تاریخچه فیس بوک
فیس بوک از کجا امد
در باره این فیس بوک هرچه بگوییم کم گفتیم ، کی باورش می شد فیس بوکی که مارک و دوستانش در چهارم فوریه سال ۲۰۰۴ یعنی هفت سال پیش راه اندازی کرده اند در طی این مدت به چنین رشد غیر قابل تصوری برسد؟ باور کنید باور این قضیه برای خود مارک زوکربرگ هم سخت بود اما بد نیست به مناسبت تولد هفت سالگی فیس بوک مروری کوتاه به آنچه در این هفت سال بر فیس بوک گذشته تا به این مرتبه رسیده داشته باشیم :
+ در چهارم فوریه سال ۲۰۰۴ ایده شبکه اجتماعی توسط مارک زوکربرگ و تعدادی از دانشجویان دانشگاه هاروارد اجرایی شد و در این تاریخ facebook متولد شد .
+ در مارس همان سال این شبکه اجتماعی از دانشگاه هاروارد فراتر رفت و به سایر دانشگاه های ایالات متحده مانند استنفورد و کلمبیا رسید.
+ در دسامبر همان سال کاربران فیس بوک به یک میلیون نفر رسید.
+ در می سال ۲۰۰۵ فیس بوک توانست بیش از ۱۲ میلیون دلار سرمایه جهت توسعه جذب کند و در این زمان در بیش از ۸۰۰ کالج مورد استفاده دانشجویان قرار می گرفت.
+ در آگوست این سال نام دامنه این سایت که thefacebook.com بود به facebook.com تغییر یافت.
+ در این سال پای فیس بوک به دبیرستان های امریکا هم کشیده شد و در دسامبر ۲۰۰۵ تعداد کاربران آن به ۵٫۵ میلیون نفر رسید . ضمنا تعدادی امکانات همچون افزودن و اشتراک عکس هم به فیس بوک اضافه شد
+ در سال ۲۰۰۶ تعداد کاربران به ۱۲ میلیون نفر رسید
+ در اکتبر سال ۲۰۰۷ یعنی پس از سه سال فعالیت تعداد کاربران فیس بوک از ۵۰ میلیون نفر گذشت و در نوامبر همان سال تبلیغات در فیس بوک آغاز شد.
+ در آگوست سال ۲۰۰۸ فیس بوک مرز یکصد میلیون کاربر را هم گذراند و روز به روز به محبوبیت آن افزوده شد.
+ در ژانویه سال ۲۰۰۹ کاربران فیس بوک به ۱۵۰ میلیون نفر رسید و در فوریه امکان لایک کردن به فیس بوک افزوده شد.
+ در می سال ۲۰۰۹ میزان ارزش فیس بوک ده میلیارد دلار عنوان شد و تا سپتامبر همان سال با رشدی عجیب تعداد کاربران به ۳۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان رسید
+ در فوریه و سپس ژانویه ۲۰۱۰ تعداد کاربران از ۴۰۰میلیون و سپس ۵۰۰ میلیون نفر گذشت و اکنون هم این میزان مرز ششصد میلیون نفر را در نوردید.
همانطور هم که قبلا خبر داده بودم ارزش فیس بوک بیش از ۸۳ میلیارد دلار تخمین زده شده و در هر ثانیه هشت نفر در جهان عضو فیس بوک می شوند و تنها در سال گذشته میلادی ۲۵۰ میلیون کاربر به کاربران فیس بوک افزوده شده است .
با این سیر تحولی Facebook چه آینده ای را برای این غول دنیای شبکه های اجتماعی پیش بینی می کنید؟
عکس موسس فیس بوک مارک زوکربرگ
اسیب های فیس بوک در زندگی امروزی
جنگ نرم، به دلیل ماهیت خود و عدم نیاز به ابزارهای فیزیکی، به دنبال آن است که در مسافت های دورتری از مراکز طراحی کننده، به اجرا درآید. جهانی و فرامرزی بودن فضای سایبر، امکان های موردنیاز را به آسانی در اختیار طراحان جنگ نرم قرار می دهد و با فراهم شدن بسترهای فکری- فرهنگی اهداف موردنظر، از سوی جریان های درون جامعه هدف دنبال می شود. میسر بودن ارتباط دو طرفه نیز ابزارهای عملیاتی را در خدمت طراحان و رهبران مراکز موردنظر درمی آورد و در موقعیت های حساس که امکان حضور و هدایت مستقیم میدانی حوادث، از براندازان سلب می شود؛ عناصر حاضر در صحنه نقش رسانه ای عملیات را بازی می کنند.
از سوی دیگر، جنگ نرم به عناصر و سربازان میدانی نیاز دارد که از جنس مخاطبان جامعه هدف باشند. این عناصر، باید برای خود هویتی خاص قایل باشند تا بتوانند هدایت روند درگیری را برعهده گیرند و در شرایط کنونی، امکان دسترسی به فضای مجازی به دلیل در اختیار گذاشتن لحظه ای حجم وسیعی از اخبار، اطلاعات و تسهیل ارتباط، چنین هویت کاذبی را به راحتی در میان بخشی از صحنه گردانان حوادث ایجاد می کند. نبود بسیاری قیود و محدودیت ها که برای سایر اقسام رسانه ای وجود دارد، در محیط مجازی، گستره فعالیت در این فضا را برای اهداف و انگیزه های امنیتی و سیاسی در جنگ نرم افزایش می دهد. مجموعه این شرایط است که امروزه، هوس بهره گیری از این فضا را برای غلبه بر دیگر ملت ها، در میان مراکز قدرت جهانی ایجاد می کند.
حوادث چند ماه اخیر ایران را باید میدان آزمون برای کاربرد فضای مجازی در عملیات روانی و جنگ نرم دانست. وبلاگ، فیس بوک، توئیتر، فرند فیدز و بالاترین، از جمله سایت هایی هستند که قابلیت شبکه سازی وسیعی در اینترنت ایجاد کرده اند. در برخی مواقع، این شبکه ها به عنوان سربازان جدید جنگ نرم دول غربی، اقدامات خود را به فضای وقایع جامعه نیز تسری داده و هماهنگی و سازماندهی بسیاری تجمع های سیاسی و اعتراضی را بر ضد دولت هدف، برعهده می گیرند. حوادث پس از انتخابات سال 1388، به روشنی نقش شبکه های اجتماعی مجازی در جنگ نرم غرب با ایران را نشان داد.
نگاهی به مفهوم و ویژگی های شبکه های اجتماعی مجازی
امروزه فراگیری اینترنت و فن آوری های جدید ارتباطی و اطلاعاتی، موجب ظهور فضای مجازی در کنار جهان واقعی شده که این امر، معادلات و الگوهای ارتباطات سنتی، تولید، انتقال و مصرف اطلاعات را به هم زده و موجب تغییر در آن شده است. چنین فضایی که به عنوان واقعیت مجازی یک پارچه، درنظر گرفته می شود، از ویژگی هایی چون بی مکانی، فرا زمان بودن، صنعتی بودن محض، عدم محدودیت به قوانین مدنی متکی بر دولت- ملت ها، از معرفت شناسی تغییر شکل یافته پسامدرن برخوردار بودن، قابل دسترسی بودن همزمان، روی فضا بودن و برخورداری از فضاهای فرهنگی، اعتقادی، اقتصادی، سیاسی و نیز آزادی از هویت بدنی و جنسی جدید برخوردار است. (Myers 2000) شبکه های اجتماعی مجازی، امروزه نقش بسیار مهمی در خلق این فضای مجازی دارند. از خلال همین واقعیت های مجازی است که آسیب های روانی و سیاسی بسیار گسترده ای را می توانند برای یک جامعه به وجود آورند.
شبکه های اجتماعی، به مجموعه ای از افراد که به صورت گروهی با یکدیگر ارتباط داشته و مواردی مانند اطلاعات، نیازمندی ها، فعالیت ها و افکار خود را به اشتراک بگذارند، شبکه های اجتماعی گویند. شبکه های اجتماعی را می توان به دو دسته شبکه های مجازی و شبکه های غیرمجازی تقسیم کرد. شبکه های غیرمجازی در واقع شبکه هایی هستند که توسط مجموعه ای از افراد و گروه های به هم پیوسته، در محیط اجتماعی عمل می کنند. شبکه اجتماعی مجازی یا شبکه اجتماعی اینترنتی، وب سایت یامجموعه ای از وب سایت هایی است که به کاربران امکان می دهد، علاقه مندی ها، افکار و فعالیت های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند؛ به عبارت دیگر، شبکه های اجتماعی سایت هایی هستند که با استفاده از یک موتور جست وجوگر و افزودن امکاناتی مانند چت، پیام رسانی الکترونیک، انتقال تصویر و صدا و...، امکان ارتباط بیشتر کاربران را در قالب شبکه ای از روابط فردی و گروهی فراهم می آورند. (2000 Resnick)، وبلاگ ها(1)، فیس بوک(2)، توییتر(3)، یتوب(4). پادکست(5) از جمله شبکه های اجتماعی مجازی هستند.
نگاهی به آسیب های سیاسی و روانی شبکه های اجتماعی مجازی
با رشد رسانه های نوین، جهاد وارد عصر دوم رسانه ها شده است که برخلاف دوره مدرن و عصر نخست، آینده آن به طور کامل قابل پیش بینی نیست، زیرا در عصر دوم رسانه ها که در آن بحث رسانه های الکترونیک جدید، حاکمیت دارند و اطلاعات حرف آخر را می زنند، پدیده ها کمتر قابل پیش بینی اند (گل محمدی، 1383). رسانه های نوین دارای آسیب های بسیار مهم روانی و سیاسی است که می توانند، زمینه و بستر مناسبی را برای جنگ نرم ایجاد کنند. در مورد آسیب های روانی شبکه های اجتماعی، می توان به موارد ذیل اشاره کرد: (Abraham Hassanien 2010)
1- کاهش احساسات: به دلیل اینکه اغلب ارتباطات در این فضا، به صورت نوشتاری است، اغلب فاقد احساسی است که در فضای واقعی، از طریق قدم زدن، سخن گفتن و... به دست می آید. افراد با وجود امکانات ارتباطی در فضای مجازی، دیگر اهمیتی به کیفیت روابط نمی دهند و این مسئله، به کاهش بیشتر احساسات منجر می شود.
2- متن گرایی: علی رغم امکانات چند رسانه ای موجود در فضای مجازی، هنوز هم قسمت عمده ای از ارتباطات در فضای مجازی را ارتباطات متنی در قالب ایمیل و چت تشکیل می دهد. ارتباطات متنی می تواند شکل جدیدی از هویت مجازی را شکل دهد.
3- انعطاف پذیری هویتی: افراد در فضای مجازی، به دلیل نبود راهنماهای چهره ای، می توانند بازنمایی های متفاوتی از خود ارائه دهند.
4- دریافت های جایگزین: در ارتباطات مجازی، شما می توانید دیوارها را بشکنید، به حوزه خصوصی دیگران وارد شوید و حرف هایی را که حاضر نیستند، در ارتباط چهره به چهره به شما بگویند، بشنوید.
علاوه بر آسیب های جدی شبکه های اجتماعی مجازی در بعد روانی که به انعطاف پذیری هویتی و شکل گیری هویت های مجازی جدید منجر می گردد، مهم ترین تأثیرات سیاسی فناوری های ارتباطی- اطلاعاتی، تضعیف دولت های ملی، اشاعه اطلاعات سیاسی و کاهش مشارکت سیاسی افراد و گروه هاست. [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
همچنین کنترل اطلاعات در عصر جدید، اهرم اصلی قدرت بازیگران جهانی، ملی و محلی است J. P Robinson 2004M and Kestnbaum A Neustadtl)، اهرمی که در انقلاب های رنگی در اختیار بنیاد سوروس و سازمان های غیردولتی و جنبش های دانشجویی قرارگرفت و رهبران احزاب و جنبش ها، بیشترین بهره را از آن بردند.
دول غربی، ماهرانه با استفاده از امکانات تکنولوژی و ارتباطات، مانند اینترنت، سایت های انتقادی را علیه یک دولت سازمان می دهند. پیام های کوتاه را از طریق تلفن های همراه رد و بدل می کنند و مرتب قرارهای جدیدی می گذارند.
آسیب مهم دیگر رسانه های نوین، تأثیر بر افکار عمومی و بسیج آن است. به گونه ای که به واسطه این رسانه ها، نوعی فضای عمومی شکل می گیرد و بسیاری افراد، بی آن که یکدیگر را ببینند و تبادل نظر کنند، مانند یکدیگر فکر و در نتیجه مانند یکدیگر نیز عمل می کنند. بر این اساس، از طریق تولید پیام، شعار و اندیشه، به شیوه ای هنری و از طریق تصویر، گرافیک، صدا و موسیقی، تصورات دستکاری و بسیج می شوند و در نهایت فعالیت سیاسی، این امکان را می یابد که با زندگی روزمره آمیخته شود. (L. W Bennett).
در این صورت دیگر مانند گذشته، نیازی نیست که برای تبدیل افکار عمومی به نیروی اجتماعی و تغییر اوضاع سیاسی، به اهرمی مانند حزب سیاسی متوسل شد و اگر این تغییر در افکار عمومی پیدا شود، مردم در مواقع مهم تاریخی، خود راه را باز می کنند و احتیاجی به اعمال نیرو، فشار و زور از طریق اهرم های جدا از مردم وجود ندارد.
افزون بر این، استفاده جنبش های اجتماعی جدید، از شبکه های اجتماعی مجازی، آسیب جدی دیگری را برای دولت ها به همراه داشته است. جنبش های اجتماعی جدید و هویت های دگرخواهانه، از مهم ترین جنبه های نرم افزاری تهدید امنیت ملی هستند. جنبش های نوین کنونی، اهمیت بیشتر را به هویت داده و در برابر اشکال جدید سلطه و طرد مقاومت می کنند. این جنبش ها همچنین تلاش دارند، تا با اشکال جدید تکنولوژی های ارتباطی و تغییرات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی سازگار شوند.
به اعتقاد مانوئل کاستلز، بازیگران سیاسی، از طریق رسانه های نوین، در بازی قدرت حضور دارند و از آن جا که اطلاعات و ارتباطات، عمدتاً از طریق شبکه جهانی اینترنت و ماهواره ها و خبرگزاری ها صورت می گیرد، بازی سیاسی، به نحو فزاینده ای در فضای رسانه ها صورت می گیرد (کاستلز، 0831) وی همچنین به نقش تکنولوژی های ارتباطی، مانند اینترنت، در عضوگیری و گسترش قدرت جنبش های اجتماعی اشاره می کند. شبکه های اجتماعی شکل اجتماعی نوینی از ارتباطات را به وجود آورده که در عین حال توده ای است؛ اما به صورت انفرادی تولید و دریافت می شود و تاثیر می گذارد. با این همه، در سراسر جهان، به ابزاری در خدمت جنبش های اجتماعی تبدیل می شود؛ اگرچه این جنبش ها تنها استفاده کنندگان این ابزار جدید، بسیج و سازمان دهی نیستند.
جنبش های مذکور، باید بتوانند برای دستیابی به اهداف خود، در سه زمینه توانمندی داشته باشند: شکل دادن به هویت جمعی، متقاعد ساختن پیروان خود و بسیج آنها. این جنبش ها، با استفاده از تکنولوژی های جدید اطلاعاتی، می توانند به راحتی به هر سه هدف مذکور دست یابند. (8991 b. B Bimber) ملوچی معتقد است که شبکه های اجتماعی مجازی به جنبش های اجتماعی، توانمندی انعکاس روش ها و اهداف خود را به فضای عمومی داده است. (ملوچی).
همچنین شبکه های اجتماعی مجازی همانند آزمایشگاهی است که جنبش های اجتماعی، میزان توانمندی خود را بررسی می کنند. در چنین حالتی شبکه های اجتماعی، تنها به عنوان وسیله سیاسی عمل نمی کنند، بلکه خود به فضای سیاسی تبدیل می شوند (B2000 Bimber) نیز کاربرد شبکه های اجتماعی این امکان را به جنبش های اجتماعی می دهد که روش های سنتی بیان اعتراضات خود، همانند راهپیمایی ها، اعتراضات، شعارها واستفاده از نمادها را آسان تر به کار برده و آن ها را با روش های نمادین جدید ترکیب کنند. بر همین اساس، این جنبش ها توانمندی بیشتری برای جذب طبقه جوان جامعه و شکل دادن به افکار عمومی دارند. با کاربرد تکنولوژی های اطلاعاتی جنبش های اجتماعی به استفاده از پوشش رسانه ای جمعی نیازی ندارند.
از دیگر آسیب های سیاسی رسانه های نوین، می توان به رسانه ای شدن فضای سیاست اشاره کرد. از دید کاستلز در جامعه کنونی، سیاست به معنای سیاست رسانه ها است. رسانه ها، پس زمینه همیشگی بازی سیاست و حوزه ای عمومی هستند که در آن قدرت به نمایش درمی آید و درباره اش داوری می شود (همان). به اعتقاد وی، اگرچه سیاستمداران برای کسب قدرت سیاسی در رسانه ها، از تکنیک ترور شخصیت، رسواگری و جنجال استفاده می کنند و این مسئله معرف خوبی برای یک جامعه دموکراتیک است. ولی باید به این نکته توجه داشت که ویژگی اصلی سیاست رسوایی و جنجال این است که همه کنشگران سیاسی شرکت کننده در آن، خود به دام این نظام می افتند وغالباً نقش ها معکوس می شوند؛ شکارچی امروز شکار فرداست.
یکی دیگر از آسیب های جدی شبکه های اجتماعی، به علت توانمندی آن ها برای پنهان کردن و پوشاندن اطلاعات و در نهایت پدید آوردن جهل عمومی است.
عدم توانایی شبکه های اجتماعی برای نهادسازی سیاسی در جریان اعتراضات و پس از آن، یکی دیگر از آسیب های جدی شبکه های اجتماعی است؛ برای مثال توئیتر یا فیس بوک، تنها می توانند به شکل دهی اعتراضات و سرنگونی حکومت کمک کنند؛ اما توانایی برنامه ریزی برای اداره حکومت یا ایجاد نهادهای دموکراتیک را نداشته و نمی تواند، از آرمان ها و اهداف موردنظر خود دفاع کند. (Ayres 1999) از دیگر آسیب های جدی شبکه های اجتماعی مجازی این است که به میزان قابل توجهی، شانس کنترل سیاسی و مردم فریبی را بالا می برد، زیرا پیشرفت تکنولوژی، چنان از ارتقای بصیرت افراد پیشی می گیرد که افراد هنگام رویارویی با تکثیر سریع اطلاعات کاملاً بی دفاع می مانند. (P Resnick 2004). خارج شدن سیاست از فرایند عقلانی، دیگر آسیب جدی رسانه های نوین است؛ زیرا رسانه های جدید، درحال دگرگون کردن سیاست هستند؛ به عبارت دیگر، زندگی سیاسی به مقدار زیادی در محدوده رسانه قرار گرفته است؛ یعنی سیاست منطق رسانه ها را پذیرفته و در این فرایند خود دگرگون شده است.
همچنین ظهور رسانه های نوین به عنوان مرکز قدرت خودگردان است که به تقویت شخصی سازی سیاست کمک می کنند. در این فرایند، سیاست به عنوان نمایش و مخاطب به عنوان تماشاچی درنظر گرفته می شود. همه اینها بدان معناست که سیاست، کمتر به عنوان یک فرایند عقلانی، تجزیه و تحلیل می شود، بلکه بیشتر به عنوان یک سری حرکات نمادین که ما به آنها واکنش نشان می دهیم، عمل می کند. تحت تأثیر این تغییرات، سیاست مداران، بیش از پیش رسانه ای شده و به انسان های معمولی تبدیل می شوند. آنها افراد معروفی می شوند که مشابهت های زیادی با افراد سرگرم کننده دارند. در واقع رهبران، مانند یک کالای تجاری تبلیغ می شوند. وارونه شدن برخی نظریه های مدرن در عرصه های سیاست و اجتماع، یکی دیگر از آسیب های جدی شبکه های اجتماعی است. یکی از این تئوری ها، تئوری دموکراسی به معنای حق تعیین سرنوشت ملت ها از سوی خود آن هاست. فن آوری اطلاعاتی و ارتباطی و امپریالیسم رسانه ها، به طرق مختلف، این تئوری مهم سیاست و حکومت را به چالش کشیده است که به دو شکل این چالش اشاره می شود: نکته نخست اینکه دموکراسی دیگر واقعاً معنای حکومت مردم بر مردم نمی دهد. احزاب، گروه ها و نخبگان سیاسی، با تسلط بر ابزارهای ارتباطی و به یاری امپراطوری رسانه ها، ایده ها و برنامه های خود را بر مردم تحمیل می کنند و گزینش ها، نه براساس توانایی و شایستگی، بلکه براساس میزان سرمایه و تسلط منتخب بر رسانه ها صورت می گیرد؛ هرچند که قدرت تبلیغات و آثار منفی آن، در همه جوامع، حتی جوامع ابتدایی وجود داشت؛ اما با گسترش فن آوری ارتباطی و اطلاعاتی و پیدایش انواع رسانه های مجازی، این قدرت پیچیده تر گردیده است. چالش دوم برای دموکراسی، پیدایش مفهومی به نام دیکتاتوری اقلیت در سایه امپراطوری رسانه ها است که اساساً با ماهیت دموکراسی در تضاد است. مفهوم دیکتاتوری اقلیت، تنها در سایه فن آوری ارتباطات، به ویژه رسانه های مجازی شدنی است، چرا که اقلیت مسلط بر این رسانه ها مانند اشرافیت قرن های 71 و 81 میلادی، درپی تحمیل افکار، امیال و عقاید خود بر دیگران است.
توجه به هشدارهای شماری از صاحب نظران برجسته در رابطه با تأثیر ویرانگر اینترنت بر سیاست، بیانگر دیگر جنبه های آسیب سیاسی شبکه های اجتماعی مجازی است. در سال 0002، پوتنام(173 P Putnam 0002). در مورد ظهور «سایبر آپارتاید» (6) و «سایبر گسیختگی» (7) هشدار داد و گفت: «فرهنگ سیاسی اینترنت، دست کم در مراحل اولیه بسیار آزاد بوده و در برخی موارد، فضای سایبر بیانگر وضعیت طبیعی هابز و نه لاک است.”
تحلیل گران اجتماعی دیگر نیز هشدارهای مشابهی داده اند. (R2002 Blood) سانستین (P49. Sunstein 2001)، هشدار پوتنام را یک سال بعد این گونه تکرار کرد: تکنولوژی های جدید از جمله اینترنت به صورت چشمگیری توانایی مردم برای شنیدن صدای خود و ممانعت از شنیدن صدای دیگران را افزایش داده است؛ برای مثال بلاگ ها می توانند تازه ترین نمونه ها از سایبر آپارتاید باشند. بسیاری بلاگرها خود از نگرانی در مورد این پدیده که «پیله بستن» (8) می نامند، صحبت می کنند. این مسئله از نظر جامعه شناسان موجب ذره ای و اتمیزه شدن فرد و کاهش انسجام و همبستگی می گردد.
افزایش تعارضات ساختاری و دوگانگی هویت، یکسان سازی فرهنگی، تقویت گرایش های گریز از مرکز (فروملی و فراملی) و اخلال در روند وحدت ملی، ایجاد اختلاف و شکاف میان ملت ها به دلیل ملی گرایی افراطی، ایدئولوژی های متضاد و در نهایت بروز شکاف فرهنگی، یکپارچگی افقی گروه ها و طبقات و تشدید دوقطبی، تضاد با ارزش ها، باورها، تضعیف پیوندهای سنتی از طریق تقویت و تبلیغ ارزش های غربی و کمک به استحاله فرهنگی، بهره برداری تبلیغاتی و انتشار اخبار غیرواقع تحریف شده، ایجاد نخبگان سیاسی و فرهنگی وابسته، به جریانات خود ساخته از طریق شبکه ارتباطی، از دیگر آسیب های سیاسی شبکه های اجتماعی مجازی در جنگ نرم محسوب می شود. migna.ir
فيس بوك بنا بر ادعاي حاميان و بنيانگذارانش چيست ؟
شناسنامه فيس بوك :
نوع شرکت اختصاصی
تأسیس کمبریج، ماساچوست (۴ فوریه ۲۰۰۴)
شعبهٔ مرکزی کالیفرنیا
افراد مهم مارک زوکربرگ، بنیادگذار و مدیر اجرایی
داستین موسکوویتز، بنیادگذار همراه
شریل سندبرگ، مدیر اول اجرایی
مت کوهلر، مدیر تولید
کریس هیوز، بنیادگذار همراه
درآمد میلیون ۲۰۰۰ دلار (تخمین ۲۰۱۱)
تعداد کارکنان +۲۰۰۰( ۲۰۱۱)
فیسبوک (به انگلیسی: facebook) شرکت ایجاد کننده وبگاه فیسبوک است که در ۴ فوریه ۲۰۰۴ به وجود آمد. از شبکههای اجتماعی مجازی است به واسطه آن میشود با دوستانی که دارای حساب کاربری در فیس بوک هستند عکس، فیلم یا پیغام به اشتراک گذاشت. فیس بوک هم اکنون به طور رایگان در اختیار مردم جهان قرار دارد. فیس بوک توسط Mark Zuckerberg و هم اتاقیش Dustin Moskovitz در حالی که هر دو در دانشگاه هاروارد مشغول تحصیل بودند راه اندازی و سرمایه گذاری شد. در ابتدا فقط مختص دانشجویان هاروارد بود و بعد ها در دسترس عموم قرار گرفت .
وبگاه فیسبوک هماکنون به ۴۰ زبان از جمله فارسی، قابل دسترس بوده و ۷۰ درصد از کاربران آن در خارج از ایالات متحده هستند. [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
فیس بوک (Facebook) یک شبکه اجتماعی رایگان در اینترنت است . کاربران در آن میتوانند با یکدیگر بطور کاملا چند رسانه ای در ارتباط باشند ، دوستان را به لیست خود اضافه کنند،با دیگران آشنا شوند و برای خود یک صفحه شخصی درست کنند تا دیگران به آن مراجعه و اطلاعات آن را مشاهده کنند و در صورت علاقه نظر خود را اعلام کنند .
محیط فیسبوک در واقع مجلسی از دوستان و آشنایان یک کاربر بهشمار میآید. فیس بوک با ارائه امکان عضوگیری در تعداد بالا، به کاربران اجازه میدهد تا در هر لحظه دوستان جدیدی را به مجموعه خود اضافه کنند.
کاربران در فیسبوک دارای یک صفحه شخصی هستند. میتوانند گروه تاسیس کنند و یا در گروههای دیگر عضو شوند. کاربران میتوانند برای خود آلبوم عکس بسازند و دوستانشان را انتخاب کنند و به لیست دوستان اضافه کنند.
کاربران میتوانند برای یک هنرمند یا یک وبگاه و یا وبلاگ شخصی خود و شاید هم برای کالایی که تولید میکنند صفحه جداگانه طراحی کنند تا دیگران هم در آن صفحات ثبت شوند و پیشنهاد و انتقاد ارائه بدهند.
کاربران فیسبوک در رابطه با شما تنها به پنج گروه طبقهبندی میشوند؛ دوستان، دوستان دوستان، اعضای همشبکه، غریبهها و کاربرانی که احیاناً بستهاید.
فیسبوک نرمافزارها، ابزارهای جانبی خاص و بازیهای آنلاین گوناگونی دارد که کاربر میتواند با توجه به نیاز خود از آنها استفاده کند.
جولیان آسانژ موسس وب سایت ویکی لیکس می گوید:
«فیس بوک تنفر آمیز ترین ابزار جاسوسی است که تاکنون خلق شده است. هر کس که نام و مشخصات دوستان خود را به شبکه اجتماعی فیس بوک اضافه می کند باید بداند که به شکل رایگان در خدمت دستگاه های اطلاعاتی آمریکاست و این گنجینه اطلاعاتی را برای آنها تکمیل می کند.».
به گفته وی فیس بوک یک گنجینه اطلاعاتی بسیار بزرگ از نام و سوابق افراد است که کاربران آن را به شکل داوطلبانه در اختیار این شبکه اجتماعی قرار می دهند ولی این ابزار توسط دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا مورد بهره برداری قرار می گیرد. دسترسی این دستگاه های اطلاعاتی به اطلاعات ذخیره شده در فیس بوک آن را به یک ابزار خطرناک بدل کرده است.
سازنده فیس بوک جوانی به نام مارک زاکربرگ است که آن را در چهارم فوریه سال ۲۰۰۴ راه اندازی کرد. مارک زاکربرگ وبگاه فیس بوک را از اتاق خود در دانشگاه هاروارد آمریکا طراحی کرد و در تاریخ ۴ فوریه ۲۰۰۴ آن را به عنوان یک وب سایت اجتماعی ویژهٔ دانشجویان هاروارد راه اندازی کرد. اما سایت او فراتر از محدوده یک دانشگاه و دانشجویان آن، خیلی سریع مورد توجه قرار گرفت و چنان محبوب شد که تا آخر هفته دوم راه اندازی آن، بیش از نیمی از دانشجویان هاروارد درآن نام نویسی کرده بودند و از آن به عنوان راهی برای ارتباط با یکدیگر استفاده میکردند و در کوتاه مدت، میلیونها نفر در همان چند ماه نخست، به عضویت آن در آمدند.
فیس بوک در ایران ***** است.
ساخت فیلمی با محوریت فیس بوک
در سال ۲۰۱۰ دیوید فینچر فیلمی را با نام شبکه ی اجتماعی(فیلم) در مورد فیس بوک و زندگی مارک زاکربرگ خالق این سایت ساخت.
تعداد كاربران فيس بوك:
زمان۲۶ اگوست ۲۰۰۸
تعداد کاربران
روز سپری شده
درصد افزایش
۱۰۰ میلیون
۱۶۶۵
۱۷۸٫۳۸٪
۸ اوریل ۲۰۰۸
۲۰۰ میلیون
۲۲۵
۱۳٫۳۳٪
۱۵ سپتامبر ۲۰۰۹
۳۰۰ میلیون
۱۵۰
۱۰٪
۵ فوریه ۲۰۱۰
۴۰۰ میلیون
۱۴۳
۶٫۹۹٪
۲۱ جولای ۲۰۱۰
۵۰۰ میلیون
۱۶۶
۴٫۵۲٪
۵ ژانویه ۲۰۱۱
۶۰۰ میلیون
۱۶۸
۳٫۵۷٪
درآمد:
سال۲۰۰۶
سود
افزایش
۵۲ میلیون دلار
--
۲۰۰۷
۱۵۰ میلیون دلار
۱۸۸٪
۲۰۰۸
۲۸۰ میلیون دلار
۸۷٪
۲۰۰۹
۷۷۵ میلیون دلار
۱۷۷٪
۲۰۱۰
۲۰۰۰ میلیون دلار
۱۵۸٪
ايسنا : طبق تازهترين آمار، تعداد كاربران شبكه فيسبوك در حال رسيدن به 700 ميليون نفر است و با همهگير شدن اين شبكه بزرگ اجتماعي، شاهد استقبال برخي از كاربران و گسترده شدن روابط مجازي و در مقابل نگراني برخي والدين از عضويت فرزندانشان در اين شبكه هستيم.
شايد بتوان گفت كه امروزه فيس بوك جاي خود را در زندگي مردم در فضاي مجازي پيدا كرده و اين روزها در اوج قرار دارد. اين شبكه اجتماعي در حال به چالش كشيدن گوگل و ياهو در دنياي اينترنتي است و نكته قابل توجه اينجاست كه همچنان درآمدي نجومي از بخش تبليغات آنلاين كسب ميكند.
بيشترين كاربران از چه كشورهايي هستند؟
آمارها نشان ميدهد به دليل افزايش استقبال از اين شبكه اجتماعي، در برزيل و هند نيز تعداد كاربران اين شبكه اجتماعي افزايش تصاعدي يافته است.
كشورهايي همچون برزيل، مكزيك، اندوزي، آرژانتين و فيليپين قسمت اعظم كاربران فيس بوك را به خود اختصاص دادهاند؛
نيمي از مردم آمريكا يعني 149 ميليون نفر عضو فيس بوك هستند و اندونزي نيز با 37 ميليون كاربر در رده دوم بيشترين كار بر فيس بوك قرار دارد.
اما مقامات اين شبكه بزرگ اجتماعي مدعي شدند از راهكارهاي جديد امنيتي براي افزايش سطح امنيت كاربران استفاده كردهاند.
طبق تحقيقات جديد، سه چهارم از كودكان اروپا در شبكههاي اجتماعي عضو هستند و اين در حالي است كه يك نفر از پنج نفر كه داراي سن زير 13 سال است، كه اين موضوع محدوديتهاي سني فيس بوك را نقض كرده است.
نظرسنجي جديدي كه از سوي كميسيون اروپا انجام شده نشان ميدهد كه 77 درصد از كودكان 13 تا 16 ساله و 38 درصد از كودكان 9 تا 12 ساله در اروپا در شبكههاي اجتماعي عضو هستند.
نتيجه اين نظرسنجيها نشان ميدهد كه يك چهارم از آنها پروفايل خود را در معرض ديد عموم قرار دادهاند، بدين معنا كه هر فردي ميتواند به اطلاعات آنها دسترسي داشته باشد كه همين امر آنها را در خطر سوء استفاده از سوي برخي افراد قرار داده است.
يكي از مقامات كميسيون اروپا كه مسوول امور اينترنتي در اين كميسيون است، از شركتهاي شبكههاي اجتماعي خواست تا پروفايل كودكان را تنها در دسترس افراد تاييد شده قرار دهند و اين پروفايلها را در موتورهاي جستوجوگر ناپديد كنند.
اما موضوع قابل توجه اين است كه تعداد پروفايلهاي نوجوانان 13 تا 16 ساله در شبكههاي اجتماعي در غرب اروپا بسيار زياد است، به طور مثال هلند با 70 درصد داراي بيشترين كودك زير 13 سال عضو در يك شبكه اجتماعي است و فرانسه با 25 درصد در انتهاي جدول قرار دارد.
اين نظرسنجي همچنين نشان مي دهد كه فيس بوك محبوبترين شبكهي اجتماعي در 17 كشور از 25 كشور اروپايي است و 57 درصد از افراد 9 تا 16 ساله عضو اين شبكه اجتماعي هستند.
با وجود محدوديتهاي سني، 20 درصد از كودكان 9 تا 12 ساله كه تحت نظرسنجي قرار گرفتند، اظهار كردند داراي يك اشتراك فيس بوك هستند.
تدابير امنيتي براي كاربران
مقامات فيس بوك اعلام كردند كه براي مقابله با كلاهبرداري از كاربران فيس بوك و ارسال هرزنامهها به آنها، تدابير امنيتي جديدي اتخاذ كردهاند.
آنها مدعياند كه روند ورود كاربران به اين شبكه اجتماعي را ارتقاء بخشيدهاند و از ابزار جديدي براي افزايش امنيت لينكهايي كه در اين شبكه به اشتراك گذاشته ميشود، استفاده كردهاند.
از سويي ديگر يكي از مقامات فيس بوك اظهار كرده است كه اين شركت متعلق به ارائه فضاي امن به كاربران در اينترنت است.
اطلاعات شخصي كاربران در دست اشخاص ثالث
به نظر شما آيا اين امكان وجود دارد كه اطلاعات شخصي كاربران فيس بوك به طور سهوي در اختيار اشخاص ثالث به ويژه شركتهاي تبليغاتي قرار بگيرد؟
طبق اعلام شركت امنيتي سيمنتك، اشخاص ثالث و كمپانيهاي مختلف اين فرصت را داشتهاند كه به اطلاعات شخصي كاربران فيس بوك از جمله اطلاعات پروفايلها، عكسها و محتويات چتها دسترسي داشته باشند و براي كاربران پيغام ارسال كنند.
تخمين آنها در اين باره اينگونه بوده كه از ماه آوريل سال 2011 نزديك به صد هزار برنامه (applications) افشاي اين اطلاعات را تسهيل كرده است. همچنين مشاهده شده كه در طول سالها، صدها هزار برنامه به طور سهوي باعث افشاي اطلاعات كاربران فيس بوك و قرار گرفتن آنها در اختيار اشخاص ثالث شده و ممكن است اشخاص ثالث خود به توانايي دسترسي به اين اطلاعات واقف نبودهاند و فيس بوك مطالب اعلام شده از سوي سيمانتك را تاييد كرد.
براي ميزان تاثيرگذاري اين شبكه ميتوان نگاهي به اخبار كشته شدن بن لادن انداخت؛ پس از انتشار خبر كشته شدن اسامه بنلادن صفحه مربوط به اين اتفاق به نام "اسامه بنلادن مرده است" در فيس بوك با استقبال چشمگير كاربران اين شبكه اجتماعي روبهرو شد. تنها ظرف چند ساعت پس از انتشار اين خبر، بيش از 200 هزار نفر صفحهي "اسامه بنلادن مرده است" را Like كردند.
اما اين شبكه يا هدف جذب كاربران هر جه بيشتر و در تلاش براي تقويت بخش News Feeds خود در نظر دارد تا اخبار بيشتر و واقعيتري منتشر كند.
فيسبوك چندي پيش به استخدام فردي براي ايجاد روابط ميان خبرنگاران و سازمانهاي خبري پرداخت. [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
اقدامات جديد فيس بوك همچنين به سازماندهي رويدادهاي رسانه محور كمك ميكند و قرار است يكي از اين رويدادها به زودي در دفتر فيس بوك در كاليفرنيا برگزار شود.
واديم لاوروسيك كه مسوول بخش برنامههاي مرتبط با خبرنگاران در فيس بوك شده، ماموريت پيدا كرده است تا امكانات بيشتري در اين شبكه ايجاد كند تا اين كه بتوان از آن به عنوان يك ابزار خبري نيز استفاده كرد.
جایگاه ویژه عفت و حیا در فیس بوک+ عکس
تأثيرات فيس بوک در ترويج بي عفتي و بي بند و باري در ميان جوانان
بسياري از کاربران فيس بوک با قرار دادن عکس هاي خصوصي و خانوادگي خود در انظار عمومي به حريم شکني مي پردازند؛ در برخي از اين موارد شما عکس هايي از دوستان و همکاران خود مي بينيد که برايتان باور کردني نيست!
به گزارش عصر امروز، فيس بوک (Facebook) يک سايت به اصطلاح و در لغت اجتماعي است که در چهارم فوريه سال ۲۰۰۴ راه اندازي شد؛ این سایت پس از گذشت مدت کوتاهی از آغاز فعالیت خود توانست مخاطبان زیادی را در کشورهای مختلف جهان از جمله "ایران" جذب کند.
سياست گذاران و موسسان اين سايت اهداف گسترده سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي را از تاسيس آن دنبال مي کردند که نمونه اي از اهداف سياسي آن را در حوادث پس از انتخابات در ايران مشاهده کرديم.
اما هدف از نگارش اين گزارش بررسي اهداف سياسي و اقتصادي فيس بوک در ايران نيست، بلکه قصد داريم تا تنها به گوشه اي از تاثيرات منفي "اجتماعي " و "فرهنگي " در اين سايت که به بحث ايجاد "آلبوم تصاوير " و انتخاب يک "عکس " براي نمايه خود است بپردازيم.
اگرچه فعاليت اين سايت در کشور ما غير قانوني است و از همين روي براي مخاطبان اينترنتي قابل دسترسي نبوده و به اصطلاح "فيلتر " است؛ اما نبايد اين حقيقت را ناديده گرفت که اين سايت نسبتا مخاطبان زيادي در ايران پيدا کرده است.
"نام نويسي " نوشته اي است که با بزرگترين فونت پس از ورود به اين سايت با آن مواجه مي شويد و در ادامه آن مي خوانيد "نام نويسي رايگان است و هميشه خواهد ماند " که با کمي صرف وقت مي توان به راحتي در اين سايت عضو شد و به کاربران فيس بوک پيوست.
بر اساس اين گزارش، هر روز بر مخاطبان اين سايت در کشورمان افزوده مي شود و به نظر مي رسد که به جاي فيلتر و ناديده گرفتن اثرات مخرب آن بهتر است فکري اساسي براي اين پديده جديد کرد؛ چرا که با توجه با عدم هم خواني آن با عقايد، سنت و عرف مردم ايران، صدمات اجتماعي، فرهنگي، سياسي و اقتصادي گسترده اي را در آينده در بر خواهد داشت.
البته در ماه هاي اخير جوانان دلسوز، معتقد و ارزشي به ناچار خود را در عرصه جديدي از جنگ نرم ديده و با عضويت در اين سايت به فعاليت هاي انقلابي در راستاي حمايت از انقلاب و اسلام مي پردازند و اصطلاحا مجبور به بازي در زمين حريف شده اند؛ چه آنکه قطعا آنها نيز از اثرات مخرب فرهنگي و اجتماعي اين سايت مصون نخواهند بود زيرا که ماهيت اين سايت حداقل با ارزش هاي ايراني-اسلامي مردم جامعه ما همخواني ندارد که هدف از اين نگارش همانگونه که در آغاز کلام به آن اشاره شد پرداختن به اين موضوع نيست.
اما پس از عضويت در اين سايت مي توان از امکانات متعدد اينترنتي آن استفاده کرد؛ براي نمونه در اين سايت مي توانيد با کساني که دوست هستيد گفتگو (چت) کنيد يا نظرات خود را به اشتراک گذاشته و درباره آن بحث کنيد؛ يا به دوست يابي بپردازيد و حتي با دوستان دوست خود نيز آشنا شويد تا به يک باره اجتماع کوچک چند نفره شما و دوستانتان به يک اجتماع بزرگ چند صد نفره يا هزار نفره تبديل شود!
اما يکي ديگر از امکاناتي که اين سايت در اختيار شما قرار مي دهد و آسيب شناسي همين موضوع، بحث اصلي اين گزارش است، "انتخاب عکس " و " ايجاد يک آلبوم عکس " براي نمايه خود مي باشد که متاسفانه روند تاسف باري را مخاطبان ايراني در اين بخش پيش گرفته اند و به نوعي در پازل از پيش تعيين شده غرب براي ترويج بي عفتي، بي بند و باري، بي غيرتي و بي حرمتي بازي مي کنند. " اقدامي بسيار تاسف بار و البته نگران کننده "
حتما مي دانيد که پس از عضويت در اين سايت، تمام مخاطبان و کاربران فعال در آن مي توانند به راحتي به نمايه شما دسترسي پيدا کنند و اين اجازه را سايت و البته "خود شما " به ديگر کاربران داده ايد که به راحتي شما را شناسايي کرده و در صورت لزوم به شما درخواست دوستي بدهند؛ اما نکته اي که واضح و مبرهن مي باشد اين است که پس از ورود به نمايه شخص ديگري اعم از دختر و پسر يا مرد و زن، شما عکس اصلي نمايه وي را مشاهده مي کنيد و تنها در بخش "عکس ها " يا همان "آلبوم عکس ها " کاربر مي تواند ديگر تصاوير مربوط به خود را از ديد شما پنهان کرده و آنها را تنها براي دوستان يا برخي از آنها به نمايش بگذارد.
اما بسياري از کاربران ايراني، (مخصوصا خانم ها) فيس بوک در بخش انتخاب "عکس نمايه خود " عکسي بد پوشش و بي حجاب را انتخاب مي کنند که اين موضوع نگران کننده است؛ کافي است شما نام يکي از همکاران، همکلاسي ها، هم دانشگاهي ها، هم محله اي ها و ... را که احساس مي کنيد در اين سايت عضو است را پس از عضويت در اين سايت جستجو کنيد، که در اغلب موارد در صورت عضويت اين افراد، با عکس هاي "عجيبي " مواجه مي شويد که باعث تاسف و ناراحتي شما مي شود!
سوال اينجاست که چرا بايد برخي از مردم کشورمان در مواجهه با اين پديده به اين شکل منفعلانه برخورد کرده و به راحتي استحاله شوند؟ البته تمام کساني که عکس هاي بد پوشش را در اين سايت قرار مي دهند جاهل مقصر نيستند و در حقيقت اين موضوع را به عنوان يک عرف قبول کرده و باورشان شده که تنها در يک "اتاق خصوصي " که دوستان هم جنسشان آنها را مي بينند مشغول زندگي روزمره خود هستند؛ و نا گفته نماند کساني هم هستند که با اغراض فرهنگي و اجتماعي اقدام به اين کار مي کنند.
اما تمام ماجرا به "عکس نمايه " ختم نمي شود! در قسمت "آلبوم عکس ها " نيز بسياري از کاربران فيس بوک با قرار دادن عکس هاي خصوصي و خانوادگي خود در انظار عمومي به حريم شکني مي پردازند؛ طوري که به نظر مي رسد برايشان "عرفي موجه " شده است؛ در برخي از اين موارد شما عکس هاي خانوادگي دوستان و همکاران خود را با پوششي متفاوت و البته نامناسب مي بينيد که برايتان باور کردني نيست!
براي نمونه شما در پايان اين گزارش عکس هايي را از نمايه برخي مخاطبان فيس بوک که خود آنها در اختيار عموم جامعه قرار داده اند و يا عکس هايي را که در قسمت "آلبوم عکس هاي " برخي کاربران اين سايت و بدون دوست شدن با آنها مي توان مشاهده کرد را مي بينيد، که با آنکه قطعا خود اين افراد با کمال ميل و رضايت آنها را در اختيار عموم قرار داده اند اما چهره آنها را به خاطر رعايت اخلاق شطرنجي کرده ايم.
به نظر مي رسد غرب براي ترويج بدحجابي، بي عفتي، بي حرمتي و البته فحشا راه جديدي را در پيش گرفته است که نيازمند هوشمندي مردم و البته مسئولان در مواجهه با آن است؛ که در صورت ادامه اين روند نه "حريمي " مي ماند و نه "حرمتي " .
عضو فیس بوک باشید، طلاق میگیرید!
به نقل از پایگاه خبری ورلد نیوز، یک وکیل آمریکایی در این مورد می گوید: «در بیش از ۹۰ درصد موارد منجر به طلاق فیس بوک و دیگر رسانه های اجتماعی عامل اصلی اختلاف میان زوجین هستند.»
کارین کنستانتین در سخنان خود در این باره می گوید: «شما در بسیاری از مواردی که زوجین تصمیم به جدایی می گیرند، ردپایی از فیس بوک و رسانه های اجتماعی را پیدا می کنید.»
وی در ادامه سخنان خود تصریح می کند: «موارد بسیاری را می توان یافت که افراد به دلیل یافتن مواردی از همسران خود در فیس بوک به جدایی راضی می شوند. مواردی همچون دیدن عکسی از همسرشان در حال رقصیدن با یک زن دیگر و یا دیدن نوجوانی که در حال نوشیدن مشروبی است که از طرف یکی از والدینش به وی داده شده است.»
در یک نظر سنجی که اخیرا از سوی اتحادیه وکلای آمریکا انجام شده، مشخص شده است که عامل اصلی یک پنجم طلاق ها در آمریکا فیس بوک است. علاوه بر این ۸۰ درصد طلاق ها نیز به دلیل استفاده افراد از رسانه های اجتماعی به منظور برقراری ارتباط میان زوجین صورت می گیرد و این در حالی است که این میزان در حال افزایش است.
شبکه سازی های اجتماعی از فیس بوک تا مساجد
در عصر جدید، ارتباطات عاملی بسیار قوی و محرک جهت پیشبرد اهداف مجموعه ها، گروهها، احزاب و ... بوده است . اثرات ارتباطات را در حرکت های اجتماعی همگی به خوبی اطلاع دارند و به اهمیت آن پی بردهاند.
یکی از ابزار هایی که می تواند مجموعه ها را به هم پیوند دهد وجود شبکه های اجتماعی است که ارتباطات را سهل تر و انتقال اطلاعات را سریع تر می نماید. [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
در حال حاضر این شبکه ها که محل و یا روشی جهت برقراری ارتباط بین افراد می باشد ، تنوع زیادی پیدا کرده . ازبلوتوث گرفته تا سامانه های پیام کوتاه ، سایت ها تحلیلی خبری ، سایت های اشتراک فیلم و تصویر مانن یوتیوب و در راس آنها شبکه های اجتماعی مجازی مانند فیس بوک ، فرند فید ، مای اسپیس و ایرانی های آن مانند بیشمار ، کلوب و ...
در این مطلب قصد دارم تا به مقایسه محاسن و معایب دو نوع از شبکه های اجتماعی در غرب و کشورهای اسلامی بپردازم.
شبکه های مجازی غرب ...
1- ایجاد کننده این شبکه ها عمدتا غرب و بر مبنای فضای مجازی بوده و از ارتباطات رو رد رو و واقعی استفاده نمیکنند. این مورد یکی از ایرادات این نوع شبکه هاست و شما نمی توانید مخاطب خود را یه صورت واقعی بفهمید .این نشناختن یکی از موادر منفی در شبکه ها می باشد.
2- عموما فضای این شبکه ها بر مبنای غیر دینی و بی توجه به ارزشهای دینی و فطری انسان قرار گرفته . سازندگان محلی ایجاد نموده اند که افراد بدون هیچ گونه مرزی و محدودیتی موجب انتشار زندگی خصوصی دیگران می شوند.
3- انتشار هرگونه مطلب با هر محتوایی که برگرفته از آزادی های بی قید و بند تفکر غربی است یکی دیگر از آسیب های جدی این نوع شبکه ها می باشد.
4- البته قطعا این آزادای تا به آنجا پیش می رود که خط قرمزهای غرب مورد خدشه واقع نشوند. به طور نمونه پیگیری هلوکاست یا حذف کردن کلیپ ها یا صفحه هات گروههای مسلمان مانند حماس و حتی اشخاص مانند نصرالله و ... در فیس بوک و پاک کردن تصاویر نسل کشی در غزه توسط یو تیوب نمونه از خروار ها نمونه خط قرمز غرب است.
5- بر اساس اخبار و اطلاعاتی که بعضا صاحبان این شبکه ها خود به آن اذعان کرده اند ، اطلاعات و داده هایی که در این شبکه ها مورد استفاده کاربران قرار می گیرد در اختیار سرویس های جاسوسی رژیم صهیونیستی و آمریکا بوده و آنها در جهت تامین منافع خود از آن استفاده می نمایند. این خود بازی کردن در زمینی است که آنها برای ما تعیین کرده اند.
6- با وجود اشکالات فراوان ایجاد بستری برای ارتباط اقشار مختلف فراهم گشته و هر کس می تواند از این امکان استفاده نماید. همچنین ایجاد ارتباط سریع و راحت تا آن طرف کره خاکی و انتشار مطالب یکی از محاسن این شبکه بوده است . (البته با توجه به آسیب ها و خط قرمز ها)
شبکه های اجتماعی اسلامی یعنی مساجد ...
1- تجربه طولانی مدت این شبکه ها به عنوان محلی برای گرد آمدن مسلمانان در کنار یکدیگر از آغاز دین مبین اسلام تا کنون خود یکی از محاسن بوده به طوری که در طول 1400 سال همیشه عاملی برای استفاده مسلمین بوجود آورده است.
2- حضور مستمر و چهره به چهره در مساجد معایب شبکه های مجازی را برطرف کرده و باعث میشود بتوانیم مخاطب خود را ارزیابی کنیم. [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
3- ایجاد این محل بر مبنای دین و فطرت انسان بوده و در کنار یاد و شکر خالق هستی موجب رشد روحی و اخلاقی انسان نیز می گردد.
4- انتقال و تبادل اطلاعات گوناگون در این مجموعه ها ی اجتماعی امکان پذیر است و می توان در مورد مباحث گوناگون از سیاسی ، اجتماعی فرهنگی اقتصادی تا حتی اشکال گرفتن و طرح شبهه نسبت به خداوند متعال هم به طرح بحث پرداخت.
در این بین ممکن است وجود داشته باشد کسانی که نتوانند تحمل وصبر نموده و تمامی نظرات را بشنوند اما مبنای این محل بر شنیدن و تحمل افکار بنا شده است. همچنین باید گفت در مورد طرح مسائل هه مانند تمامی موارد دیگر خط قرمز هایی وجود دارد اما این خط قرمز ها در مورد مباحث عقلی و موضوعات عقیدتی ، سیاسی و ... نبوده بلکه در مورد حدود الهی و مباحث اخلاقی می باشد.
در هیج جای دنیا نمی توان جایی را یافت که خط قرمز وجود نداشته باشد . اصل وجود محدودیت ها مورد نیاز و امری طبیعی بوده . اما باید دید این خطوط قرمز در مورد چه مباحثی مطرح می شودو با حدود الهی سازگار بوده یا نه ؟!
5- این شبکه ها امکان ارتباط انسان را حداقل سه بار در روز تامین کرده و روابط انسانی را عمق می بخشد.
6- شاید انتقال داده ها بین مساجد به عنوان شبکه ها مجزا به خوبی صورت نگیرد و امری سخت تر و طولانی تر شود که با به هم پیوستن و یکپارچه شدن این شبکه ها در لوای مساجد واحد و در کنار آن استفاده از ابزارهای ارتباطی روز می توان این خلا ها را پر کرد.
در آخر :
- قرض اینکه در اسلام و ایران شبکه هایی را داریم که بسیار سالم تر و از نظر محتوایی نیز بهتر از شبکه های اجتماعی مجازی غرب بوده و مبنای آن فطری می باشد . حال اینکه شبکه های اجتماعی غربی بر مبنای دیگری بوجود آمده اند. پس بهتر است این شبکه ها را قوی تر نماییم.
- همچنین در غرب محل هایی مانند کلیسا و ... مانند مساجد در اسلام وجود دارد که بتوان از آن استفاده نمود اما به خاطر مرجع نبودن در بین مردم و کم رجوع کردن پیروان آن مذاهب به محل های عبادتی و همچنین تک بعدی بودنشان (ویژه عبادت) نمی توانند مانند مساجد به ایفای نقش بپردازند.
و یا حتی ان جی او ها هم که در ایران مانند دیگر کشور ها وجود دارند از این گستردگی و ارتباط با هم مانند مساجد به بهره بوده و مانند شبکه های مساجد قابل تاثیر گذاری در جامعه نمی باشند.
شبکه های اجتماعی مجازی به دلایلی که قبلا ذکر شد ناچارا موجب دوری و ایجاد فاصله در بین انسان ها گشته و ارتباطات انسانی را مورد خدشه قرار داده که در این مورد هم مساجد بر خلاف آنها موجب ارتباط هر چه بیشتر را فراهم نموده است.
جمع بندی و نتیجه گیری
چنان که گذشت، شبکه های اجتماعی مجازی، اجتماعات مجازی موجود در فضای سایبر هستند. شکل گیری این شبکه ها از طریق سایت های خبری، وبلاگ های خبری و تحلیلی، گروه های اینترنتی، فضاهای گفت وگوی مجازی (چت روم ها) و حلقه های آشنایان همچون اورکات و یاهو 063 درجه و... هریک فضایی مجازی را ایجاد می کنند که در آن تبادل اخبار و اطلاعات صورت می گیرد. وبلاگ، فیس بوک، توئیتر، فرند فیدز و بالاترین از جمله سایت هایی هستند که قابلیت شبکه سازی وسیعی در اینترنت ایجاد کرده اند. در برخی مواقع، این شبکه ها به عنوان سربازان جدید جنگ نرم دول غربی، اقدامات خود را به فضای واقعی جامعه نیز تسری داده و هماهنگی و سازماندهی بسیاری تجمع های سیاسی و اعتراضی را برضد دولت هدف برعهده می گیرند.
همان طور که شاهد بودیم، بخش عمده ای از رخدادهای اعتراضی ایران، طی ماه های پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم، در فضای سایبر ساماندهی شد. زیر سوال بردن انتخابات و تکرار دروغ بزرگ تقلب در انتخابات، پوشش غیرواقعی خبری اغتشاشات و دعوت به تجمعات غیرقانونی، توهین و فحاشی، دخالت آشکار بعضی سیاستمداران و دولتمردان غربی درامور داخلی ایران و دامن زدن به ناآرامی های موجود، بیانیه نویسی، نامه نگاری، راه اندازی کمپین علیه انقلاب اسلامی به بهانه های مختلف، هدایت، آموزش و تشویق اغتشاشگران برای ایجاد ناامنی و آشوب، هدایت، آموزش و تشویق اندک هواداران داخلی به هنجارشکنی و ایجاد ناامنی در جامعه، هتک حرمت به مسئولان و توده های مختلف مردم و آموزش و تشویق اغتشاش گران برای انجام عملیات تروریستی، به منظور ایجاد ناامنی در کشور، از جمله نمونه های کاربرد شبکه های اجتماعی مجازی علیه کشورمان است. اشاراتی از این دست، از اهمیت این حوزه، جهت فعالیت رسانه ای برای برخورد با نظام های معارض در ادبیات سیاسی آمریکا پرده برمی دارد. برهمین اساس، فضای سایبر یکی از مهم ترین ابزارهای آمریکا در قرن بیست ویکم برای اجرای پروژه های جنگ فرهنگی، رسانه ای، سایبر و همچنین تغییر حکومت در کشورها، به خصوص کشورمان محسوب می گردد.
مقابله با ایجاد و نشر شایعه های برانداز، نادیده انگاشتن شایعات ضعیف و پاسخ غیرمستقیم به آن، مقابله با شایعه وجود شکاف میان جامعه و حاکمیت، پرهیز از تهدیدانگاری بیش از حد در فعالیت نهادهای غیردولتی و گسترش آزادی های مدنی در چارچوب قانون اساسی، همراه با هوشیاری لازم برای اجتناب از تهدیدات احتمالی این نهادها در حوزه های امنیت سیاسی و اجتماعی، قانونمند کردن مقابله با جرایم سایبر و تلفن همراه، افزایش تعامل و هم اندیشی میان کارشناسان وزارتخانه های اطلاعات، فناوری ارتباطات، قوه قضائیه، قوه مقننه و پلیس امنیت اجتماعی و اخلاقی ناجا و حمایت تقنینی و مالی، از تعمیق قدرت نرم نظام در محیطهای مجازی، از جمله راهکارهای مقابله با این تهدیدات است.
انند سیانان با اجرای سیاست "اسب تروا "، مطالب جعلی خود را در پوشش افراد حقیقی بر روی سایتهای ارتباطات اجتماعی از جمله توییتر منتشر و به ارتباطگیری با مخاطبان قبلی اقدام میکنند.
در هفتههای منتهی به انتخابات و جریانهای بعدی، ایران شاهد هجمه تبلیغی و جنگ روانی بود که توسط سایتهای ارتباطات اجتماعی مانند فیس بوک و تویتر صورت گرفت.
این در حالی است که عقبه طراحی کننده این اقدامات که در حوزه جنگ روانی سایبرنتیک قرار دارد، همچنان در حال پیگیری اهداف از پیش تعیین شده خود است.
سایت های ارتباطات اجتماعی در ظاهر به منظور ایجاد فضایی برای حضور الکترونیکی افراد در جامعه چند صدایی غربی و بیان دیدگاهها، پیدا کردن دوست، ارتباط با دوستان و فرستادن پیامهای گروهی عمل می کنند اما در باطن اغلب این وبگاهها در خدمت بنگاه های خبری و اطلاعاتی قرار داشته و با جمع آوری اطلاعات شخصی از افراد اقدام به پرونده سازی و بعضاً عضوگیری برای سازمانهای جاسوسی و تروریستی غربی مینمایند.
هرچند عضویت در این سایتها مجانی است ولی هیچ چیزی واقعاً مجانی نیست و در ازای استفاده مجانی از سرویسهای الکترونیکی این وبگاهها، افراد بخش عمده اسرار زندگی خود را به راحتی در اختیار آنها قرار می دهند.
کارکرد دیگر این وبگاهها، خبر رسانی از نوع شایعه است.
از آنجا که خبر رسانی از نوع شایعه و غوغا سالارانه اگر ابتدا از یک بنگاه خبری بزرگ صورت بگیرد، پس از معلوم شدن عدم صحت سبب تخریب شدید وجهه آن خبرگزاری می شود، استفاده از شخصیتهای حقیقی ساختگی بر روی اینگونه سایتها تا حدود زیادی از هزینه شایعه پراکنی برای بنگاههای پروپاگاندا می کاهد.
همچنین بسیاری از شبکههای خبری همچون بیبیسی، سیانان، فاکس نیوز و العربیه با اجرای سیاست "اسب تروا " و دوباره بسته بندی کردن ( Repackaging) مطالب جعلیشان در پوشش افراد حقیقی بر روی سایتهای ارتباطات اجتماعی اقدام به ارتباط گیری با مخاطبان قبلی خود می کنند.
در هفته های بعد از انتخابات ریاست جمهوری، سایت فیس بوک نقش اساسی در آموزش حملات مخرب به خصوص حملات اینترنتی داس ( DOS - Denial Of Service) به سایتهای ایرانی به خصوص سایتهای مخالف آمریکا را داشت.
در همین زمان بنگاههای دروغ پراکنی غربی به طور دائم این ادعا را مطرح میکردند که دولت ایران اقدام به کند کردن و قطع اینترنت در داخل کشور نموده و اینگونه وانمود میکردند که حکومت جمهوری اسلامی در سدد ایجاد اختناق است.
همچنین صفحات زیادی به اعلامیههای عناصر گروهکهای اوپوزیسیون اختصاص یافته و تلاش شده بود که مردگان سیاسی را هر گونه که هست زنده کرده و به ایشان شخصیت ببخشند.
این عمل سایت فیس بوک با سوت و کف کشورهای غربی همراه بود، این حرکت ها در حالی است که چند ماه قبل در جریان حملات ناجوانمردانه رژیم اشغالگر قدس به مردم مظلوم غزه همین سایت اقدام به خاموش کردن معدود صداهایی نمود که تلاش در خبر رسانی در مورد مظلومیت مردم فلسطین مینمودند.
*توییتر در کنار فیس بوک
سایت دیگری که در کنار فیس بوک در خدمت امپراطوری خبری دشمن فعالیت جدی را دنبال مینماید تویتر است. عملکرد تویتر به صورت یک وبلاگ خلاصه و شبیه به پیامکهای اساماس بوده و به صورت جدی در اختیار سازمانهای خارجی برای تهییج و هماهنگی با اعضا و هوادارانشان در داخل کشور برای تجمع و اغتشاش قرار گرفت.
بدین ترتیب تویتر نقش بیسیم و شبکه ارتباطی نیروهای اپوزیسیون را بازی میکند بطوریکه در کنار حرکت این سایتها شاهد فشار دستگاه حکومتی آمریکا بر تویتر بودیم که حتی تعمیرات ماهیانه خود را انجام ندهد تا اینکه ارتباط آشوبگران لحظهای قطع نشود.
این علمیات با همکاری و سرمایه گذاری کشورهای غربی همراه بوده و با ایجاد و ارسال نرم افزارهای *****شکن مانند Psiphonکه محصول دانشگاه تورانتو کانادا است، دیشهای ارسال و دریافت ماهوارهای، دوربینهای قلمی و مواردی دیگر حمایت شد.
برای آگاهی بیشتر از نحوه عمل و دلایل پشت صحنه این ماجرا لازم است اندکی به قبل بازگردیم و نگاهی به گردانندگان این سایتها، ارتباط ایشان با کابینه اوباما و سابقه خدماتشان به تشکیلات حاکم بر غرب بیاندازیم.
*سایت فیس بوک و گردانندگان آن
مارک زوکربرگ ( MarkZuckerberg)، متولد 1984 میلادی در شهر نیویورک آمریکا مؤسس و گرداننده رسمی شرکت فیس بوک است. بنا بر سایت ویکی پدیا، این یهودیزاده که به گفته خود ملحد ( Atheist) می باشد، نسخه نرمافزاری فیس بوک را درسال 2004 میلادی، در زمان تحصیل در دانشگاه هاروارد به نام خود ثبت نمود اما این سایت در پایین توضیح میدهد که سه همکلاسی زوکربرگ از او شکایت کردند که اودر واقع نرمافزار( ConnectU) را از آنها ربوده و در نهایت پس ازسه سال تلاش در سال 2008 میلادی با قرار دادگاه زوکربرگ مجبور به پرداخت غرامتی معادل 65 میلیون دلار به آنها شد.
فیس بوک در طول عمر نه چندان بلند خود شاهد چندین رسوایی بزرگ بوده که شامل جریانات مربوط به مزاحمتهای الکترونیکی ناشی از سرویس خوراک خبری ( News Feed) در سال 2006 میلادی و حفرههای امنیتی ناشی از نرمافزار برج مراقبت فیس بوک ( Facebook Beacon) در سال 2007 می باشد.
در کنار این رسوایی ها، معرفی سکوی فیس بوک ( FacebookPlatform) در سال 2007 میلادی به عنوان پایهای برای ساخت نرمافزارهای جانبی سبب جذب تعداد زیادی برنامه نویس شد وتا به امروز بیش از چهارصد هزار برنامه نویس در دنیا حداقل یکبار برای سکوی فیس بوک اقدام به تولید برنامه جانبی نموده اند.
هر چند اینگونه به نظر میرسد که این موفقیت بی ارتباط با کمک 240 میلیون دلاری مایکروسافت در سال 2007 به ازای دریافت سهم ناچیز 1.6 درصد از سهام شرکت فیس بوک نباشد. مایکروسافت همچنین متعهد شد که به فروش تبلیغات برای فیس بوک دست بزند.
فیس بوک از سال 2007 به بعد شاهد تغییرات جدی شد و در سال 2008 به همراه سیانان و تویتر به عنوان بنگاه سخن پراکنی نقش عمدهای در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بازی کرد.
گزارشهای نیویورک تایمز، اماس انبیسی، استارتریبون و بسیاری از بنگاههای اطلاع رسانی غربی حاکی از استفاده جدی اوباما و همراهانش از این سایتهای اینترنتی برای جذب و هدایت آراء مردم آمریکا بود و به طور جدی از طریق بانک اطلاعاتی تویتر برای ارتباط گیری با افراد بهره برداری شد.
*سایت توییتر و گردانندگان آن
جک دورسی ( Jack Dorsey)، اسحاق استون (IsaacStone) و اون ویلیامز (Evan Williams) در سال 2006 میلادی اقدام به راه اندازی شبکه تویتر نمودند.
این سرویس با سه هدف اصلی شروع به کارکرد:
1-ایجاد روش ارزان تر و آسان تری برای فرستادن پیامک به تعداد زیادی از افراد به منظور استفاده در تبلیغات، ارتباطات اجتماعی و در کنار آن تشویق به استفاده بیشتر از سرویس پیامک و در نتیجه درآمدزایی برای شرکتهای ارتباطات.
2- استفاده از فرهنگ دنبال کردن دیوانه وار افراد معروف (Celebrity Obession) که در کشورهای غربی به صورت هدفمند تبلیغ میشود به منظور جلب توجه تبلیغات چیهای هالیودی.
3 - در راستای فرهنگ عریانگری غربی که در چند سال اخیر موج جدید آن در ساختمان سازی های با پنجرههای بلند و بدون پرده و مدهای لباس جدید غربی روز به روز افزون میشود، به منظور عادت دادن مردم به اینکه کارهای خود را لحظه به لحظه گزارش داده و چیزهایی که توسط سایر سایتهای ارتباطات اجتماعی غیر قابل اکتشاف بود بدین وسیله از مردم استخراج نموده و در اختیار سازمانهای اطلاعاتی غربی قرار دهند.
این مطلب را تا حدودی خود دورسی در یک وِب کَست در30 سپتامبر 2007 در سایت یوتیوب اعتراف نمود و اذعان داشت: " برتری سایت ما بر دیگر سایتهای ارتباط اجتماعی در این است که مردم تشویق میشوند کارهای معمولی خود را به هم اطلاع دهند، کاری که به دلیل ساختار سایر سایتها، صورت نمیگیرد. به این ترتیب شما میتوانید لحظه به لحظه از یکدیگر مطلع باشید. "
در سال 2008 میلادی تویتر به عنوان یک بخش مهم از تبلیغات انتخاباتی اوباما در کنار سیانان و فیس بوک قرار گرفت و نقش اساسی در استفاده از رأی خاموش در به قدرت رساندن اوباما داشت.
در ژانویه سال 2009 میلادی تویتر به عنوان سریع ترین روش اطلاع رسانی عرض اندام نمود و در حادثه سرنگونی یک فروند هواپیمای US Airwaysدر رود هادسون نیویورک سرویس تویتر به عنوان منبع اصلی اطلاع رسانی توسط رسانههای آمریکایی مورد استفاده قرار گرفت.
(ویژه نامه پتک جمهوریت)
ایا فیس بوک برای امریکا جاسوسی میکند
اخیرا موسس سایت ویکی لیکس در اظهارنظری این اتهام را علیه فیس بوک مطرح کرد که عامل اطلاعاتی آمریکا است. پیشتر نیز گمانه زنیهای فراوانی در مورد جزئیات پشت پرده این سایت اجتماعی مطرح شده بود و در این راستا شک و تردیدهایی در مورد اهداف واقعی سازماندهندگان فیس بوک وجود دارد.
به گزارش الف به نقل از پایگاه اینترنتی " نیوز پابلیک"، جولیان آسانژ مدیر سایت ویکی لیکس اخیرا در مصاحبه با شبکه "راشا تودی" روسیه گفت که فیس بوک برای نهادهای اطلاعاتی آمریکا فعالیت می کند و هر کسی که عضو این وب سایت اجتماعی است به طور غیرمستقیم با عوامل اطلاعاتی آمریکا همکاری دارد. این اظهارنظر مدیر سایت ویکی لیکس در حالی در مورد فیس بوک منتشر شده است که این سایت در دو سال اخیر شهرت بسیاری را برای خود بدست آورده و کمتر کسی در میان کاربران اینترنتی یافت می شود که عضو فیس بوک نباشد. آسانژ معتقد است سایتهایی همچون گوگل، یاهو و فیس بوک به ابزار جاسوسی برای آژانسهای اطلاعاتی آمریکا تبدیل شدهاند.
" جان سی.دورک" یک کارشناس امور IT در مورد این اتهام آسانژ علیه سایت فیس بوک گفت: در عصر حاضر قدرتهای بزرگ از هر ابزاری برای جاسوسی استفاده می کنند و در حال حاضر اینترنت و فضای مجازی بهترین ابزاری است که آنها در اختیار دارند چون هزینههای کمتری در مقایسه با ابزار نظامی دارند. این اتهام آسانژ را نمی توان رد کرد چون پیشتر سایتهای بزرگ و مشهور سابقه جاسوسی برای کشورهای مختلف را داشتهاند. از طریق فیس بوک کشورهایی همچون آمریکا می توانند به راحتی اطلاعات مورد نیازشان را در اختیار داشته باشند. عضویت در سایت هایی همچون فیس بوک، تویتر، فلیرک و لینک این برای کاربران خطرناک است. برای برخی از کاربران قرار دادن اطلاعات شخصیشان در صفحه خود موضوع مهمی نیست اما این در آینده برای آنها پیامدهای جدی در پی دارد. شکی نداشته باشید که قدرتهای جهان در عصر حاضر از طریق فیس بوک از افراد جاسوسی میکنند.
"دان تینان" از موسسه آی تی ورلد در این راستا تصریح کرد: نمیتوان با قاطعیت گفت که این اتهام آسانژ درست است چون نمیتوان به اطلاعات درج شده در صفحات شخصی افراد اعتماد کرد. این اطلاعات کامل نیستند و حتی ممکن است عوامل اطلاعاتی را سردرگم کنند. اما " استیو مورگان" یک مهندس کامپیوتر گفت: با توجه به اینکه بسیاری از کاربران تمایل زیادی برای در میان گذاشتن اطلاعات شخصی خود با دیگر کاربران با اهداف مختلف را دارند، این فضا برای جاسوسی بسیار مناسب است. با توجه به فعالیت گسترده هکرها نمیتوان گفت که در فضای مجازی حریم خصوصی به طور کامل رعایت می شود.
" مارک شوستر" یک کارشناس شبکههای اجتماعی تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر اطلاعات شخصی افراد در فضای مجازی دیگر اطلاعات شخصی نیستند و با اندکی تخصص می توان به راحتی وارد حریم خصوصی افراد در اینترنت شد. کاربران با صداقت در صفحههای خود کوچکترین اطلاعات شخصی از جمله محل تولد، شماره تلفن و نام دوستان خود را قرار می دهند و فکر می کنند حریم خصوصی در اختیار دارند. بی شک می توان گفت که فیس بوک یکی از پیچیده ترین اختراعات بشر در عصر حاضر است و پتانسیل تبدیل شدن به یک پایگاه اطلاعاتی بزرگ را برای سازمان سیا دارا می باشد. بیش از 600 میلیون نفر و یا بیشتر تمایل زیادی برای ارائه اطلاعات شخصی خود در این سایت نشان دادهاند. ما با یک ابزار فریبنده بسیار پیشرفته و یک پایگاه اطلاعاتی جامع مواجه هستیم.
آسانژ در مصاحبه خود اظهار داشت: زمانیکه شما دوستی را برای عضویت در پروفایلتان دعوت می کنید، عملا برای نهادهای اطلاعاتی آمریکا کار می کنید.
به گفته کارشناسان به دنبال شهرت جهانی فیس بوک سازمان سیا برای تحت کنترل گرفتن این سایت با هدف استفاده از اطلاعات شخصی کاربران مدتهاست که وارد عمل شده است. فیس بوک دقیقا سیاستهای قدرتهای بزرگی را ایفا می کند که به دنبال افزایش قدرت و نفوذ خود در جهان هستند. قطعا در اختیار گرفتن این پایگاه اطلاعاتی جامع نعمت بزرگی برای نهادهای اطلاعاتی خواهد بود و حتی از قدرت نظامی نیز میتواند بازدهی بیشتری داشته باشد. به علاوه اینکه سازمان سیا از طریق فیس بوک می تواند عوامل زیادی برای انجام جاسوسی در کشورهای مختلف به خدمت بگیرد.
پينوشتها:
1- وبلاگ را به عنوان صفحه ای اینترنتی با حداقل یا هیچ نوع ویرایش خارجی تعریف می کنند که به ارائه تفسیری آنلاین پرداخته، به طور ادواری به روز شده، با ترتیب زمانی معکوس نشان داده می شود و لینک هایی را به دیگر منابع آنلاین می دهد. شبکه وبلاگستان هر جامعه، بازتاب منحصر به فردی از ویژگی های خاص فرهنگی، سیاسی و تاریخی آن جامعه خواهد بود.
2- فیس بوک هم یک شبکه اجتماعی مجازی با دسترسی آزاد است که کاربران می توانند پس از عضویت در آن، علاوه بر اطلاعات شخصی و شغلی خود، تصاویر، فیلم ها و اخبار را هم به سادگی در اختیار دیگر کاربران بگذارند. مارک زوکربرگ متولد 4891 میلادی در شهر نیویورک آمریکا مؤسس و گرداننده رسمی شرکت فیس بوک است. بنابر سایت ویکی پدیا، این یهودی زاده که به گفته خود ملحد می باشد، نسخه نرم افزاری فیس بوک را در سال 4002 میلادی، در زمان تحصیل در دانشگاه هاروارد به نام خود ثبت نمود.
3- توئیتر هم یک سرویس به اصطلاح میکروبلاگینگ است که با شعار چه کار می کنید؟ «(What are you doing)” در مارس 6002 پا به عرصه وجود گذاشت. هدف اصلی توئیتر فراهم کردن این امکان بود که کاربران اینترنت بتوانند در هر لحظه و به سادگی اتفاقاتی را که در اطرافشان درحال وقوع است، در فضای مجازی منتشر کنند.
4- یوتیوب یکی از مهم ترین سایت های وب2 و معروف ترین سایت به اشتراک گذاری ویدیو است. یوتیوب به وسیله چاد هرلی، استیون چن و جواد کریم به وجود آمد که هر سه از کارمندان شرکت Pya Pal بودند. دامنه یوتیوب دقیقاً در 51 فوریه 5002 ثبت شد و سایت به تدریج در ماه های بعد راه اندازی شد. شش ماه بعد در ماه مه 5002 سایت به طور رسمی و عمومی افتتاح شد.
5- پادکست ها فایل های صوتی یا تصویری هستند که در اینترنت منتشر می شوند و کاربران می توانند مشترک آنها شوند.
6- Cyberapartheid: آپارتاید در فضای اینترنت.
7- Cyberbalkanization: دسته بندی اینترنت به گروه های بسیار متمرکز از اشخاص همفکری که نسبت به دیگران تنفر داشته یا کمترین تساهل را دارند.