نمایش نتایج: از 1 به 1 از 1

موضوع: سبقت و شتاب در كار هاي نيك در آیات و روایات

  1. #1
    مدیرکل انجمنهای نور آسمان vorojax آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jun 2008
    محل سکونت
    همشهری حضرت عشق
    نوشته ها
    7,305
    تشکر
    6
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض سبقت و شتاب در كار هاي نيك در آیات و روایات

    سبقت و شتاب در كار هاي نيك

    در قرآن با دو واژه از مردم خواسته شده است تا در کار­های نیک و پسندیده مشارکت فعال و سازنده داشته باشند. این دو واژه عبارتند از "سبقت" و "سرعت". بازشناسی مفهوم این واژگان در تبیین صحیح مشارکت نقش ویژ­ه­ای را ایفا خواهد نمود.
    "سبقت" در لغت به معنای پیشی گرفتن در راه، کار، فکر و علم است[1] و "سرعت" عبارت است از شتاب داشتن؛ این معنی هم در اجسام کاربرد دارد و هم در کارها.[2] نقطه مقابل آن، واژه­ی " بُطء" به معنای کندی است.
    سبقت در کار خیر و سرعت داشتن در آن، از صفات پسندیده به حساب می­آیند اما عجله در کار­ها چه کار خوب باشد و چه بد، از صفات نکوهیده و ناپسند است. دلیل آن هم نکته­ی لطیفی است که در معنای عجله نهفته است. راغب می­گوید: «مقصود از عجله، خواستن چیزی است که هنوز موعدش فرا نرسیده است.»[3]

    تفاوت "سرعت" و "سبقت" در کارها
    سرعت به معنای شتاب است. در این جا سخن از این است که بی­توجه به دیگران هر کسی خود می­بایست در کار­های نیک و خیر شتاب ورزد و تأنّی و مکث و درنگ نکند. وقتی گفته می­شود که در کاری باید شتاب داشت، توجه به خود فرد و عملکرد او نسبت به کاری است که باید انجام دهد و در حقیقت سرعت در کار، در حوزه­ی فردی مطرح می­شود.
    در مسابقه و پیشی­گرفتن چنان که از خود واژه ظاهر است، نوعی نسبت در آن نهفته است. از این رو ارتباط نزدیکی با مسایل اجتماعی پیدا می­کند. به این معنا که هر کسی می­بایست خود را با دیگری مقایسه کرده و بسنجد و در کار­های نیک و پسندیده بکوشد تا از دیگری سبقت گیرد. به دیگر سخن اگر دو تن می­توانند کاری نیک و خیر انجام دهند، هریک می­بایست تلاش کند که زودتر از دیگری به آن اقدام کند.[4]

    آیات مربوط به سبقت در کار­های نیک
    کسانی که برای رسیدن به قُرب خداوند لحظه شماری می­کنند؛ کسانی که ایمان به روز واپسین دارند و معتقدند که بازگشت همه به سوی خداست و بلاخره کسانی که لحظه­های غفلت و کوتاهی برای جلب رضایت معبود را جایز نمی­شمارند و آن را عقب ماندن از غافله­ی مشتاقان معبود می­دانند، همواره خواهان پیش­گام بودن در این مسیر هستند.[5]
    به همین دلیل است که فرشتگان،[6] پیامبران[7] و بندگان صالح خدا[8] در قرآن به این ویژگی ستوده شده­اند که در کار­های نیک از پیشی­گیرندگانند.
    به جز گروه نخست که همواره جویای پیشگامی در این مسیر می­باشند، خداوند دیگر بندگان و ایمان­آورندگان را نیز تشویق به سبقت در کار­های خیر می­کند:
    «
    [...] اگر خدا مى‏خواست همه­ی شما را امت واحدى قرار مى‏داد ولى خدا مى‏خواهد شما را در آنچه به شما بخشیده بیازماید (و استعدادهاى مختلف شما را پرورش دهد). پس در نیکی­ها بر یکدیگر سبقت جویید! بازگشت همه شما، به سوى خداست سپس از آنچه در آن اختلاف مى‏کردید به شما خبر خواهد داد.»[9]

    سفارش قرآن به ایمان­آورندگان این است که به­جای بحث و گفت و گو در مورد چیز­هایی که ثمرات چندانی دربر ندارد، توجه خود را معطوف به کار­های خوب کنند و سعی کنند که در آن کار­ها از یک­دیگر سبقت گیرند:
    «
    هر طایفه‏اى قبله‏اى دارد که خداوند آن را تعیین کرده است (بنابراین، زیاد در باره­ی قبله گفتگو نکنید! و به جاى آن،) در نیکى‏­ها و اعمال خیر، بر یکدیگر سبقت جویید! هر جا باشید، خداوند همه­ی شما را (براى پاداش و کیفر در برابر اعمال نیک و بد، در روز رستاخیز،) حاضر مى‏کند زیرا او، بر هر کارى تواناست.» [10]

    سیره­ی پیشوایان(ع) در پیش­گامی
    روش و سیره­ی پیامبر و پیشوایان دین­(ع) این­گونه نبود که تنها دستورات و پیام­های الهی را به مردم برسانند؛ بلکه نخست خود به آنها عمل می­کردند و سپس به دیگران می­گفتند. بنابراین می­توان پیش­بینی کرد که حتی در عمل به این توصیه­ی قرآنی نیز ایشان پیشگام همگان بودند
    امیرمومنان و پیشوای متقیان­(ع) در بیان ویژگی­های خود این­چنین می­گوید:
    «
    آن گاه که همه از ترس سست شده، کنار کشیدند، من قیام کردم و آن هنگام که همه خود را پنهان کردند من آشکارا به میدان آمدم و آن زمان که همه لب فرو بستند، من سخن گفتم و آن وقت که همه باز ایستادند من با راهنمایى نور خدا به راه افتادم. در مقام حرف و شعار صدایم از همه آهسته‏تر بود امّا در عمل برتر و پیشتاز بودم.»[11]
    آنکه افکارش تنها دنبال یافتن کار­های خوب باشد، به مرور زمان دارای شخصیتی می­شود که حتی آنجایی که دیگران متوجه کار­های خوب نیستند، او پیش از دیگران به انجام دادن آن اقدام می­نماید و این همان خصوصیّاتی است که در شخصیّت حضرت علی­(ع) می­توان یافت.

    دلایل شتاب در کار­های نیک
    به چه علت باید در کار­های خیر شتاب نمود و از دیگران پیش افتاد؟ برای پاسخ به این سوال، باید روشن نمود که اصولا چرا انسان­ها در کار­ها –چه خوب و چه بد- شتاب می­کنند؟ از دست ندادن فرصت­ها برای به دست آوردن منافع دنیوی یا اخروی جواب مناسبی است که به این پرسش می­توان داد. امیرمومنان­(ع) در این باره چنین می­فرماید:
    «
    خدا شما را رحمت کند! پس بشتابید به سوى آباد کردن خانه‏هایى که شما را به آبادانى آن فرمان دادند و تشویقتان کرده، به سوى آن دعوت کرده‏اند،[...] وه! چگونه ساعت‏­ها در روز، و روز­ها در ماه، و ماه‏­ها در سال، و سال‏­ها در عمر آدمى شتابان مى‏گذرد؟!»[12]

    اما چه چیز­هایی می­تواند موجب از دست رفتن فرصت­ها شود؟
    ‌أ) فقر
    شخصی که دچار فقر گشته، به دلیل نداشتن بسیاری از امکانات، نمی­تواند آن­چنان که بایسته و شایسته است به وظایف خود عمل کند و در آرزوی انجام بسیاری از کار­های نیکی که می­توانست انجام دهد می­ماند، تاچه رسد به اینکه بخواهد در آنها پیش­گام نیز باشد. کار­های خوبی از قبیل کمک به نیازمندان، از جهت مالی محتاج داشتن دارایی کافی است.

    ‌ب) ثروت
    گاه پیش می­آید که انسانی در اثر به دست آوردن مال و ثروت فراوان، روحیه­ی مال­اندوزی و حرص و طمع در او به وجود می­آید، که حاضر نیست به راحتی از سرمایه­ی فروانی که به دست آورده به دیگران ببخشد و در راه خیر و خوبی گامی بردارد.
    این ثروت طغیان­آور لذّت مشارکت در کار­های خوب و حتی شرینی عبادت پروردگار را نیز از انسان می­گیرد.[13] حضرت عیسی­(ع) فرمود:
    «
    به حق به شما مى‏گویم: هم­چنان که مریض به غذا نگاه می­کند، ولی از آن لذّتی نمی­برد، هم­چنین صاحب دنیا از عبادتش لذت نخواهد برد و تا وقتى که دنیا در ذایقه‏اش شیرینى مى‏کند، از شیرینى عبادت بهره‏اى نصیبش نمى‏گردد»[14]

    ‌ج) پیری
    دوران پیری، دوران کاستی­های جسمی است. اگر انسان در زمانی که جوان است و از توانایی جسمی خوبی برخوردار است، از فرصت­ها به خوبی بهره نبرده و در انجام کار­های نیکی که نیاز به توانایی جسمی دارد، کوتاهی کند، دیگر پیری این اجازه را به او نخواهد داد تا به آن کار­ها مبادرت ورزد. شتاب در انجام کار­های نیک در جوانی این امکان را به انسان می­دهد که بهترین بهره را از این دوران ببرد.

    ‌د) رخداد­های ناگوار
    بعضی از حوادث اجتماعی و سیاسی نیز می­تواند از عواملی باشد که فرصت ­های مناسب را از انسان بگیرد. انجام بسیاری از کار­ها نیازمند فضای مناسب اجتماعی و سیاسی است. اگر شخصی از فضای آرام اجتماعی، سیاسی و اعتقادی بهره­برداری مناسب را نکند و با پیش­تازی در امور خیر شخصیّت خوبی را برای خود ساخته و پرداخته نسازد، در معرض انحرافات اخلاقی و اعتقادی قرار دارد. رسول خدا­(ص) فرمود:
    «
    سوى کارهاى نیک، پیش از آنکه فتنه‏هایى چون پاره‏هاى شب­هاى تاریک ظاهر شوند، پیشى گیرید؛ در آن هنگام انسان صبح مؤمن است و شب کافر مى‏شود؛ شب مومن است و روز کافر مى‏شود و دین خود را به کالای ناچیز دنیا معامله می­کند.»[15]

    ‌ه) مرگ
    از میان علل و عواملی که موجب از دست رفتن تمامی فرصت­ها می­شود، مرگ را می­توان بزرگ­ترین عامل دانست. پس از مرگ تنها کار­های خوبی که هرکس پیش از مرگ انجام داده باقی می­ماند و بس. بنابراین تا فرصت هست و تا این عمر کوتاه از دست نرفته، انسان باید در ذخیره­ی اعمال برای روز واپسین بکوشد.

    موانع شتاب در کار خیر
    بعضی از عواملی که به قهر و اجبار جلوی شتاب و سبقت در کارهای خیر را می­گیرد، به اختصار بیان گردید. اما علل و عوامل دیگری نیز در شخصیّت برخی از افراد وجود دارد که می­تواند موجب سستی انسان در انجام سریع و به موقع کارهای خوب گردد. از این عوامل می­توان به:
    خودکم‏بینی، توقع بیش از حد از خود، کمال‏طلبی وسواس‏گونه، اشتیاق به لذت‏جویی کوتاه مدت، عدم اعتماد به نفس، عدم تسلط بر کار، نگرش منفی به کار، نگرش غیر واقع بینانه از دیگران، احساس عدم مسؤولیت در برابر خود و دیگران، لجبازی با دیگران و ... اشاره نمود.[16]
    هرگاه کسی این نقصان شخصیّتی را در خود درمان کند و متوجه باشد که فرصت­ها همیشه باقی نیستند؛ بلکه بسیاری از علل و عوامل اختیاری و قهری موجب از دست رفتن آنها می­شوند، سعی و تلاشش در انجام کارها دو صد چندان خواهد شد. این تلاش با توجه به آثاری که شتاب و سبقت در کارهای نیک دربر دارد، سرعت بیشتری نیز به خود خواهد گرفت و چنین شخصی، با گذشت زمان جزء پیشگامان در کارهای خیر شناخته خواهد شد.

    نتایج و ثمرات سبقت در خیرات
    شتاب داشتن در کار­های خوب و پیشی­گرفتن از دیگران در انجام آن دو نوع ثمره و نتیجه را دربر دارد:
    ‌أ) ثمره­ی دنیوی
    1) پیشرفت جامعه
    از جمله نتایج دنیایی و مادی این کار می­توان به این موارد اشاره داشت: نخست آن که جامعه رو به پیشرفت می­نهد؛ چراکه پیشرفت جامعه در گرو انجام گرفتن به موقع کار­های خوب است. اگر روحیه­ی مسابقه در انجام کار­های نیک در جامعه نهادینه شود، کار­ها با شتاب بیشتری پیش می­رود.
    2) ایجاد انگیزه در دیگران
    نتیجه دیگر مسابقه، آن است که جامعه به انجام کار­های خیر تشویق می­شود و هر کسی می­کوشد تا نخستین کسی باشد که کار خوبی را انجام می­دهد و در حقیقت جامعه با حالت عاطفی خاصی رو به رو می­شود که هرکسی در جست و جوی یافتن کار­های خوب است.
    3) ظهور و بروز کارهای خیر در جامعه
    فایده دیگر مسابقه این خواهد بود که کار­های خیر علنی و آشکارا انجام و در چشم دیگران مطرح شود؛ زیرا در مسابقه، دست کم دو نفر مشارکت خواهند داشت و این گونه است که به صورت آشکار کار­های خیر مطرح و در جامعه منتشر و رقابت برای پیش تازی میان مردمان پدید می­آید.

    ‌ب) نتایج معنوی و اخروی
    در مورد نتایج معنوی و اخروی سبقت و شتاب در کار­های نیک نیز می­توان گفت: بسیاری از موارد تأخیر در انجام دادن کاری، موجب از دست رفتن فرصت­ها شده و ممکن است انسان دیگر آن میل اولیّه را برای انجام آن نداشته باشد. به همین سبب توصیه شده که هرگاه انسان خواهان انجام کار خوبی است، شتاب نموده و برعکس هرگاه قصد انجام کار ناپسندی را داشت، کمی درنگ کند.[17] بسیاری از موارد است که انجام یک کار خوب در زمانی مناسب، باعث عاقبت به خیری انسان می­شود.[18]
    از دیگرسو، خداوند از کار­های نیک، آنی را دوست دارد که در انجام آن شتاب شود.[19]البته باید یادآور شد که، تنها کسانی به این توفیق دست می­یابند که به فرموده­ی خداوند متعال این­گونه باشند:
    «
    و آنها که نهایت کوشش را در انجام طاعات به خرج مى‏دهند و با این حال، دل­هایشان هراسناک است از اینکه سرانجام به سوى پروردگارشان بازمى‏گردند، (آرى) چنین کسانى در خیرات سرعت مى‏کنند و از دیگران پیشى مى‏گیرند»[20]


    [1]. فراهیدی، خلیل؛ کتاب­العین، قم، انتشارات هجرت، 1410ق، چ دوم، ج5، ص85 و مصطفوی، حسن؛ التحقیق فی کلمات القرآن، تهران، انتشارات بنگاه ترجمه و نشر کتاب، 1360ش، ج5، ص41.
    [2]. قرشى، سید على­اكبر­؛ قاموس قرآن، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1371ش، چ ششم، ج3، ص255 و راغب­اصفهانی، حسین؛ الفردات فی غریب القرآن، تحقیق صفوان عدنان، دمشق-بیروت، انتشارات دارالعلم، 1412ق، چ اول، ص407.
    [3]. راغب اصفهانی، همان، ص548.
    [4]. ر.ک: طباطبایی، محمدحسین؛ تفسیر المیزان، ترجمه سیدمحمدباقرموسوی همدانی، قم، انتشارات جامعه مدرسین، 1374، چ پنجم، ج19، ص290.
    [5]. مومنون/57-61.
    [6]. نازعات/4.
    [7]. انبیاء/90
    [8]. آل­عمران/114 و توبه/100.
    [9]. مائده/48.
    [10]. بقره/148.
    [11]. سیدرضی، محمد؛ نهج­البلاغه، ترجمه محمد دشتی، قم، انتشارات مشهور، 1379، چ اول، ص91.
    [12]. سیدرضی، همان، ص371.
    [13]. ر.ک: مطهری، مرتضی؛ مجموعه آثار، تهران، انتشارات صدرا، 1389ش، ج27، ص804- 805.
    [14]. ابن­فهدحلّی، احمد؛ عدة الداعی و نجاح الساعی، قم، دارالکتاب اسلامی، 1407ق، چ اول، ص106.
    [15]. پاینده، ابوالقاسم؛ نهج الفصاحة مجموعه كلمات قصار حضرت رسول­(ص) ، تهران، دنیای دانش، 1382ش، چ چهارم، ص370-371.
    [16]. آقاتهرانی، مرتضی؛ اهمال کاری (تعلل ورزیدن)؛ بررسی علل، راه کارها و درمان، مجله معرفت، شماره64، فروردین 82، ص40.
    [17]. کلینی، محمد؛ الکافی، تهران، انتشارات اسلامیه، 1362، چ دوم، ج2، ص142-143.
    [18]. همان.
    [19]. همان.
    [20]. مومنون/60-61.

    منبع:pajoohe.com
    اللهم عجل لولیک الفرج


    لــــطــف الــــهـی بکند کار خویش
    مـژده رحـــــمــــــت برساند سروش




  2. # ADS
    Circuit advertisement
    تاریخ عضویت
    Always
    محل سکونت
    Advertising world
    نوشته ها
    Many

     

    حرز امام جواد

     

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. مریم(س)، دست پرورده خاص خداوند
    توسط يادشهيد در انجمن ادیان ، مذاهب و فرق دیگر
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 29-01-2012, 20:12
  2. آخرین ؟
    توسط یاصاحب الزمان در انجمن پرسش‎ و‎ پاسخ‎ دینی و مذهبی
    پاسخ: 29
    آخرين نوشته: 28-11-2011, 19:59
  3. آیا اصل «رجعت» خرافه و محصول افکار شیعیان است؟
    توسط mahdishata در انجمن پرسش‎ و‎ پاسخ‎ دینی و مذهبی
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 26-08-2011, 21:17
  4. دیدگاه قرآن كریم درباره خلقت انسان و تکامل
    توسط افتان و خیزان در انجمن مباحث قرآنی
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 28-05-2011, 07:28
  5. نگاه ژئوپلیتیک به روایات آخرالزمان (1)
    توسط monji_2008 در انجمن مباحث ديگر بخش اسلامی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 11-12-2010, 17:20

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
کانال سپاه