(پیشنهاد میشود حتما متن عربی آیه نیز خوانده شود؛چرا که قرآن نور است و شفای سینه ها.و آنکه دلها را دگرگون میکند خود متن عربی قرآن است.)آغوش
گشوده خدا
را ببین...
«قُلْ يا عِبادِيَ الَّذينَ أَسْرَفُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَميعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيم» (سوره زمر...
«بگو: اى بندگان من كه بر خود اسراف و ستم كرده ايد! از رحمت و لطف خداوند نوميد نشويد كه قطعا خدا همه گناهان را می آمرزد، زيرا او بسيار آمرزنده و مهربان است » ...آیه 53).
دقت در تعبيرات اين آيه نشان میدهد كه از اميدبخش ترين آيات قرآن مجيد نسبت به همه گنهكاران است دليل آن نيز روشن است زيرا:
تعبير به" يا عبادى" (اى بندگان من!) آغازگر لطفى است از ناحيه پروردگار و تعبير به" عَلى أَنْفُسِهِمْ"(بر خودشان!) نشان میدهد گناهان آدمى همه تنها خود او خود او را متضرر میکند و این نشانه ديگرى از محبت پروردگار است .همانگونه كه يك پدر دلسوز به فرزند خويش میگويد اينهمه بر خود ستم مكن! تعبير به" لا تقنطوا" (مايوس نشويد) با توجه به اينكه" قنوط" در اصل به معنى مايوس شدن از خير است به تنهايى دليل بر اين است كه گنهكاران نبايد از" لطف الهى" نوميد گردند و تعبير" مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ" بعد از جمله" لا تقنطوا" تاكيد بيشترى بر اين خير و محبت میباشد.
هنگامى كه به جمله" إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ" میرسيم كه با حرف تاكيد آغاز شده و كلمه" الذنوب" (جمع با الف و لام) همه گناهان را بدون استثنا در بر میگيرد سخن اوج میگيرد و درياى رحمت مواج مىشود و هنگامى كه" جميعا" به عنوان تاكيد ديگرى بر آن افزوده میشود اميدوارى به آخرين مرحله میرسد.توصيف خداوند به" غفور" و" رحيم" نیز در پايان آيه جايى براى كمترين ياس و نوميدى باقى نمیگذارد.
و به راستی از كسى كه" رحمتش بر غضبش پيشى گرفته" و بندگان را براى رحمت آفريده، نه براى خشم و عذاب، غير از اين چشمداشتى نيست.
حال که با نکات نهفته در آیه آشنا شدیم بار دیگر با تلاوت آن دلهایمان را در معرض شعشعه روح بخش این آیه نورانی قرار دهیم...
اشاره:اما آیا امید بخش تر از این آیه نیز در قرآن کریم وجود دارد؟
منبع:تفسیر شریف نمونه