نمایش نتایج: از 1 به 7 از 7

موضوع: نکته های ادبی عبرت آموز

  1. #1
    حق آب و گل داره خادم اهلبیت آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jan 2011
    محل سکونت
    خوزستان آوردگاه سرخ دلیران
    نوشته ها
    1,812
    تشکر
    1
    تشکر شده 1 بار در 1 ارسال

    پیش فرض نکته های ادبی عبرت آموز

    سلام دوستان و فرهیختگان نازنین
    این حقیر تایپیکی گشودم با عنوان " نکته های ادبی عبرت آموز " و از همه ی دوستان می خوام همکاری کنند .
    همانطور که از عنوانش معلوم میشود متونی "کوتاه" و همزمان دارای دو خصیصه ی " ادبی " و "پند آموز " را شامل شود.
    منظور این است که انگیزه زیر در بر داشته باشد:
    نوشته ها کوتاه باشد تا ضمن ارائه ی پند و اندرز مطلوب ، موجب خستگی و زدگی مخاطب نشود و بقول معروف " مفید و مختصر" باشد.
    دوم : ادبی باشد تا به زیبایی کلام بیفزاید و به تبع آن گیرا و جذاب باشد . به شرط آنکه البته در آن "بازی باکلمات قلمبه و سلمبه " نشده باشد و در اصل متونی زیبا ، ادبی و راحت الهضم باشند .
    به امید به مصداق " ذکات العلم نشره " در پی آن به نویسنده و خواننده پاداش نیک نصیب گردد . انشاء الله .
    این حقیر اولین متن را می نویسم :


    1- فلسفه طول عمر
    زندگی یک فرصت است . مدت این فرصت به اندازه ی طول عمر است . این مدت به اقتضای احوال هر فرد متفاوت است .
    آنچه در تصمیم حق تعالی برای تعیین این فرصت ، بیش از هر چیز دخیل می باشد ، " عدالت " برابر "انّ اکرمکُم عندالله اتقیکُم " است .
    پس برای تحقق کرامت انسان نیاز هست تا بمنظور جبران کاستی های مربوطه از سوی او ، طول فرصتها تنظیم گردد .
    و بندگان به لحاظ لزوم کسب استحقاق واقعی خویش بایستی در طی طول عمر در معرض اتفاقاتی قرار گیرند تا بدون اینکه از جانب خداوند سُبحان معیارهای "عدالت " به مصداق " ذرّه شرّا یره و ذرّه خیرا یره " نادیده گرفته شود، به حقوق واقعی خویش نائل آیند .
    ویرایش توسط خادم اهلبیت : 09-08-2013 در ساعت 11:33
    حسین من انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم و ولی لمن والاکم و عدوا لمن عاداکم . الی یوم القیامه کانال شعر من در ایتا : شعر (اسرار درون )

  2. # ADS
    Circuit advertisement
    تاریخ عضویت
    Always
    محل سکونت
    Advertising world
    نوشته ها
    Many

     

    حرز امام جواد

     

  3. #2
    حق آب و گل داره خادم اهلبیت آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jan 2011
    محل سکونت
    خوزستان آوردگاه سرخ دلیران
    نوشته ها
    1,812
    تشکر
    1
    تشکر شده 1 بار در 1 ارسال

    پیش فرض نکته های ادبی عبرت آموز

    2- عید فطر
    هنگام حسابرسی از احوال خود در فرصتی است که به یُمن "اشرف مخلوقات بودنمان " یکبار دیگر عایدمان گشت .لبخند و نشاط هر کس بسته به کیفیّت التجاء در ، بخصوص شبهای پر برکت قدر و میزان صداقت در " اقرار به خطاهای گذشته " تفاوت دارد .
    آنکس که پیمانی لاینقطع را بهمراه سرشک و ضجه اش با خالق یکتا در دل شب منعقد ساخت و مصمّم است تا حتی المقدور آن را نگسلد ، شادتر و متبسّم تر نشان می دهد .امّا آنانکه از انعقاد این عهد شیرین ( بدون عذر موجّه) غفلت ورزیده و سرباز زده اند ، اگر هم شاد می بینی نوعی تظاهر است و برای " عدم رسوائی همرنگ جماعت گشته اند " .

    فی الواقع آنان درونی آشفته و حالی پریشان ، تحت تأثیر ندامت از غفلت خویش دارند اما در جلد خود پنهان ساخته اند .( البته اگر در این وادی بسر برند و صُم" بُکم" عمیُ" نباشند ) .
    اللهی تقبّل منّا .
    :doa:
    ویرایش توسط خادم اهلبیت : 09-08-2013 در ساعت 11:34
    حسین من انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم و ولی لمن والاکم و عدوا لمن عاداکم . الی یوم القیامه کانال شعر من در ایتا : شعر (اسرار درون )

  4. #3
    حق آب و گل داره خادم اهلبیت آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jan 2011
    محل سکونت
    خوزستان آوردگاه سرخ دلیران
    نوشته ها
    1,812
    تشکر
    1
    تشکر شده 1 بار در 1 ارسال

    پیش فرض نکته های ادبی عبرت آموز

    3-نگاه به دنیا
    از منظر خداوند باریتعالی و پیامبر گرامی اش بایستی به دنیا خوشبینانه نگریست . سبّ و ناسزا به دنیا و روی گرداندن از آن از دیدگاه ایشان مذموم است .
    در عوض "دنیا دوستی " ( حبّ الدنیا) چیزی است که ناپسند معرفی شده است . و حتی در روایات از " اکبر کبائر " و یا " رأس کل خطیئه " از آن یاد میگردد.و این دو مقوله از هم جدایند .
    مصداق دنیا و آخرت همان حکایت هدف و وسیله است . هدف هیچگاه توجیه گر وسیله نیست . آلات و تجهیزات در دنیا میتوانند وسیله ی رسیدن به اهداف خداپسندانه و عام المنفعه باشند و بالعکس میتوانند در راستای تخریب انسانیت هم بکار روند . با این وجود داشتن خصوصیت مخرب تجهیزات و وسایل نمیتواند عدم لزوم بهره وری از آنها را توجیه کند .
    خداوند سُبحان در بسیاری از آیات قرآن مجید به تحسین انسانهایی می پردازد که از او می خواهند " در دنیا به آنان حسنه دهد تا بتوانند بدان وسیله به جایگاه احسنی در آخرت نائل آیند " .
    پیامبر اعظم (ص) میفرمایند : جُستن آنچه از دنیا که تو را اصلاح می کند دنیا دوستی نیست . (کنزالعمال:5439)
    و همچنین میفرمایند : به دنیا ناسزا مگوئید که آن نیکو مرکبی است برای مؤمن زیرا بوسیله آن به خیر و خوبی می رسد و از شرّ و بدی می رهد . هرگاه بنده گوید لعنت خدا بر دنیا ، دنیا می گوید لعنت خدا بر نافرمانترین ما نسبت به پروردگارش .(بهار: 77/178).
    و در جایی فرمودند : دنیا کشتزار آخرت است .
    اما در نکوهش دنیا دوستی است که تأکید فراوان دارند از آن جمله اینکه :
    - دنیا دوستی را بزرگترین گناهان کبیره می دانند .(کنز العمال : 6074)
    - آنرا ریشه ی هر معصیت و آغاز هر گناه می دانند (تنبیه الخواطر:2/122)
    - دوستدار دنیا را زیان زننده به آخرت خود می دانند
    و در حساسیت کلام ایشان در قُبح دنیا دوستی ، فراوان دیده ایم از جمله آنگاه که فرمودند :
    ترسناکترین چیزی که از آن برای امّت خود می ترسم درخشندگی و فراوانی متاع دنیاست
    ودر جائی اینچنین به توصیف دنیا دوستی و مقایسه با حسنات آخرت می پردازند :
    دنیا در برابر آخرت چیزی نیست مگر مانند این که یکی از شما انگشتش را در دریا فرو برد ، پس بنگرد که چه چیزی با خود می آورد .
    ویرایش توسط خادم اهلبیت : 08-08-2013 در ساعت 15:41
    حسین من انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم و ولی لمن والاکم و عدوا لمن عاداکم . الی یوم القیامه کانال شعر من در ایتا : شعر (اسرار درون )

  5. #4
    حق آب و گل داره خادم اهلبیت آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jan 2011
    محل سکونت
    خوزستان آوردگاه سرخ دلیران
    نوشته ها
    1,812
    تشکر
    1
    تشکر شده 1 بار در 1 ارسال

    پیش فرض نکته های ادبی عبرت آموز

    4-آزمایش انسان
    در قرآن و کلام ائمه اطهار آزمایش با عنوان " فتنه " آمده است . البته فتنه با معانی مختلف از جمله : فساد و آشوب، بلا و مصیبت و مجازات هم ذکر شده است .
    تصور اینست که انسانها بوسیله بلا و مصیبت و گرفتاریها به شکلهای مختلف مورد آزمایش قرار می گیرند .بطوریکه در قرآن کریم به انواع آنها اشاره میفرماید از جمله : ستاندن مال ، فرزند ، ثروت از انسان یا دچار شدن به بلاهای طبیعی ، مرض و درد ، ستم و آزار جابران ، مهاجرت و دوری از وطن و مشقت های متعدد دیگر .
    اما پیامبر اکرم (ص) در حدیثی میفرمایند:
    راستی که من برای شما از آزمودن شما در خوشیها بیمناک ترم تا قرار گرفتن در سختی . شما در سختی ها در افتادید و صبر کردید اما " دنیا شیرین و خوش نظر است" .(الترغیب والترهیب 4/184).
    پس انسان در دو شکل در معرض آزمایش قرار می گیرد:
    اول : با گرفتار آمدن در مصائب و بلا ها و گرفتاریها .
    پیامبر می فرمایند : هر گاه خداوند بنده ای را دوست داشته باشد مبتلایش می گرداند ، اگر صبر کرد او را "انتخاب می کند " و اگر خُرسند بود " او را برای خود برمی گزیند " .(بهار:82/142).
    دوم: با قرار گرفتن در معرض فرط خوشی و امکانات و لذات دنیوی .
    درحدیثی می فرمایند : دو چیز است که مایه ی فتنه ( آزمایش یا فساد) بسیاری از مردم است :"تندرستی " و "فراغت" .(کافی:8/152) .
    تندرستی در زمانی در اوج خود می باشد که انسان در سنین توانایی و زورمندی بسر ببرد .و از پیام پیامبر اعظم اینگونه برداشت میگردد که انسان در آن موقعیت مورد آزمایش قرار می گیرد . آن هنگامی که توانائی و قدرت استفاده از خوشیها و لذات دنیا را داشته باشد .
    درجوانــــــی راه را گر بر گنه بستی خوش است
    بند ها را گر گُسستی و رها گشتـی خوش است
    از میان اینــــــــــــــــــــــ ـــــهمه رفتارهای دلفریب
    در دل آتش اگــــــــر زیبا از آن جستی خوش است
    فصـــــــــــل پیری آخر زیبائی و خوش زینتی است
    انتهای هــــــــــــر طراوت در تن و افسردگی است
    درکهنسالی دگـــــــــــر احساس و رغبت خسته اند
    در جـــــــــوانی با طراوت بار بر بستی خوش است
    فراغت زمانی به انسان دست می دهد که مشغله های ذهنی دیگر انسان را مشغول نسازد و مجال کافی برای پرداختن به امورات دیگر ( چه منفی یا مثبت) وجود داشته باشد.
    در منظر پیامبر اکرم (ص) در این حدیث گناه نکردن در زمانی که فرصت و مجال کافی برای پرداختن به آن برای انسان مهیّا باشد ،یک هنر بزرگ محسوب میشود وانسان در این شرایط دشوار و حساس مورد آزمایش قرار می گیرد.
    اما ....
    بشنوید کلید سر افرازی در آزمون الهی را هم از زبان مبارک ایشان .و آن " اخلاص " است .
    طوبی للمُخلصین .....
    خوشا به حال مخلصان . آنان چراغهای هدایتند و هر فتنه تاریک (آزمایش سخت و پیچیده ) از آنها برطرف میگردد .(الترغیب و الترهیب:1/54)
    حسین من انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم و ولی لمن والاکم و عدوا لمن عاداکم . الی یوم القیامه کانال شعر من در ایتا : شعر (اسرار درون )

  6. #5
    حق آب و گل داره خادم اهلبیت آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jan 2011
    محل سکونت
    خوزستان آوردگاه سرخ دلیران
    نوشته ها
    1,812
    تشکر
    1
    تشکر شده 1 بار در 1 ارسال

    پیش فرض نکته های ادبی عبرت آموز

    5- آفتها در کلام پیامبر اعظم (ص)
    آفت زیرکی : خودستایی است
    آفت شجاعت : تعدی است
    آفت گذشت : منّت است
    آفت سخن گفتن : دروغ است
    آفت دانش : فراموشی است
    آفت بردباری : سبکسری است
    آفت شرافت خانوادگی: فخر فروشی است
    آفت بخشندگی : اسراف است
    آفت دین : خواهشهای نفسانی است .
    حسین من انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم و ولی لمن والاکم و عدوا لمن عاداکم . الی یوم القیامه کانال شعر من در ایتا : شعر (اسرار درون )

  7. #6
    حق آب و گل داره خادم اهلبیت آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jan 2011
    محل سکونت
    خوزستان آوردگاه سرخ دلیران
    نوشته ها
    1,812
    تشکر
    1
    تشکر شده 1 بار در 1 ارسال

    پیش فرض نکته های ادبی عبرت آموز

    6-حجاب بهترین راه شناخت تفاوت انسان با حیوان
    در هر کجا رجوع کردم تفاوتهای فراوانی یافتم ولی عمده ترین آنها که به نظر می آید در بر گیرنده ی همه ی تمایزات هم باشد از فرمایشات استاد مطهری مأخوذ بود .
    ایشان وجه تمایز انسان و حیوان را در "مسئولیت ، تکلیف ، علم و ایمان " می دانند .
    اما بحث اینجاست که داشتن این وجوه چگونه اثبات میشود ؟ تشخیص اینکه این ویژگیها وجود دارد که بتوان به صاحبش انسان گفت و آنکه عاری از این ویژگیهاست حیوان اطلاق شود چگونه است ؟
    برای اثبات این قضایا باید به داشته ها و تقیّد انسانها به هر کدام پی برد .
    برای پی بردن به آنها نیز بایدملاکی قرار داد و با آن ارزیابی کرد.
    بهترین موردیکه میتوان اشاره نمود که تفاوت بین انسان و حیوان باشد بطوریکه هیچ مسئولیتی در آن خصوص برای حیوان لحاظ نشده ولی انسانها به آن سفارش شده اند چیست ؟ چون هر مورد دیگر را بررسی کنیم در آن حیوانات سهم اندکی دارند. اما چون بصورت غیر ارادی و فقط برای تکمیل آفرینش تکوینی است در کمیوکیفی آن با انسان فرقهایی وجود دارد .
    مثلا" مهربانی و عطوفت : هر دو دارند اما حیوانات برای اینکه مأموریت تکوینی خود را به سرانجام برسانند ولی انسانها برای ساختن جامعه بزرگ بشری و همزیستی های مسالمت آمیز در ابعاد بسیار وسیع تر .
    علم : به اندازه ای که خطر را تشخیص و راه را بشناسند و تا انتهای محدود آن پیش روند . ولی انسان تا تسخیر کهکشانها و مجهولات بزرگ ....
    مسئولیت : حیوانات مسئولند در حد تولید و مثل و بزرگ کردن فرزند و دفاع از زنده ماندنشان تا تحویل به چرخه ی حیات تکوینی خود. اما انسانها مسئولند به پرورش و آموزش برای ساختن زندگی در ابعاد گوناگون
    ایمان : خداوند می فرماید همه ی مخلوقات در حال عبادت منند . پس ایمان به خلقت از سوی منبعی بزرگ هر چند به شکلی دیگر غیر از آنچه ما به آن امر شده ایم در وجود حیوانات هست .
    در نتیجه تنهاترین مورد به نظر می آید " پوشش و حجاب " باشد.اگر انسان مجبور به پوشش است ، اما هیچ حیوانی را خداوند مجبور به حفظ پوشش (البته به صورتی که انسان مقید به آن است ) ننموده است .
    بنابر این سهل ترین راه برای شناخت انسان و تفکیک او با حیوانات پوشش مناسب است .
    گفته ی زی را هم از یک نویسنده دیدمجالب بود :
    يك تفاوت عمده و اساسي كه مي تواند وجه تمايزي بين انسا ن وحيوان باشد اين است كه ،حيوانات هرگز نمي توانند انسان شوند در حا ليكه بعضی انسان ها به سهولت و دريك چشم برهم زدن قادرند ۱۸۰در جه متغيرگرديده وبه يك حيوان وحشي درنده ومفت خور تبديل گرديده ومعادلات چندين مجهولي ي لاينحلّي را،درمبناي محاسبات انسان شناختي جوامع ي بشري به ثبت رسانند!
    حسین من انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم و ولی لمن والاکم و عدوا لمن عاداکم . الی یوم القیامه کانال شعر من در ایتا : شعر (اسرار درون )

  8. #7
    حق آب و گل داره خادم اهلبیت آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jan 2011
    محل سکونت
    خوزستان آوردگاه سرخ دلیران
    نوشته ها
    1,812
    تشکر
    1
    تشکر شده 1 بار در 1 ارسال

    پیش فرض نکته های ادبی عبرت آموز 7

    از تو حرکت از خدا برکت
    فرض کنید انسانها پای یک صخره ی سنگی مرتفع قرار گرفته اند . بلا تشبیه خداوند در بالاترین نقطه روی قلّه نشسته است .

    ما معمولا" به درگاه خداوند دعا میکنیم که : خدایا دست ما را بگیر . و خداوند میفرماید : از تو حرکت و از من برکت .

    حالا مردم پای صخره را به طیف های مختلف تقسیم کنیم آنوقت از زبان هر کدام در هر مرحله ای که هستند این درخواست (دعا) را بکار ببریم .

    الف :عده ای را فرض کنیم که پای صخره نشسته اند .

    ب : عده ای دیگر یک پا روی زمین و تلاش می کنند تا گام اول را بسوی بالا بردارتد.

    پ : عده ای در حال بالا کشیدن خود هستد و پاها را به صخره متصل و از زمین کنده اند .

    و بهمین صورت انسانها را در مراتب مختلف تصور کنیم

    پیامبر و ائمه ی اطهار را مسلماً در آن مراحل آخر بایدتصور نمود و همچنین علما و شهدا و صلحا را نیز پشت سر آنان .

    حالا قرار است هر کس به مرحله ی آخر رسید مزد زحمات کشیده شده خود را از خداوند بگیرد .

    سئوالاتی که میتوان خود را با آنها سنجید :

    1-
    آنکس که نشسته وهیچ همّتی برای صعود ندارد مزدش چقدر است ؟
    پاسخ : همچون انسانی اصلاً به محل اخذ مزد نمی رسد زیرا مزد هر کس را در آخرین نقطه میدهند .

    2- اگر خداوند بخواهد در حق هر کس لطف کند و دستش را بگیرد و او را به بالا بکشاند ، چه کسی بیشتر مزد می گیرد ؟

    پاسخ : بر فرض در خواست از خداوندبرای دستگیری و اجابت از سوی او ، مزد هر فرد را به اندازه ی تلاشش می دهد . پس میزان اجرت هر شخص بستگی به مقام هر کس روی ارتفاع دارد .(دوری و نزدیکی به آخرین نقطه پایانی ) . ضمن اینکه گروه الف شامل دستگیرندگان نیستند و باصطلاح به آنان خسر الدنیا و الآخره گویند زیرا هیچ همّتی برای بالا جستن ندارند .

    3- تصور کنید خداوند تلاش مضاعف و طاقت فرسای فردی را برای بالا کشیدن خود از صخره مشاهده کند و به او در آن حالت بخواهد لطفی کند ( مثلاً دلش به حالش سوخته باشد ) وقتی پیشنهاد میکند تا کسی را به کمک فرد بفرستد و دستش را بگیرد ..... دو گروه متصور است :

    گروه اول : زود دست به دستش میدهند و با کمک او به بالا می رسند .

    گروه دوم : میخواهند فقط با تلاش خود به نقطه ی سر انجام برسند .

    هر دو گروه مشمول محبت و رحمت خداوندند . اماّ اگر قرار است برای هر فرد در پایان تلاشش جایگاهی اختصاص یابد ، بوضوع معلوم است کدام گروه در کدام مکانی منزلت می یابد .

    حالا خود را مورد سنجش قرار دهیم .:

    از کدامیک از موارد الف ، ب یا پ هستیم ؟

    پس با توجه به میزان حرکت خود انتظار برکت از خداوند را متصوّر باشید .

    اگر آنقدر اعتماد به نفس دارید و خود را از افراد بند 3 میدانید ، فکر می کنید در کدام کروه اول یادوم قرار می گیرید ؟







    ویرایش توسط خادم اهلبیت : 12-09-2013 در ساعت 22:15
    حسین من انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم و ولی لمن والاکم و عدوا لمن عاداکم . الی یوم القیامه کانال شعر من در ایتا : شعر (اسرار درون )

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. ۴ نکته برای استفاده درست از ماوس
    توسط گلنرگس در انجمن متفرقه از دنیای کامپیوتر
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 01-08-2013, 12:55
  2. 4 نکته برای استفاده درست از ماوس
    توسط محبّ الزهراء در انجمن سلامت و بهداشت
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 30-07-2013, 11:44
  3. سه نکته در باب نعمت های الهی
    توسط محب المهدي (عج) در انجمن اخلاق
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 03-07-2013, 10:57
  4. پانزده نکته درباره "حرکات دست در نماز"
    توسط محبّ الزهراء در انجمن نماز و روزه
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 30-05-2013, 08:13
  5. داستان عبرت آموز حمید و میترا
    توسط خادم اهلبیت در انجمن داستان ها
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 29-01-2011, 12:07

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
کانال سپاه