سلام
فرمایشاتتون به قول سینا خان برای بعد از انتخاب صحیح هستش! ... یعنی اونجا که فرد با تمام توانی که خدا در اختیارش گذاشته ملاک و معیارهاشو در نظر میگیره، میسنجه و انتخاب می کنه و اگر 100 بار هم برگرده به اون شرایط باز هم همین انتخاب رو می کنه... بعدش دیگه دست آدم نیست و تفویض امر به خدا میشه... همون بحث تکلیف که شما استاد تر هستید نسبت به من مطمئنا!
عمرا جرات نمی کنم با طلبه جماعت بحث تخصصی بکنم... واسه دونستن خودم فقط می پرسم... خب یعنی اختاروا منظور ازش در اختیار در آمدن زن برای مرد هست... ولی اختاروا لنطفکم در مجموع چه مفهومی داره؟ ... برای نسلتون و فرزندانتون یکی رو در اختیار بگیرید؟!! این که بدیهیه!! باید بگیریم.. ناگزیریم! ... اون ترجمه هه که بیشتر جور میاد؟!! گزینش و انتخاب! ... مشکلم کجاست؟!در ضمن در مورد اختاروا در روایت منظور اختیار و مختار بودن نیست، منظور در اختیار مرد درآمدن زن است! هر چند که مختار هم بر هر دو معنای اختیار کننده و اختیار شده در ادبیات عرب هست.
همین ! مشکل اینجاست... خیلی هستند روایات که دستور میدن توی انتخاب همسر بر اساس معیارهای صحیح اقدام کنیم...حرف بنده اصلا اینه چندان انتخاب محلی از اعراب نداره که حالا اومدیم صحیح و غیر صحیحش میکنیم!
یعنی امام معصوم زبونم لال معیار برای انتخاب همسر داده (عدم توجه به زیبایی و مال و مکنت! دینداری و ...) ولی آخرش گفته (نعوذ بالله) البته این ملاکا به درد شما نمیخوره!! هر کاری کنید اونی که خدا نصیبتون کرده قسمتتون میشه!! الکی زور نزنید!!!
بنده نمی گم اگر کسی بر اساس معیارهای صحیح و با مشاوره و مطالعه و در نهایت دعا و توکل، همسرش رو انتخاب کرد ولی همسرش اونی که میخواست در نیومد «انتخابش صحیح نبوده!»... انتخاب درست بوده، اما به قول شما رشد اون فرد در زندگی با اون همسرش هست و مشیت الهی این بوده....
ولی اینکه بگیم : خب! مشخصه که هر چی خدا بخواد همون میشه... در مورد انتخاب همسر هم قطعیه... پس الکی وقتمون رو تلف نکنیم... عادی میریم جلو اگر اوکی شد و ازدواج انجام شد که خدا خواسته... اگر نشد هم که خدا نخواسته... این به نظر من اشتباهه و حتما شما هم میگی اشتباهه!!
دیگه ازدواج از عمر که قطعی تر و جبری تر نیست؟!! .. کلی حدیث هست در مورد دعا کردن برای افزایش عمر و یا تغییر عادات غذایی برای افزایش عمر!!.... بازم اگر بگید دعا واسه رشد و توجه به خداست، بازم نامردی میشه!! روایت اومده برای افزایش عمر!! بعد من نوعی دعا کنم که عمرم زیاد بشه، خدا بگه (نعوذ بالله زبونم لال... واسه شوخی میگم!): شرمندت گولت زدم عمرت مشخص و ثابته... گفتم دعا کنی و اون غذاهارو بخوری واسه اینکه برات خوبه و رشد پیدا می کنی؟؟!!!! این که ته نامردیه!!
به نظر بنده آدمی زاد نباید از بحث قضا قدر سوء استفاده بکنه... مثلا بگه همه چی رو خدا تعیین می کنه، و به این دلیل ، توی مسئولیت خودش سهل انگاری کنه.... بعدم که دید اشتباه کرده بازم بگه خدا این طور خواسته و تقصیر رو از خودش نبینه...شخصی تصمیم گرفت امام (ع) را در باره ی خواست و مشیت خدا و مسأله قضا و قدر الهی مورد امتحان قرار دهد؛ لذا میوه ای را بدست گرفته و خدمت امام رسید با این پرسش که آیا من این میوه را می خورم یا خیر، اگر امام فرمود می خوری خلاف آن میوه را نخورد تا خلاف علم و اراده خدا عمل کرده باشد و اگر فرمود نمی خوری، بخورد تا باز هم خلاف علم و مشیت الهی عمل کرده باشد. امام (ع) در پاسخ به او فرمود: اگر بخوری اراده و مشیت الهی بر آن قرار گرفته بود که بخوری و اگر نخوری باز هم اراده و مشیت الهی بر آن بوده که نخوری.
قبول دارم این که یکی فکر کنه همه چی دست خودشه و اگر فردا همسرش درست حسابی از آب در نیومد به طلاق فکر کنه، اشتباهه... ولی به همون اندازه این فکر که در هر شرایطی اگر ازدواج کرد این فرد اونیه که باهاش رشد می کنه، اینم باز اشتباهه...
خیلی جاها امتحان خدا از ما اینه که ببینه اولا چقدر تو تصمیماتمون با ملاک و معیارهایی که خودش تعیین کرده عمل می کنیم... نمونه دقیقش همین ازدواجه... و اینکه اگر تو شناسایی ملاک ها و معیارها اشتباه کردیم حاضریم اشتباهاتمونو قبول کنیم یا نه!! شما از کجا میدونی شاید رشد یه بنده خدایی در طلاق گرفتن باشه....
چون طلاق خیلی مذموم هست، دلیلی برای این نمیشه که برای نهی از طلاق کل مقوله انتخاب همسر و ازدواج رو جبری ببینیم....
:)باشه! یه کم فقط برای اینکه دل شما هم نشکنه ...
دم شما گرم... تقریبا با کلیت حرفایی که مرقوم فرمودید، موافقم... غیر از جملاتی مثل این ها:
[quote]حرف بنده اصلا اینه چندان انتخاب محلی از اعراب نداره که حالا اومدیم صحیح و غیر صحیحش میکنیم!
این کل حرفاتونو میبرن زیر سوال!!