نمایش نتایج: از 1 به 1 از 1

موضوع: آيا بعضي از روايات مفاتيح ، مخالف قران نيست ؟

  1. #1
    مدیرکل بازنشسته hossein moradi آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jan 2010
    محل سکونت
    شهر ری
    نوشته ها
    4,055
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض آيا بعضي از روايات مفاتيح ، مخالف قران نيست ؟

    توضيح سؤال :




    در اعمال روز جمعه در قسمت چهارم گفته شده بعد از نماز صبح سوره الرحمن بخواند وبعد از " فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ" بگوييد "لا بشيء من آلائك رب أكذب" ايا در اينجا از ما خواسته شده كه چيز جديدي به قران اضافه كنيم؟؟




    و در حاشيه مفاتيح در قسمت در فضيلت تعقيب نوشته شده علامه مجلسي فرموده كه بر روايت علي ابراهيم و كليني ايه الكرسي علي تنزيل چنين است و چيزهايي به ايه الكرسي اضافه كرده اند كه اگر مراجعه كنيد ميبينيد...




    مگر نه اينكه ما ميگييم ما فقط از رواياتي استفاده ميكنييم كه سند صحيح داشته باشد




    سوال من اين است اگر منظور اين است كه ايه الكرسي تحت تحريف قرار گرفته شده پس چرا ما بايد اين روايت را در كتب امروزي خود بنويسيم ؟؟؟؟؟




    پاسخ:




    در مورد عبارتي که بعد از اين آيه در سوره الرحمن خوانده مي شود بايد گفت که :




    1- اين عبارت مانند اجابت در خواست خداوند است که خداوند مي گويد : پس کداميک از نعمت هاي پروردگارتان را منکريد ؟ شما جواب مي دهيد هيچ يک را منکر نيستيم . اين قسمت به عنوان قرآن نيست . بلکه به عنوان اجابت سوال پروردگار متعال است .




    2- اگر بخواهيد به اين مطلب در هنگام خواندن قرآن اشکال بگيريد به صدق الله العظيم نيز بايد اشکال بگيريد .




    3- نيز بايد به آميني که بعد از قرائت سوره حمد در نماز مي گويند اشکال بگيريد که اين اضافه کردن چيزي به قرآن است ( جدا از اشکال دعا نبودن سوره حمد ؛ زيرا آمين در نماز آن را از سوره بودن خارج کرده و دعا به حساب مي آيد ؛ پس اگر کسي آمين بگويد گويا اصلا سوره حمد را نخوانده است . بلکه دعايي کرده است . ما ما موريم به اينکه در نمازهاي يوميه دو سوره از قرآن بخوانيم ؛ سوره حمد و سوره اي بعد از آن ، اما اهل سنت در ابتدا دعا مي خوانند و سپس هم قسمتي از سوره اي ديگر )




    4- همين عبارت "لا بشيء من آلائک رب أکذب " واستحباب خواندن آن بعد از آيات سوره الرحمن در روايات صحيحه اهل سنت هم آمده است :




    وأخرج البزار وابن جرير وابن المنذر والدارقطني في الأفراد وابن مردويه والخطيب في تاريخه بسند صحيح عن ابن عمر أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قرأ سورة الرحمن على أصحابه فسكتوا فقال ما لي أسمع الجن أحسن جوابا لربها منكم ما أتيت على قوله الله فبأي آلاء ربكما تكذبان إلا قالوا لا شيء من آلائك ربنا نكذب فلك الحمد




    الدر المنثور ج7/ص690




    بزار و ابن جرير و ابن منذر و دارقطني در کتاب الافراد و ابن مردويه و خطيب در تاريخش با سندي صحيح از ابن عمر نقل کرده اند که رسول گرامي اسلام سوره الرحمن را بر اصحابشان خواندند . پس اصحاب ساکت ماندند ؛ پس حضرت فرمودند چه شده است که جن جوابش را براي پرودگارش از شما بهتر داد ، هنگامي که به قول خداوند رسيدم که فبأي آلاء ربكما تكذبان گفتند :لا شيء من آلائك ربنا نكذب فلك الحمد




    لذا اگر مي خواهند ما را متهم به تحريف کنيد ( البته اين اتهام اساسا با اين مدعا نمي خواند ) خود ايشان نيز متهم مي گردند .




    در مورد عبارت مفاتيح الجنان نيز بايد گفت که ظاهرا اشتباهي ديگر داشته اند .




    زيرا در آنجا آمده است :




    آية الکرسي علي التنزيل چنين است :




    الله لا إله إلا هو الحي القيوم لا تأخذه سنة ولا نوم له ما في السماوات وما في الأرض وما بينهما وما تحت الثري عالم الغيب والشهادة الرحمن الرحيم من ذا الذي ... تا هم فيها خالدون




    اين مطلب در بين علما مسلم است که قرآني که ما داريم در طريقه چينش آيات با آنچه بر رسول گرامي اسلام نازل مي شد متفاوت است . زيرا ايشان در بسياري مواقع آنچه را بر ايشان نازل مي شد قسمت ، قسمت کرده مي فرمودند اين قسمت را در فلان نقطه از قرآن بگذاريد و اين قسمت را در نقطه اي ديگر . لذا مي بينم که در بعضي سور ، بعضي آيات مدني و بعضي مکي هستند .




    در اين روايت هم آمده است آية الکرسي آن هنگام که بر رسول خدا نازل شد به اين صورت بود . اما الان قسمت : وما بينهما و ما تحت الثري در سوره طاها آيه 6 و قسمت عالم الغيب والشهادة الرحمن الرحيم نيز در آيه 22 سوره حشر آمده است .




    شايد مقصود اين روايت اين باشد که هنگامي که اين مطالب بر رسول خدا نازل شد و قبل از تعيين محل هر عبارت ( علي التنزيل) چنين بوده است .




    البته بايد گفت که اگر روايتي دلالت بر تحريف قرآن بکند حتي اگر سندش صحيح باشد ما آن روايت را مخالف نص صريح قرآن دانسته باطل مي دانيم . ما مانند اهل سنت نيستيم که به خاطر حفظ مقام بخاري و مسلم هر روايتي را که ايشان آورده اند صحيح بدانيم حتي اگر دلالت بر تحريف قرآن داشته باشد ( مانند روايت آيه رجم و...)




    موفق باشيد




    گروه پاسخ به شبهات




    مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)


    فهرست نظرات
    1 نام و نام خانوادگي: اللهم عجل لوليك الفرج - تاريخ: 24 تير 87
    خوب بود بيشتر باشد بعضي صفحات باز نمي شود
    2 نام و نام خانوادگي: علي احمد - تاريخ: 10 فروردين 88
    مرحوم شيخ عباس قمي درمفاتيح الجنان نقل کرده که: «بر هر مسلماني فريضه و واجب است که ده مرتبه پيش از طلوع و ده مرتبه پيش از غروب اين دعا را بخواند: «لا إله إلا الله وحده لا شريک له ....» تا آخر،لطفا بفرمائيدكداميك ازعلماومراجع به وجوب قرائت اين دعاقائل مي باشند؟ موفق باشيد
    جواب نظر:
    با سلام
    دوست گرامي
    مرحوم شيخ عباس قمي هيچ گاه بدون مدرك سخن نمي گويند ، مدرك سخن ايشان رواياتي است كه در آدرس ذيل در اصول كافي و ساير كتب معتبر شيعه آمده است ؛ اما براي فهميدن معني روايت ، بايد مطلقات و مقيدات و نيز اصطلاحات رائج در لسان ائمه را به خوبي آگاهي داشت .
    الكافي - الشيخ الكليني - ج 2 ص 533
    در بسياري روايات ، كلمه واجب به معني ضروري آمده است و بيانگر مستحبات موكد است ؛ كه در كتب شيعه و سني موارد آن بسيار است .
    در اين روايت نيز يجب به معني استحباب موكد است و شاهد بر اين مطلب ذكر شدن تسبيحات حضرت زهرا سلام الله عليها به همراه همين دعاي مذكور در بعضي روايات به عنوان موظفه آمده است و اجماع علماي شيعه بر مستحب موكد بودن اين تسبيحات است .
    همچنين همانطور كه شما فرموده ايد علماي شيعه نيز از اين روايت استحباب فهميده اند ؛ و مرحوم شيخ عباس قمي چيزي جز متن روايت ذكر نفرموده اند .
    موفق باشيد
    گروه پاسخ به شبهات
    3 نام و نام خانوادگي: علي احمد - تاريخ: 10 فروردين 88
    باسلام باعنايت به ابهام درآدرس داده شده ازكتاب شريف كافي وتغييرآدرس درچاپهاي مختلف لطفا عين اين احاديث موردنظرراذكرفرمائيد. موفق باشيد
    جواب نظر:
    با سلام
    دوست گرامي
    متن روايات چنين است :
    31 - عنه ، عن محمد بن علي ، عن عبد الرحمن بن أبي هاشم ، عن أبي خديجة عن أبي عبد الله ( عليه السلام ) قال : إن الدعاء قبل طلوع الشمس وقبل غروبها سنة واجبة مع طلوع الفجر والمغرب تقول : " لا إله إلا الله وحده لا شريك له ، له الملك وله الحمد يحيي ويميت ويميت ويحيي وهو حي لا يموت بيده الخير وهو على كل شئ قدير " - عشر مرات - وتقول : " أعوذ بالله السميع العليم من همزات الشياطين وأعوذ بك رب أن يحضرون ، إن الله هو السميع العليم " - عشر مرات - قبل طلوع الشمس وقبل الغروب فإن نسيت قضيت كما تقضي الصلاة إذا نسيتها .

    32 - عنه ، عن محمد بن علي ، عن أبي جميلة ، عن محمد بن مروان ، عن أبي عبد الله ( عليه السلام ) قال : قل : " أستعيذ بالله من الشيطان الرجيم وأعوذ بالله أن يحضرون ، إن الله هو السميع العليم " وقل : " لا إله إلا الله وحده لا شريك له يحيي ويميت وهو على كل شئ قدير " قال : فقال له رجل : مفروض هو ؟ قال : نعم مفروض محدود تقوله قبل طلوع الشمس وقبل الغروب عشر مرات فإن فاتك شئ فاقضه من الليل والنهار .

  2. # ADS
    Circuit advertisement
    تاریخ عضویت
    Always
    محل سکونت
    Advertising world
    نوشته ها
    Many

     

    حرز امام جواد

     

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
کانال سپاه