دولتمردان کابینه یازدهم در فیسبوک و توییتر/ از صفحه انگلیسیزبان روحانی در توییتر تا حضور فعال جهانگیری، ظریف و آشنا در فیسبوک
گرچه کلمه «فیسبوک» با «*****ینگ» در فضای مجازی کشور طی چند سال اخیر همراه شده است اما گرایش روزافزون کاربران مجازی به این صفحه اجتماعی کم کم به حیطه سیاست نیز کشیده شد و پای سیاستمداران نیز به فیسبوک باز شده است.
به گزارش نامه، انتخابات سال 88 برای بسیاری از جوانان و رای اولی های آن انتخابات با جستجوی خبر و بیان عقاید و نظرات پیرامون انتخابات در فضای فیسبوک همراه بود، امری که کم کم کاندیداها، ستادها و حامیان آنها را نیز به این فکر انداخت که از فرصت بالای شکل گرفته در فضای مجازی به نفع خود بهره گیرند؛ برخی بیشتر و برخی کمتر، برخی خود صفحه ایجاد کردند و برخی حامیان و ستادهایشان.
گذشته 4 سال بعد از آن انتخابات اما رونق فیسبوک در ایران را نه تنها کم که روز به روز بیشتر کرد و حال و هوای انتخابات سال 92 نیز با این فضای مجازی دوست داشتنی برای جوانان همراه شد، چه آنکه برای بسیاری همین صفحه مجازی ***** شده در ارائه اخبار موثق تر بود تا رسانه های خبری داخلی؛ و ***** بودن باز هم معیاری برای همین موثق بودن!
اما در همان روزهایی که کاندیداهای انتخاباتی هر روز از ایدههای خود میگفتند و وعده پشت وعده میدادند، حسن روحانی که در آن روزها هنوز عنوان «کاندیدای» ریاست جمهوری را یدک میکشد به انتقاد از وضعیت حاکم بر فضای مجازی پرداخت و حتی شرایط فعلی اینترنت را در شان مردم نمیدانست. گرچه او اشاره صریحی به برداشته شدن *****ها نداشت اما تاکیدات مکرر رییس جمهور منتخب این روزها، بر باز شدن فضا و اعتماد بیشتر به مردم باز هم این بارقه امید را زنده کرده است. اظهاراتی که بی شک مخاطبان اصلی آن جوانان، دانشجویان و قشر نخبه کشور بود. شاید از همین روست که در روزهای بعد از 24 خرداد زمزمه های کاهش *****ینگ در فضای مجازی کشور و در راس آن رفع ***** از فیسبوک در بین همان مخاطبان وعدهها بلند شده است، وعدهای که پیش از روحانی نیز و در دوره احمدی نژاد از سوی دبیر شورای عالی فضای مجازی داده شد و او وعده کاهش *****ینگ را داد اما در واقعیت این امر تاکنون محقق نگردیده است.
برخی فعالان فضای مجازی نیز در اولین اقدام با انتشار نامهای خطاب به او خواستههای خود در زمینه اینترنت و کاهش *****ینگ را مطرح کرده و در فیسبوک هم صفحهای با عنوان «کمپین درخواست از روحانی برای رفع ***** فیسبوک» آغاز به کار کرده و در قالب آن حامیان این صفحه خواهان لغو *****ینگ فیسبوک در ایران شدهاند.
سیاسیون از شبکه اجتماعی غافل نماندند
حضور سیاسیون در فضای مجازی خصوصا فیسبوک، توییتر و ... گرچه در انتخابات پیشین آغاز شد اما در این انتخابات اوج گرفت و در همان زمان که مجوز قانونی برای تبلیغات فراهم نبود بسیاری از هواداران کاندیداها در قالب ایجاد کمپین ها و صفحاتی به تبلیغ کاندیدای خود می پرداختند و حال در روزهای بعد از انتخابات نیز همچون گذشته پررونق است. هم اکنون فرزندان و دیگر اعضای خانوادهی بسیاری از مقامات کشوری و نیز برخی از مسولان رده پایین تر و همچنین بسیاری از فعالان سیاسی و تقریبا اکثریت فعالان مطبوعاتی و همچنین بسیاری از چهره های شناخته شدهی دیگر حوزه ها، صفحاتی به نام خود در فیسبوک دارند که هر از گاهی برخی از آنها در رسانهها هم بازتاب پیدا میکند.
چه آنکه گویی با افزایش ضریب نفوذ فیسبوک در جامعه، سیاسیون و دولتمردان دولت فعلی هم یکی یکی به این شبکه اجتماعی ورود پیدا میکنند.
وزیر خارجه پای ثابت فیسبوک!
اولین عضو از کابینه یازدهم که خبر حضورش در فیسبوک رسانه ای شد، محمدجواد ظریف بود! همو که در از زمان ارائه کابینه پیشنهادی به مجلس تا روز رای گیری از مجلس و انتخابش به عنوان وزیر خارجه محور اصلی تحلیل های سیاسی رسانه ها و سیاسیون داخلی و خارجی بود. حضور چندین ساله او در مجامع بین المللی از او سیاستمداری به روز و آنلاین ساخته است.
وی پس از اخذ رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی فیسبوک خود نوشت:
من با استعانت از خداوند بزرگ و به امید خدمت به مردم، اعتلای نام ایران و ایرانی و بهبود شرایط بینالمللی در جهت کاستن از فشار اقتصادی بر مردم عزیز این مسئولیت سنگین را پذیرفتهام و تلاش خواهم کرد ارتباط با شما را حفظ کنم.
ظریف بعد از آنکه ابهاماتی درخصوص انتصاب واقعی این صفحه به خود او مطرح شده بود در پیامی دیگر نوشت« وزیر امور صراحت اعلام کرد، این صفحه توسط فرزندان و خودم هدایت میشود.»
در زیر برخی دیگر از پست های وزیر امورخارجه در فیسبوک آمده است؛
«آشنایِ» کابینه روحانی هم به فیسبوک آمد!
حسامالدین آشنا از چهرههای نزدیک و مشاوران روحانی در ایام انتخابات و بعد از آن در کارگروههای تشکیل کابینه بود. گرچه از وی به عنوان ویر احتمالی فرهنگ و ارشاد نام برده میشد اما در نهایت این امر محقق نشد اما آشنا همچنان در کنار روحانی حضوری پررنگ دارد.
وی که سال هاست سابقه فعالیت در فضای مجازی را دارد، به موازات محمدجواد ظریف در فیسبوک حضور فعال دارد، و هر از چندگاهی مباحثی پیرامون دولت جدید را در صفحه خود به نظرخواهی میگذارد. اولین پست جنجالی او پیش از معرفی کابینه پیشنهادی این بود« سلام بر همه؛ به روحانی وزیر پیشنهاد کنید و بگویید چرا او را پیشنهاد میکنید؟ همینجا بنویسید و جدی بگیرید.»
دوستان فیسبوکی حسامالدین آشنا نیز در ذیل این مطلب وزرای مورد علاقه خود را به وی پیشنهاد کردند. که در میان آنها اسامی چون محمدباقر قالیباف، محسن رضایی، علیاکبر ولایتی، سعید جلیلی، غلامعلی حدادعادل، علی نیکزاد، محمدرضا عارف، سیدمحمود دعایی، محمدعلی زم، بیژن زنگنه، محمد سعیدیکیا، محمدرضا نعمتزاده، اکبر ترکان، مسعود نیلی، معصومه ابتکار، محمد نهاوندیان، علی شمخانی، یاسر هاشمی، زهرا اشراقی، علی یونسی، سیدکمال خرازی، مجید انصاری، جعفر توفیقی، اسحاق جهانگیری، محمدباقر نوبخت، محسن مهرعلیزاده، محمود حجتی، محمود واعظی، حسین علایی، محمدعلی نجفی، عبدالله نوری، غلامعباس توسلی، علی مطهری، مسعود پزشکیان، احمد مسجدجامعی، علیاکبرصالحی، علیاکبر ناطقنوری، محمدجواد ظریف، مرتضی بانک، مصطفی معین،سعید فائقی، سیدعلیرضا مرندی، عباس آخوندی، محسن هاشمی، حسین مرعشی، علی ربیعی، دمسعود سلطانیفر، سیدصادق خرازی، الهه کولایی، محمدرضا صادق، محمدرضاخاتمی، احمد توکلی، عبدالحسین روحالامینی، محمد شریعتمداری، آیتالله دری نجفآبادی، حسین دهقان، حسین فریدون و ...حضور داشت.
این اقدام آشنا به مذاق بسیاری از علاقمندان فضای مجازی و فیسبوک خوش آمد و آن را اقدامات اولیه دولت آینده در بها دادن به فضای مجازی و رفع موانع پیش روی آن دانستند.
او مدتی بعد بار دیگر سری به فیسبوک زد و از تکمیل قریبالوقوع کابینه خبر داد و نوشت: «درها برای کسب نظرات، ملاحظات و انتقادات باز است. این کابینه برای بازگشت آرامش به نظام اداره کشور طراحی شده است، حضور کهنه سربازان، نشان از وجود بحرانهای سختی دارد که باید تدبیر شود. دو سال صبر میکنیم، دو سال کمک میکنیم تا بفهمیم در این 8 سال چه گذشته و چه بر سر این کشور آمده است.»
وی در ایامی که صلاحیت وزرا در صحن علنی از سوی نمایندگان مورد بررسی قرار می گرفت در پستی دیگر نوشت«این روزها رئیسجمهور و وزیران پیشنهادی در صحن مجلس با نظرات و ملاحظات نمایندگان مواجه میشوند. شما درباره هر وزیر به تفکیک چه میگویید؟"؛ مطلبی که ذیل آن نظرات جالبی مطرح شده و آشنا نیز پاسخهای بعضاً جالبی به آنها داده است.»
معاون اول هم در فیسبوک است
آخرین خبرها از حضور دولتمردان و نزدیکان به دولت در فیسبوک حکایت از مرد دوم کابینه در این فضا دارد، چه آنکه براساس اخبار منتشر شده بعد از داغ شدن فعالیتهای فیس بوکی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و حسامالدین آشنا، معاون سیاسی دفتر رئیسجمهور، هماینک اسحاق جهانگیری معاون اول رئیسجمهور نیز مجددا فعالیتهای فیسبوکیاش را از سر گرفته است.
اسحاق جهانگیری از زمانی که بحث پیرامون کاندیداتوریاش در انتخابات مطرح شده بود صفحهای در فیسبوک ایجاد کرد که در زمان ریاست ستاد آیتالله هاشمی هم در چند برهه گزارشاتی از ستاد انتخاباتی هاشمی ارائه کرد ولی مدتی بود که صفحه جهانگیری در فیسبوک فعالیتی نداشت اما اخیرا با تشدید فعالیتهای جهانگیری در دولت و تودیع و معارفههای وزرا این صفحه هم فعال شده است و اخبار مرتبط با آقای معاون اول را منتشر میکند.
آخرین مطلب صفحه فیسبوک اسحاق جهانگیری مربوط به تودیع و معارفه وزیر بهداشت است که گویا جهانگیری در مصاحبه بعد از جلسه به دلیل ازدحام و شلوغی اشتباهی در بیان مطالبش کرده است که خودش در فیسبوک نوشته است«روزهای اول شروع به کار دولت است و بازار تودیع و معارفه هم داغ. در حاشیه مراسم تودیع و معارفه معمولا سوالات بسیاری مطرح میشود. یک نمونه از این پرسش و پاسخ ها را در این خبر میتوانید ببینید: جهانگیری خبر داد: احتمال صدور حکم رئیس کل منتخب نظام پزشکی در هفته جاری!»
رییس جمهوری که از طریق توییتر و با زبان دیپلماتیک با جهان سخن گفت!
اما شاید پر بیراه نباشد در جایی که از وزرا و معاونان و مشاوران دولت نام برده می شود، فعالیت های رییس دولت در فضای مجازی نادیده انگاشته شود، اما نه در فیسبوک که در توییتر!
توییتر از دیگر شبکههای اجتماعی که فعالیت خود را از سال 2006 آغاز کرد و هم اکنون بیش از 140 میلیون کاربر در سراسر جهان دارد. شاید برای بسیاری حضور باراک اوباما در توییتر و بازدید نزدیک به 20 میلیون از صفحه اش امر
غریبی نباشد، اما آنجا که حسن روحانی رییس جمهور جدید ایران در شرایط *****ینگ موجود بر این شبکه اجتماعی در آن حضور دارد سوژه خاصی دیگر است تا رسانه های داخلی و خارجی با دقت توییت های رئیس جمهور مسلط به زبان انگلیسی ایران را دنبال می کنند.
صفحه ای که در تاریخ 5 می فعال شده و بیش از 13 هزار مراجعه کننده دارد. روحانی قبل و بعد از انتخابات در فصحه خود فعال بود و مطالبی پیرامون نامه 131 عضو کنگرده آمریکا به اوباما درباره ایران، مذاکرات هستهای، فیلرتینگ، حقوق زنان، فوتبال و ... منتشر کرده است. اما نکته بارز آنجاست که حسن روحانی با توجه به محدودی 140 حرفی هر پست توییتر پیام های دیپلماتیک و غیر دیپلماتیک خود را در این تعداد حرف به جهان مخابره می کند.
او در زمینه مساله هسته ای می نویسد«ایران می تواند گام های بیشتری برای نشان دادن تعهد خود به پیمان های بین المللی بردارد.»
در سیاست خارجی می نویسد« گشایشی جدید در مورد مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا وجود دارد.»
در مورد آزادی های اساسی« روحانی از سانسور انتقاد کرده و به دنبال حمایت از حقوق زنان است.»
شاید جالب ترین واکنش رسانه های خارجی به فعالیت های روحانی در توییتر از سوی هافینگتن پست بود که در مطلبی نوشت: «حسن روحانی رئیس جمهور منتخب ایران با استفاده از توییر ، دنیا را در مورد مواضع اعتدال گرایانه و تمایلش به تعامل با غرب، متقاعد کرد.» آنگونه که انتخاب در گزارش 30 خرداد خود به نقل از هافینگتن پست منتشر کرد« روحانی در حساب کاربری انگلیسی زبان خود در توییتر تصویری از خود را در هنگام بازدید از یک بیمارستانی صحرایی امریکا پس از زلزله بم را منتشر کرد. در این توییت آمده است: «لحظه ای متعلق به گذشته: بازدید روحانی از بیمارستان صحرایی امریکا که به منظور درمان نجات یافتگان زلزله سال 2003 بم راه اندازی شده بود.»
باید منتظر ماند و دید آیا قدم های گام به گام دولتمردان در فضای مجازی و فیسبوک می تواند پیام خوبی از رفع برخی محدودیت های اعمال شده بر این فضا باشد یا ...