نمایش نتایج: از 1 به 1 از 1

موضوع: « لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِی کَبَدٍ »انسان درد سر دارد و در سختی و رنج و درد

  1. #1
    مدیر ارشد انجمنهای نور آسمان خادم الزینب آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Oct 2010
    محل سکونت
    مازندران
    نوشته ها
    13,433
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض « لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِی کَبَدٍ »انسان درد سر دارد و در سختی و رنج و درد

    « لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِی کَبَدٍ » انسان درد سر دارد و در سختی و رنج و درد است . (1)


    نقش سختی‌ها در رشد انسان



    انسان همواره در سختی ها می باشد ، و انتظار اینکه دنیا به کسی خوش بگذرد را باید از ذهنمان پاک کنیم .در دنیا هیچکس خوش نیست .

    انسان را طوری آفریدیم که در میان سختی‌ها باشد. چون رشد انسان در سایه سختی‌ها است. انسان در زمین صاف رشد نخواهد کرد . زندگی مرفه انسان را تن پرور می‌کند. « کَبَدٍ » در لغت به معنی تعب و سختی می باشد .
    در نهج البلاغه داریم : « قرن سعتها فاقتها ؛ یعنی کنار گشایش‌ها تلخی هاست .»۲ می خواهد بگوید : دنیا جای سختی است ، دنیا جای خوشی نیست .

    دنیا چه جایگاهی است ؟!


    دنیا میدان رشد است . در میدان رشد باید ابزار سختی‌ها وجود داشته باشد . وقتی می‌گوییم رزم شبانه است ؛ یعنی خودت را آماده کن ، شب می‌خواهیم تا صبح روی تپه ها ، رزم آبی رزم خاکی بدویم . اگر به سرباز بگویند اینجا پادگان است ، دوره نظامی است ، دیگر نمی‌گوید چرا این متکّا پر نیست ، این پتو چرا ملافه ندارد !
    در میدان رشد باید با حوادث دست و پنجه نرم کنیم . امیرالمؤمنین (ع) فرمود : « درختهای کویر که آب نمی‌خورند ، چوبشان محکمتر است از درختهایی که کنار جوی آب هستند .»۳
    شتر که در کویر است ، مقاومتش از طاووسی که در باغ است بیشتر است .

    آمیختگی دنیا با بلا و مصیبت

    امیرالمؤمنین فرمود : « دنیا خانه ای است که با بلا مخلوط شده است .»۴


    مغرور نشدن به ثروت و قدرت دنیا

    آیا به تو یک جفت چشم ندادیم ؟ تو با چشم می‌بینی ، اما خالق چشم را نمی‌بینی ؟ «أَیَحْسَبُ أَنْ لَمْ یَرَهُ أَحَدٌ »۵
    آیا فکر می‌کنی کسی تو را نمی‌بیند ؟ تو همه را می‌بینی ، اما خالق تو را نمی‌بیند ؟ آیا به تو یک جفت لب ندادیم ؟ آیا به تو زبان ندادیم ؟ امکاناتی به تو دادیم ، ولی انسان باز به بیراهه می‌رود .
    آیا انسان خیال می‌کند کسی حریفش نمی‌شود ؟! مغرور نشوید ! اگرخیلی باسواد هستید ، ممکن است خدا چنان حافظه را از شما بگیرد که حتی اسم خودتان را هم فراموش کنید !

    به هیچ چیزنباید مغرور شد ! عمروبن عبدودّ قهرمان احد قهرمان خندق خیلی پول خرج کرد که جنگ خندق را برنده بشود ، اما برنده نشد ، گفت : « أَهْلَکْتُ مَالًا لُبَدًا »۶ . پشم متراکم را لبد می‌گویند ، لبد یعنی خیلی پول‌های زیادی خرج کردم ولی به نتیجه نرسیدم .
    چقدر آمریکا پول داد که جمهوری اسلامی را براندازد ؟! روز به روز بر قدرت جمهوری اسلامی اضافه می‌شود وروز به روز آمریکا در دنیا خوارتر می‌شود .
    تمام کسانی که پول‌های خوبی دارند اما در راه خدا خرج نمی‌کنند ، در قیامت شعارشان این جمله خواهد بود : «أَهْلَکْتُ مَالًا لُبَدًا »
    خدا می فرماید : ما امکانات دادیم اما این از گردنه‌ها بالا نرفتید ! چشم وگوش و عقل به تو دادیم که بروی ، ولی نرفتی. به تو نردبان دادیم ، اما از آن بالا نرفتی . امکانات داشتی ، اما از این امکانات برای قیامتت ذخیره نکردی ؛ « فَلَا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ وَمَا أَدْرَاکَ مَا الْعَقَبَةُ»


    شناخت حق از باطل و خوب از بد

    خداوند می فرماید :
    « أَیَحْسَبُ أَنْ لَمْ یَرَهُ أَحَدٌ » آیا می پندارید که خداوند نمی بیند ، در حالی که خدا به شما یک جفت چشم بینا وزبانی گویا داده است : « أَلَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَیْنَیْنِ وَلِسَانًا وَشَفَتَیْنِ »۷ قطعاً خدایی که به انسان چشم بینا داده است ، خود نیز باید بالاتر از آن را داشته باشد . در آیه ای از قرآن خداوند می فرماید :
    « هَدَیْنَاهُ النَّجْدَیْنِ »۸ دو راه برجسته را به تو نشان دادیم . حق و باطل . راه حق را فهمیدی ، راه باطل را هم فهمیدی ، امکانات هم داشتی ، پس چرا به بیراهه می روی ؟!
    خداوند می فرماید : انسان برای حرکت به چه نیاز داشته است که ما به او نداده باشیم ؟ ۱- راه می‌خواهد . ۲- چشم می‌خواهد که راه را ببیند . ۳- نور می‌خواهد . ۴- رهبر می‌خواهد . ۵- مرکب یا وسیله می‌خواهد. ۶- راهنما می‌خواهد.
    راه را به تو نشان دادیم ؛ ” وَهَدَیْنَاهُ النَّجْدَیْنِ ” ، «نَّجْد» به معنای زمین بلند است. دو راه بلند یعنی راه حق و باطل .
    « قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنْ الغَیِّ »۹ کسی نیست که بگوید نفهمیدم حق با چه کسی بود؟ راه را مشخص کردیم . اگر انسان لحظه‌ای بیاندیشد، می‌فهمد حق با کیست ؟
    به تو چشم هم دادیم ؛ « أَلَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَیْنَیْنِ ؛ آیا به تو یک جفت چشم ندادیم ؟!»۱۰
    به تو نور هم دادیم . نور چیست ؟ نور انواع مختلف دارد . نورعلم ، نورعقل ، نوروحی . وسیله هم که به تو دادیم ، اعضای سالم وسیله رشد است. مال و سرمایه نیز به تو دادیم !

    راهنما مهمترین این موارد است . اگر رهبر باشد ، وسایل درست به کار می‌رود و راه درست را تشخیص می‌دهیم .
    خدا می گوید : من در خدایی کم نگذاشتم ، ولی تو در بندگی کم گذاشتی ! چه چیزی نیاز داشتی که من به تو ندادم ؟ اولین چیزی که به فکر هیچ کس نمی‌رسید ، به تو دادم . مکیدن را به تو آموختم ! هر چه نیاز داشتی من به تو دادم . حتی آن زمانی هم که به تو چیزی ندادم ، نعمت بود .
    نداده‌های خدا هم نعمت است . مثلاً نوزاد عقل ندارد . این خیلی خوب است ، چرا که اگر نوزاد عقل می‌داشت ، هر گاه لباس خود را خیس می‌کرد ، می‌بایست کلی از مادر خود خجالت می‌کشید . ولی می بینیم که همه چیز را خراب می کند اما باز لبخند می‌زند . داده ها و نداده های خدا هر دو نعمت است .



    بهره گیری از امکانات برای بالا رفتن از نردبان دنیا


    خدا می فرماید : ما امکانات دادیم اما این از گردنه‌ها بالا نرفتید ! چشم وگوش و عقل به تو دادیم که بروی ، ولی نرفتی .
    به تو نردبان دادیم ، اما از آن بالا نرفتی . امکانات داشتی ، اما از این امکانات برای قیامتت ذخیره نکردی ؛ « فَلَا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ وَمَا أَدْرَاکَ مَا الْعَقَبَةُ » ۱۱؛« اقْتَحَامَ » یعنی بالا رفتن. «عَقَبَةَ» یعنی گردنه. می‌فرماید: از گردنه بالا نرفت .

    چرا می‌گوید گردنه ؟
    زیرا در کار خوب شیطان انسان را به پایین می‌کشد . بالا رفتن از گردنه نیازمند نیرو است . انرژی می‌خواهد . شیطان می‌گوید : می‌خواهی به مکه بروی ؟! تو هنوز پسرت را داماد نکرده ای ! دخترت را عروس نکرده ای ! برای چه می‌خواهی به مکه بروی ؟! چرا به فقرا کمک می‌کنی ؟! چراغی که به خانه رواست ، به مسجد حرام است . وسوسه‌ها او را به پایین هل می‌دهند .
    گاهی اوقات انسان برای بالا رفتن از گردنه ها باید نفس خود را بکشد . بگوید اینجا من اشتباه کردم . گردنه استاد این است که حرف خود را بگوید ، اگر اشتباه کرد ، نترسد و با شجاعت بگوید اشتباه کردم !


    این گردنه ها چه چیزهایی هستند ؟!


    « فَکُّ رَقَبَةٍ »۱۲ یک برده را آزاد کن . یک اسیر را آزاد کن . جوانی دارد کار می‌کند ، می‌بینی جوانی می‌تواند رشد بیشتری داشته باشد ، به شرط آنکه کسی خرج دانشگاه او را چند سال بدهد ، برو و خرج او را بده .
    کسی به خاطر مبلغی زندانی است ، برو پول بده و او را آزاد کن .
    « أَوْ إِطْعَامٌ فِی یَوْمٍ ذِی مَسْغَبَةٍ »۱۳ می‌توانستی یک گرسنه‌ای ر ا سیر کنی ، یک یتیمی که ذا مقربه است را سیرکنی ، ” ذا مقربه ” یعنی قریب ، یتیمی که فامیلت است می‌توانستی دستش را بگیری ، اما نگرفتی !
    « مِسْکِینً » از مسکن است . مسکن به معنای خانه است . « مِسْکِینً » کسی است که از بی پولی در خانه می‌نشیند .
    مسکین در خانه نشسته و می‌گوید: اگر بیرون بروم بچه‌ام چیزهایی را می خواهد که من پول برای خرید آنها ندارم .اگر مهمانی بروم و بخورم باید پس بدهم ، ندارم . «ذَا مَتْرَبَةٍ »۱۴ بر روی خاک نشسته است . فقرای خاک نشین را می‌توانستی از فقر نجاتشان بدهی ،ام کوتاهی کردی ! وقتی نکردید ، می‌دانی روز قیامت چه خواهی گفت ؟! « أَهْلَکْتُ مَالًا لُبَدًا » سرمایه‌ام دود شد ، هیچ ذخیره‌ای برای قیامت قرار ندادم !
    اینها گردنه‌هایی است که باید از آنها بالا رفت .

    ایمان ، شرط پذیرش کارهای نیک

    « ثُمَّ کَانَ مِنْ الَّذِینَ آمَنُوا وَتَوَاصَوْا بِالْمَرْحَمَةِ »۱۵. قرآن می‌فرماید : اگر می خواهی از این گردنه ها بالا بروی و بالارفتنت خوب و موفق آمیز باشد ، شرط دارد ؛ وقتی پول داری ، « مِنْ الَّذِینَ آمَنُوا » باید ایمان هم داشته باشی . یعنی اگر کسی ایمان نداشته باشد ، کار خوب او هم قبول نمی‌شود . تشنه آب می‌خواهد اما این آب را در ظرف تمیز می‌خواهد . کمک به فقیر باید برخاسته از ایمان باشد . ممکن است تو به من غذا بدهی که من را بله قربان گوی خودت در آوری ، روز انتخابات از من رأی بگیری ، اطعام تو بر اساس ایمان نیست ، بر اساس اهداف نفسی یا شخصی است نه « آمَنُوا » .
    بعد از ایمان « تَوَاصَوْا » یعنی غیر از اینکه خودت می‌دهی ، به دیگران هم سفارش به کمک کنی . « تَوَاصَوْا » یعنی همدیگر را سفارش کنید که آنها هم کمک کنند .

    زهرا اجلال – گروه دین و اندیشه تبیان

    ۱- بلد / ۴ ۲- نهج البلاغه / خطبه ۲۲۰
    ۳- همان / خطبه ۲۲۳
    ۴- همان / خطبه ۲۲۶
    ۵- بلد / ۷
    ۶- همان / ۶
    ۷- همان / ۸ – ۹
    ۸- همان / ۱۰
    ۹- بقره / ۲۵۶
    ۱۰- بلد / ۸
    ۱۱- همان / ۱۱ – ۱۲
    ۱۲ – همان /۱۲
    ۱۳- همان / ۱۴
    ۱۴- همان / ۱۵
    دعا بکن؛
    ولی اگر اجابت نشد؛
    با خدا دعوا نکن؛
    میانه ات با او به هم نخورد؛
    چون تو جاهلی؛
    و او عالم و خبیر ...


    چیزی و نفهمیدی منکرش نباش...

  2. # ADS
    Circuit advertisement
    تاریخ عضویت
    Always
    محل سکونت
    Advertising world
    نوشته ها
    Many

     

    حرز امام جواد

     

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. خدایا دوسم داری؟( از این 27 مورد چندتاشو دارید؟!!)
    توسط خادم الزینب در انجمن اخلاق
    پاسخ: 9
    آخرين نوشته: 04-03-2014, 17:08
  2. شهر بهار نارنج(بابل)را بیشتر بشناسید
    توسط javadkhan در انجمن ایران شناسی
    پاسخ: 9
    آخرين نوشته: 24-01-2012, 16:02
  3. روضة الشهداء
    توسط يادشهيد در انجمن داستان های مرتبط با امام حسین(ع)
    پاسخ: 9
    آخرين نوشته: 22-12-2011, 00:37
  4. درخت روز تولد شما
    توسط پولدار در انجمن روانشناسی
    پاسخ: 9
    آخرين نوشته: 27-01-2011, 03:21

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
کانال سپاه