حب و دوست داشتن عبارتست از تعلق وجودی و جذب خاص شعوری ميان علتی که انسان را به کمال میرساند و معلول تکامل يافته، حال فرق نمیکند که اين علت، غذايی باشد که انسان میخورد يا مالی باشد که در آن تصرف میکند يا اعتباری که از آن استفاده مینمايد و يا معلم و آموزگاری که از وی دانش میآموزد.[1]
حب و محبت در آیات
در قرآن کریم کلمه حب و فعل و مشتقات آن هشتاد و سه بار به کار رفته است که در برخی از آنها حب ممدوح و در برخی دیگر حب مذموم مراد است. خداوند حب ممدوح را به معنای محبت نسبت به وجود مقدس خویش بر شمرده است:
«بگو اگر خدا را دوست میدارید، از من پیروی کنید تا خدا(نیز) شما را دوست بدارد و گناهانتان را ببخشد و خدا آمرزنده و مهربان است.»[2]
گاهی حب مذموم و حب ممدوح با هم ذکر شده است.[3]در قرآن کریم کلماتی چون: «ود»، «مودة»، «رحمة»، و... نیز به معنی دوستی به کار رفته است.
حب و محبت در روایات
روایات متعددی در باب محبت (هم محبت بنده به خدا و هم محبت خدا به بنده و هم محبت بندگان به یکدیگر) وجود دارد. ما در اینجا به برخی از آنها اشاره میکنیم.
1. امام علی(ع) میفرمایند: بنده تنها متوجه پروردگار خویش است. و هیچ گاه عبادت خدا را پایان نمیدهد و شوق و علاقه خود را از انجام اوامر الهی و اطاعت پروردگار سست نمیکند. آنچه که آنان را شیفته اطاعت خدا کرده، بذر محبت است که در دل میپرورانند.[4]
2. اگر بندهام را ببينى كه زياد به ياد من است، خودم چنين اجازهاى به او دادهام و او را دوست مىدارم.[5]
اقسام محبت:
الف. محبت بندگان به یکدیگر:
محبت انسانها به یکدیگر، بر خواسته از عواملی است که با پیدایش آنها باعث میشود قلب انسانها به یکدیگر نزدیک و کشش و محبتی بین آنها ایجاد شود.
اسباب پیدایش محبت بندگان به یکدیگر:
1. آنچه سبب بقاء و کمال میشود:
هر آنچه که موجب بقاء و کمال شود محبوب آدمی است، به همین جهت است که انسان وجود نفس خود را دوست دارد، و به دوام و بقای آن علاقمند است و هر آنچه به این امر كمك كند، مورد محبت او است و نسبت به مرگ و موجبات آن كراهت و نفرت دارد.[6]
2. لذت:
لذت اعم از مادی و معنوی موجب محبت میگردد؛ یعنی انسان آنچه را كه موجب لذت گردد، به دلیل لذتآور بودن دوست دارد نه برای ذات آن.
لذت مادی، مانند محبت انسان به خوردنیها و آشامیدنیها و آنچه موجب ارضای سایر غرایز او میشود. این نوع محبت به آسانی به دست میآید و به سرعت نیز از میان میرود. همچنین این قبیل محبتها به دلیل پستی و مادی بودن سبب آن و سرعت زوالش، پایین ترین درجه محبت است.[7]
لذت معنوی، که عمر آنها طولانی است، مانند محبت انسان به یك هنرمند و ورزشكار، به دلیل لذتی كه از صحنههای هنرنمایی او میچشد و به امانت و پاكدامنی، به دلیل لذتی كه آدمی از احساس پاكی و امانت میبرد و به یاد خداوند و مناجات با او، به دلیل لذت سرشاری كه از این امر به او دست میدهد.
3. احسان:
انسان، بنده و اسیر نیكی و احسان است و به طور طبیعی هر كه را به او احسان كند، دوست دارد و از كسی كه به او بدی كند، میرنجد. بنابراین منفعت و نیكی سبب محبت آدمی به عامل آن میشود.[8]
4. شباهت در اوصاف ظاهری:
اشتراك در یك یا چند ویژگی ظاهری باعث پیدایش محبت میشود. علاقه كودكان به یكدیگر و پیران به همدیگر و افراد هم شغل و همكار با یكدیگر از همین قبیل است.
5. حسن و جمال ظاهری و باطنی:
درک زیبایی و جمال موجب محبت میگردد؛ یعنی انسان زیباییها را اعم از مادی و معنوی دوست دارد و این محبت به ذات زیبایی تعلق میگیرد، و منشا درونی و فطری دارد.
6. تناسب باطنی و روحی:
گاهی انسان نسبت به دیگری محبت میورزد، ولی نه به دلیل حسن و جمال او و نه به سبب چشمداشت و طمع در مقام و مال او بلكه به صرف مجانست و تناسب باطنی و معنوی كه با روح و جان او دارد.
ب. محبت خدا به بندگان:
شروع و آغاز سلسله محبت، از جانب خداوند به بندگان است و از آنجایی شروع میشود که خداوند انسان را شایسته حمل امانت خود دانسته و این امانت را بر دوش او نهاده است.
خداوند در قرآن بارها انسانها را با صفات گوناگون مورد توجه و محبت خود قرار میدهد و به صراحت با الفاظی که بیان میکند عشق و محبت خود را به او ابراز میکند.
«خداوند توبه کنندگان را دوست دارد و پاکان را(نیز) دوست دارد.»[9]
«خداوند پرهیزگاران را دوست دارد.»[10]
«خداوند نیکوکاران را دوست دارد.»[11]
نشانههای محبت خداوند به بندگان:
1. زياد به ياد خدا بودن:
«اگر بندهام را ببينى كه زياد به ياد من است، خودم چنين اجازهاى به او دادهام و او را دوست مىدارم»[12]
2. آرامش درونى و شكيبايى:
«هنگامى كه خداوند بندهاى را دوست بدارد، او را با زيور آرامش و شكيبايى مىآرايد»[13]
3. داشتن قلبى پاك و اخلاقى متعادل:
«زمانى كه خداوند بندهاى را دوست بدارد، قلبى پاك و اخلاقى متعادل (به دور از افراط و تفريط) روزىاش مىكند»[14]
4. دوست داشتن مطيعان و دشمنى با عاصيان:
«اگر مىخواهى بدانى كه در تو خير و نيكى وجود دارد يا نه، به قلبت بنگر، اگر در آن دوستى و محبت نسبت به بندگان مطيع خداوند و بغض و كينه نسبت به گناهكاران يافتى، پس در تو خير و نيكى است و خداوند تو را دوست دارد»[15]
ب. محبت بندگان به خدا:
محبت با تمام اسباب و عوامل و اثراتی که دارد زمانی نمود و ارزش پیدا میکند و موجب سعادت انسان میشود که درجه محبوبیت و ارزشمندی محبوب در بالاترین حد باشد.
عشق و محبت با این درجه، تنها شایسته خداوندی است که محبتش توجیه گر خلقت و تحقق اهداف عالم است.
نشانههای محبت بندگان به خداوند:
1. دوست داشتن مرگ:
خداوند در این باره میفرماید:
«بگو: ای یهودیان! اگر گمان میکنید که(فقط) شما دوستان خدایید نه سایر مردم، پس آرزوی مرگ کنید اگر راست میگویید( تا به لقای محبوبتان برسید.)»[16]
دوستدار حقیقی، مشتاق مشاهده محبوب خویش است. كسی كه به مقصدی عشق ورزد، هر آنچه به آن هدف رهنمون شود، محبوب او واقع خواهد شد. از همین رو وقتی انسان مشتاق ملاقات پروردگار خویش باشد، نسبت به مرگ نه تنها ترس و واهمهای ندارد، بلکه نسبت به آن میل و اشتیاق درونی نیز دارد.
2. پیروی از دستورات الهی:
خداوند در قرآن میفرماید:
«بگو اگر خدا را دوست میدارید، از من پیروی کنید تا خدا(نیز) شما را دوست بدارد و گناهانتان را ببخشد، و خدا آمرزنده و مهربان است»[17]
عشق و محبت حقیقی نسبت به خداوند باعث میشود انسان در همه امور اراده و خواست خداوند را بر خواست خود ترجیح دهد و در تمام کارهای زندگی مطیع فرمان خداوند باشد.
3. عدم غفلت از یاد خدا:
ذكر و یاد محبوب و آنچه مربوط به او است، همواره برای محب لذت بخش و دوست داشتنی است. دوستان خدا دائم سخن از او و دوستان او میگویند و با یاد او زندگی میكنند و از تلاوت كلام او لذت میبرند و در خلوت مناجات با او انس میگیرند،[18] چنان كه خداوند به حضرت موسی(ع)فرمود:
ای پسر عمران، دروغ میگوید آن كسی كه گمان برد مرا دوست دارد، اما چون شب فرا رسد چشم از عبادت من فرو بندد. مگر نه این است كه هر دلداده ای دوست دارد كه با دلدار خود خلوت كند؟[19]
4. دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان او:
یکی دیگر از نشانههای محبت خداوند، دوستی با دوستان او و دشمنی با دشمنان اوست. چرا که محبت خداوند در دل بندگان حالتی به وجود میآورد که انسان هر آنچه که خداوند دوست دارد دوست میدارد و هر آنچه را که خداوند دشمن میدارد و نسبت به آن بیزاری میجوید، او نیز دشمن میدارد و از آن دوری میکند.
5. بیمناکی در عین محبت و امیدواری:
دوستان خدا، در عین اینکه شیفته جمال اویند، با درک عظمت و بزرگی خداوند، همواره در بیم هستند. زیرا همانطور که جمال و جلال خداوند باعث عشق و محبت میشود، درک عظمت و هیبت او نیز باعث ترس است. لذا این دو هیچ منافاتی با هم ندارند و مکمل یکدیگر میباشند. زیرا بندگی به صرف محبت و بدون بیم و بندگی به صرف بیم و بدون امید هر دو موجب هلاکت میشود.[20]
ثمرات محبت به خداوند:
1. انس با پروردگار:
زمانی که قلب آدمی از عشق و محبت به خداوند مسرور و مشعوف است، چنان انسی با یاد و ذکر پروردگار میگیرد که که در عین اینکه بین خلایق و بقیه انسانهاست، اما تنهاست و در یاد محبوبش که خداوند است، میباشد.
2. راضی بودن به قضای الهی:
مرتبه رضا یکی دیگر از ثمرات محبت به خداوند است، زیرا محب هر آنچه را كه از محبوب صادر گردد، زیبا میبیند.
كسی كه به مقام رضا نایل گردد، در نزد او فقر و غنا، راحتی و سختی، تندرستی و بیماری، مرگ و زندگی و... یكسان است و تحمل هیچ یك بر او دشوار نیست؛ چرا كه همه را از جانب محبوب میبیند و همواره در سرور و بهجت و راحتی به سر میبرد؛ زیرا به همه چیز به چشم رضایت مینگرد و در واقع همه امور بر وفق مراد او پیش میرود و در نتیجه از هر غم و اندوهی به دور خواهد بود.[21]
3. شکرگذاری از خداوند در هر حالتی:
یکی دیگر از ثمرات محبت به خداوند شکر گذاری از اوست. زیرا ذات آدمی چنین است که در قبال لطف و احسانی که دیگران به او میکنند، از آنها تشکر میکند. لذا زمانی که تمام محبت و عشق او متوجه به خداوند باشد، همه اتفاقات زندگی خود را اعم از شادی و ناراحتی، خوبی و بدی، و ... شمه ای از محبت خداوند نسبت به خود میبیند، در نتیجه در هر حالتی شکر گذار این نعمات خواهد بود.[22]
4. اشتیاق به سوی خداوند:
از دیگر ثمرات محبت خداوند، شوق به لقای اوست. شوق عبارت است از میل به چیزی و رغبت به آن در غیاب او.[23]
این شوق، آن است که انسان هم محبت محبوب را دارد و هم درد هجرانش را. از این رو همیشه با درد همراه است. اما این درد برای انسان عاشق تحمل پذیر و لذیذ است و زمینه وصال را فراهم میکند.[24]
طریقه تحصیل محبت خداوند:
1. معرفت و شناخت خداوند:
معرفت پیدا کردن به خداوند و تقویت و مسلط کردن آن بر خزینه دل، یکی از راههای تحصیل محبت خداوند است. خداوند در قرآن میفرماید:
«و آنهایی که در راه ما (با خلوص نیت) جهاد کنند، قطعا به راههای خود هدایتشان خواهیم کرد.»[25]
این سعی و کوشش میتواند توجه به این باشد که هیچ ذرهای از ذرات وجود ندارد، مگر اینکه نشانهای از قدرت و عظمت خداوند است.
تحصیل معرفت از این طریق برای همه کس مقدور است، مگر کسانی که به جهت کوته فکری در تفکر و اشتغال به امور شهوانی و... از رسیدن به آن محروم شوند.[26]
2. مداومت کردن بر ذکر و یاد خداوند:
خداوند در قرآن کریم میفرماید:
«خداوند برای هیچ کس دو دل در درونش نیافریده.»[27]
مداومت بر ذکر و یاد خدا و توجه به نعمات و صفات نامتناهی خداوند، باید بعد از سعی و تلاش و پاک کردن محبت غیر خدا از دل باشد. زیرا خداوند برای هیچ انسانی دو دل قرار نداده است. و دل هر کس حکم ظرفی را دارد که که بیشتر از یک چیز درون آن قرار نمیگیرد.
لذا با پاک کردن دل خود از غیر و توجه و شناخت خداوند، محبت او جایگزین محبتهای دیگر میشود.[28]بنابراین، هر اندازه محبت به خداوند بیشتر باشد، انسان بیشتر به یاد خدا خواهد بود.[29]
[1] - طباطبایی، سید محمد حسین؛ الميزان في تفسير القران، موسسه اسماعیلیان، 1371، ج 1 ص 411 تا 410
[2] - آل عمران، آیه 31
[3] - بقره، آیه 165
[4] - دشتی، محمد؛ نهج البلاغه، قم، موسسه فرهنگی تحقیقاتی امیرالمونین، پاییز1381، خطبه91
[5] - ری شهری، محمد؛ میزان الحکمه، دارالحدیث، چاپ پنجم 1384، ج22، ص223
[6] - فیض کاشانی، محسن؛ المحجه البیضاء فی تهذیب الحیاء، قم، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به حوزه علمیه قم ، ج8، ص9 تا 11
[7] - نراقی،ملامهدی؛ جامع السعادات، تعلیق و تصحیح کلانتر، سید محمد؛ مؤسسه الأعلمی للمطبوعات بیروت، ج3، ص136
[8] - فیض کاشانی، ملامحسن؛ اخلاق حسنه، تهران، انتشارات پیام آزادی، 1362، ص216 تا 217
[9] - بقره، آیه222
[10] - آل عمران، آیه 76
[11] - آل عمران، آیه 134
[12] - همان
[13] - همان، ص224
[14] همان، ح3145
[15] - همان، ص233
[16] جمعه، آیه6
[17] - آل عمران، آیه 31
[18] - نراقی، احمد؛ معراج السعاده، قم، موسسه فرهنگی انتشاراتی طوبای محبت، چاپ اول، 1385، ص104
[19] - ابن بابویه القمّی، محمد بن علی؛ أمالی، قم، مؤسسه البعثه، 1407 ق، چاپ اول ، ص438
[20] - نراقی، ملا احمد؛ پیشین، ص168 تا 174
[21] - همان، ص656
[22] - جوادی آملی، عبدالله، مراحل اخلاق در قرآن، قم، انتشارات اسراء، 1378، چاپ دوم، ص309 تا 312
[23] - نراقی، ملا احمد، پیشین، ص637
[24] - جوادی آملی، عبدالله، پیشین، ص323
[25] - عنکبوت، آیه 69
[26] - نراقی، ملا احمد، پیشین، ص627 تا 228
[27] - احزاب، آیه 4
[28] - نراقی، ملا احمد، پیشین، ص627
[29] - مصباح یزدی، محمدتقی؛ راهیان کوی دوست، قم، انتشارات موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی، 1376، چاپ سوم، ص54
منبه:پژوهشکده باقرالعلوم(ع)