است نفى كند، بايد بتوان در تمامى ضروريات دين ترديد نمود.
بدان كه علماى سلف و اهل تحقيق و پژوهش، هرگز در اين مسأله ترديد و توقفى ننموده اند و شيخ الطائفه (شيخ طوسى رحمه الله) در تفسير التبيان مى گويد: «در باور اهل تفسير و اصحاب ما [علماء شيعه] ـ همان گونه كه «جبايى» ذكر مى كند ـ پيامبر صلى الله عليه و آله وسلم در همان شب خاص به آسمانها عروج كرد تا اينكه در آسمان هفتم به جايگاه «سدرة المنتهى» رسيد و خداوند نشانه هايى از آسمانها و زمين را به پيامبر صلى الله عليه و آله وسلم نشان داد، تا معرفت و شناخت او افزايش يابد و اين حادثه در بيدارى پيامبر صلى الله عليه و آله وسلم رخ داده است و نه رؤسا؛ و قرآن به معراج شبانه پيامبر صلى الله عليه و آله وسلم از مسجدالحرام به مسجدالأقصى گواهى مى دهد؛ و دومين شاهد، با احاديث و اخبار دريافت مى شود.»
اين سخن شيخ، كه مى گويد: «در ميان ياران و اصحاب ما» دلالت بر اتفاق نظر آنان [علماء شيعه] در اين مسأله دارد[63].