برنامه «دیروز امروز فردا» عنوان شد
رسولی: عارف در دولت خود از احمدینژاد استفاده خواهد کرد/ آلادپوش: لزوم شفاف سازی مختصات دشمن
دومین ویژه برنامه انتخاباتی «دیروز، امروز،فردا» با حضور رسولی به نمایندگی از عارف و آلادپوش نماینده غرضی برگزار شد.
به گزارش گروه سیاسی [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ] دومین ویژه برنامه انتخاباتی «دیروز، امروز،فردا» با حضور سید حسن رسولی به نمایندگی از عارف و علیرضا آلادپوش نماینده غرضی برگزار شد.
رسولی در ابتدای برنامه در پاسخ به اینکه به نظر شما و نامزد مورد نظرتان، اختیارات رئیس جمهور متناسب با وظایف وی هست یا خیر، گفت: بر اساس قانون اساسی رئیسجمهور دومین مقام رسمی کشور است که مطابق اصل 160 قانون اساسی، اداره قوه مجریه را برعهده دارد.
وی ادامه داد: وظایف و ماموریتهای رئیسجمهور به عنوان راهبر قوه مجریه هم در قانون اساسی و هم در دیگر قوانین کشور بیان شده است؛ ممکن است بعضی از روسای دولتها در برخی موارد حس کنند وظایف آن ها با مسولیت هایشان متناسب نیست که در اینگونه موارد راهکار قانونی وجود دارد. نفس اینکه رئیس جمهوری که از یک تفکر سیاسی نمایندگی می کند، در جریان عمل حس کند تناسبی بین اختیارات و مسولیت های وی نیست، ذاتاً وجود ندارد. این امکان اصلاح را قانون اساسی داده است.
رسولی با بیان اینکه عارف با توجه به تجربه ای که در قوه مجریه به خصوص در دوره ای که در سازمان مدیریت و برنامه ریزی بودند و مسولیت فرابخشی و هماهنگی کل دستگاه های دولتی را و مشخصاً در نظام بودجه ریزی، هر سه قوه را در حوزه کارشناسی برعهده داشت، و همینطور دوران معاونت اول ریاست جمهوری را هم پشت سر گذاشته است، افزود: وی مشکلی از این جهت ندارند؛ ضمن اینکه در صورت موفقیت اگر در جریان عمل با چنین مشکلی مواجه شوند؛ باتوجه به تجربیاتی که دارد از طرق قانونی سعی میکند تا اهداف مورد نظر خود را محقق کند.
نماینده غرضی هم در پاسخ به همین سوال اظهار داشت: اختیارات رئیس جمهور در قانون اساسی و پیش بینیهای انجام شده، در زمان خودش به طور کلی مفید و خوب بوده اما شرایط اجتماعی، اجرایی و اقتصادی کشور به صورت مستمر در حال تحول است. به همین دلیل گاهی این اختیارات موجود برای انجام مسولیت و نقش آفرینی دولت کافی نیست. دولتهای مختلف که سرکار آمدند، به دلیل محدودیت هایی که در قانون وجود داشته به صورت مرتب از مجلس تقاضای لایحه و مصوبه از مجلس داشتند. از طرف دیگر هر دوره ای از مجلس هم که به پایان می رسد، یک دفترچه قطور از لوایحی دارد که نیاز دولت بوده تا بتواند مسیر اجرایی برای او هموار شود.
وی ادامه داد: شاید روزی فرا برسد که دولت بتواند بدون نیاز به لوایح مجلس، کارهای خود را پیش ببرد. قوه مجریه هماهنگ کننده سه قوه است. یعنی اختیاراتی که برای قوه مجریه قائل هستند تقریباً بیش از دو قوه دیگر است. مجلس هم معمولاً با قوه مجریه همکاری خوبی دارد و امیدوارم دولت آینده مجبور نباشد برای هر کاری که میخواهد انجام دهد، نیاز به لایحه مجلس داشته باشد.
رسولی راجع به سازو کارهای عارف برای پاسخگویی به مردم در صورت پیروزی در انتخابات اظهار داشت: آقای عارف به نمایندگی از گفتمان اصلاحطلبی در صحنه سیاسی انتخابات حضور پیدا کردند و به طور طبیعی رویکرد وی نسبت به نحوه اداره کشور در کسوت قوه مجریه، متناسب با چهارچوب های تعریف شده جریان اصلاحات است.
نماینده عارف تصریح کرد: عارف در این تفکر قائل به این است که بنا به فرمایش امام، صاحب اصلی انقلاب مردم هستند و دولت ایشان و همه دولت ها خدمتگزاری مردم را برعهده دارند. به طور طبیعی برای اینکه از طریق کارکردهای قوه مجریه و شخص رئیس جمهور، روز به روز مناسبات بین ملت و دولت بهتر و وسیع تر شود و از این طریق مشروعیت جمهوری اسلامی ارتقا پیدا کند، عارف اعلام کرده که اولاً مخالفین و منتقدین خود را به رسمیت خواهد شناخت و نه تنها برخورد حذفی و توهین آمیز با رقبای خود نخواهد داشت، اشاره داشت که به موازات شورای معاونین و مشاورین همراه خودشان، اقدام به دعوت از صاحبنظران منتقد خواهد کرد و شورایی به نام شورای منتقدین تشکیل خواهد داد.
وی افزود: عارف قائل به تشکیل یک دولت در سایه در درون خود دولت است و وی اعتقاد دارد که رئیس دولت و سایر وزرا خالی از خطا نیستند و هر چقدر که بر رفتار دولتمردان نظارت بیشتری صورت بگیرد و هرچقدر که بیشتر در معرض نقد و ارزیابی باشند و کمتر دچار احساس خودشیفتگی شوند، بر کارآمدی دولت افزوده خواهد شد.
رسولی گفت: برای تقویت پاسخگویی دولت به مردم و مجلس، آقای عارف مجلس را در راس امور و نمایندگان مردم را برخواسته از اراده عمومی ملت و خودش را بر اساس اصول قانون اساسی، در برابر مجلس پاسخگو می داند. همچنین در مواجه با قوه قضاییه معتقدند قوه قضاییه اختیارات مستقلی دارد. در مواجه با اقوام،طوایف و مذاهب مختلف مرد نیز با این باور که ایران متعلق به همه ایرانیان است، قائل به این هستند که باید از فردگرایی ها بکاهند و به همگرایی ها بیافزایند تا یک فضای هماهنگ، منسجم و دوستانه بر قوه مجریه حاکم باشد.
رسولی در ادامه برنامه راجع به آزادی مطبوعات و رسانه ها در دولت احتمالی دکتر عارف گفت: از منظر دولت اصلاحطلب عارف یکی از مصادیق عینی برقراری عدالت در جامعه، آزاد گذاشتن گردش اطلاعات است. به گونه ای که همه هموطنان عزیز در بخش های مختلف، به صورت یکسان امکان دسترسی به اطلاعات را داشته باشند. به عبارتی دولت خودش را در یک فضای شیشه ای قابل نظارت و دیدن قرار می دهد. در این راستا مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی، به نمایندگی از افکار عمومی و در جایگاه دفاع رسانه ای از حقوق ملت، سهم و نقش اساسی دارند.
وی ادامه داد: قانون اساسی ما رابطه بین آزادی به معنای عام و امنیت ملی را خیلی خوب ترسیم کرده است. من فکر میکنم اگر دولت خودش را در جایگاه خدمتگزاری ملت قرار دهد و از طریق ارائه خدمات و دریافت بازخوردها به کسب رضایت از آن ها تلاش کند، نه تنها به ایجاد محدویت برای مطبوعات اقدام نخواهد کرد، بلکه به توسعه مطبوعات خواهد پرداخت. البته فقط آزادی مطبوعات نیست که به توسعه سیاسی و گسترش آزادیهای عمومی کمک میکند بلکه در کنار آن کارهایی مثل اجرای کامل قانون احزاب، اعطای یارانه به کسانی که بناست در چهارچوب سازمانهای سیاسی به تولید کالای عمومی بپردازند و با اقدامات شرافتمندانه فضایی را ایجاد کنند که امکان ارتقاء و رشد دانش سیاسی مردم فراهم شود، میتواند موثر باشد.
نماینده عارف افزود: در کشور ما که دموکراسی آن انتخابات محور است، از طریق مطبوعات و سایر ارکانی که میتواند توسعه سیاسی را محقق کند، باید تلاش کنیم دموکراسی ایرانی را از حالت انتخاباتی، به دموکراسی حزبی تغییر دهیم که در آن صورت احزاب، انجمن ها، سازمان های مردم نهاد و مطبوعات نقش موثری خواهند داشت.»
رسولی راجع به قانون آزادی اطلاعات و نگاه دولت احتمالی آقای عارف نسبت به آن گفت:«طی پنج سال گذشته، اهتمام لازم توسط دولتمردان به تامین آزادی های مصوب در قانون اساسی، برای مردم صورت نگرفته است. فکر می کنم یکی از دلایل شاداب نبودن جامعه امروز ما همین موضوع است. عدم تدوین و تصویب آیین نامه اجرایی قانون آزادی اطلاعات هم از مسائلی است که در این زمینه موثر است. من به نمایندگی از آقای دکتر عارف اینطور فکر می کنم که اگر در دوگانه فعالیت سیاسی و تامین امنیت رابطه متوازن و معناداری را در عرصه عمل در مقام رئیس قوه مجریه که عالیترین مرجع سیاست گذاری های امنیتی است، مد نظر نداشته باشیم، همواره نگرش ها و نهادهایی هستند که به دلیل زور و بازو و اسلحه، به گسترش آزادی سیاسی مردم نگاهی حداقلی دارند.
نماینده عارف اضافه کرد: در محافل و مراجع امنیتی ملی و استانی، آنجایی که نظامیان، انتظامی ها و امنیتی ها بنا داشته باشند خط و مشی سیاسی تبیین کنند، ما در حوزه سیاسیت دچار محدودیت و تنگنا می شویم. درستش به این شکل خواهد بود که ما به تبعیت از تجربه کشور همسایه یعنی ترکیه، سرداران،ژنرال ها و عناصر امنیتی را به جایگاه نظامی و دفاعی خود بازگردانیم و سیاستورزان حرفهای به صورت هوشمندانه، این دوگانه را به شکلی مدیریت کنند که ما بتوانیم تامین امنیت را از طریق کسب رضایت و احساس مشارکت مردم در صحنه به دست بیاوریم تا ناچار نباشیم برای برگزاری یک تجمع ده نفره به سازوکارهای انتظامی متوسل شویم.
وی افزود: دولت انتظامی در شرایط فعلی،ناکارآمدترین دولت خواهد بود. شعار آقای عارف، به تبعیت از آقای خاتمی و دولت اصلاحات، زنده باد مخالف من خواهد بود. در این مسیر آقای عارف بنا خواهد داشت که بر دامنه قابلیت های حرفه ای دولت خود بیافزاید و تا حد امکان در مقابل گسترش آزادی ها و توسعه سیاسی، برای تامین امنیت از سازو کارهای سخت افزاری استفاده نکند.
رسولی در بخش دیگری از برنامه در مورد مبارزه با مفاسد اقتصادی و نگاه دولت عارف به این موضوع گفت:«فکر می کنم نقش اطلاعات در بالندگی جامعه شبیه نقش اکسیژن در سلامت جسمی یک موجود زنده است. فقدان عرضه اطلاعات در جامعه باعث رشد ابهامات می شود و ضریب شفافیت را در روابط اداری و مناسبات دولت و مردم را کاهش می دهد و در نهایت باعث بی اعتمادی می شود.»
وی ادامه داد:«علاوه بر بحث آزادی در تولید و توزیع اطلاعات، اعتبار روایی اطلاعات از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر اطلاعات از اعتبار و سندیت لازم برخوردار نباشد، مثل داروی غیر سالمی عمل می کند که می تواند سلامت انسان را به خطر بیاندازد. براساس گزارش رسمی بانک مرکزی سطح اشتغال در سال 90 نسبت به سال قبل نه تنها رشد نداشته بلکه بیست درصد کاهش داشته است. در چنین شرایطی رئیس دولت دهم می آید و اعلام می کند که ما می خواهیم دو و نیم میلیون فرصت شغلی ایجاد کنیم!»
نماینده عارف افزود:«اقدام دولت ها در آمار سازی و متوسل شدن به ارائه آمارهای غیرواقع و دستکاری در شاخص های بین المللی در این جهت است که بگویند دولت در زمینه های مختلف موفق عمل کرده است. مردم با مشکلات روبه رو هستند و با خود می گویند یا ما اشتباه می کنیم و مثلاً نمی توانیم تشخیص دهیم فرزندانمان بیکار هستند و یا خدایی ناکرده کسی که در مقام دومین جایگاه رسمی کشور حضور دارد و بلانسبت مردم را فاقد توان تشخیص می دهد و بنا دارد خودش را تبلیغ کند.»
رسولی همچنین گفت:«تولید و توزیع اطلاعات صحیح و معتبر را در همه عرصه ها لازم می دانم. تولید و عرضه اطلاعات در چهارچوب های تعریف شده رابطه ملت و دولت، هر چقدر که دقیق تر باشد این امکان را از رانت خواران و سودجویان می گیرد که با اتکا به رانت اطلاعاتی به سود بادآورده برسند. فرض کنید بنده با مراجع اقتصادی و بازرگانی کشور در ارتباط هستم و مطلع می شوم که قرار است طی پانزده روز آینده تعرفه واردات موبایل افزایش پیدا کند. من با استفاده از این رانت اطلاعاتی اقدام به واردات می کنم و در شرایطی که دیگران از این افزایش تعرفه بیخبرند، من به یک سود هنگفت دست پیدا می کنم. توزیع عادلانه اطلاعات در برخورد با مفاسد اقتصادی نقش اول را برعهده دارد.»
رسولی در مورد دیدگاه عارف راجع به سیاست فعال خارجی اظهار داشت:«کارآمدی دولت و اعمال حکمرانی خوب در داخل مرزهای کشور، پشتوانه اصلی تعقیب منافع ملی در حوزه سیاسی خارجی است. یکی از مزیت های ما در تعامل با جهانیان، فرهنگ و معارف قوی اسلامی و ارزش ها و عملکردهای متقاعد کننده انقلاب اسلامی در سال های اخیر است. اگر بناست در عرصه بین الملل بر اساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت و در تعقیب منافع ملی و متناسب با تاریخ، تمدن و شان و منزلت مردم ایران بروز و ظهور کنیم، باید در داخل کشور رابطه ملت و دولت جزو صمیمیترین رابطهها باشد.
وی ادامه داد: مردم باید احساس کنند حاکمان آن ها در قوه مجریه کسانی هستند که منتخبان آن ها هستند و از بطن آن ها برخواسته اند و فقط به دنبال ارائه تصویر درست از خود نیستند بلکه به دنبال افزایش قدرت ملی هستند. اگر از طریق رابطه مناسب بین دولت و ملت میزان رضایتمندی ایرانیان را در داخل فراهم کنیم، رئیس جمهورمان به پشتوانه این ملت در صحنه های بین المللی مورد عزت و احترام قرار می گیرد. لزومی ندارد در این صورت رئیس دولت یا دیپلمات های ما با درشت گویی و با گردن برافراشته با کشورهای دیگر صحبت کنند.
وی افزود: به جای مطرح کردن مساله هولوکاست که نه مساله ایران است و نه مساله جهان اسلام و نهضت های آزادی بخش، اگر بیاییم و کاری شبیه به اقدامی که سال 2001 توسط آقای خاتمی صورت گرفت و ایشان گفتند من رئیس جمهور کشوری هستم که بالای 2500 سال سابقه تمدنی است و من می توانم به پشتوانه ملت، ارائه کننده نظریه گفت و گوی تمدن ها باشم، انجام دهیم. به جای اینکه دیگران را مورد توهین قرار دهیم باید خودمان و ظرفیت هایمان را به درستی بشناسیم و قدرت ملی را در عرصه داخلی افزایش دهیم. در این صورت در مناسبات جهانی می توانیم جای پای محکمتری داشته باشیم.
در بخش دیگری از این مناظره تلویزیونی، رنجبران از رسولی پرسید از منظر دکتر عارف، رابطه با آمریکا حل کننده مشکلات است، که رسولی پاسخ داد: در پیشبرد سیاست خارجی رویکرد حذفی جاری و ساری دولت ، در دولت آقای عارف تغییر پیدا خواهد کرد و این رویکرد به یک رویکرد همگرایانه تغییر پیدا خواهد کرد.امروز روسای جمهور کشورها بعد از اتمام دوره ریاست خود، با سرمایه ملی ملت خود به چهره های جهانی تبدیل می شوند. آقای عارف اشاره کردهاند که دولت صالح دولتی است که به جای مطیع گزینی به دنبال بزرگ گزینی باشد. ایرادی ندارد که اعضای هیات دولت در بخشی از امور، از آقای رئیس جمهور ظرفیت و توان بالاتری داشته باشند، این رئیس جمهور است که باید سطح خود را افزایش دهد نه اینکه سطح وزرا را کاهش دهد.
وی افزود: اگر عارف رئیس جمهور شود، از یک چهره بین المللی نظریه پرداز مثل آقای خاتمی که بخشی از سرمایه ملی ما هستند به عنوان سفیر صلح و چهرهای که میتواند به روابط بین المللی و خارجی گرما بخشی کند , همچنین از آقای هاشمی رفسنجانی و آقای احمدینژاد و سایر کسانی که در قوای سهگانه مد نظر بودند استفاده خواهند کرد.
رسولی ادامه داد: ارتباط با آمریکا نه تابوست که از آن بترسیم و دوری کنیم و نه اینکه داروی شفا بخشی است که درمان همه دردهای ما باشد. امروز بعد ازپایان جنگ سرد، متاسفانه آمریکا به عنوان قدرت برتر جهانی در بسیاری از حوزه های مناقشه بر انگیز روابط بین الملل قدرت اول است. اما تجربه ثابت کرده در خاورمیانه و در بین کشورهای اسلامی، جمهوری اسلامی که برخواسته از تئوری حضرت امام و خون شهدای انقلاب اسلامی است، ما کم توان نیستیم. ما با تکیه برتوانمندیهای خود وهمچنین با پرداختن به دیپلماسی حرفهای و هوشمند، پرهیز از افراط و تفریط و انفعال می توانیم با آمریکا و سایر کشورهای آمریکا وارد مذاکره و رابطه شویم. به شرطی که با اعتماد به نفس رفتار کنیم و به این شکل نباشیم که یک روز با پرخاشگری برخورد کنیم و یک روز در فرودگاه نیویورک بدون هماهنگی با مقامات عالیه کشور بگوییم حاضریم با رئیس جمهور آمریکا مذاکره کنیم.
نماینده عارف همچنین افزود: جهتگیریهای اصلی در حوزه سیاست خارجی، مطابق قانون اساسی با رهبری است. رئیس جمهور ما از یک طرف به دنیا فحش می دهد و از طرف دیگر در فرودگاه نیویورک اعلام می کند همین امروز حاضرم بنشینم و مسائلم را با رئیس جمهور آمریکا حل کنم. به نظر من دو همسایه دیوار به دیوار هم مناقشه های خود را به این اندازه ساده انگارانه حل نمیکنند. کار سیاست خارجی کار حرفه ای و فنی است.
رسولی در پایان برنامه و در پاسخ به این سوال که خط قرمز مذاکرات هسته ای در دولت آقای عارف چیست هم گفت:«مذاکرات با 5+1 قالبی است که به دلیل انفعال دولت دهم در حوزه سیاست خارجی، ظرف اجماع شده قدرت های جهانی در حوزه سیاسی علیه ملت ایران است که به نظر من در پوشش انرژی هسته ای قرار گرفته است. اگر بر مذاکرات گروه 5+1 که با نمایندگان رسمی جمهوری اسلامی (مخصوصاً مذاکرات آلماتی) نگاهی عمیق داشته باشیم می بینیم که قبل از مذاکره همچنان که وزیر امور خارجه گفتند، به نظر می رسید طرفین حول منافع ملی کشورهایشان در حال رسیدن به توافقاتی هستند و این مجموعه به فتوای رهبری در مورد حرام بودن تولید و به کارگیری سلاح هسته ای، به عنوان یک سند رسمی استناد کردند.»
وی افزود:« وقتی رهبر انقلاب هم فتوای شرعی صادر می کنند و هم به عنوان کسی که تصمیمات راهبردی در حوزه سیاسی خارجی، دفاعی و امنیت ملی اتخاذ می کنند اعلام می کنند ما خواهان دستیابی به فناوری هسته ای برای تامین نیازهایمان در همه عرصه های علمی هستیم، این موضوع خط قرمز ماست و آن را حق مسلم خود می دانیم و به هیچ عنوان از آن کوتاه نخواهیم آمد.»
نماینده عارف همچنین گفت:«در عین حال نگرانی های آن دولت ها که ناشی از اغراض سیاسی آن هاست را هم به بیان شرعی و وفقهی پاسخ می دهند که در ایران کاربرد و استفاده از سلاح هسته ای، اساساً حرام است. چرا خانم اشتون و سایر تصمیم گیران پنهان و پیدای گروه 5+1 به یکباره اعلام می کنند ما باید صبر کنیم و ببینیم نتیجه انتخابات ایران چه می شود؟ آن ها به این موضوع علم دارند که هر دولتی که سر کار بیاید، در این موضوع تغییری ایجاد نمی شود. من فکر می کنم بحث های فنی و حقوقی ما با آژانس و مراجع بین المللی کاملاً روشن است. چالش امروز ما در این مورد بحث سیاسی است. متاسفانه به دلیل کم تحرکی و اقدامات هزینه افزای ملی، احساس می شود برخلاف سالهای اول هزاره سوم، جایگاه ما در عرصه جهانی کاهش پیدا کرده!»
وی گفت:« ما برای به نتیجه رساندن عزتمند مذاکرات هستهای باید در جهت بازتولید قدرت ملی، نوسازی دولت و تغییر رویکردها تلاش کنیم.»