صفحه 15 از 15 نخستنخست ... 56789101112131415
نمایش نتایج: از 141 به 143 از 143

موضوع: مهم :چه سوالي در خواستگاري مي پرسي؟

  1. #141
    حرفه ای 5227053076 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2012
    نوشته ها
    914
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض

    سلام
    فرمایشاتتون به قول سینا خان برای بعد از انتخاب صحیح هستش! ... یعنی اونجا که فرد با تمام توانی که خدا در اختیارش گذاشته ملاک و معیارهاشو در نظر میگیره، میسنجه و انتخاب می کنه و اگر 100 بار هم برگرده به اون شرایط باز هم همین انتخاب رو می کنه... بعدش دیگه دست آدم نیست و تفویض امر به خدا میشه... همون بحث تکلیف که شما استاد تر هستید نسبت به من مطمئنا!

    در ضمن در مورد اختاروا در روایت منظور اختیار و مختار بودن نیست، منظور در اختیار مرد درآمدن زن است! هر چند که مختار هم بر هر دو معنای اختیار کننده و اختیار شده در ادبیات عرب هست.
    عمرا جرات نمی کنم با طلبه جماعت بحث تخصصی بکنم... واسه دونستن خودم فقط می پرسم... خب یعنی اختاروا منظور ازش در اختیار در آمدن زن برای مرد هست... ولی اختاروا لنطفکم در مجموع چه مفهومی داره؟ ... برای نسلتون و فرزندانتون یکی رو در اختیار بگیرید؟!! این که بدیهیه!! باید بگیریم.. ناگزیریم! ... اون ترجمه هه که بیشتر جور میاد؟!! گزینش و انتخاب! ... مشکلم کجاست؟!

    حرف بنده اصلا اینه چندان انتخاب محلی از اعراب نداره که حالا اومدیم صحیح و غیر صحیحش میکنیم!
    همین ! مشکل اینجاست... خیلی هستند روایات که دستور میدن توی انتخاب همسر بر اساس معیارهای صحیح اقدام کنیم...
    یعنی امام معصوم زبونم لال معیار برای انتخاب همسر داده (عدم توجه به زیبایی و مال و مکنت! دینداری و ...) ولی آخرش گفته (نعوذ بالله) البته این ملاکا به درد شما نمیخوره!! هر کاری کنید اونی که خدا نصیبتون کرده قسمتتون میشه!! الکی زور نزنید!!!

    بنده نمی گم اگر کسی بر اساس معیارهای صحیح و با مشاوره و مطالعه و در نهایت دعا و توکل، همسرش رو انتخاب کرد ولی همسرش اونی که میخواست در نیومد «انتخابش صحیح نبوده!»... انتخاب درست بوده، اما به قول شما رشد اون فرد در زندگی با اون همسرش هست و مشیت الهی این بوده....

    ولی اینکه بگیم : خب! مشخصه که هر چی خدا بخواد همون میشه... در مورد انتخاب همسر هم قطعیه... پس الکی وقتمون رو تلف نکنیم... عادی میریم جلو اگر اوکی شد و ازدواج انجام شد که خدا خواسته... اگر نشد هم که خدا نخواسته... این به نظر من اشتباهه و حتما شما هم میگی اشتباهه!!

    دیگه ازدواج از عمر که قطعی تر و جبری تر نیست؟!! .. کلی حدیث هست در مورد دعا کردن برای افزایش عمر و یا تغییر عادات غذایی برای افزایش عمر!!.... بازم اگر بگید دعا واسه رشد و توجه به خداست، بازم نامردی میشه!! روایت اومده برای افزایش عمر!! بعد من نوعی دعا کنم که عمرم زیاد بشه، خدا بگه (نعوذ بالله زبونم لال... واسه شوخی میگم!): شرمندت گولت زدم عمرت مشخص و ثابته... گفتم دعا کنی و اون غذاهارو بخوری واسه اینکه برات خوبه و رشد پیدا می کنی؟؟!!!! این که ته نامردیه!!

    شخصی تصمیم گرفت امام (ع) را در باره ی خواست و مشیت خدا و مسأله قضا و قدر الهی مورد امتحان قرار دهد؛ لذا میوه ای را بدست گرفته و خدمت امام رسید با این پرسش که آیا من این میوه را می خورم یا خیر، اگر امام فرمود می خوری خلاف آن میوه را نخورد تا خلاف علم و اراده خدا عمل کرده باشد و اگر فرمود نمی خوری، بخورد تا باز هم خلاف علم و مشیت الهی عمل کرده باشد. امام (ع) در پاسخ به او فرمود: اگر بخوری اراده و مشیت الهی بر آن قرار گرفته بود که بخوری و اگر نخوری باز هم اراده و مشیت الهی بر آن بوده که نخوری.
    به نظر بنده آدمی زاد نباید از بحث قضا قدر سوء استفاده بکنه... مثلا بگه همه چی رو خدا تعیین می کنه، و به این دلیل ، توی مسئولیت خودش سهل انگاری کنه.... بعدم که دید اشتباه کرده بازم بگه خدا این طور خواسته و تقصیر رو از خودش نبینه...

    قبول دارم این که یکی فکر کنه همه چی دست خودشه و اگر فردا همسرش درست حسابی از آب در نیومد به طلاق فکر کنه، اشتباهه... ولی به همون اندازه این فکر که در هر شرایطی اگر ازدواج کرد این فرد اونیه که باهاش رشد می کنه، اینم باز اشتباهه...

    خیلی جاها امتحان خدا از ما اینه که ببینه اولا چقدر تو تصمیماتمون با ملاک و معیارهایی که خودش تعیین کرده عمل می کنیم... نمونه دقیقش همین ازدواجه... و اینکه اگر تو شناسایی ملاک ها و معیارها اشتباه کردیم حاضریم اشتباهاتمونو قبول کنیم یا نه!! شما از کجا میدونی شاید رشد یه بنده خدایی در طلاق گرفتن باشه....
    چون طلاق خیلی مذموم هست، دلیلی برای این نمیشه که برای نهی از طلاق کل مقوله انتخاب همسر و ازدواج رو جبری ببینیم....


    باشه! یه کم فقط برای اینکه دل شما هم نشکنه ...
    :)
    دم شما گرم... تقریبا با کلیت حرفایی که مرقوم فرمودید، موافقم... غیر از جملاتی مثل این ها:

    [quote]حرف بنده اصلا اینه چندان انتخاب محلی از اعراب نداره که حالا اومدیم صحیح و غیر صحیحش میکنیم!

    این کل حرفاتونو میبرن زیر سوال!!


    بدان كه «نفس»در هر حظّى كه از اين عالم مى برد،در «قلب» اثرى از آن واقع مى شود...و سبب تعلّقِ آن است به دنيا، و التذاذات هر چه بيشتر باشد،قلب از آن بيشتر تأثير پيدا مى كند و تعلق و حُبّش بيشتر مى گرددتا آن كه تمام وِجهه ى قلب،به دنيا و زخارف آن گردد، و اين منشأ مفاسد بسيارى است. تمام خطاهاى انسان و گرفتارى به معاصى و سيّئات،براى همين محبت و علاقه است،و از مفاسد بزرگ آن،چنان چه حضرت شيخ عارف ما، روحى فداه مى فرمودند آن است كه:

    اگر محبت دنيا، صورت قلب انسان گردد و اُنس به او شديد شود، در وقت مردن كه براى او كشف شود كه حق تعالى او را از محبوبش جدا مى كند و ما بين او و مطلوباتش افتراق مى اندازد، با سخطناكى و بُغض به او از دنيا برود.
    و اين فرمايش كمرشكن،بايد انسان راخيلى بيدار كندكه قلب خودرا خيلى نگاه دارد
    امام خمینی

  2. # ADS
    Circuit advertisement
    تاریخ عضویت
    Always
    نوشته ها
    Many

     

    حرز امام جواد

     

  3. #142
    حرفه ای ghanbar آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jan 2012
    نوشته ها
    866
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض

    سلام علیکم

    بنده حدود 40 دقیقه قبل از پست شما نوشته رو ویرایش کردم و اون جمله رو حذف کردم! همه ی پست شما هم ناظر به همون نوشته بود ... بنده در مورد جبر و اختیار بصورت عام صحبت نکردم! در مورد ازدواج با توجه به مجموعه روایات نه فقط تعدادی از روایات مطالبی رو گفتم و عرض کردم در این مورد خاص تقدیر انسان بسیار سخت عوض میشه و مشخصا تقدیرات تابع شرایطی هستن که شما در عمل کردن به تکلیف آن شرایط را رقم میزنید! خصوصا در پست صد و سی دو سعی کردم کاملا از مبنا بیان کنم مسئله رو:
    http://www.noas.ir/f/245755-post132.html
    البته مسئله جبر و اختیار پیچیده است و بطون زیادی داره و طبیعیه که شما از بحث خارج بشید و منظور بنده رو متوجه نشید.
    اتفاقا اصلا بخاطر بحث طلاق این مسئله رو مطرح نکردم، در ادامه یکی از آثار این نوع نگاه رو عرض کردم!

    بحث در این قسمت از حرفتونه:
    خیلی جاها امتحان خدا از ما اینه که ببینه اولا چقدر تو تصمیماتمون با ملاک و معیارهایی که خودش تعیین کرده عمل می کنیم... نمونه دقیقش همین ازدواجه... و اینکه اگر تو شناسایی ملاک ها و معیارها اشتباه کردیم حاضریم اشتباهاتمونو قبول کنیم یا نه!! شما از کجا میدونی شاید رشد یه بنده خدایی در طلاق گرفتن باشه....
    بر چه اساسی؟چطور میفرمایید نمونه دقیقش ازدواجه؟ از کجا؟ حدس میزنید؟
    نشانه ی درجه اهمیت ملاک ها توسط خداوند چیه؟
    اگر رعایت این ملاک ها کامل در حیطه اختیار است و اینقدر که شما میفرمایید مفید فایده می باشد چرا احکامی برش مترتب نشده؟ چرا این ملاک ها جامع و کامل و مانع نیستند؟ اگر هستند پس آیا پیامبران و اولیایی که نام بردم، تو شناسایی ملاک اشتباه کردن؟!
    آیا ممکن است یک امر مذموم به تعالی رشد کمک کند؟ پس اگر اینطور است، آیا هدف وسیله را توجیه میکند؟ شارع همینطوری یه چیزی گفته؟! حسن و قبح ذاتی نیست؟ ... شما جبری شدی که داداش:khande:


    امام خامنه ای :
    اگر در مقطع فعلی دستگاه دیپلماسی بتواند حضور فعال، هوشمندانه و مقتدرانه داشته باشد، جایگاه و استحکام جمهوری اسلامی در چندین ده سال آینده و در نظم جدید جهانی به عنوان جایگاهی برجسته تثبیت می شود وگرنه، در جهان پیش رو، از موقعیت لازم برخوردار نخواهیم بود
    ...
    این کار (تعمل با آمریکا) ما را در افکار عمومی ملتها و دولتها به تذبذب متهم می کند و غربی ها با تبلیغات عظیم خودشان، جمهوری اسلامی را دچار انفعال و دو گانگی جلوه می دهند.
    بیست و دوم مردادماه

  4. #143
    حرفه ای 5227053076 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2012
    نوشته ها
    914
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض

    همه ی پست شما هم ناظر به همون نوشته بود ..
    دقیقا... عرض کردم که با کلیت صحبتتون موافقم... جز این جمله (ها).... الحمدلله که حذف فرمودید و همه چی حله دیگه الان...:50:

    شما جبری شدی که داداش
    اتفاقا یادمه سوم دبیرستان که بودم جبر و احتمال رو اصلا خوب یاد نگرفته بودم... خدا رحم کرد وگرنه میافتادم!:)
    ان شا الله موفق باشی داداش.یاحق


    بدان كه «نفس»در هر حظّى كه از اين عالم مى برد،در «قلب» اثرى از آن واقع مى شود...و سبب تعلّقِ آن است به دنيا، و التذاذات هر چه بيشتر باشد،قلب از آن بيشتر تأثير پيدا مى كند و تعلق و حُبّش بيشتر مى گرددتا آن كه تمام وِجهه ى قلب،به دنيا و زخارف آن گردد، و اين منشأ مفاسد بسيارى است. تمام خطاهاى انسان و گرفتارى به معاصى و سيّئات،براى همين محبت و علاقه است،و از مفاسد بزرگ آن،چنان چه حضرت شيخ عارف ما، روحى فداه مى فرمودند آن است كه:

    اگر محبت دنيا، صورت قلب انسان گردد و اُنس به او شديد شود، در وقت مردن كه براى او كشف شود كه حق تعالى او را از محبوبش جدا مى كند و ما بين او و مطلوباتش افتراق مى اندازد، با سخطناكى و بُغض به او از دنيا برود.
    و اين فرمايش كمرشكن،بايد انسان راخيلى بيدار كندكه قلب خودرا خيلى نگاه دارد
    امام خمینی

صفحه 15 از 15 نخستنخست ... 56789101112131415

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 4 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 4 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. ایران با یک اشاره صهیونیستها را پشیمان خواهد کرد
    توسط mahdy2021 در انجمن اخبار سیاست داخلی ایران
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 25-08-2011, 12:11
  2. ماجراي خواندنی خواستگاري يك رزمنده
    توسط محبّ الزهراء در انجمن جبهه و جنگ
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 13-07-2011, 05:58
  3. خواستگاري نادر شاه از امپراتريس روسيه
    توسط paradise در انجمن تاریخ
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 27-04-2011, 18:01
  4. جلسه ی خواستگاري...
    توسط kiyana در انجمن طنز
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 26-02-2011, 18:16

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
کانال سپاه