میترسم به همین منوال پیش بره و .....
یک سال بعد 1+5 گفت هنوز همین است که دفعه قبل گفتیم
.
.
.
.
.
.
.
سال آخر ریاست جمهوری :
ظریف : ما خوشبین هستیم و روابط داره به صورت دیپلماتیک ادامه ........ حتما" به نتیجه میرسیم.
.
.
.
.
.
..
ریاست جمهوری جدید و دولت آن با کابینه جدیدش بدون ظریف:
ظریف ما هر کاری که از دستمان بر می امد انجام داده ایم امید واریم دولت جدید قدر این زحمات را بداند و نتایج کارهای دیپلماسی ما را به سر انجام برساند.
اینكه انسان دو سه خواب ببیند،
و یا وقت ذكر نورى مشاهده كند،
به هیچ وجه مورد نظر حقیر نیست .
عمده نظر در دو مطلب است :
یكى غذاى حلال ،
دوم توجه در نماز و اصلاح آن .
♥•٠•
عارف بالله مرحوم شیخ حسنعلى نخودكى اصفهانى
میترسم به همین منوال پیش بره و .....
یک سال بعد 1+5 گفت هنوز همین است که دفعه قبل گفتیم
ریاست جمهوری جدید و دولت آن با کابینه جدیدش بدون ظریف:
ظریف ما هر کاری که از دستمان بر می امد انجام داده ایم امید واریم دولت جدید قدر این زحمات را بداند و نتایج کارهای دیپلماسی ما را به سر انجام برساند.
و این قصه تا دویست سال آینده ادامه دارد ، چون طبق آیات قرآن کفار از ما راضی نمی شوند مگر اینکه از دینمان دست بکشیم و مثل اونها بشیم ، چنین چیزی امکان داره ؟ نه ، پس این قضیه کماکان ادامه داره
خیلی جالبه، بعضی دوستان، بیشتر از خانواده شهدای هسته ای، نگران پایمال شدن خون شهدا هستند!
ببخشید
شهید شهیده
فرقی نداره هسته ای باشه یا جنگی
خون همشون پایمال شد
منم از پشت کوه نیومدم
:/
عشق عاشق را به بیماری می کشاند، بیمار زرد روی است و خواب و خور ندارد و از درد می نالد و می گرید.
سلامت دنیا بیماری است و بیماری اش شفا و سلامت، چراکه بنیان دنیا در عادات است و سلامت حقیقی، هرچه هست در ترک عادات است و عتق از ملکات ...
ایران در وین چه تعهدات جدیدی را پذیرفته است؟/ «رقیقسازی ۳۰۰۰ کیلو اورانیوم ۲ درصد» امتیاز بدون مابه ازای ایران به طرف غربی/ دلیل لاپوشانی توافق وین چیست؟
گروه بین الملل – رجانیوز: در حالی که مقامات وزارت امور خارجه توافق اخیر صورت گرفته با 1+5 را صرفا ادامه توافق ژنو عنوان کردند، اما بر اساس اخبار منتشر شده توسط مقامات غربی ایران برای تمدید 4 ماهه مذاکرات هسته ای، اجرای تعهداتی را پذیرفته است. به گزارش رجانیوز، عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد ایران پس از پایان گفتگوهای ایران و 1+5 بدون اشاره مستقیم به تعهداتی که ایران در نتیجه توافق وین پذیرفته ، گفته است: بعضی از ضایعات به اصطلاح مواد غنی شده و پسماندهایی که وجود دارد باز طبق برنامه جدول زمانی خودمان و طبق تصمیمی که خودمان داشتیم اینها را به مواداولیه اورانیوم طبیعی تبدیل می کنیم تا برای غنی سازی در مرحله بعدی آماده شود. این بدین معناست که در پی تمدید 4 ماهه مذاکرات هسته ای، مقامات وزارت امور خارجه متعهد شدند که 3 تن ذخایر اورانیوم 2 درصد خود را رقیق کند. اما این اورانیوم 2 درصد چیست، چرا به آن پسماند گفته می شود و چه استفاده هایی دارد؟ در فرآیند غنی سازی اورانیوم 20 درصد، اورانیومی با غنای 2 درصد ایزوتوپ U235به عنوان پسماند از سانتریفیوژ خارج می شود. آنگونه که در اخبار آمده، در نتیجه غنی سازی 20 درصد ایران، حدود 3 تن اورانیوم 2 درصد به عنوان پسماند حاصل شده است. این اورانیوم 2 درصد را که از آبشار نخست خارج می شود، می توان به آبشار دوم تزریق کرده و اورانیومی با غنای حدود 10 درصد دریافت کرد. پسماند این فرآیند دوم، اورانیوم طبیعی یا همان غنای 0.7 درصد است. آنگونه که از اظهارات آقای عراقچی مبنی بر «تبدیل پسماندهای مواد غنی شده به اورانیوم طبیعی» می آید، ایران تعهد کرده است که اورانیوم 2 درصد را به جای قراردادن در فرآیند غنی سازی مجدد، تا سطح اورانیوم طبیعی رقیق نماید. یعنی ایران کاملا یک مسیر معکوس را در جهت غنی سازی پذیرفته است. ظاهرا غرب با این شرط خواسته است مطمئن شود که ایران فرآیند غنی سازی بیش از 5 درصد نخواهد داشت. یعنی از پسماند 2 درصد، اورانیوم 10 درصد نخواهد گرفت. غربی ها بیش از این و در توافق ژنو با قبول طرف ایرانی امتیاز رقیق سازی و اکسید کردن تمامی اورانیوم 20 درصد را به دست آورده بودند تا به گفته خود زمان break out (فرار هسته ای) ایران را عقب بیاندازند. تعهد دومی که ایران در نتیجه توافق وین پذیرفته است به اکسید کردن اورانیوم های رقیق شده 20 درصد مربوط می شود. جان کری پس از توافق وین در این باره اظهار کرد: «در برنامه مشترک اقدام، ایران نیمی از ذخایر هگزافلوراید اورانیوم با غنای 20درصد خود را رقیق کرده و باقی آن را به اکسید تبدیل کرد. در این تمدید هم ایران متعهد شد که یک گام جلوتر رفته و تمامی ذخایر 20درصد خود را به سوخت برای رآکتور تحقیقاتی تهران تبدیل کند. 25 کیلوگرم از این مواد تا پایان دوره تمدیدی، تبدیل خواهد شد.» در واقع ایران بر اساس توافق صورت گرفته در وین، حدود 25 کیلوگرم از اکسید اورانیوم 20 درصد خود را در این مدت تبدیل به سوخت برای راکتور تهران خواهد کرد. توافق ژنو درباره اکسید سازی نیمی از مواد 20 درصد تعهداتی را برای ایران در نظر گرفته بود ولی درباره تبدیل آن به سوخت چیزی نمی گفت.
سومین تعهدیکه ایران در وین پذیرفته قبول نظارت های بیشتر است. در همین راستا، روزنامه والاستریتژورنال به نقل از شرمن به مدعی شده ایران پذیرفته است که تمامی ذخایر اورانیوم 20درصد خود را به اورانیوم طبیعی رقیق کرده و ضمنا نظارتهای بیشتر بر فعالیتهای تحقیقات و توسعه خود را نیز پذیرفته است. اما در مقابل امتیازات ارائه شده از سوی طرف ایرانی در وین، عراقچی اعلام کرده است برخی از موضوعاتی که غرب باید در نتیجه توافق ژنو آن را انجام می داد ولی اجرای آن با مشکل مواجه شده بود، قرار است در 4 ماه آتی بدون مشکل اجرایی شود . از جمله این موضوعات نحوه پرداخت پول های آزاد شده و همچنین بیمه محموله کشتی هاست. معنای این سخن این است که محموله های ایران در 4 ماه آینده خدمات بیمه ای دریافت خواهند کرد و پرداخت پول به ایران در 4 ماه آینده هم دچار هیچ اختلالی نخواهد بود. این گزاره ای است که باید منتظر ماند و نتیجه آن را دید. باید به این نکته توجه داشت که طرف غربی تعهد جدیدی بیش از آنچه که در ژنو توافق کرده بود نپذیرفته بلکه پس از گذشت 6 ماه از توافق ژنو قبول کرده برخی موانع اجرای تعهداتش را برطرف سازد، البته با توجه به تجربه توافق قبلی این موضوع نیز در هاله ای از ابهام قرار دارد. همچنین بر اساس توافق وین قرار است ایران در 4 ماه آتی مبلغ 2/8 میلیارد دلار دریافت کند. سوال این است که آیا این عدد در حالی که اولا ایران تعهدات قابل تمدید توافق ژنو را همچنان اجرا می کند، تمامی تعهدات خود را طبق توافق ژنو به طور کامل انجام داده و تعهدات جدیدی را هم پذیرفته است، منصفانه است؟ لازم است توجه شودکه امریکایی ها فقط از زمان اجرای توافق ژنو به این سو، حدود 30 میلیارد دلار از پول ایران را بلوکه کرده اند.
هشدار درباره تقلیل سطح خواسته های ایران در مذاکرات هسته ای
هشدار درباره تقلیل سطح خواسته های ایران در مذاکرات هسته ای
عراقچی: در حال حاضر دنبال 190 هزار سو نیستیم
چشم پوشیدن تیم مذاکره کننده هسته ای بر حق تولید 19 هزار مگاوات برق هسته ای
چشم انداز هسته ای ایران 20 هزار مگاوات است نه 1000 مگاوات!
گروه بین الملل – رجانیوز: مذاکره کننده ارشد ایران بار دیگر گفته است که نیاز قطعی ایران به "۱۹۰ هزار سو" غنیسازی در یک چشم انداز قرار دارد و لزوما زمان حاضر را در بر نمی گیرد.
به گزارش رجانیوز، عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه در گفتگو با «نسیم» درخصوص تعیین "نیاز قطعی" ایران به 190 هزار سو غنی سازی از سوی رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: آنچه مقام معظم رهبری فرمودند به این معنی نیست که امسال یا سال دیگر یا دوسال یا حتی 5 سال دیگر به آن دست پیدا کنیم بلکه این نیاز قطعی در یک چشم انداز پیش روی ما قرار دارد و نه لزوماً در زمان حاضر
وی خاطرنشان کرد: اینکه ما در چه فاصله زمانی به این چشم انداز برسیم خود میتواند یکی از موضوعات در مذاکرات ما با 1+5 باشد.
عباس عراقچی پیش از این در تاریخ 22 تیر در گفتگو با العالم ، اعلام کرده بود که ایران به دنبال آن است در سال های آینده (حدود 5 سال ) به ظرفیت مورد نیاز برای تولید 190 هزار سو دست پیدا کند.
عراقچی در آن گفتگو اظهار کرده بود: با توجه به این که سوخت بوشهر طی چند سال آینده توسط دولت روسیه تأمین می شود ما عجلهای نداریم برای آنکه به آن مرحله برسیم؛ بلکه چشم اندازی را برای خودمان در نظر گرفتیم و به سمت آن چشم انداز حرکت می کنیم. البته این که می گویم عجله ای نداریم، در فاصله همان 2 یا سه و یا حداکثر 5 سالی است که مقام معظم رهبری به آن اشاره فرمودند.
عراقچی در حالی مدعی است که رهبر معظم انقلاب به زمانبدی برای دستیابی به ظرفیت قطعی غنی سازی اشاره کردند که ایشان در سخنان خود هیچ اشاره ای به موضوع زمانبدی نداشته و در مقابل تاکید کردند ظرفیت قطعی غنی سازی ایران (190 هزار سو) از حمله مواردی است که «باید قطعاً در مذاکرات رعایت شود.»
حضرت آیت الله خامنه ای در این باره فرمودند: هدف آنها (غربی ها) این است که در موضوع ظرفیت غنیسازی، جمهوری اسلامی ایران را به ۱۰ هزار سو راضی کنند. البته ابتدا از ۵۰۰ سو و ۱۰۰۰ سو شروع کردند که «۱۰ هزار سو محصول حدود ۱۰ هزار سانتریفیوژ از نوع قدیمی است که داشتیم و داریم.» در حالی که به گفتهی مسئولان مربوط، نیاز قطعی کشور ۱۹۰ هزار سو است.
اما اظهارات عراقچی در حالی مطرح شده است که پیش از این روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی بهنقل از ظریف اعلام کرد که ایران آماده است طی چندین سال آتی برنامه غنیسازی خود را در همین سطح نگه دارد. ایران هم اکنون 19 هزار سانتریفیوژ دارد که از این تعداد حدود 8 هزار سانترفیوژ آن فعال هستند.
با احتساب این مساله که هر سانترفیوژ نسل اول قدرت تولید یک و دو دهم (2/1) سو دارد بنابراین، ظرفیت اسمی ایران در حال حاضر 10 هزار سو است این در حالی است که برای تامین 190 هزار سو به منظور راه اندازی نیروگاه بوشهر که نیاز قطعی ایران در حال حاضر به حساب می آید به چرخش 158 هزار سانترفیوژ نیاز است .
در واقع برخلاف اظهارات عراقچی و بر مبنای اطلاعاتی که از سوی علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ارائه شده است، نیاز فعلی ایران، نه نیاز ایران در آینده، برای راه اندازی نیروگاه بوشهر 190 هزار سو است ([برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]) و آنچه باید به عنوان «چشم انداز» در دستور کار سازمان انرژی اتمی قرار بگیرد نه چرخش 58 هزارسانتریفیوژ برای تولید 190 هزار سو بلکه ، چرخش بیش از یک میلیون سانتریفیوژ برای تولید 20 هزار مگاوات برق هسته ای است.
موضوعی که صراحتا توسط کمالوندی ، سخنگوی سازمان انرژی اتمی عنوان شده است:
نیاز ما کلاً خیلی زیاد است نیاز ما به انرژی هستهای، با توجه به خود انرژی براساس مدلهای متعارف دنیا از جمله چندین مدل رایج که در اروپا و دیگر کشورهای معروف دنیاست، تعریف میشود. بهطور مثال نرمافزاری است که اطلاعات را وارد آن میکنند تا سطح مطلوب از سهم ملى انرژى اتمى را مشخص کند. آمریکاییها در سالهای پیش از انقلاب گفتند ایران نیاز به ۲۰ هزار مگاوات برق هستهای تا سال ۱۳۷۳ دارد آنها سال ۵۳ چنین گزارشی را تهیه کردند، گزارش توسط stanford research institute یا SRI تهیه شده است که موسسه پژوهشی بسیار معتبری در آمریکاست و هنوز هم در حال انجام کارهای تحقیقاتی است. آن موسسه گفته بود نیاز ایران ۲۰ هزار مگاوات برق هستهای بوده است، اکنون نیز که به این موضوع نگاه میکنیم میبینیم، ایران همان ۲۰ هزارمگاوات بلکه بیشتر از آن را نیاز دارد.
البته مجلس شورای اسلامی در سال 1384 در قانونی دولت را ملزم کرده است که با برخوردار نمودن کشور از فناوری هسته ای صلح آمیز از جمله تامین چرخه سوخت جهت 20 هزار مگاوات برق هسته ای اقدام نماید. (1) نیروگاه بوشهر قدرت تولید یک هزار مگاوات برق هسته ای را دارد.
با این حال وزارت امور خارجه با نادیده گرفتن این قانون، برنامه کوتاه مدت و میان مدت را حفظ مقدار سانترفیوژ فعلی قرار داده و چشم انداز خود را در سالهای آینده تولید 190 هزار سو مطرح کرده است.
اما خودمحدودی مقامات ایرانی علاوه بر اینکه نیاز عملی ایران در زمان فعلی و در آینده را نادیده می گیرد برخلاف ماده 4 ان پی تی است.
بر اساس ماده 4 ان پی تی، هیچ نکته ای در این پیمان نباید به گونه ای تفسیر شود که "حق مسلم" همپیمانان در انجام "تحقیقات، تولید و استفاده" از انرژی هستهای برای مقاصد صلح آمیز را تحت تاثیر قرار دهد.
علاوه بر این بر اساس ماده 4 ان پی تی ، این معاهده «هیچگونه محدودیتی» در مورد نوع فناوری و سطح بهره برداری صلح آمیز از انرژی هسته ای، از جمله چرخه سوخت، شامل غنی سازی ایجاد نکرده است
پانوشت:
1) براساس ماده واحده قانون دستیابی به فناوری هسته ای صلح آمیز که اردیبهشت ماه سال 1384 به تصویب نمایندگان مجلس رسید، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در چارچوب معاهده NPT و قوانین بین المللی با بهره گیری از اندیشمندان ، محققان و امکانات داخلی و بین المللی و همچنین پیگیری اجرای تعهدات آژانس بین المللی انرژی اتمی و کشورهای برخوردار از این فناوری در برابر کشورهای عضو معاهده منع تولید و تکثیر سلاح های هسته ای NPT نسبت به برخوردار نمودن کشور از فناوری هسته ای صلح آمیز از جمله تامین چرخه سوخت جهت 20 هزار مگاوات برق هسته ای اقدام نماید.
اخبار مرتبط:
[برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ] [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
موفق باشین.
93/5/1
[SIGPIC][/SIGPIC]
[برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
[برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
[برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ][برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ] [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]- [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ] [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ] [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
«تمدید مذاکرات» برگه ای که ایران باید از آن امتیاز میگرفت، اما 5+1 گرفت
در مذاکرات وین چه گذشته است؟ «تمدید مذاکرات» برگه ای که ایران باید از آن امتیاز میگرفت، اما 5+1 گرفت
چرا تمدید غیر اصولی مذاکرات به ضرر ایران است؟
در حالی که دو روز از توافق جدید هسته ای میان ایران و 1+5 می گذرد، با این حال وزارت امور خارجه از ارائه تمام جزییات این توافق خودداری کرده است.
به گزارش رجانیوز توافق وین همانند توافق قبلی ایران، در همین ابتدا با ابهاماتی از سوی کارشناسان و برخی نمایندگان مجلس مواجه شده است. منشاء این ابهامات «تناقض» در اظهارات مقامات ایرانی و غربی درباره تعهداتی است که توافق وین به وجود آورده است. از یک سو مقامات وزارت امور خارجه ایران توافق وین را تنها تمدید 4 ماهه توافق ژنو عنوان کردند اما در طرف مقابل برخی مقامات کشورهای غربی به صورت رسمی جزییاتی از توافق جدید ارائه دادند که بیانگر آن است ایران علاوه بر ادامه توافق ژنو، تعهدات و امتیازات جدیدی را نیز پذیرفته است. ([برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ])
به نظر می رسد ایران تحت فشار تهدید غرب به ویژه آمریکا برای تشدید تحریم ها به دنبال تمدید مذاکرات ژنو بوده است و در این بین کشورهای غربی «تمدید» توافق ژنو را یک امیتار برای ایران به حساب آورده و به همین دلیل آن را مشروط به پذیرش تعهداتی از سوی ایران کردند. اما برخلاف آنچه که در وین اتفاق افتاده است صرف تمدید توافق ژنو یک امتیاز بزرگ برای 1+5 به حساب می آید. اول آنکه کشورهای 1+5 در همان توافق ژنو برگه های اصلی ایران که از نظر آنان تهدید محسوب می شد، را از «دور» خارج کردند که در نتیجه آن غنی سازی 20 درصد ایران به حالت تعلیق درآمد.
رجانیوز پیش از این در گزارش های متعددی به اهمیت موضوع غنی سازی 20 درصد اشاره کرده است ولی این موضوع از آن جهت برای طرف غربی اهمیت داشت که با گذر زمان و حتی در سایه مذاکرات هسته ای، ایران می توانست ذخایر اورانیوم 20 درصد خودش را افزایش دهد و به قابلیت «فرار هسته ای» نزدیک شود. به بیان دیگر پیش از توافقنامه ژنو و هنگامی که ایران برنامه غنی سازی 20 درصد را دنبال می کرد، هر روز بر ذخایر مواد غنی شده خود می افزود . این موضوع یعنی افزایش ذخایر 20 درصد برای طرف غربی یک تهدید به حساب می آمد چه آنکه به عقیده آنان اگر ایران بتواند اورانیوم 20 درصد را به مقدار کافی (حدود 500 کیلوگرم) برای ساخت بمب هسته ای تولید کند، باید ایران را یک کشور دارنده سلاح هسته ای بدانیم. چرا که به عقیده آنان ، پس از تولید اروانیوم 20 درصد به مقدار 500 کیلوگرم، در مدت زمان کمتر از 6 ماه ایران می تواند اورانیوم لازم برای تولید بمب هسته ای را به دست آورد.
هر چند مقامات ایرانی بارها اعلام کرده بودند که قصد ساخت سلاح هسته ای را ندارند و رهبر معظم انقلاب نیز فتوای شرعی درباره حرمت ساخت و به کارگیری سلاح هسته ای را صادر کردند، با این حال طرف غربی، طولانی شدن روند مذاکرات و گذر زمان را به همان دلیلی که ذکر شد به نفع ایران می دانست و به همین دلیل اولین خواسته آنها از ایران توقف فرآیند غنی سازی 20 درصد بود. گزاره ای که در توافق ژنو به فراتر از آن نیز دست پیدا کردند. پس از آنکه ایران اهرم فشار اصلی خود برای امتیازگیری از طرف مقابل یعنی «غنی سازی 20 درصد» را از دور مذاکرات خارج کرد، 1+5 گذر زمان را به ضرر خود نمی داند و بالعکس با توجه به حفظ ساختار تحریم ها علیه ایران طولانی شدن روند مذاکرات را به نفع خود ارزیابی می کند.
ضرر ایران از عدم تعیین «نهاد و مرجع قضایی» همچنان ادامه دارد اما دومین موضوعی که سبب می شود، تمدید 4 ماهه توافق ژنو را در راستای منافع کشورهای 1+5 دانست، بی تفاوتی این کشورها به انجام تعهداتی بود که در نتیجه توافق ژنو باید آن را در طول 6 گذشته انجام می دادند. در حالیکه ایران از 20 دی ماه تعهدات خود مبنی بر تعلیق غنی سازی 20 درصد در فردو، تعطیلی فعالیت های نطنز، اراک و بخشی از فعالیت های تحقیق و توسعه خود را متوقف کرده و ذخیره اورانیوم 20 درصد خود را نیز تبدیل به اکسید کرده است، طرف غربی به دلیل وجود ابهام و ضعف حقوقی توافقنامه ژنو در موارد متعددی این توافقنامه را نقض کرده است. اما نکته قابل توجه و البته تاسف آور آن است در شرایطی که در توافق ژنو «نهاد و مرجع قضایی» مشخص با مسئولیت و وظایف کاملا شفاف برای آزمودن و راستی آزمایی اجرای تعهدات ایران در نظر گرفته شده، نه تنها «نهاد و مرجع قضایی» برای حل و فصل اختلافات و راستی آزمایی طرف مقابل در نظر گرفته نشد بلکه شرح وظایف طرف مقابل نیز بصورتی کلی و کاملا تفسیر پذیر در این توافقنامه مطرح شده است، و همین امر سبب شده مقامات ایرانی نتواند نسبت به عدم اجرای تعهدات 1+5 واکنش قاطعی داشته باشند. به بیان دیگر 1+5 با زیرکی توانسته تمام بندهای مربوط به تعهدات ایران را به صورت مشخص و قابل اندازه گیری در توافقنامه ژنو درج کند اما هنگامی که به تعهدات خود می رسد، با به کارگیری کلمات مبهم راه را برای فرار از انجام تعهدات خود هموار کرده است.
به همین دلیل است که در طول اجرای توافق ژنو، تحریم های جدید علیه ایران اعمال می شود، امکان برداشت مبالغ واریز شده به عنوان اقساط مورد توافق وجود ندارد و یا قطعات هواپیما به ایران ارسال نمی شود، شرکت های بیمه همچنان از بیمه کردن کشتی ها و نفت کش ها خودداری می کنند و ... در واقع، بی توجهی به تعیین «نهاد و مرجع قضایی» برای نظارت بر اقدامات 1+5 ، شرایطی را به وجود آورده تا این کشورها بدون هیچ نگرانی نسبت به اجرای تعهدات خود شانه خالی کنند و این روند نیز با توجه به تجربه توافق ژنو در 4 ماه آتی نیز تکرار می شود.
چرا تمدید غیراصولی مذاکرات به ضرر ایران است؟ اما برخلاف غربی ها، گذر زمان و به طول انجامیدن مذاکرات به ضرر ایران است. ایران از 20 دی ماه تعهدات خود مبنی بر تعلیق غنی سازی 20 درصد در فردو، تعطیلی فعالیت های نطنز، اراک و بخشی از فعالیت های تحقیق و توسعه خود را متوقف کرده و نیمی از ذخیره اورانیوم 20 درصد خود را نیز تبدیل به اکسید کرده است. در واقع محاسبه 1+5 از مذاکرات آتی آن است تیم مذاکره کننده ایران به دلیل شرایط داخلی و پیوند خوردن مذاکرات با معیشت و اقتصاد مردم ، «نیاز» به توافق جامع دارد بر مبنای همین «احساس نیاز»، 1+5 در صدد آن است بیشترین امتیازات را از ایران دریافت کند و کمترین امتیازات را ارائه دهد.
به همین دلیل است که کشورهای غربی در ازای تمدید توافق ژنو که بالنفسه یک موضوع زیان آور برای ایران است امتیازاتی را نیز از ایران دریافت می کنند چرا که آنان می دانند تیم مذاکره کننده فعلی نیاز به توافق دارد و این احساس نیاز در نهایت منشا امتیاز گیری بیشتر از ایران می شود. توافق وین نیز موید این گزاره برای غربی ها بوده است. تیم مذاکره کننده ایران برخلاف آنچه که بعد از توافق ژنو گفته شد ([برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]) نه تنها نتوانست در مدت 6 ماه کشورهای غربی را مجبور به پذیرش حداقل حقوق هسته ای ایران بکند بلکه به گفته آقای عراقچی «زیاده خواهی طرف مقابل در طول این 6 ماه ادامه پیدا کرد» و نتیجه آن توافق وین و ارائه امتیازات بیشتر از سوی ایران شد. در مذاکراتی که در 4 ماه آتی نیز برگزار می شود این روند تکرار خواهد شد، اما تیم مذاکره کننده ایران چه برنامه ای برای جلوگیری از روند امتیازگیری و زیاده خواهی 1+5 دارد؟ چگونه می خواهد در شیوه محاسباتی آنان درباره تاثیر مذاکرات هسته ای بر شرایط داخلی ایران خلل ایجاد کند؟ خط قرمز در پذیرش خواسته های طرف غربی برای تیم مذاکره کننده چیست؟ این ها سئوالاتی است که پیش از همه ظریف به عنوان رئیس تیم مذاکره کننده ایران باید به آن پاسخ گوید.
-------------------------------------
-------------------------------------
به جهت دسته بندی مطالب مرتبط با مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای 5+1، تعداد از تاپیکها در این تاپیک در هم ادغام شدند.
موفق باشین.
93/5/1
[SIGPIC][/SIGPIC]
[برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
[برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
[برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ][برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ] [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]- [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ] [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ] [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
جزئیات جلسه دیروز نمایندگان با ظریف در گفتگوی «رجانیوز» با روحالله حسینیان: ظریف فقط حرفهای کلی زد؛ اکثر نمایندگان ناراضی بودند
فاصله خط قرمزهای ما با درخواستهای آمریکا، بسیار زیاد است
گروه سیاسی – رجانیوز: روز گذشته، محمدجواد ظریف به بهارستان رفت تا در یک جلسه غیرعلنی، نمایندگان مردم را در جریان جزئیات روند مذاکرات اخیر میان ایران و گروه 1+5 درباره تنظیم برنامه جامع توافق هستهای قرار دهد؛ جلسهای که البته از محتوای دقیق آن خبری منتشر نشد و فقط چند رسانه خاص اقدام به انتشار برخی مطالب درباره جزئیات آن کردند.
به گزارش رجانیوز، در همین زمینه به سراغ حجتالاسلام روحالله حسینیان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی رفتیم تا میزان صحت این مطالب را از وی جویا شویم و همچنین مشخص شود که روند برگزاری جلسه دیروز میان نمایندگان و وزیر امور خارجه کشورمان چگونه بوده است.
جناب حسینیان؛ درباره جزئیات جلسه دیروز نمایندگان مجلس با وزیر امور خارجه، در برخی از رسانهها یک سری مطالبی منتشر شده است. شما این مطالب را تایید میکنید؟
من اول یک توضیحی در این زمینه بدهم. جلسه دیروز نمایندگان با وزیر امور خارجه، غیرعلنی بود و تذکر دادند که محتویات آن از جلسه بیرون نرود و رسانهای نشود. با این حال، امروز دیدم که برخی روزنامههای خاص از قول یکی از اعضای فراکسیون رهروان ولایت مطالبی را خلاف واقع نقل کردهاند که مجبور هستم در این زمینه شفاف سازی کنم؛ چرا که از ایشان نقل کردهاند که همه نمایندگان حاضر در جلسه از اظهارات آقای ظریف راضی بودهاند و فقط حسینیان و کوچکزاده اعتراض کردند که این مساله دروغ است.
آقای دکتر کوچکزاده که اصلا بعد از اینکه دید آقای ظریف مشغول تکرار حرفهای کلی درباره فضای مثبت مذاکرات و واکنش رسانههای آمریکایی به این مذاکرات و از این موارد است، به کار خودش مشغول شد و اصلا دیگر حرفی نزد و توجهی هم نکرد. اعتراض شما به سخنان آقای ظریف درباره چه چیزی بود؟
در ابتدای مراسم من به آقای لاریجانی تذکر دادم که اگر قرار است آقای وزیر امور خارجه مثل دفعات قبل، اقدام به سخنرانی کلی و بیان مطالب غیرشفاف و مبهم بکند، چیز به درد بخوری عاید نمایندگان مجلس نخواهد شد. آقای ظریف باید دقیقا و به صورت شفاف توضیح بدهند که اختلافات ما و طرف غربی بر سر چه تعداد سانتریفیوژ است؟ ماجرای فردو و مساله تغییر کاربری آن تا چه اندازه قرار است انجام شود و نظر طرفین درباره آن چیست؟ رویکرد ایران و طرف غربی در زمینه آب سنگین اراک چه میزان اختلاف دارد؟ و نهایتا، تکلیف تحریمهای اقتصادی چه خواهد شد؟ آیا تمام تحریمها برداشته میشود یا اصلا چنین چیزی در مذاکرات مطرح نشده است؟
بعد از تذکر من، آقای لاریجانی هم از وزیر خواست تا به جزئیات مذاکرات بپردازد اما آقای ظریف مجددا کلیاتی را درباره مذاکرات و فضای حاکم بر آن ارائه کرد که واقعا دردی از نمایندگان دوا نمیکرد. اینجا بود که من وارد بحث شدم و تذکر دادم که این حرفهای مبهم و کلی برای نمایندگان مجلس مفید نیست. ما میخواهیم در جریان ریز امور قرار بگیریم و بدانیم منافع ملی کشورمان تا کجا رعایت شده است.
این تذکر شما تاثیری در سخنان آقای ظریف داشت؟
بعد از تذکر من، آقای وزیر کمی از مطالب را بیان کردند اما باز هم وارد جزئیات نشدند و نمایندگان را به صورت شفاف در جریان کارها و اقدامات و صحبتهایی که شده، قرار ندادند. با این حال، چیزی که ما از همین صحبتهای کلی ایشان هم فهمیدیم این است که فاصله خط قرمزهای ما با درخواستهای آمریکا، فاصله بسیار زیادی است که به نظر نمیرسد به همین راحتی قابل پوشش باشد.
از طرف دیگر، آقای ظریف تلاش کرد در سخنانش با بیان اینکه مقام معظم رهبری در جریان ریز مذاکرات هستند، اینگونه القاء کند که عملکرد تیم مذاکره کننده زیر نظر رهبری است. در این زمان من تذکر دادم که شخص رهبر انقلاب صریحا اعلام کردهاند که در جزئیات مذاکرات دخالت نمیکنند و شما نباید حرفی بزنید که اگر مذاکرات به بن بست خورد و موفق نبود، به پای رهبری نوشته شود. ما هم مثل ایشان تاکید میکنیم که امیدی به این مذاکرات نداریم.
نظر باقی نمایندگان درباره این سخنان ظریف چه بود؟
اکثر نمایندگان ناراضی بودند و زیرلب غرولند میکردند اما تنها کسی که اعتراض کرد و تذکر داد، من بودم.
موفق باشین.
93/5/2
[SIGPIC][/SIGPIC]
[برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
[برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
[برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ][برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ] [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]- [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ] [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ] [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
خیلی با مزه هستش
خوشحالم که اقای بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی گفتن که اقای جلیلی هم خیلی مسائل رو نمی گفتن و این کاملا طبیعی است که منافع ملی کشور اقتضای این تدابیر رو می کند.
بعد هم دوستان دلواپس دنبال این هستند تا یه چیزی پیدا کنن بگن ببینید ببینید ما که گفته بودیم
اگه مذاکرات خوب پیش بره و نتیجه خوبی بده میگن تعهد امریکا برای ما قابل قبول نیست و اشتباه کردین که توافق کردین
اگه خوب پیش نره میگن ما از اول گفته بودیم دیدین اشتباه می کردین می گفتین مذاکره
این دوستان دلواپس در 8 سال که کارد به مغز استخوان ملت رسیده بود دلارام بودند یهویی بعد از انتخابات دلواپس شدن
حالا هم ایرادی به اقای ظریف ندارن هی می گن نمی گه چی اونجا می گن ؟!!!
شما اونجا چی می گید ؟؟؟؟
یا شما به اقای ظریف و تیم هسته ای اعتماد دارین یا ندارین !!!!!
اگه دارین پس دلواپس نباشید
اگه ندارین پس چی بگه هرچی بگه شما می خوای استفاده ابزاری کنی دیگه !!!!