این بار میخوام کمی در رابطه با Organization Unit ها و نحوه چینش و مدیریتشون توضیح بدم.چون لازم دیدم بعد از اشنایی شما با مباحث قبلی که به صورت فیلم ارائه شد این توضیحات رو اضافه کنم.
هر سازمان یا شرکتی که شما قصد دارید اونجا دامین راه اندازی کنید مطمعنا از بخش های مختلفی تشکیل شده..
پس بهتره ما برای هر بخش یک OU در نظر بگیریم..چرا؟
به چند دلیل ::
اولا که هر بخش Policy خودش رو داره یعنی اگه شما به مدیران اجازه میدید تا از پرینتر استفاده کنند و اطلاعاتی رو از سیستم خودشون روی دیسک قابل حمل ذخیره کنند دلیل نداره که همین امکانات در اختیار کاربران بخش خدماتی باشه.. حالا این یه مثال بود...
شما نمیتونید تمام حساب های کاربری رو تو یه OU ایجاد کنید چرا که اونوقت دیگه مفهوم دامین رو به کلی نفی کردین ..هدف از راه اندازی دامین مدیریت بهتر و اسان تره حالا ما اگه تمام حساب های کاربری رو تو یه OU بسازیم چه اتفاقی میافته!!! تقریبا یه فاجعه پیش میاد..البته میدونم که هیچ کس همچین کاری نمیکنه اما خوب برای کامل شدن مطلب لازم دونستم که بگم..
نکته بعدی ساختار OU ها هستش که اونم خیلی مهمه
خوب حالا ما میدونیم که برای هر گروه یا دپارتمان باید یه OU تعریف کنیم.. اما ایا این کافیه؟ نه اصلا این طور نیست!
شما باید قبل از راه اندازی دامین یه Plan کلی از جایی که دارید دامین راه اندازی میکنید داشته باشید.
یه مثال میزنم :
فرض کنید بخش مدیریتی شرکت X دارای 5 بخش هست که شامل بخش 1.ای تی 2.حسابداری 3.فروش 4.مالی 5.خدماتی ...... هست. خوب ایا شما میخواهید برای هر یک از این گروه های مدیریتی یه OU تعریف کنید؟ خوب فکر کنم کمی شلوغ و گیج کننده میشه..پس راه حل چیه؟
به این نمونه نگاه کنید :
خوب این میتونه یه نمونه چینش خوب باشه.. من نمیگم که این بهترینه و حتما اینطوره .. این بستگی به سیاست کاری شما و شرکت طرف قردادتون داره..
خوب کاری که من اینجا کردم اومدم و یه OU به نام Managers ساختم و بعد تمام گروه های مدیریتی رو تو اون OU قرار دادم.. حالا اینطوری میتونم علاوه بر اعمال Policy جدا برای هر گروه مدیریتی یه Policy کلی هم براشون تعریف کنم .... البته بازم میگم که این شیوه بستگی به شما و شرکت طرف شما داره.. مثلا شما ممکنه گروه های مدیریتی رو به 2 یا 3 بخش تقسیم کنید.
خوب کلا منظور من این بود که از ابتدا یه Plan مناسب رو انتخاب کنید و طبق همون پیش برید تا وسط کار به مشکل نخورید چون اونوقت ممکنه خیلی براتون گرون تموم بشه.
نکته بعدی که میخوام بگم در رابطه با ایجاد حساب های کاربری هست.
خوب اگه جایی که شما دارید دامین راه اندازی میکنید 50 یا 100 کاربر داشته باشه که مشکلی نیست و حتی ممکنه شما تک تک کاربر هارو به اسم بشناسید .. اما اگه تو یه سازمان بزرگ شما مثلا 5000 کاربر داشته باشد دیگه قضیه فرق میکنه. اینجا هم باید برای خودتون یه شیوه مناسب برای ایجاد حساب های کاربری داشته باشد.
یه مثال میزنم
مثلا شخصی به نام علی رضایی تو بخش مدیریته خوب از اونجایی که ما علی رضایی کم نداریم منظورم اینه که هر جایی که بری حتما 4 نفر پیدا میشه که اسمش علی رضایی باشه هست بهتره شما از یه شیوه مناسب برای نام گذاری کاربران استفاده کنید تا بعدا اگه کاربری با کاربر دیگه هم اسم بود به مشکل نخورید مثلا برای کاربری با نام علی رضایی در بخش مدیریت ای تی یه حساب کاربری تعریف میکنیم به این صورت Ali.R.IT و برای کاربری با نام مشابه اما تو بخش فروش به این صورت حساب کاربری ایجاد میکنیم Ali.R.Sal خوب توجه کنید که نام کاربری هم نباید زیاد بزرگ باشه مثلا Ali.Rezaei.Karmande>IT خوب هیچ کس از این نام کاربری استفاده نمیکنه. پس بهتره این مورد رو هم مد نظر داشته باشید.