نمایش نتایج: از 1 به 1 از 1

موضوع: دلایل نجاست و حرمت مشروبات الکلی

  1. #1
    مدیربازنشسته paradise آواتار ها
    تاریخ عضویت
    May 2010
    نوشته ها
    3,041
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض دلایل نجاست و حرمت مشروبات الکلی

    چرا مشروبات الکلی حرام و نجس هستند؟


    پاسخ

    پیرامون احکام شرعی نظیر حرمت و نجاست از دو جهت می توان بحث نمود:
    1. از جهت اثبات و اینکه دلیل شرعی این احکام چیست؟
    2. از نظر ثبوت و واقع و اینکه مصلحت و مفسده ای که این حکم را باعث شده است، چیست؟

    چون ما معتقدیم که احکام شرعیه تابع مصالح و مفاسد واقعی که در آن شیئ است، می باشد. خواه آن مصلحت و مفسده را بشناسیم یا نشناسیم.

    اما از جهت اول: علماء دین برای حکم به حرمت و نجاست مشروبات الکلی به هر چهار دلیل شرعی یعنی کتاب، سنت، عقل و اجماع تمسک نموده اند.

    آیات :
    "...یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَیْسِرِ قُلْ فیهِما إِثْمٌ کَبیرٌ...[1]"
    یعنی: از تو حکم شراب و قمار را می پرسند بگو در آن دو گناهی است بزرگ و منافعی است برای مردم، اما بدی آن دو بیش از منافع صوری آنهاست.
    نکته: کلمه خمر به معنای هر مایع مست کننده است و معنای اصلی آن ستر و پوشیدن است و شراب را خمر می گویند چون عقل را می پوشاند و نمی گذارد خوب و بد و خیر و شر را تشخیص بدهد و به همین جهت چادر و روسری زنان را خمار می گویند.
    کلمه اثم به معنای گناه است و معنای دقیق آن پدید آمدن حالتی در عقل است که باعث کندی در رسیدن به خیرات می گردد با ضمیمه کردن آیه 33 سوره اعراف[2] به این آیه سوره بقره، حرمت مشروبات الکلی فهمیده می شود، همانطوریکه امام هفتم علیه السلام در پاسخ به مهدی خلیفه عباسی در مورد دلیل حرمت خمر اینگونه استدلال فرمودند،
    توضیح: در آیه سوره بقره آمده است که در خمر اثم کبیر است و در آیه سوره اعراف آمده است که خداوند اثم را حرام کرده است پس خمر حرام است.
    "یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَیْسِرُ وَ اْلأَنْصابُ وَ اْلأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّیْطانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ...[3]"
    یعنی: ای کسانیکه ایمان آورده اید جز این نیست که شراب و قمار و بتها یا ... پلیدی و از عملیات شیطان است. پس دوری کنید از آنها، شاید رستگار شوید. و جز این نیست که شیطان می خواهد بوسیله شراب و قمار بین شما عداوت و کینه ایجاد کند و شما را از ذکر خدا و از نماز بازدارد، پس آیا دست بردار از آنها هستید؟
    نکات:
    الف: آیه می فرماید که شراب، رجس است و رجس یعنی نجاست و کثافت و بمعنی صفتی است در شما که موجب تنفر و دوری طبع انسان از او می شود.
    البته دلیل عمده در مورد نجاست خمر (شراب) روایات است.
    ب: آیه شریفه, رجس را عمل شیطان می داند و میدانیم که عمل شیطان وسوسه هائی است که منجر به گمراهی می شود، چنانکه در آیه 5 سوره ناس آمده است و در آیه 126 سوره انعام نیز گمراهی را رجس نامیده است.
    پس رجس به معنای کثافت و نجاست است اعم از ظاهری و معنوی.
    ج: آثار و پیامدهای روشن نوشیدن مشروبات الکلی، ایجاد دشمنی و کینه است چون موجب تهییج سلسله اعصاب می شود به نحوی که عقل از کار می افتد و قوای خشم و شهوت به حدی قوی می شوند که براحتی به هر جنایتی دست می زنند و هر کار زشت و قبیحی در نظرچنین انسانی زیبا جلوه می کند. لذا در آن حال، جان و مال و ناموس هیچ کس از دست او در امان نیست، علاوه بر آن، موجب از بین رفتن یاد خدا می گردد که همانا یاد خدا مایه حیات روح انسانی و خمیر مایه سعادت دنیا و آخرت و تنها هدف دعوت انبیاء الهی است.

    و اما روایات:
    روایات در مورد حرمت شرب خمر و آثار و عواقب دنیایی و اخروی آن زیاد است. برای اطلاع از این روایات می توانید به کتب روایی مراجعه کنید از جمله وسائل الشیعه ج 17
    بخشی از این روایات نیز در کتاب کافی جلد 6 آمده است که به چند روایت از این کتاب اشاره می شود:
    ابن بصیر از امام باقر یا امام صادق علیهما السلام روایت کرده که فرمود: خدای تعالی برای معصیت، خانه ای و صندوقی قرار داده، و برای آن دری درست کرده و آن را قفل نموده و برای آن قفل کلیدی هست و آن شراب است[4].
    امام صادق علیه السلام فرمود: رسول خدا فرمودند: شراب سر منشأ تمام گناهان است[5].
    پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: ملعون است، ملعون است کسی که کنار سفره ای بنشیند که در آن سفره شراب نوشیده می شود[6].
    عقل و خرد انسانی نیز مشروبات الکلی را که مایه انواع و اقسام ضررها طبیعی، اخلاقی و عقلی می گردد، نادرست می شمارد.
    مضرات طبیعی: مشروبات الکلی به تصریح پزشکان حاذق قدیم و جدید، اختلالهایی را در معده، روده، کبد، شش، سلسله اعصاب، شرایین قلب و حواس ظاهری چون بینایی و چشایی و غیره پدید می آورد. که شرح این موارد و آمارهایی که در این زمینه ارائه شده است، در کتب و مقالات متعددی بیان گردیده است.
    مضرات اخلاقی: ناسزاگویی، فاش نمودن اسرار خود و دیگران، ارتکاب جنایت، هتک و تجاوز به نوامیس خود و دیگران، زیر پاگذاشتن قوانین و مقدسات انسانی که اساس سعادت زندگی انسانها هستند از جمله آثار مخرب مشروبات الکلی بشمار می آید.
    مضرات عقلی: از مضرات عقلی مشروبات الکلی می توان به از بین بردن عقل و دگرگون نمودن مجاری ادراک عقلی اشاره نمود. که بدترین فساد همین است چون فسادها از اینجا شروع می شود و شریعت اسلام، اساس احکام خود را تحفظ بر عقل قرار داده است و خواسته با روش عملی، عقل مردم را حفظ کند بلکه رشد بدهد و کامل کند.

    برای بررسی مضرات بیشتر و زیانهای گوناگون: منابع متعددی وجود دارد از جمله:
    ـ نشریه سمپوزیوم الکل در دانشکده پزشکی اصفهان، سال 1344 شماره 7 ص 74.
    ـ مجله مکتب اسلام سال 6 شماره 5.
    ـ فوائد و مضرات مشروبات الکلی.
    ـ مفاسد شراب، سید صادق شیرازی، ترجمه علی کاظمی.
    ـ خواندنیها 30/9/47.
    ـ نظام پزشکی سال 2 شماره 4ـ5 صفحه 369ـ362.
    ـ برخی از مسائل زندگی ساز اسلامی, انتشارات موسسه در راه حق، صفحه 98 تا ص 109.
    ـ و ...

    ـ آنچه گذشت اشاره ای گذرا در مورد ادله شرعی حرمت مشروبات الکلی بود که در ضمن آن اشاراتی نیز به مفاسدی که می تواند موجب حکم به حرمت و نجاست گردد، شده است . بنابراین مباحث مربوط به دوم یعنی جهت ثبوت و واقع را می توان از مطالب ذکر شده و همچنین مراجعه به منابع معرفی شده دریافت نمود.
    در پایان جای این سؤال است که: آیا نوشیدن مقدار اندکی شراب بطوریکه به مستی نیانجامد باز هم حرام است؟
    در جواب لازم است بگوئیم که: نوشیدن شراب هر چند هم که کم باشد باز هم جایز نیست. زیرا اگر مقدار کم شراب مجاز گردد طبع افزون طلب انسان بدان اکتفا نمی نماید و چون سد شکسته گردد دیگر به کم بسنده نخواهد کرد.
    امام صادق علیه السلام از قول رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
    هر مست کننده ای حرام است. کسی پرسید: حتی یک جرعه؟ فرمود: آری، حتی یک جرعه از آن نیز حرام است[7].
    و همو فرمود: خداوند شراب را چه کم و چه زیاد حرام فرموده است همچنانکه مردار و خون و گوشت خوک را... [8].

    [1]سوره بقره آیه 219.


    [2]قل انما حرم ربی الفواحش ما ظهر منها و ما بطن و الاثم....

    یعنی: بگو ای پیغمبر که خدای من هرگونه اعمال زشت را چه در آشکار و چه در نهان و گناهکاری و ظلم بناحق و شرک به خدا را که بر آن هیچ دلیل ندارید... همه را حرام کرده است.

    [3]سوره مائده آیات 90 و 91.


    [4]فروع کافی جلد 6 ص 403.


    [5]فروع کافی جلد 6 ص 403.


    [6]فروع کافی جلد 6 صفحه 268.


    [7]مستفاد از وسائل الشیعه جلد 17 صفحه 259.


    [8]وسائل الشیعه جلد 17 صفحه 259.

    پایگاه اطلاع رسانی حوزه
    مادرم حضرت زهرا،پدرم شاهِ نجف/ خوش به حالم که چه مادر پدری دارم من


    اعلم یا یهود؛نحن الغالبون

    آتش فتنۀ اموی را حسین با خونش خاموش کرد!

    ما را از فتنه هراسی نیست![برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ] در رگهایمان بی قراری می کند.

    لااله الا انت،سبحانک،انی کنت من الظالمین

  2. # ADS
    Circuit advertisement
    تاریخ عضویت
    Always
    نوشته ها
    Many

     

    حرز امام جواد

     

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. چرا کافر در دین اسلام نجس است؟
    توسط paradise در انجمن اعتقادي
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 02-02-2012, 16:36
  2. مرور بی‌سابقه‌ترین هتک حرمت در تاریخ انقلاب
    توسط محب المهدي (عج) در انجمن مباحث سیاست داخلی
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 03-12-2011, 10:20
  3. حرمت حرم به کعبه است و حرمت کعبه به انسان کامل
    توسط خادم الزینب در انجمن مباحث ديگر بخش اسلامی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 29-11-2011, 21:05
  4. رساله احكام بانوان مطابق با فتاواى حضرت آية اللّه العظمى بهجت
    توسط پولدار در انجمن مباحث مرتبط با حجاب ، عفاف و امور بانوان
    پاسخ: 8
    آخرين نوشته: 13-01-2011, 16:23

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
کانال سپاه