واکاوی در آرایش های مناسبتی
طرح مساله:
اگر شما هم از بچههای علوم اجتماعی باشید، وقتی که نام طرح مسأله را میبینید، مطمئن هستم که براتون حساسیت ویژهای را ایجاد میکند و یک نگاه گذرا هم که شده به موضوع میکنید.
مسألهمون را از دستههای عزاداریهای آقا اباعبدلله الحسین(ع) شروع میکنیم، از جایی که معمولا از بچهگیهامون همهمون باهاش بزرگ شدیم. اما چندسالی هست که قیافههای عجیب و غریب از زنان و مردان بزک کرده را بیشتر و بیشتر میبینیم، چندسالی هست که مدهای خاصی در این بازه زمانی بیشتر اتفاق میافتد و گه گاهی هم مردم با نگاهاشون اونا رو شماتت میکنند و اگر هم کسی بخواهد حرفی بزند، سریع میگن: هرکس یه جوری با امامش انس میگیره، چیکار به این جوونا دارید، رهاشون کنید و…
طرح سوال:
شاید برای شما هم این سوال پیش بیاد و بخواهید بدونید که « این افراد آیا در مراسم عزای نزدیکانشون هم با این تیپ و قیافه میآیند؟»
مشاهدات:
برای یافتن پاسخ، به سه مکان رفتم:
۱ـ بهشت زهرا
دفعه اولی بود که برای این منظور مجبور بودم، به بهشت زهرا بروم. جالب بود! به جای اینکه سر مزار اقوام و نزدیکانم بروم، به مجالس خاکسپاری خانوادههای داغدار میرفتم. در یک روز به هفت مراسم خاکسپاری رفتم تا به تکرار مشاهداتم رسیدم.
در تمام هفت مراسم موجود، افراد سن بالا(از ۵۰ سال به بالا)، با تیپهای عزادار و مشکی در مراسم حضور داشتند. در شش مراسم، جوانان ( که عده کمی بودند) حاضر، با تیپ و قیافههای مرتب و تا حدی بزک کرده و در یک مراسم جوانی مشاهده نگردید.
۲ـ فضای مجازی(آرایشهای مناسبتی)
بعد از مشاهدۀ مکان اول، سری به فضای مجازی زدم. نمیدونستم که دقیقا چه چیزی را باید جستجو کنم، وقتی کلمه « آرایش و عزا» را زدم، تازه متوجه شدم که به این نوع آرایش خانمها در مراسمهای عزا، به اصطلاح «آرایشهای مناسبتی» میگویند که در برخی وبلاگها و سایتها به ارائه توضیحاتی با عنوان «نحوه آرایش مناسب و درخور و شایستهی خانمها در این ایام»!!! داده بودند و برخی از آرایشگاهها هم از فرصت استفاده کرده و به تبلیغات در این زمینه و ارائه بروشور هزینههای خود به مشتریان پرداخته بودند.
۳ـ آرایشگاهها
بعد از جستجو و مشاهدۀ مکان دوم، به چند تا از آرایشگاههایی که تبلیغ کرده بودم، سر زدم و در مورد این آرایشها متوجه شدم که در مشتریان این سبک از آرایشها در ایام محرم افزایش مییابند و برخی از آنان در مراسمهای ختم اقوام و نزدیکانشان نیز به آرایشگاه میآیند. به لحاظ قیمت، از ۲۰ هزار تومان آرایش صورت شروع میشود تا ۱۵۰ هزار تومان که گریم حرفهای است و برای آرایش مو نیز از ۱۵هزار تومان تا ۵۰ هزار تومان.
همچنین سن مشتریان، از رده سنی ۱۴-۱۵ سال شروع میشود و به خانمهای ۴۰-۵۰ ساله ختم میشود، البته بعضا مشتریانی خارج از این ردههای سنی نیز به چشم میخورند.
نتیجه گیری :
همانطور که در این تحقیق میدانی ملاحظه نمودید، آرایش زنان ما در مراسمهای عزا دیگر صرفا به ایام محرم ختم نمیشود، گویا این رشته سر دراز دارد. در پاسخ به سؤالمان، میتوانیم بگوییم همانانی که در مجلس عزای مولایشان حرمت شکنی میکنند در مجالس عزای نزدیکانشان نیز به همین سبک و سیاقاند. واقعا این دسته زنان به کجا میروند و مردان آنها چه میاندیشند؟ حتی در مراسم عزا نیز، به فکر ظاهر خود هستیم؛ مسأله امروز ما تعریف زن بودن است. مسألهی امروز ما این است که درگاه درک زیبایی برای زنان گویا عوض شده است. زن ایرانی زیبایی را در نمایش تن و عشوهگری جستجو میکند. برای همین چشمی که به زن ایرانی میافتد روی اندام، پوست و چهرهاش میچرخد، آیا زن بودن این است؟
آنچه امروز آنرا در آرایشهای زنانمان حتی در مجالس عزا! میبینیم ادامهی همین «تن نمایی» است و عجیب است که دختران ایرانی، زیبایی را در تن نمایی جستجو کنند چراکه در هیچ کجای تاریخ این سرزمین حتی پیش از اسلام، «تن» محل ارجاع نگاه و زیبایی نبوده است بلکه تلاش هنرمندان در زیبانمایی پوشش بوده است…
[برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]