جلیلی به سمبل مقاومت مردم ایران در مسأله انرژی هستهای تبدیل شده است. او نشانهای از مقاومت مردم ایران در دفاع 8 ساله نیز هست. سلوک او در کار سیاسی نیز مبتنی بر مقاومت بر اندیشه و گفتمان سیاسی انقلاب اسلامی است. انتخاب او معنادارترین پیام انرژی بخش را به جبهه مقاومت اسلامی (در سوریه، لبنان، فلسطین، عراق و… ) منتقل خواهد کرد. همچنین انتخاب این گزینه ضربه مهلکی به جبهه کفر و استکبار جهانی خواهد بود و سطح معادلات جهانی را عوض خواهد کرد.
سایت حیات طیبه، امیر سعادتی
۱- تمدن ایران اسلامی به لحاظ جغرافیایی در چهارراه تمدنها قرار گرفته است. مردم ایران از جنبه تاریخی و به واسطه قرنها زندگی در این چهارراه تمدنی ذاتاً نگاهی جهان شمول دارند. بنابراین ایران کشوری جهانی است.
۲- به برکت پیروزی انقلاب اسلامی و با قدرت گرفتن تدریجی آن هر گونه فعالیت کلان سیاسی در ایران، تبدیل به یک فعالیت مهم در سیاست جهانی شده است. انتخابات در ایران یک انتخابات جهانی است و این گزاره با انجام هر انتخابات نمود بیشتری پیدا میکند. این موضوع به خاطر ورود گام به گام ایران اسلامی به مرحله ابرقدرتی است. از این منظر است که جهان منتظر نتیجه انتخابات ایران است.
۳- انتخابات یک حرکت گزینشی و نمادین است. هر کاندیدا نمادی از یک گفتمان و حتی فراتر از آن شخصیتپردازی خاصی از یک گفتمان است. مثلاً احمدینژاد یک نماد است، همان گونه که اوباما یک نماد است.
دکتر جلیلی به لحاظ جهانی نماد چه چیزهایی است؟ پیام انتخاب جلیلی برای گفتمانهای مختلف جهان اسلام چه خواهد بود؟ پیام انتخاب جلیلی برای دیگر کشورهای مستضعف جهان چه خواهد بود؟ پیام انتخاب جلیلی برای جهان کفر و استکبار چه خواهد بود؟
۴- جلیلی به خاطر ویژگیهای بارزی که دارد پنج کلیدواژه اصلی و مهم گفتمان انقلاب اسلامی را در فضای داخلی و جهانی با هم و به صورت منظومهای ارتقاء خواهد داد. این ۵ کلمه مهم: عدالت، عقلانیت، معنویت، مقاومت و پیشرفت است. در این فرصت به جنبههای جهانی این کلیدواژهها توجه میکنیم.
۵- در عدالت خواهی:
حضور جلیلی، یک پیشرفت در جبهه عدالتخواهی جهانی خواهد بود. چه در عرصه جهان اسلام و چه در حیطه دیگر کشورهای مستضعف جهان. یکی از مشکلات جریان عدالتخواه اسلامی، وابستگی (هر چند کم رنگ) به گفتمانهای عدالتخواهی چپ، کمونیستی و وارداتی بوده است. یک نوع عدالتخواهی خشک، تندخو و غیر معقول که نماد پررنگ آن کره شمالی است. حتی در عدالتخواهی احمدی نژاد هم رگههایی از این رویکرد دیده میشد. با حضور گفتمان جلیلی (که برگرفته از گفتمان امام و رهبری است) ایران اسلامی میتواند گام بزرگی در جهت رهایی کامل و عملی از عدالتخواهی چپ بردارد و یک الگوی جهانی برای این مقوله معرفی کند. یک عدالتخواهی مبتنی بر عقلانیت و معنویت اسلامی.
۶- در عقلانیت اسلامی:
در شرایط کنونی جهان اسلام، جریانات افراطی و غیر عقلانی با پول و سرمایه دول مرتجع عرب و برنامهریزی و حمایت فکری و رسانهای بلوک استکبار ضریب زیادی گرفتهاند. رئیس جمهور به جز جنبههای اجرایی کشورداری، مسئول سیاستگذاری علوم انسانی و تولید علم در کشور نیز هست. مدل عقلانی ایران اسلامی با توجه به ذخایر عظیم ما در این حیطه جای پیشرفت بسیاری دارد. هر چقدر این الگو پیشرفت کند جای خودش را در جهان اسلام بیشتر باز خواهد کرد.
۷- در معنویت و اخلاق اسلامی:
جهان امروز تشنه معنویت است. رشد بیرویه عرفانهای کاذب و التقاطی نشانهای برای این موضوع است. این مسأله در کشور خودمان نیز در هنر و ادبیات ترجمهای دیده میشود. رئیس جمهور گرچه یک مقام اجرایی است اما مدیر و سیاست گذار عرصه فرهنگ و هنر کشور نیز هست. با توجه به ذخیره غنی معنوی و اخلاقی اسلام و تشیع که در اختیار ماست، پتانسیل عظیمی در این عرصه نهفته است. پتانسیلی که در دوران بعد از انقلاب اسلامی (به خصوص در دوره دفاع مقدس) بازتولید و تجربه شده است. جلیلی با توجه به نگاه و سلوک اخلاقی و فرهنگیاش توان بیشتری برای آزاد سازی این ذخیره عظیم دارد.
۸- در جبهه مقاومت:
هم اکنون جلیلی به سمبل مقاومت مردم ایران در مسأله انرژی هستهای تبدیل شده است. او نشانهای از مقاومت مردم ایران در دفاع ۸ ساله نیز هست. سلوک او در کار سیاسی نیز مبتنی بر مقاومت بر اندیشه و گفتمان سیاسی انقلاب اسلامی است. انتخاب او معنادارترین پیام انرژی بخش را به جبهه مقاومت اسلامی (در سوریه، لبنان، فلسطین، عراق و… ) منتقل خواهد کرد. همچنین انتخاب این گزینه ضربه مهلکی به جبهه کفر و استکبار جهانی خواهد بود و سطح معادلات جهانی را عوض خواهد کرد.
۹- در گفتمان پیشرفت:
توسعه و پیشرفت تمنای همه کشورهای مستضعف و عقب نگه داشته شده جهان کنونی است. برای همین است که مثلاً در کشوری مثل ترکیه که رقیب منطقهای و جهان اسلامی ماست، حزب «عدالت و توسعه» روی کار میآید. یکی از شعارهای اصلی جلیلی در این انتخابات «پیشرفت از مسیر مقاومت» است که برگرفته از آیهی «ان مع العسر یسری» است. این شعار علاوه بر کارکرد داخلی، نگاهی لااقل جهان اسلامی دارد و گفتمانهایی که «پیشرفت از مسیر سازش» را ارائه میکنند را به چالش میکشاند.
۱۰- یکی از جنبههای زایایی نرمافزاری انقلاب اسلامی ارائه نمادهای مختلف سیاسی به عرصه سیاست جهانی است. در میان کاندیداهایی که به گفتمان انقلاب اسلامی نزدیکترند هر نمادی که بتواند بیشترین پیام را به مخاطب داخلی و جهانی منتقل کند، قویترین قهرمان و شخصیت این عرصه خواهد بود.
۱۱- دکتر سعید جلیلی به لحاظ تیپیک به گفتمان انقلاب اسلامی تعلق دارد. او نمادگونهترین و قویترین شخصیت (منظور شخصیت در برابر تیپ است) در میان کاندیداهای گفتمان انقلاب اسلامی در این انتخابات است. وجود این نماد در این دوره از انتخابات (حتی در صورت شکست ظاهری در نتیجه) نشانه رشد گفتمان انقلاب اسلامی است. گفتمانی که توانایی رو کردن برگ برنده و شخصیت سیاسی جدید را به جهان دارد.
۱۲- انتخابات یک حرکت گزینشی و نمادین است. هر کاندیدا نمادی از یک گفتمان و حتی فراتر از آن شخصیتپردازی خاصی از یک گفتمان است و مردم ایران جزو نمادسازترین مردمان جهانند. آیا در سالهای آینده و با ورود به قرن ۱۵ شمسی باید منتظر عقبگرد به گفتمان «جهانی شدن ایران» باشیم یا گامهای بلندی در مسیر «ایرانی، اسلامی شدن جهان» خواهیم برداشت؟ …جهان منتظر نتیجه انتخابات ایران است.