نمایش نتایج: از 1 به 1 از 1

موضوع: امام شافعي:خوردن گربه کوهي،موش خرما،جوجه تيغي،راسو،بزمجه و ...جايز است

  1. #1
    مدیر ارشد انجمنهای نورآسمان محب المهدي (عج) آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jan 2009
    نوشته ها
    20,737
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    Thumbs down امام شافعي:خوردن گربه کوهي،موش خرما،جوجه تيغي،راسو،بزمجه و ...جايز است

    بسم الله الرحمن الرحيم

    امام شافعي : خوردن گربه کوهي ، موش خرما ، جوجه تيغي ، راسو ، بزمجه و ... جايز است

    ماوردي بصري شافعي در کتاب الحاوي الکبير مي‌نويسد:


    فأما السنور فضربان : أهلي ووحشي
    وأما السنور البري ففي إباحة أكله وجهان كابن آوى :
    أحدهما : يؤكل وهو مقتضي تعليل الشافعي ، لأنه لا يبتديء بالعدوي.
    والثاني : لا يؤكل ، وهو مقتضى تعليل المروزي ، لأنه يعيش بأنيابه.
    قال الشافعي : ويؤكل الوبر والقنفذ والوبر دويبة سوداء أكبر من ابن عرس. وفي أكل ابن عرس وجهان:
    أحدهما يؤكل . على مقتضى تعليل الشافعي.
    والثاني : لا يؤكل ، على مقتضى تعليل المروزي.
    فإن قيل : فكيف أبحتم أكل القنفذ وقد روي أبو هريرة أنها ذكرت عند رسول الله (ص) فقال : «خبيثة من الخبائث»
    قيل : يحتمل إن صح الحديث على أنها خبيثة الفعل دون اللحم ، لما فيه من إخفاء رأسه عند التعرض لذبحه ، وإبداء شوكه عند أخذه.
    فأما أم حبين ففي إباحة أكلها وجهان :
    أحدهما : تؤكل ، وهو مقتضي كلام تعليل الشافعي ، وقد نص على أن فيه الجزاء
    والوجه الثاني : أنها لا تؤكل ، وهو مقتضى تعليل المروزي، وقد قال فيها البدوي ما قال



    اما گربه دو قسم است: اهلي و وحشي
    اما گربه کوهي : در باره جواز خوردن آن دو نظر وجود دارد : يک نظر اين است که خورده مي‌شود و اين نظر مقتضاي استدلال شافعي است ؛ چون ابتدا به حمله نمي‌کند.
    نظر ديگر اين است که جايز نيست و مقتضاي استدلال مروزي است ؛ چون به خاطر نيش‌هايش زنده است (گوشت‌خوار است).




    شافعي گفته: خوردن وبر و جوجه تيغي جايز است . وبر حيوان کوچکي است سياره رنگ و بزرگتر از راسو (موش خرما) .




    در باره خوردن راسو نيز دو نظر وجود دارد : يک نظر اين است که جايز است و اين نظر مقتضاي استدلال شافعي است
    دوم : جايز نيست و اين مقتضاي استدلال مروزي است.





    اگر گفته شود که چگونه خوردن جوجه تيغي را جايز مي‌دانيد ؛ با اين که ابوهريره نقل کرده است که نزد رسول خدا صلي الله عليه وآله در باره آن سخن گفته شد ، آن حضرت فرمود: «يکي از خبيث‌ها است»




    گفته شده: اگر حديث صحيح باشد، احتمال دارد اين است که اين حيوانات کارش بد است نه گوشتش ؛ چون در هنگامي براي سر بريدن او اقدام مي‌شود، سرش را مخفي کرده و تيغ‌هايش را در هنگام گرفتن آشکار مي‌کند
    اما ام حبين (بزمجه) در باره خوردن آن نيز دو ديدگاه وجود دارد:




    نظر اول اين است که خورده مي‌شود و اين ديدگاه مقتضاي استدلال شافعي است.
    نظر دوم اين است که خورده نمي‌شود و اين نظر مقتضاي استدلال مروزي است.

  2. # ADS
    Circuit advertisement
    تاریخ عضویت
    Always
    نوشته ها
    Many

     

    حرز امام جواد

     

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 25-10-2013, 19:51
  2. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 25-06-2013, 12:04
  3. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 19-05-2013, 09:54
  4. 5پیامبر با امام حسین(ع) رجعت می‌کنند
    توسط محبّ الزهراء در انجمن امام زمان عجل الله تعالی فرجه
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 20-04-2013, 10:13
  5. روضة الشهداء
    توسط يادشهيد در انجمن داستان های مرتبط با امام حسین(ع)
    پاسخ: 9
    آخرين نوشته: 22-12-2011, 00:37

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
کانال سپاه