نمایش نتایج: از 1 به 3 از 3

موضوع: انسان دینی چگونه انسانی است؟

  1. #1
    حرفه ای farzad-a آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jun 2013
    محل سکونت
    جزیره کیش
    نوشته ها
    687
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض انسان دینی چگونه انسانی است؟

    دین برای هدایت انسانهاست. این هدفی است که تمام ادیان بر آن اتفاق نظر دارند. به عبارت دیگر دین باید وسیله ای باشد که انسانها را در مسیر خود به تکامل رهنمون شود. اگر انسانها به لحاظ اخلاقی و معنوی در کمال بسر برند نقش دین لغو و عبث می نماید. بنابراین نفس پیدایش ادیان دلیلی است بر این مدعا که انسانها ناقص اند و برای رفع نواقص است که انسان به دستورات دینی توسل می جوید .

    اگر انسان خطاکار نبود، اگر بر همنوع خود جفا نمی کرد، اگر عشق و محبت یکسره بر روابط افراد حاکمیت داشت دیگر انسان نیازی به دین نداشت. بنابراین انسانهائی که خود را معتقد به دین و مذهبی می دانند بلافاصله باید به این امر نیز اقرار کنند که دارای نواقصی هستند و در معرض خطایند. تایید این امر که قبول تفکر دینی اقرار صریح به جائزالخطا بودن انسان و نقص انسان است، نکته ای بسیار پر اهمیت در برقراری رابطه و دیالوگ بین مذهبیون با یکدیگر و مذهبیون با بقیه انسانهای بی اعتقاد به امور دینی است.


    اقرار به نقص می بایست شما را از عصبیت (تعصب) و یکدندگی بر روی عقاید خود باز دارد. تصور اینکه من محور جهان هستم و آنچه من می گویم و من فکرمی کنم درست است و لاغیر با پذیرش اصل خطاکار بودن انسان در دین در تعارض است. انسان دینی قاعدتا از برج عاج خودمحوری غیرعقلانی فرود آمده و به دیگران حق اظهار نظر و مخالفت با خود را می دهد. وی از ابراز این گزاره که طبق دستور دین باید چنین و چنان کرد خودداری کرده و در عوض می گوید "برداشت من" از دین چنین و چنان است.

    قبول نقص، خشمی را که به هنگام انتقاد از فرد در وی ایجاد می شود تبدیل به روح مسالمت و صبر و شکیبائی در برابر عقاید مخالفت می کند. مسئله کلیدی این است که فرد مذهبی باید بپذیرد که برداشتهای او از کتاب آسمانی و فرامین دینی متکی به دانش او، میزان فهم او و بینش او نسبت به جهان است.

    توان فرد در خصوص برداشت از مضامین دینی به عواملی چون شناخت (Episteme)، برداشت (Perception) و شهود (Intuition) شخصی بستگی دارد. بطور مثال پدیده نظمیکی از پایه های ادیان است اما فیزیکدانی که مکانیک کوانتوم می داند به طور حیرت آوری این قضیه را پیچیده می بیند. بنظر وی جهان در مقیاس اتمی در هاله ای از ابهام و عدم قطعیت بسر می برد. ذرات در مقیاس اتمی "همزمان" در حالت دوگانه "هست و نیست" بسر می برند که بکلی با منطق کلاسیک که هر چیزی یا "هست" و یا "نیست" در تضاد است. او شاهد نوعی هرج و مرج و نابسامانی و بلاتکلیفی است (که ربطی به شرایط ناظر ندارد بلکه از مشخصه های ذاتی ذرات است) که بر ذرات زیر اتمی حاکم است. اما فیزیکدان دیگری که نگاه خود را از این ذرات کوچک برگرفته (مقیاس میکرو) و به آسمان می نگرد (مقیاس ماکرو) کائنات که تخمین زده می شود از١٢۵ میلیارد کهکشان و هر یک از آنان از حدود ١٠٠ میلیارد ستاره تشکیل شده باشند را اسیر نظم آهنین قوانین فیزیک نجومی (Astro Physics) می یابد. گوئی بی شمار ذرات سرکش و بی هویت و نامتعین اتمی در کنار هم که قرار گرفته اند مجموعه ای نظم پذیر را تشکیل داده اند.

    بدین گونه برداشت های ما از مفاهیم دینی سخت محدود به درک ما و میزان دانشی است که ما از بیرون از حیطه دین به عاریت می گیریم که طبیعتا این شناخت اولا دستخوش تغییر بوده و ثانیا خالی از نقص نیست.


    بدین ترتیب هر بینشی که به نقص انسان و محدود بودن برداشت او از دین اقرار نکند و راه را برگفتگو و تبادل نظر و رسیدن به تفاهم و اشتراک نظرببندد نهایتا به دگماتیسم و در پی آن به خشونت منتهی می شود چرا که برای دفاع از جزمیت تنها حربه زور است که باعث می گردد انسان های دیگر به آن گردن بگذارند.

    انسانی که احساس می کند خالی از ضعف و نقصان است نمی تواند یک انسان دینی باشد. این احساس باعث می شود که اورابطه ای ناسالم و با نگاه از بالا با دیگران برقرار می کند.وی دیگران را حقیر دانسته و لذا تحقیر آنانرا نیزمجاز می شمرد.انسان کامل! راه تفاهم و همکاری را با دیگران بر روی خود می بندد زیرا که خود را نیازمند به هیچکس نمی بیند. با این تفاصیل انسان هائی که ما در اطراف خود می بینیم مظهر کدام تعریف از انسانند؟ انسان دینی آنچنان که ادعا می کنند یا انسان کامل آنچنانکه عمل می کنند؟

    شهیر شهید ثالث
    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]

  2. # ADS
    Circuit advertisement
    تاریخ عضویت
    Always
    محل سکونت
    Advertising world
    نوشته ها
    Many

     

    حرز امام جواد

     

  3. #2
    مدیر ارشد انجمنهای نور آسمان محبّ الزهراء آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    ماه
    نوشته ها
    16,980
    تشکر
    0
    تشکر شده 2 بار در 2 ارسال

    پیش فرض

    سلام

    اگر انسان خطاکار نبود، اگر بر همنوع خود جفا نمی کرد، اگر عشق و محبت یکسره بر روابط افراد حاکمیت داشت دیگر انسان نیازی به دین نداشت. بنابراین انسانهائی که خود را معتقد به دین و مذهبی می دانند بلافاصله باید به این امر نیز اقرار کنند که دارای نواقصی هستند و در معرض خطایند. تایید این امر که قبول تفکر دینی اقرار صریح به جائزالخطا بودن انسان و نقص انسان است، نکته ای بسیار پر اهمیت در برقراری رابطه و دیالوگ بین مذهبیون با یکدیگر و مذهبیون با بقیه انسانهای بی اعتقاد به امور دینی است.
    چقدر تفاوت است در نوع شناخت و نوع نگاه

    اول اینکه انسان جایزالخطا هم نیست...ممکن الخطاست! هیچ کس به او مجوز خطا نداده!
    دوم اینکه دین ممکن الخطا نیست...باید تفاوت قائل شوید بین این ها که متاسفانه نشدید و دین را مورد خطا دانستید!
    اگر کسی حرفی از دین میگوید این خطایی درش وجود ندارد چرا که در مذهب شیعه معتقدیم به عصمت انبیا (ع) و ائمه‏ (ع) در تمامى ادوار زندگی شان
    مراد از عصمت، ملکه‏اى خدادادى است که برخاسته از علم غیبى و شهود غیب و اراده‏ى قوى است و سبب مى‏شود که معصوم از هرگونه خطا و نسیان و عصیان مصون و محفوظ باشد تا هدایت الاهى بدون هیچ دخل و تصرفى در اختیار بشریت قرار گرفته و در میان ایشان به اجرا گذاشته شود تا همه امکان صعود به قله ی انسانیت را داشته باشند.
    پس راه و مسیر و هدف کاملا آشکار است و عاری از هر خطای ممکن!


    اقرار به نقص می بایست شما را از عصبیت (تعصب) و یکدندگی بر روی عقاید خود باز دارد. تصور اینکه من محور جهان هستم و آنچه من می گویم و من فکرمی کنم درست است و لاغیر با پذیرش اصل خطاکار بودن انسان در دین در تعارض است. انسان دینی قاعدتا از برج عاج خودمحوری غیرعقلانی فرود آمده و به دیگران حق اظهار نظر و مخالفت با خود را می دهد. وی از ابراز این گزاره که طبق دستور دین باید چنین و چنان کرد خودداری کرده و در عوض می گوید "برداشت من" از دین چنین و چنان است.
    شما درست دین خود را نشناخته اید چطور درباره اش قلم میزنید نمیدانم!
    خوشبختانه دین اسلام محل برداشت های شخصی نیست!
    دستورات و اوامر الهی کاملا مشخص و معین هستند
    حتی ولايت فقيه ، در حقيقت ولايت احكام اسلام است


    بدین گونه برداشت های ما از مفاهیم دینی سخت محدود به درک ما و میزان دانشی است که ما از بیرون از حیطه دین به عاریت می گیریم که طبیعتا این شناخت اولا دستخوش تغییر بوده و ثانیا خالی از نقص نیست.
    مقوله مراجع تقلید و ولایت فقیه کاملا این مشکل شما را با دینتان حل میکنند!
    دینی که با محیط اطراف دستخوش تغییر باشد شما را به کمال انسانیت نخواهد رساند!
    ديني که مدعي خاتميت باشد مي‌بايست ديني كامل باشد، لذا خداوند در قرآن كريم براي تفهيم اين تلازم از كامل بودن دين اسلام خبر مي‌دهد: «اليوم اكملت لكم دينكم»

    انسانی که احساس می کند خالی از ضعف و نقصان است نمی تواند یک انسان دینی باشد. این احساس باعث می شود که اورابطه ای ناسالم و با نگاه از بالا با دیگران برقرار می کند
    اگر کسی سخنی بر مبنای مذهبش بگوید و برای حرفش دلیل و مدرک مستدل و معتبر داشته باشد من و شما مجبوریم به پذیرش آن و این هیچ ربطی به تحقیر شدن ندارد یک دیدگاه است که ما صحیحش را از زبان دین دانستیم و نباید احساس حقارت در برابر آن داشته باشیم.

    به کمال عجز گفتم : که به لب رسيد جانم
    به غرور و ناز گفتي : تو مگر هنوز هستي؟!






    بعداز اين لطفي ندارد حکـمراني بر دلم
    شهر ويـران گشته فرماندار مي خواهد چه کار . . .

  4. #3
    حرفه ای farzad-a آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jun 2013
    محل سکونت
    جزیره کیش
    نوشته ها
    687
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط محبّ الزهراء نمایش پست ها
    سلام
    چقدر تفاوت است در نوع شناخت و نوع نگاه
    اول اینکه انسان جایزالخطا هم نیست...ممکن الخطاست! هیچ کس به او مجوز خطا نداده!
    دوم اینکه دین ممکن الخطا نیست...باید تفاوت قائل شوید بین این ها که متاسفانه نشدید و دین را مورد خطا دانستید!
    .
    درود بر شما که با دقت و نکته سنجی به حلاجی پرداختید.
    این گزاره را که انسان جایزالخطا نیست را میپذیرم و با شما هم عقیده هستم(باید اعتراف کنم قبلا به این موضوع فکر نکرده بودم)
    اگر کسی حرفی از دین میگوید این خطایی درش وجود ندارد چرا که در مذهب شیعه معتقدیم به عصمت انبیا (ع) و ائمه‏ (ع) در تمامى ادوار زندگی شان
    پس راه و مسیر و هدف کاملا آشکار است و عاری از هر خطای ممکن!
    تصور میکنم که شما صحبت از دینی حقیقی میکنید که مدنظر دارید و نویسنده صحبت از ادیان الهی که هر یک از پیروانشان مثل شما, آنچه را که خود به آن گرایش دارند حقیقی میدانند(صحبت از همان جنگ هفتاد و دو ملت است)
    شما درست دین خود را نشناخته اید چطور درباره اش قلم میزنید نمیدانم!
    خوشبختانه دین اسلام محل برداشت های شخصی نیست!
    حتما منظورتان از دین اسلام همان تشیع و صرفا از گرایش دوازده امامی است.
    دستورات و اوامر الهی کاملا مشخص و معین هستند
    حتی ولايت فقيه ، در حقيقت ولايت احكام اسلام است
    شاید اشتباه کنم اما تصور میکنم نقش ولایت فقیه بروز کردن احکام دین است(بطور دقیقتر عملگرایی دینی)بطور مثال لغو تدریجی برده داری در اسلام است که به مرور و تحت نظر علما به اجرا درآمد.
    مقوله مراجع تقلید و ولایت فقیه کاملا این مشکل شما را با دینتان حل میکنند!
    دینی که با محیط اطراف دستخوش تغییر باشد شما را به کمال انسانیت نخواهد رساند!
    ديني که مدعي خاتميت باشد مي‌بايست ديني كامل باشد، لذا خداوند در قرآن كريم براي تفهيم اين تلازم از كامل بودن دين اسلام خبر مي‌دهد: «اليوم اكملت لكم دينكم»
    وجود احکام ثانویه و فتاوی متفاوت از سوی مراجع را چگونه توجیه میکنید.

    اگر کسی سخنی بر مبنای مذهبش بگوید و برای حرفش دلیل و مدرک مستدل و معتبر داشته باشد من و شما مجبوریم به پذیرش آن و این هیچ ربطی به تحقیر شدن ندارد یک دیدگاه است که ما صحیحش را از زبان دین دانستیم و نباید احساس حقارت در برابر آن داشته باشیم
    اینکه بگوئیم برمبنای مذهبش بگوید چندان دقیق نیست بلکه برمبنای باورش میگوید.
    چرا که تمامی هم مذهب ها برداشتهای دقیقا یکسان ندارند و در بسیاری از مواردحرف یکسان نمیزنند.
    موفق باشید.
    ویرایش توسط farzad-a : 12-05-2014 در ساعت 01:57

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. مبانی نگرش به زن در رسانه‌ها با رویکرد دینی و غیردینی
    توسط شرمنده شهدا در انجمن مباحث ديگر بخش اسلامی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 08-03-2014, 20:31
  2. فراتحلیل سخنان ملکیان، قادری، سریع‌القلم و حجاریان
    توسط درجستجوی شدن در انجمن مباحث سیاست داخلی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 24-12-2013, 15:59
  3. جنبه های منفی طبیعت انسان در قرآن
    توسط paradise در انجمن مباحث قرآنی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 02-09-2013, 11:07
  4. پلورالیسم و اومانیسم در «مشایی» موج می‌زند!
    توسط محب المهدي (عج) در انجمن مباحث سیاست داخلی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 06-04-2013, 10:26
  5. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 23-02-2013, 16:35

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
کانال سپاه