مسیر معرفت خداونـد
هر روز عطر دلانگیــز و جانـفزایش روح و روان آدمی را میطراود. وقتی به طنین آن گوش میدهی مثل قدم زدن در باغی پر از شکوفه است؛ شکوفه هایی که بوئیدن آنـها امیدی است به زندگی. باقر آل محمد ـ علیه السلام ـ در وصفش فرمود: برای هر چیـزی بهاری است و بهار قرآن ماه رمضان است.۱ همانطور که در بهار آثار و أثمار (ثمرها) درختان به بار مینشیند آثار قرآن در ماه رمضان الکریم بیشتر ظاهر و بارز میشود.۲
از آثار مهم قرآن که هر انسان کمالجو همواره آنرا هدف قرار میدهد معرفت حقیقی خداوند منان است. در بیان اهمیت معرفت حقیقی خداوند همین بس که امام علی ـ علیه السلام ـ فرمودهاند: سرآغاز دین خداشناسی است.۳ به تعبیر سادهتر و امروزی اینکه هر کس ادعا میکند دیندار واقعی هست در وهلهی اول باید وجودش سرشار از معرفت حقیقی خداوند باشد. کمال معرفت و اوج شناخت حقیقی خداوند، باور و ایمان قلبی به ذات مقدس اوست.۴
خداوند حکیم در قرآن کریم پس از اینکه بیان میکنـد ایمان و اعتقاد صحیح همراه با عدم مخالفت با دستورالعمل هایش راه شناخت حقیقی و عبادتِ قابلِ قبول میباشد، صراحتـاً آنـها را در گرو تقرب به خودش با دستاویز و وسیله میدانـد.۵ یعنی اگر کسی خواهان ایمان واقعی هست باید وسیلهای برای تقرب به خداوند بجوید. در بیان حضرات آل الله ـ علیهم صلوات الله ـ به وجود خودِ ایشان از وسیلهی تقرب به خداوند منان تصریح و تعبیـر شده است.۶
در زیارت جامعه کبیـره از وجود نازنیـن امام هادی ـ علیه السلام ـ در رابطه با وسیله قرار دادن حضرات آل الله ـ علیهم صلوات الله ـ برای تقرب به ذات اقدس حضرت حق چنین آمده که میفرمایند: السلامُ علی مَحالِّ مَعرِفهِ الله ( سلام بر شما ـ اهل بیت ـ که محل معرفت الهی هستید؛ یعنی معرفت حقیقی خداوند در وجود نازنین شما حلول کرده. به تعبیر دیگر یعنی معرفت حقیقی خداوند به معرفت شما بستگی دارد. توضیح بیشتـر اینکه وجود شما محل شناخت خداست، اگر کسی شما را شناخت میتواند خداوند را حقیقتاً بشناسد.خلاصه آنـکه فقط از طریق وجود نازنین آل الله میشود به معرفت حقیقی خداوند رسید). امام هادی ـ علیه السلام ـ در ادامه میفرمایند: ... و مَساکِنِ بَرکهِ الله و مَعادِنِ حِکمَهِ الله ( و سلام بر شما که مسکن و محل برکت خداوند و معدن حکمت او هستید).
در پایان به این حقیقت میرسیم که شناخت خداوند به وسیلهی حضرات آل الله ـ علیهم صلوات الله ـ شناختی حقیقی و سرشار از برکت و حکمت است. برکت و حکمتی که در هیچ مذهبی جـز مذهب بر حق تشیع بدست نمیآید.
۱ـ لِکُلِّ شَیْءٍ رَبِیعٌ وَ رَبِیعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَان ـ ( کافی، ج۲ ، ص ۳۶۰، باب نوادر )
۲ ـ مرآه العقـول، ج۱۲، ص۵۱۹. اثر علامه محمد تقی مجلسی رحمه الله علیه ( با اندکی تصرف)
۳ ـ نهج البلاغــه، خطبــه ۱. ( ترجمه مرحوم دشتی )
۴ ـ نهج البلاغــه، خطبــه ۱. ( ترجمه مرحوم دشتی )
۵ ـ یا ایها الذین امنوا اتقوا الله و ابتغوا الیه الوسیله ( سوره مبارکه مائده ـ آیه ۳۵ )
۶ ـ تفسیـر روان جاوید، ج۲ ، ص۲۰۷ و البرهان فی تفسیـر القرآن، ج۲، ص ۲۹۲
منبع:
[برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]