نمایش نتایج: از 1 به 5 از 5

موضوع: عراقچی :به مذاكرات غيرهسته‌‎اي ايران و آمريكا خوشبين نيستم

  1. #1
    کاربر کهنه کار گلنرگس آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Aug 2011
    محل سکونت
    تهران بود . دي
    نوشته ها
    9,150
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض عراقچی :به مذاكرات غيرهسته‌‎اي ايران و آمريكا خوشبين نيستم



    روزنامه اعتماد

    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ] از عمر دولت تدبير و اميد يك سال مي گذرد و اين در حالي است كه رابطه تهران – واشنگتن تنها بر سر ميز مذاكرات هسته يي تعريف مي شود. پايان دادن به گره 10 ساله در مذاكرات هسته يي ايران با 1+5 اصلي ترين اولويت دولت اعتدالگراي ايران در جريان مذاكره با اروپايي ها، امريكا، چين و روسيه است.




    مذاكرات هسته يي ايران، بحران غزه، ناآرامي ها در عراق و ادامه فعاليت هاي بي حد و حصر داعش، گره انتخاباتي در افغانستان و ادامه بحران هاي پراكنده امنيتي در سوريه. منطقه خاورميانه گرفتار چند پرونده ويژه شده است: پرونده هايي كه رفع و رجوع آنها نه تنها به همراهي هاي كشورهاي منطقه يي نيازمنداست بلكه نوعي از همكاري هاي منسجم بين المللي را هم مي طلبد. به نظر مي رسد همكاري هاي ايران به عنوان قدرت منطقه يي كه در تمام پرونده هاي ذكر شده از قدرت مانور قابل توجهي برخوردار است با ايالات متحده كه در بسياري از اين پرونده ها نقش مستقيم و غيرمستقيمي را بازي كرده است، مي تواند شاه كليد پايان يافتن بسياري از اختلاف ها باشد. از عمر دولت تدبير و اميد يك سال مي گذرد و اين در حالي است كه رابطه تهران – واشنگتن تنها بر سر ميز مذاكرات هسته يي تعريف مي شود. پايان دادن به گره 10 ساله در مذاكرات هسته يي ايران با 1+5 اصلي ترين اولويت دولت اعتدالگراي ايران در جريان مذاكره با اروپايي ها، امريكا، چين و روسيه است. سيد عباس عراقچي، معاون حقوقي و بين الملل وزير امور خارجه در گفت وگوي اختصاصي با «اعتماد» تاكيد مي كند كه حجم بي اعتمادي هاي ايران به سياست هاي امريكا به اندازه يي است كه همكاري هاي وسيع تر ميان دو كشور در پرونده هايي جز پرونده هسته يي بعيد به نظر مي رسد. اين عضو ارشد تيم مذاكره كننده ايران با توجه به تعيين ضرب الاجل زماني 24 نوامبر براي پايان مذاكرات در قالب برنامه اقدام مشترك ميان ايران و 1+5 تاكيد مي كند كه در صورت عدم امضاي متن توافق جامع در اين تاريخ، هم راه براي مذاكره به گونه يي ديگر هموار است و هم مسير بازگشت دو طرف به پيش از 24 نوامبر 2013. متن اين گفت وگو به شرح زير است:

    با توجه به اهميت پرونده غزه، بحث را از اقدام هاي عملي ايران براي متوقف كردن خشونت در غزه آغاز كنيم. تاثيرهاي عملي برگزاري نشست يك روزه كميته فلسطين جنبش عدم تعهد بر آرام گرفتن اوضاع در غزه چه بود؟
    آنچه در غزه گذشت و مي گذرد يك جنايت روشن و جنايتي عليه بشريت است كه در مقابل چشمان و دهان هاي بسته شوراي امنيت و سازمان ملل متحد صورت گرفت. اين واقعيتي است كه شوراي امنيت سازمان ملل كه مسووليت برقراري صلح را بر عهده دارد در اين ماجرا به نوعي انفعال دچار شده و عملامجوز وقوع جرم هايي كه مصداق بارز جنايت عليه بشريت و جنايت جنگي عليه مردم غزه است را صادر كرده است. نياز امروز براي كمك به مردم غزه اين است كه صداي جامعه بين المللي شنيده شود. اين صدا بايد پيام محكمي را به قدرت هاي جهاني برساند تا به نوعي همگان را متوجه فجايعي كند كه در آنجا مي گذرد. آنچه در نشست يك روزه كميته فلسطين جنبش عدم تعهد انجام گرفت همين بود كه از سوي 120 كشور جهان يك صدا و پيام بلند به گوش سازمان ملل و شوراي امنيت و رژيم صهيونيستي و حاميان اين رژيم برسد كه جامعه بين المللي نگران جنايت هايي است كه در حال رخ دادن است و خواهان توقف اين جنايات است. اهميت اين موضوع در اذهان بين المللي به اندازه يي بود كه زماني كه جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد علاوه بر 13 عضو كميته فلسطين، ساير اعضاي عدم تعهد هم مي توانند در نشست اين كميته شركت كنند، 35 كشور ديگر هم اعلام آمادگي كرده و نمايندگان خود را به تهران و به اين جلسه فرستادند. اولين و مهم ترين خواسته اين كميته متوقف شدن حملات رژيم صهيونيستي، رفع محاصره غزه، بازگشايي گذرگاه ها، ارسال كمك هاي انساني و امدادرساني به مردم غزه و انتقال مجروحين بود. در كنار اين مطالبه هاي اصلي، كميته از شوراي امنيت خواست كه به وظايف خود عمل كرده و انتظارهاي جامعه حهاني را با تصميم گرفتن به نحوي كه منجر به توقف اين جنايات شود، برآورده سازد. در كنار اين درخواست از شوراي امنيت و با توجه به نااميدي اي كه از تشكيل جلسه اين شورا وجود داشت، شركت كنندگان در اين نشست يك روزه خواهان برگزاري جلسه فوري مجمع عمومي سازمان ملل شدند. علاوه بر اين از دادگاه كيفري بين المللي خواسته شد كه با ورود به اين بحث جنايت عليه بشريت را كه در غزه رخ داده بررسي و با آن برخورد كند. آزادسازي اسرا، قطع ارتباط سياسي كشورهايي كه هنوز با رژيم صهيونيستي در ارتباط هستند و قطع همكاري هاي اقتصادي با اين رژيم هم از ديگر درخواست هاي حاشيه يي كميته بود.


    در جريان شدت گرفتن بحران در غزه شاهد بوديم كه جمهوري اسلامي ايران ارتباط هاي نزديكي را با كشورهاي منطقه براي كمك رساني به مردم غزه برقرار كرد، اما آيا تهران براي اعمال فشار بر تل آويو براي متوقف كردن جنايت هاي خود با رهبران و دولتمردان كشورهاي اروپايي هم تماسي برقرار كرد؟
    از بدو شروع بحران، وزارت امور خارجه تلاش هاي متعددي را آغاز كرد كه بحث برگزاري كميته فلسطين جنبش عدم تعهد تنها يكي از اين تلاش ها بود. يكي ديگر از اين تلاش ها، تماس هاي تلفني و مستمري بوده است كه وزير امور خارجه با وزراي خارجه كشورهاي ديگر از جمله همتاهاي اروپايي خود و نيز خانم كاترين اشتون برقرار كرده است. شايد اين تماس تلفني نخستين تماسي بود كه با خانم اشتون در طول يك سال گذشته براي بحث در خصوص موضوعي غير از پرونده هسته يي برقرار مي شد.


    براي نزديك شدن ديدگاه هاي دو طرف به هم بحث هاي بسياري انجام گرفته است. هنوز در هيچ يك از اين موضوعات به توافق نرسيده ايم اما اختلاف ها در خصوص هركدام از موضوعات كاملامشخص شده است. موضع گيري هاي هركدام از طرفين در خصوص مسائل مورد اختلاف و راه حل هاي متعدد براي حل اختلاف ها مشخص شده اند
    طرف هاي مقابل ما ادعا مي كنند كه در رفع تحريم ها همواره از الگوي تعليق و سپس لغو پيروي كرده اند. اين مساله به اين شكل مورد پذيرش ما نيست. مذاكرات در اين خصوص ادامه دارد و يكي از موارد اختلافي ما همين است و من هم وجود اين اختلاف را انكار نمي كنم


    پس از آغاز ناآرامي ها در سوريه ما شاهد ايجاد اختلاف ميان حماس و دولت بشار اسد بوديم: شكافي كه به نوعي اختلاف در ميان اعضاي محور مقاومت هم تعبير شد. امروز با تحولات غزه بسياري از شكل گيري مجدد اين محور در منطقه سخن مي گويند. آيا جمهوري اسلامي ايران براي نزديك كردن حماس و دولت بشار اسد دست به اقدام خاصي زده است ؟
    به عقيده من محور مقاومت هيچگاه دچار شكاف نشده است، چرا كه اين محور براي رويارويي با رژيم صهيونيستي شكل گرفته است. اينكه برخي اعضاي اين محور در داخل خود در مقاطعي داراي اختلاف هايي باشند را نمي توان اتفاقي خوب و يا طبيعي دانست ولي به هرحال واقعيتي است كه وجود دارد. اما محور اصلي همچنان براي مقابله با رژيم صهيونيستي است و ما هم شاهد بوديم كه در شرايطي كه رژيم صهيونيستي حملات خود را از سر گرفت اعضاي اين محور يعني حزب الله لبنان و حماس و ايران در مقابل آن با هم در يك جبهه قرار گرفتند. اختلافاتي كه خارج از موضوع مقابله با رژيم صهيونيستي وجود دارد نمي تواند بر اصل دليل شكل گيري اين محور تاثيرگذار باشد.

    مذاكرات هسته يي به مدت چهار ماه ديگر تا 24 نوامبر تمديد شد. همه ما تا حدودي با اما و اگرهاي اين مذاكرات آشنا هستيم اما سوال اساسي كه وجود دارد اين است كه دستاورد عملي و فني ايران و 1+5 در شش ماه گذشته چه بود؟ ظاهرا هنوز برسر هيچ كدام از موضوع هاي اساسي توافق كامل حاصل نشده است.
    توافق هايي در ژنو صورت گرفت كه اين توافق ها همچنان به قوت خود پابرجا است. بر اساس برنامه اقدام مشترك ژنو، ايران از امكان ادامه غني سازي اورانيوم برخوردار است و تحريم ها هم نهايتا لغو مي شوند. بزرگ ترين توافقي كه در شش ماه گذشته داشتيم اين بود كه ايران و 1+5 با برخورداري از اراده سياسي لازم، مي خواهند كه به توافق جامع دست يابند. ما در خصوص تمام موضوعات مورد مذاكره در شش ماه گذشته بحث هاي جدي داشته ايم و وجود اختلاف ها هم طبيعي است. براي نزديك شدن ديدگاه هاي دو طرف به هم بحث هاي بسياري انجام گرفته است. هنوز در هيچ يك از اين موضوعات به توافق نرسيده ايم اما اختلاف ها در خصوص هركدام از موضوعات كاملامشخص شده است. موضع گيري هاي هركدام از طرفين در خصوص مسائل مورد اختلاف و راه حل هاي متعدد براي حل اختلاف ها مشخص شده اند. در برخي از موضوعات ايران و طرف مذاكره كننده به هم نزديك تر شده اند و در خصوص برخي موضوعات هنوز فاصله هايي وجود دارد. برخي گزينه هاي روي ميز از شانس بيشتري براي پذيرفته شدن برخوردار هستند و شانس برخي ديگر از گزينه ها كمتر است. گمان ما اين بود كه مي توانيم اين پروسه را تا 20 جولاي (29 تير) به پايان برسانيم كه ميسر نشد. حقيقت اين است كه پيچيدگي موضوع ها بيش از ميزاني بود كه ما تصور مي كرديم و عوامل خارجي هم بر اين مساله تاثيرگذار بود كه بر پيچيدگي پرونده افزود. در نهايت ايران و 1+5 نتوانستند در موعد شش ماه مذاكرات را به نتيجه برسانند اما با توجه به اراده يي كه در دوطرف وجود داشت، هر دوطرف مصر به ادامه مذاكرات بودند كه در نتيجه آن مذاكرات براي چهار ماه آتي تمديد شد.


    پرونده رآكتور آب سنگين اراك همچنان يكي از مسائلي است كه پرونده هسته يي ايران را سنگين كرده است. اخيرا شما رسيدن به توافق در اين خصوص برخلاف ادهاي خانم وندي شرمن را تكذيب كرده ايد. چرا با وجود راهكارهاي فني منطقي براي پايان دادن به اختلاف ها، اين رآكتور همچنان يك گره اساسي در مذاكرات است؟

    اعتقاد ما اين است كه در جريان مذاكرات نبايد هدف را فراموش كنيم. هدف ما اين است كه اعتماد كامل نسبت به صلح آميز بودن برنامه هسته يي ايران حاصل شود و نگراني ها از ميان برداشته شوند. در خصوص اختلاف بر سر رآكتور آب سنگين اراك، ايران اعتقاد دارد كه مي توان ماهيت آب سنگين اين رآكتور را حفظ و در عين حال تغييراتي را در آن ايجاد كرد كه با كمك اين تغييرات، نگراني ها در اين خصوص از ميان برود. متخصصان ما در سازمان انرژي اتمي روي اين پروژه كار كرده، تغييراتي را پيشنهاد و طراحي هاي جديدي هم انجام داده اند. البته طرف هاي غربي هم در بررسي هاي فني خود به اين حقيقت اذعان دارند كه مي توان با اعمال برخي تغييرات فني مساله رآكتور آب سنگين اراك را حل كرد. با اينهمه هنوز با زماني كه بتوانيم در خصوص اين موضوع به توافق برسيم، فاصله داريم. هنوز برخي مشكلات سياسي به جاي مشكلات فني وجود دارد كه مانع از رسيدن به يك تفاهم مي شود. ضمن اينكه ما اين را هم مي پذيريم كه تمام موضوعات به هم پيوسته هستند. در برنامه اقدام مشترك هم قيد شده كه بر سر هيچ چيز توافق نخواهد شد مگر آنكه بر سر همه چيز توافق شود. اين جمله ملاك كار ما در مذاكرات براي امضا متن توافق جامع هم خواهد بود. بنابراين ما در بحث اراك پيشرفت هاي بسيار خوبي داشته ايم اما از يك جا به بعد به توافقي منوط مي شود كه در ساير حوزه ها صورت بگيرد و همين طور مذاكرات بيشتر در خصوص جزييات.

    طولاني تر كردن زمان گريز هسته يي ايران، اين عبارتي است كه به كرات از زبان مقام هاي امريكايي شنيده مي شود و ظاهرا خط قرمز امريكا هم در مذاكرات هسته يي با ايران است. وضعيت اختلاف ايران با 1+5 در اين خصوص چگونه است؟

    گريز هسته يي يك مفهوم گمراه كننده است. اگر جمهوري اسلامي ايران به دنبال تسليحات هسته يي بود كه اصولامذاكره بي معنا بود. واقعيت اين است كه گريز هسته يي يا Break Out كه غربي ها ظاهرا به دنبال افزايش بازه زماني آن در ايران هستند، مفهومي است كه از مدت ها قبل از سوي ايران رد شده است. اگر مبنا تلاش براي عدم رسيدن به چرخه سوخت هسته يي است كه ايران مدت هاست از اين مرحله عبور كرده است. مهم ترين مساله در اين خصوص اراده سياسي است كه جمهوري اسلامي ايران اراده سياسي خود براي عدم دستيابي به سلاح هسته يي را مدت ها پيش نشان داده است. جمهوري اسلامي ايران در سايه فتواي مقام معظم رهبري كه توليد و استفاده از سلاح هسته يي را حرام مي داند، اراده سياسي خود را براي عدم برخورداري از اين تسليحات به تصوير كشيده است. بنابراين من فكر مي كنم كه با تمسك به بحث گريز هسته يي، عده يي به دنبال بحث هاي گمراه كننده ديگري هستند. به نظر من جمهوري اسلامي ايران از اين مرحله عبور كرده است اما اينكه غربي ها ادعا مي كنند به دنبال طولاني كردن اين زمان گريز هستند، هرچند بحث بيهوه يي است اما از آنجا كه ايران پذيرفته است كه در جريان مذاكرات به دغدغه هاي موجود جواب دهد حاضر به شنيدن بحث هاي طرف مقابل دراين خصوص هم است.

    چه راهكارهايي براي جلب نظر غرب دراين خصوص وجود دارد؟
    يكي از راه ها براي پايان دادن به اين نگراني ها پذيرش برخي محدوديت هاي موقتي و نظارت هاي بيشتر است. ايران با پذيرش اين مسائل تا حدي كه در چارچوب برنامه هاي جمهوري اسلامي ايران بوده و حقوق هسته يي ايران را زير پا نگذارد، مشكلي ندارد. فكر مي كنم به جاي بحث در خصوص گريز هسته يي بايد در خصوص اعتمادسازي صحبت كنيم. اعتمادسازي هم بحثي كاملادو طرفه است. همان گونه كه از ما خواسته مي شود مسيري را براي جلب اطمينان آنها برويم، غرب هم بايد اطمينان ملت و دولت ايران را جلب كند. مردم ايران به هيچ وجه به تعهدات غربي ها و وعده هاي آنها اطمينان ندارند.


    رقم 190 هزار سو نياز عملي ايران در آينده يي نه چندان دور براي غني سازي از اصلي ترين مباحثي بود كه در جريان مذاكرات وين 6 بسيار در خصوص آن بحث شد. برخي از فرمولي پلكاني براي تامين اين نياز در بازه زماني مشخص سخن مي گويند. اين فرمول تا چه اندازه مورد قبول طرفين است و جزييات بيشتري در خصوص آن مي توانيد بيان كنيد؟
    جزييات اين مساله بسيار پيچيده است اما آنچه از نظر ما مسلم است اين است كه غني سازي جمهوري اسلامي ايران در حقيقت برنامه يي صنعتي است. ايران به هيچ وجه به دنبال نگاه داشتن برنامه هسته يي خود در سطح تحقيقاتي نيست. چرخه سوخت هسته كه ما در تاسيسات مختلف خود روي آن كار مي كنيم براي رفع نيازهاي صنعتي جمهوري اسلامي ايران در آينده طراحي شده است و بنابراين اين اصل بايد مورد پذيرش قرار گيرد كه برنامه غني سازي ايران، ماهيت و اهداف صنعتي دارد و در يك چشم انداز معقول بايد به اين اهداف دست پيدا كنيم. حداقل سطحي كه براي غني سازي صنعتي به آن نياز داريم بر اساس برآورد متخصصان ما 190 هزار سو است. اينكه ما در چه بازه زماني به اين رقم برسيم با توجه به برنامه هاي ايران، قابل تعريف است. اين مساله براي اعتمادسازي مي تواند موضوع مذاكره هم باشد. در جريان اين مذاكرات بايد به اين حقيقت اذعان شود كه برنامه هسته يي ايران يك برنامه صنعتي است و در يك فاصله زماني مشخصي بايد به اين حد از غني سازي برسيم. بحث چگونگي طي اين مسير چه به صورت پلكاني و چه غيرپلكاني، مساله يي است كه بايد در سر ميز مذاكره در خصوص آن به نتيجه برسيم.

    آمريكايي ها در آغاز مذاكرات با ايران تاكيد داشتند كه رقم سانتريفيوژهاي ايران را به كمترين حد خود خواهند رساند. به نظر مي رسيد كه رقم 2 يا 3 هزار سانتريفيوژ مدنظر آنها باشد. امروز به نظر مي رسد كه طرف امريكايي چندان روي رقم فوق اصرار ندارد و برخي منابع از وجود همين رقم 9 هزار سانتريفيوژ فعال ايران سخن مي گويند.
    صحبت كردن در خصوص تعداد سانتريفيوژها چندان مفيد نيست. مقصود ما اين است كه به اهدافي كه براي برنامه هسته يي خود در نظر گرفته ايم در فاصله معقولي كه چندان هم طولاني نباشد، دست پيدا كنيم. از نظر ما يك عدد يك رقمي براي تعداد سال ها كفايت مي كند. اين مساله كه ما چگونه به اين هدف مي رسيم مي تواند موضوع مذاكره باشد، نه لزوما تعداد سانتريفيوژها. بحث اصلي اين است كه چگونه به يك غني سازي صنعتي دست پيدا كنيم.

    بحث جايگزين كردن سانتريفيوژهاي موجود با نسل هاي بالاتر پس از به پايان رسيدن دوره زماني اعتمادساز تا چه اندازه جدي است ؟ در شرايطي كه اين مساله رخ دهد آيا ايران سانتريفيوژهاي نسل قديم خود را منهدم خواهد كرد؟
    براي حل اختلاف ها در خصوص غني سازي ايده هاي مختلفي وجود دارد و پيشنهادهاي مختلفي هم داده شده كه برخي از جانب ما و برخي هم از جانب طرف مقابل مورد پذيرش واقع نشده است. ايده جايگزين كردن سانتريفيوژها هم توسط مراكز مختلف مطالعاتي و غيرمطالعاتي و افراد مختلفي ارائه شده است اما هنوز به طرحي كه مورد پذيرش طرفين باشد، تبديل نشده است. اما نكته يي كه در اين ميان وجود دارد اين است كه هر دو طرف درصدد هستند كه از طريق ابتكارهايي از همين دست و همين جنس راه حلي براي اين موضوع پيدا كنند. فكر مي كنم اگر مذاكرات بيشتري صورت گرفته و تامل هاي بيشتري هم در اين خصوص اتفاق بيفتد امكان اينكه ما به راه حلي فني كه مورد پذيرش دو طرف باشد، وجود دارد.

    سرنوشت تحريم هاي اعمال شده عليه ايران چه خواهد شد؟ آيا شاهد لغو تحريم ها خواهيم بود يا معلق نگه داشتن آنها ؟
    جمهوري اسلامي ايران تعليق تحريم ها را كارگشا نمي داند و بر لغو تحريم ها مصر است.

    منظور شما همه نوع تحريم از چند جانبه، يك جانبه و مصوب شوراي امنيت است ؟
    بله. انواع مختلف تحريم ها مدنظر است و تمام تحريم ها بايد لغو شوند. جمهوري اسلامي ايران به هيچ وجه باقي ماندن يك تحريم و يا معلق شدن آنها را نمي پذيرد. البته لغو اين تحريم ها جزئيات و ظرايفي دارد كه در جريان مذاكره روشن خواهد شد. طرف هاي مقابل ما ادعا مي كنند كه در رفع تحريم ها همواره از الگوي تعليق و سپس لغو پيروي كرده اند. اين مساله به اين شكل مورد پذيرش ما نيست. مذاكرات در اين خصوص ادامه دارد و يكي از موارد اختلافي ما همين است و من هم وجود اين اختلاف را انكار نمي كنم. اين مسائل كه لغو اين تحريم ها چگونه بايد باشد و با چه فاصله زماني، جزئياتي است كه در حال مذاكره بر روي آن هستيم.


    بنابراين نمي توانيم انتظار داشته باشيم كه پس از امضاي احتمالي توافقنامه جامع تمام تحريم ها لغو شوند؟
    همان طور كه نمي توانيم انتظار داشته باشيم كه تمام اقداماتي كه ايران بايد انجام دهد، بلافاصله صورت بگيرد. اين دو موضوع به هم مرتبط است كه جزئيات آن در مذاكره مشخص خواهد شد.


    اگر به روز 24 نوامبر برسيم و توافقي امضا نشود، سناريوهاي پيش روي ايران و 1+5 چه خواهد بود؟
    واقعيت اين است كه ديپلماسي هيچگاه تمام نمي شود. همواره فرصت براي ديپلماسي باقي است اما اين احتمال وجود دارد كه شرايط تغيير كند. به نظر من احتمال اينكه توافقنامه ژنو كه به مدت 4 ماه تمديد شده است مجددا هم تمديد شود، بسيار اندك است.

    بر اساس توافقنامه برنامه اقدام مشترك، دست شما براي تمديد كه باز نيست؟
    در برنامه اقدام مشترك قيد شده است كه مدت زمان لازم براي رسيدن به توافق نهايي يك سال است و بيش از يك سال نيست. اين بدان معنا است كه در روز 24 نوامبر مهلت مذاكره ما تمام مي شود. شايد در صورت عدم به توافق رسيدن شيوه هاي جديدي براي مذاكره بيابيم و اين احتمال هم وجود دارد كه به اين نتيجه برسيم كه توافق ديگر ممكن نيست و به وضعيت سابق بازگرديم. البته بهتر است كه در شرايط فعلي اميدوار به توافق رسيدن تا 24 نوامبر باشيم.

    به هرحال ايران حتي در صورت شكست مذاكرات و بازگشت به عقب هم با شرايطي كه يك سال پيش با ان روبه رو بود، رودررو نخواهد شد؟

    بله. من اعتقاد كامل دارم كه حتي اگر ما تا 24 نوامبر هم به توافق نرسيم و حتي اگر دو طرف به مواضع خود پيش از توافق ژنو هم بازگردند يعني از سرگيري غني سازي 20 درصد در ايران و برقراري مجدد تحريم هايي كه لغو شده بود و تشديد تحريم ها، باز هم وضعيت ايران مانند گذشته نخواهد بود. از نظر رواني فضا كاملاعوض شده است. در اين سال ها يك ساختار تحريم و يك ساختار رواني عليه ما شكل گرفته بود كه اين دو در مسير تقويت هم گام برمي داشتند. در نتيجه اين دو ساختار از ايران چهره يي ساخته بودند كه انگار جهانيان را تهديد مي كند. در اين سال ها ايران از منظر آنها كشوري بود كه به دنبال تسليحات هسته يي است و اهل مذاكره هم نيست و يا در مذاكرات وقت تلف مي كند و از تاكتيك هاي مختلف براي عدم پيشرفت مذاكرات استفاده مي كند. در حال حاضر اين فضا شكسته شده است. در نتيجه اين چند دور مذاكره و رويكردي كه ايران در سطح بين المللي در پيش گرفته است كسي باور نمي كند كه ايران به دنبال مذاكره نيست و يا تهديدي براي جهانيان است. جهان در شش ماه گذشته به خوبي شاهد بود كه تهران سر ميز مذاكره با جديت مي نشيند و هم آژانس بين المللي انرژي اتمي و هم امريكايي ها به اين حقيقت اذعان مي كنند كه ايران به تعهدات خود پايبند بوده است. بنابراين هم فضا عليه ايران تغيير كرده است و هم تحريم ها شكاف جدي برداشته است.

    شما از تغيير فضاي رواني عليه ايران سخن مي گوييد و اين در حالي است كه در چند روز گذشته هم زمزمه هايي در خصوص تمايل اروپا براي عبور از برخي تحريم هاي يك جانبه به گوش رسيده است. آيا اين تغيير فضا به ايجاد شكاف در ميان اعضاي 1+5 بر سر برنامه هسته يي ايران هم منتهي شده است؟

    وجود اختلاف هاي داخلي ميان شش كشوري كه مقابل ايران در مذاكرات مي نشينند، روشن است. اين مجموعه شش كشور هستند با شش رويكرد متفاوت. به عنوان نمونه ميان رويكرد چين و روسيه با سايرين در مذاكرات تفاوت وجود دارد و مابين اروپايي ها با امريكا هم اختلاف ديدگاه هايي وجود دارد. اما ايران چندان به اين اختلاف ديدگاه ها اهميت نمي دهد. براي ايران بسيار مهم است كه 1+5 با يك صداي واحد صحبت كند. وجود اختلاف هاي دروني ميان اعضا 1+5، مذاكره را براي ايران سخت تر خواهد كرد و نه آسانتر. طرف مقابل هم به نتيجه يكساني در اين خصوص رسيده است. به عنوان نمونه بسيار تلاش كردند كه در جريان مذاكرات هسته يي مساله اوكراين تاثيري بر روند مذاكره نگذارد. البته در عالم سياست همه چيز بر همه چيز تاثير مي گذارد اما سعي شده است كه با كنترل اين حواشي، مذاكرات مسير اصلي خود را برود.


    به نظر مي رسد كه با نزديك شدن به 24 نوامبر، ايران براي تسريع روند مذاكرات بيشترين ميزان مذاكرات دوجانبه را با امريكايي ها انجام مي دهد. آيا بيشترين ميزان اختلاف ها با واشنگتن است و از حجم اختلاف ها با اروپايي ها كاسته شده است؟
    زماني كه ما در خصوص تحريم ها و چگونگي لغو آنها صحبت مي كنيم طبيعتا بايد با امريكا كه بيشترين ميزان تحريم ها را بر ما اعمال كرده است، بيشترين ميزان مذاكره را داشته باشيم. تحريم هاي يك جانبه يا از سوي اروپايي ها و يا از جانب امريكايي ها اعمال شده اند بنابراين بايد يك سري از مذاكرات دوجانبه را با امريكا و تعدادي را هم با اروپايي ها پيش ببريم. علاوه بر مساله تحريم ها در خصوص جنس نگراني هاي طرفين هم تفاوت هايي وجود دارد. به عنوان نمونه نگراني هايي كه از برنامه هسته يي ما در چين و روسيه وجود دارد با نگراني ها و دغدغه هاي امريكا متفاوت است. بنابراين مذاكرات بيشتر بايد با افرادي صورت گيرد كه دخالت بيشتري در اين موضوع دارند.


    روز پنجشنبه شاهد برگزاري نخستين دور مذاكرات دوجانبه ميان ايران و امريكا پس از مذاكرات وين 6 در ژنو بوديم. آيا فعلابيشترين ديدارها در قالب مذاكرات هسته يي با امريكا خواهد بود ؟ اين ديدار دوجانبه در ژنو دستاورد خاصي هم به دنبال داشت؟
    ديدارهاي دوجانبه چه با اروپايي ها و چه با امريكا تا به امروز بسيار انجام شده است و هرزمان كه براي اين ديدارها احساس نياز شود، صورت خواهند گرفت. در حال حاضر هم ايده هايي براي ادامه ديدارهاي دوجانبه و از جمله ديدار با خانم اشتون وجود دارد. من فكر مي كنم كه اين اتفاق نظر وجود دارد كه در حاشيه مجمع عمومي ملل متحد در نيويورك با توجه به فرصت خوبي كه در اختيار طرفين است ديداري در سطح وزرا داشته باشيم.


    فكر مي كنيد امكان امضاي توافق جامع در نيويورك و در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل وجود داشته باشد؟
    من چنين فكري نمي كنم. موضوعات مورد مذاكره بسيار مفصل و پيچيده هستند و بر فرض اينكه توافقي هم حاصل شود در خصوص جزئيات بايد بحث هايي صورت بگيرد و بايد به نگارش متون مكتوب در خصوص نحوه اجراي آنها بپردازيم. با اين همه نمي توان شانس رسيدن به توافق تا زمان مجمع عمومي را رد كرد اما فكر مي كنم با توجه به روال مذاكرات ما حتي در صورت پيشرفت هاي قابل توجه باز هم تا آخر چهارماه به فرصت زماني نياز داريم.


    نگران نوامبر و انتخابات كنگره در ايالات متحده نيستيد؟
    فكر نمي كنم جاي نگراني باشد ولي اگر هم باشد اين مشكل هيات امريكايي است.

    نگران افرايش انتقادهاي داخلي با تطويل مذاكرات نيستيد؟
    ما نگراني از انتقادهاي داخلي نداريم. بيان اين انتقادها مشخصه يك جامعه چندصدايي است. امكان ندارد كه همگان با اين پروسه موافق باشند و مخالفان هم حق اظهارنظر دارند و چه بسا مخالفان به نكته هايي توجه داشته باشند كه در مسير مذاكرات به ما هم كمك بكند. تا زماني كه اجماع ملي وجود دارد و تا زماني كه عنايت و دستور مقام معظم رهبري براي ادامه مذاكرات وجود دارد و تا زماني كه رييس جمهور دستور ادامه مذاكره را مي دهند، تيم مذاكره كننده به كار خود ادامه مي دهد. در مجلس هم پاره يي مخالفت ها وجود دارد و ما هم هربار خواسته اند براي ارائه توضيحات به مجلس رفته ايم با اين حال مجلس همواره پشتيبان ما بوده است. مجلس دغدغه هاي درستي دارد و نقش نظارتي هم دارد كه بايد به اين نقش عمل كند.


    شما همواره بر اين نكته تاكيد داشته ايد كه در سر ميز مذاكره تنها در خصوص مسائل هسته يي صحبت مي كنيد با اين همه بحران هاي منطقه يي از عراق تا افغانستان و از سوريه تا غزه به نوعي بر اين مذاكرات سايه انداخته است. فكر نمي كنيد بحث در خصوص اين مسائل هم بتواند به تسريع روند مذاكرات يا افزودن بر فضاي مثبت كمكي بكند؟
    خير. تصميم ملي كه اتخاذ شده اين است كه تيم مذاكره كننده هسته يي تنها در خصوص مسائل هسته يي مذاكره كند. نظر شخصي من اين است كه مخلوط كردن مسائل با هم در سر ميز مذاكره هسته يي نمي تواند مفيد باشد.

    امضاي توافق جامع تاثيري بر همكاري بر امريكا در ساير حوزه ها خواهد داشت؟
    اين بستگي به جنس توافقي دارد كه به دست آيد. اگر كشورهاي غربي رفتاري را از خود نشان دهند كه منجر به جلب اعتماد مردم ايران شود، احتمال دارد كه تغييرات در ساير حوزه ها هم آغاز شود. ولي بايد گفت حافظه تاريخي مردم ايران به هيچ وجه اعتماد به غرب ندارد. آيا مذاكرات هسته يي مي تواند در بي اعتمادي به غرب تغييري ايجاد كند؟
    پاسخ اين پرسش به رفتار اروپايي ها و امريكايي ها بستگي دارد كه تا چه ميزان در مذاكرات از خود حسن نيت نشان دهند و تا چه اندازه از زياده خواهي هاي خود دست بردارند. اگر اروپايي ها و امريكا در مسير اعتمادسازي درست عمل كنند اين احتمال وجود دارد كه پس از مذاكرات هسته يي تغييري در رويكرد مردم ايران صورت بگيرد. البته من چندان به اين بخش از قضيه خوش بين نيستم.

  2. # ADS
    Circuit advertisement
    تاریخ عضویت
    Always
    محل سکونت
    Advertising world
    نوشته ها
    Many

     

    حرز امام جواد

     

  3. #2
    مدیر بازنشسته Hamid آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Dec 2010
    محل سکونت
    تهران. پلاک 5
    نوشته ها
    2,061
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض

    سلام
    عراقچی :به مذاكرات غيرهسته‌‎اي ايران و آمريكا خوشبين نيستم
    نگران نباش عباس جان! کم کم به اون جاهاش هم خوشبین میشی
    [SIGPIC][/SIGPIC]
    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ] [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]- [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]

  4. #3
    مدیر بازنشسته Hamid آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Dec 2010
    محل سکونت
    تهران. پلاک 5
    نوشته ها
    2,061
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض عرض نکردم ؟!

    نادیده گرفته شدن خطوط قرمز نظام در مذاکرات هسته ای
    عراقچی بحث بر روی توان موشکی ایران در مذاکرات هسته ای را تایید کرد/ لزوم ورود مجلس برای صیانت از دستاوردهای نظامی کشور

    کمیل نقی پور – گروه بین الملل، رجانیوز: مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات هسته ای صراحتا اعلام کرد که موضوع موشک های جمهوری اسلامی در دستور کار مذاکرات قرار گرفته است.
    سید عباس عراقچی روز دوشنبه در گفتگو با خبرگزاری مهر در پاسخ به سوالی درباره مذاکره درباره موضوع موشکی ایران بر اساس قطعنامه های شورای امنیت گفت: ما هیچ مذاکره ای درباره سیستم های دفاعی کشورمان نمی کنیم.
    البته عراقچی بلافاصله ادامه داد: بر اساس توافق ژنو در طول مذاکرات به موضوع موشکی که در بند 9 قطعنامه 1929 شورای امنیت به آن اشاره شده است، پرداخته خواهد شد اما این به هیچ وجه به معنای اجرای قطعنامه نیست.
    معاون وزیر امور خارجه گفت: به اعتقاد ما زمانیکه این اطمینان ایجاد شود که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است، خود به خود به این معنا است که کلاهک های هسته ای هم برای موشک ها وجود ندارد و به این ترتیب فکر می کنیم نظر قطعنامه 1929 تأمین خواهد شد.
    در واقع عراقچی با تفکیک موضوع دفاعی ایران و با آنچه که موشک های باکلاهک هسته ای می خواند، درصدد القای این مطلب است که در مذاکرات هسته ای درباره توان دفاعی ایران مذاکره ای صورت نخواهد گرفت بلکه به ابهامات طرف مقابل درباره قابلیت حمل کلاهک های هسته ای توسط موشک های ایران آن هم بر مبنای درخواست قطعنامه شورای امنیت ، پاسخ داده می شود.
    اما برای بررسی این گزاره باید دو سند بین المللی درباره موضوع موشک های ایرانی، یعنی توافق ژنو و همچنین قطعنامه های شورای امنیت و همچنین اظهارات مقامات ایرانی و آمریکایی مورد بررسی قرار بگیرد، تا مشخص شود همانگونه که آقای عراقچی می گوید بحث نمایندگان ایران و 1+5 در مذاکرات هسته ای فقط محدود به کلاهک های هسته ای موشک های ایرانی می شود یا توان موشکی ایران را مدنظر دارد؟

    در توافقنامه ژنو درباره قطعنامه های شورای امنیت آمده است:
    گام های اضافی در میان اقدام های اولیه و گام نهایی، از جمله، در میان موارد دیگر، پرداختن به قطعنامههای شورای امنیت با نظر به اینکه ملاحظه شورای امنیت سازمان ملل در این موضوع به صورت «رضایت بخش» به نتیجه برسد.
    There would be additional steps in between the initial measures and the final step, including,
    among other things, addressing the UN Security Council resolutions, with a view toward
    bringing to a satisfactory conclusion the UN Security Council's consideration of this matter
    اما در بند قابل اجرای 9 ، قطعنامه 1929 شورای امنیت که علیه ایران به تصویب رسیده نیز آمده است: « ایران به هیچ گونه فعالیتی که به موشک های بالستیک با قابلیت پرتاب سلاح های هسته ای مربوط باشد، و از جمله پرتاب با فناوری موشک های بالستیک دست نخواهد زد، و کشورها تمامی اقدامات لازم را به عمل خواهند آورد تا از انتقال فناوری یا کمک های فنی به ایران که در ارتباط با چنین فعالیت هایی باشند جلوگیری کنند.»
    بر اساس این بند برخلاف اظهارات آقای عراقچی موضوع موشکی ایران تنها به موشک های با قابلیت حمل کلاهک هسته ای محدود نشده بلکه صراحتا موضوع تاکید شده است که ایران مجاز به استفاده لانچر یا سیستم پرتاب موشک بالستیک نیست .
    در واقع قطعنامه 1929 نه تنها موشک های بالستیک که تنها بر روی سیستم پرتاب بالستیک قابلیت شلیک دارند را غیرمجاز می داند بلکه استفاده از دیگر موشک های بر روی لانچر بالستیک را نیز ممنوع کرده است.
    هر چند قطعنامه شورای امینت درباره موضوع هسته ای ایران بر مبنای حقوق بین الملل غیرقانونی است با این حال تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در جریان مذاکرات ژنو با عقب نشینی از مواضع پیشین و با تایید مرجعیت شورای امنیت در حل و فصل اختلافات هسته ای، در عمل ایران را در موضع انفعال قرار دادند.
    به همین دلیل است که مقامات غربی معتقدند که اگر قرار است به تمامی قطعنامه های شورای امنیت رسیدگی شود، لاجرم باید موضوع موشکی ایران مورد رسیدگی قرار گیرد.
    نظر مقامات آمریکایی درباره برنامه موشکی ایران
    اما همانگونه که گفته شد برخلاف اظهار نظر برخی از مقامات ایرانی که موضوع موشکی ایران را تنها محدود به موشک هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته ای می کنند، مقامات آمریکایی با استناد به قطعنامه های شورای امنیت کاربرد و استفاده تمامی موشک های بالستیک و حتی سامانه پرتاب موشک بالستیک را غیر مجاز می داند.
    اظهارات مقامات آمریکایی و غربی موید این موضوع است.
    در جدول زیر بخشی از این اظهارات آمده است:


    اظهارات مقامات آمریکایی درباره محدود کردن توانایی موشکی ایران بر مبنای قطعنامه های شورای امنیت در حالی به صورت تلویحی از سوی عباس عراقچی تایید شده که بیش از این مقامات وزارت امور خارجه قاطعانه بحث درباره توان موشکی ایران در جریان مذاکرات هسته ای را غیرمعقول دانسته و تکذیب می کردند. حتی برخی از اخبار حاکی از آن است که آمریکا این پیشنهاد را مطرح کرده که ایران در نهایت می‎تواند تنها با برد ۵۰۰ کیلومتر موشک تولید کند.
    در چنین شرایطی مقامات وزارت امور خارجه با تغییر لحن درباره موضوع موشکی ایران،هم اکنون با تفکیک قائل شدن بین سیستم دفاعی ایران و توانمندی موشکی کشور، مذاکره بر سر توان موشکی را موجه می دانند.
    این در حالی است که توانایی نظامی ایران یکی از خطوط قرمز نظام در مذاکرات هسته ای به شمار می آید که مورد تاکید مقامات بلندپایه کشور نیز قرار گرفته است.
    222 نماینده مجلس نیز پیش از آغاز مذاکرات وین نیز در بیانیه ای با اشاره به ضرورت حفظ دستاوردهای ملت توسط تیم مذاکره کننده هسته ای ایران تاکید کرده بودند: «مذاکره‌کنندگان باید از طرح مباحثی درخصوص موضوعات دفاعی همچون توان موشکی در مذاکرات هسته‌ای جلوگیری کرده و حق ورود و یا گفت‌وگو در این زمینه را نخواهند داشت. در چنین شرایطی نمایندگان ملت بزرگ ایران از تیم مذاکرات هسته‌ای قویاً حمایت می‌کنند.»



    مطلب مرتبط با این تاپیک:
    http://www.noas.ir/f/forum400/thread68475.html


    موفق باشین.
    93/6/4

    [SIGPIC][/SIGPIC]
    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ] [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]- [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]

  5. #4
    مدیر بازنشسته Hamid آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Dec 2010
    محل سکونت
    تهران. پلاک 5
    نوشته ها
    2,061
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض

    وزارت خارجه آمریکا: هرگونه تحقیق و توسعه ایران خلاف توافق ژنو است
    تایید وقفه در فرآیند تحقیق و توسعه توسط صالحی
    کدام عبارت توافق ژنو راه R&D را بر روی ایران بست؟

    گروه بین الملل – رجانیوز: ابهامات در توافقنامه ژنو، ادامه فرآیند تحقیق و توسعه در صنعت هسته ای را با مشکل مواجه کرده است.
    به گزارش رجانیوز، رئیس سازمان انرژی اتمی گفته علی رغم در اختیار داشتن سانتریفیوژ پیشرفته IR8 به منظور فعالیت های تحقیق و توسعه با این حال هنوز گاز به این سانترفیوژ تزریق نشده است.

    علی اکبر صالحی با حضور در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه قابلیت سانتریفیوژهای ایران از 1.5 تا 2 سو به 24 سو در سانتریفیوژهای نسل 8 ارتقا یافته است، گفت: این سانتریفیوژهای جدید در برابر سانتریفیوژهای نسل قبل غول آسا است، ما هنوز به این سانتریفیوژها گاز تزریق نکرده ایم و نیاز به دستور رئیس جمهور دارد.
    در اسفندماه سال گذشته رسانه های غربی خبر داده بودند که ایران یک ماشین منفرد پیشرفته را در بخش تحقیق و توسعه «نطنز» نصب کرده و قصد گازدهی به آن را دارد اما این کار از دید 1+5 نقض توافق ژنو است و ایران باید آن را متوقف کند.

    پیش از این و در دی ماه سال گذشته معاون وزیر امور خارجه از مشاجرات تند میان ایران و 1+5 درباره نصب یک سانتریفیوژ پیشرفته (که بعهدها مشخص شد IR-8 بوده) خبر داده بود.
    عباس عراقچی 22 دی ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: «ورود 1سانتریفیوژ جدید پیشرفت سبب تشدید تفسیرهای 1+5 شده بود.
    وی با اشاره به این که کار بر روی ماشین های جدید حق ایران است ادامه داد: این موضوع سبب حساسیت 1+5 شده بود به طوری که آن ها دست به انجام تفسیرهای تنگ نظرانه ای در خصوص توافق نامه ژنو زدند.

    عضو تیم مذاکره کننده هسته ای با اشاره به این که مشاجرات بسیار تندی در این دوران صورت گرفت ، اظهار کرد: در پنج شنبه و جمعه گذشته موضوع اصلی در خصوص همین تفسیرهای تنگ نظرانه بود.
    عراقچی با اشاره به این که ما هیچ تفسیری را که حق تحقیق و توسعه را محدود کند قائل نیستیم گفت: 1+5 علی رغم تفسیرهایی که داشته است سانتریفیوژها ما را نیز قبول کردند به طوری که امروز صبح اشمیت تاییدیه شش کشور را در خصوص سانتریفیوژها گرفته است.»
    البته طبیعی است که نصب سانتریفیوژ به معنای راه اندازی آن حتی برای تست کردن نیست.
    برای اینکه یک سانتریفیوژ بتواند مراحل تست را بگذراند باید نصب و پس از آن تزریق گاز شود و در نهایت برای تست کامل آن باید فعالیت آن در یک آبشار 164 سانترفیوژی مورد ارزیابی قرار بگیرد. در واقع نصب یک سانتریفیوژ بدون راه اندازی آن فایده ای را نصیب ایران و دانشمندان هسته ای نمی کند.

    این موضوع یعنی عدم تزریق گاز به سانترفیوژ IR-8 در گزارش فورویه 2014 آمانو نیز قید شده است.
    در پاراگراف 30 این گزارش آمده است: «در چهارم دسامبر 2013 (13 آذر 1392)، ایران پرسشنامه اطلاعات طراحی به روز شده ای را درباره «سانتریفیوژهای جدید» تکی که این کشور آن را IR-8 نامگذاری و در بخش تحقیق و توسعه نطنز نصب کرده در اختیار آژانس قرار داد.»
    آژانس سپس شرح داده که این ماشین با UF6 گازدهی نشده و قابلیت غنی سازی آن تست نشده باقی مانده است.
    بر این اساس آنچه که مشخص است کشورهای 1+5 که با نصب یک سانترفیوژ پیشرفته مخالف هستند براساس تفسیر خود از توافقنامه ژنو زیر بار راه اندازی و تزریق گاز آن نرفته و نمی روند و به همین دلیل است علی رغم آنکه بیش از 9 ماه از نصب سانتریفیوژ IR-8 گذشته این سانتریفیوژ هنوز راه اندازی نشده است.

    در همین راستا جن ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شب گذشته در پاسخ به انتشار گزارشاتی مبنی بر اینکه ایران آزمایشات مکانیکی در زمینه شکل جدیدی از سانتریفیوژها انجام داده‌ است، گفت: ایران از نصب هرگونه سانتریفیوژهای پیشرفته جدید که برای اهداف غنی‌سازی یا انجام هرگونه تحقیق،توسعه یا تست سانتریفیوژهای جدید برای اهداف غنی‌سازی قابل استفاده است، در تأسیسات نطنز، منع شده است. هیچ دلیلی نمی‌بینیم که باور کنیم که این مورد نقض شود. آنها از برنامه اقدام مشترک پیروی کرده‌اند.

    ایران چرا فرآیند تحقیق و توسعه را متوقف کرده است؟
    مقامات کشورمان در حالی فرآیند تحقیق و توسعه درباره تست سانترفیوژ
    IR-8 را با فشار 1+5 متوقف کرده است که در توافق ژنو آمده ایران می تواند برنامه تحقیق و توسعه غنی سازی «کنونی» خود را بدون انباشت مواد ادامه دهد.
    آنچه که در توافقنامه ژنو به عنوان مبنای مذاکرات گام نهایی درباره موضوع تحقیق و توسعه آمده، این عبارت است:

    ایران کارهای تحقیق و توسعه تحت پادمان خود شامل کارهای تحقیق و توسعه «جاری» غنی سازی خود را که با هدف انباشت اورانیوم غنی شده صورت نمی گیرد، ادامه خواهد داد.
    · Iran will continue its safeguarded R&D practices, including its “current” enrichment R&D
    practices, which are not designed for accumulation of the enriched uranium.

    در ابتدای بررسی این بخش از توافقنامه باید اشاره کرد این بند از توافقنامه ژنو همانند برخی دیگر از بندهای آن، حقوق ایران بر اساس معاهده
    NPT را نادیده گرفته است.
    در ماده اول بند 4 معاهده NPT آمده است: هیچ نكته ای در ان پی ان نباید به گونه ای تفسیر شود كه «حق مسلم» هم پیمانان در انجام تحقیقات، تولید و استفاده از انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز را تحت تاثیر قرار دهد.
    بر اساس ماده 4 ان پی تی، این معاهده «هیچگونه محدودیتی » در مورد نوع تحقیقات هسته ای ، سطح و کیفیت آن که در چارپوب فعالیت های صلح آمیز از انرژی هسته ای، ایجاد نكرده است.

    با این حال تیم مذاکره کننده هسته ای ایران روز سوم آذرماه سال گذشته توافقی را امضا کردند که حق ایران در موضوع تحقیق و توسعه را با عبارت کارهای تحقیق و توسعه «جاری» محدود کرده است .
    درواقع کشورهای غربی با وارد کردن عبارت) current جاری) ، موضوع تحقیق و توسعه ایران را در حالت فعلی freeze )) کرده اند.

    به بیان دیگر بر اساس توافقنامه ژنو ایران نمی تواند فعالیت های تحقیق و توسعه خود را بیش از میزانی که هم اکنون جاری و در حال اجرای آن است پیگیری کند. هر چند که چنین بندی همانگونه که اشاره شد برخلاف معاهده NPT است.
    علاوه بر این از یک سو با freeze شدن موضوع تحقیق و توسعه و طولانی بودن فرآیند گام نهایی و از سوی دیگر پیشرفت علم و تکنولوژی در گذر زمان، عملا ایران از عرصه رقابت علمی در حوزه انرژی هسته ای عقب می ماند و دانش هسته ای ایران در 20 سال آینده و در سال 2034 (زمانی که از سوی کشورهای غربی به عنوان مدت گام نهایی عنوان شده) با دانش هسته ای سال 2014 باید وارد این عرصه شود.

    این در حالی است که بر اساس خطوط قرمز مشخص شده توسط رهبر معظم انقلاب درباره مذاکرات هسته ای که در تاریخ 20 فروردین 1393 در دیدار مدیران، متخصصان و کارشناسان سازمان انرژی اتمی عنوان شده، در نتیجه مذاکرات «حرکت علمی، هسته‌ای به هیچ وجه نباید متوقف یا کند شود» و «مذاکره کنندگان ایرانی باید بر ادامه تحقیق و توسعه و پیشرفت هسته‌ای پافشاری کنند.»

    پس از تایید بحث بر روی توان موشکی ایران در مذاکرات هسته ای توسط آقای عراقچی ، اظهارات علی اکبر صالحی را می توان دومین اظهارنظر رسمی مقامات دولت در سه روز اخیر دانست که بیانگر نادیده گرفته شدن خطوط قرمز نظام در مذاکرات هسته ای به حساب می آید.




    موفق باشین.
    93/6/7
    [SIGPIC][/SIGPIC]
    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ] [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]- [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]

  6. #5
    اگه نباشه جاش خالی می مونه سیدعلی313 آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jul 2014
    نوشته ها
    277
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    پیش فرض عراقچی: ممکن است برخی محدودیت‌ها را برای اعتمادسازی قبول کنیم

    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]

    معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت اجازه نمی دهیم موضوع موشکی ایران در مذاکرات با 1+5 مطرح شود.
    به گزارش مشرق، سید عباس عراقچی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی المیادین، در پاسخ به سوالی درباره مطرح شدن قدرت موشکی ایران در مذاکرات هسته ای گفت: مسئله توان موشکی ایران چند بار مطرح شد و ما به طور کامل این مسئله را برای طرف‌های مقابل تشریح کردیم که ما نمی توانیم درباره سامانه های دفاعی و تجهیزات نظامی و دفاعی خود بحث کنیم و به هیچ کسی اجازه نخواهیم داد وارد این مسئله شود.

    عراقچی با اشاره به پیشرفت درباره بعضی مسایل در مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 تاکید کرد: همچنان فاصله نسبتا زیادی در مواضع دو طرف وجود دارد.

    عراقچی با بیان اینکه هدف اصلی از توافقنامه ژنو فراهم کردن فضای مناسب و آرام برای مذاکرات اصلی بود گفت: هدف ما در مذاکرات کنونی رسیدن به توافقنامه فراگیر است و تصور می کنیم امکان دستیابی به نتایج مورد نظر وجود دارد، اما مسایل و مشکلات مطرح فراتر از چیزی است که ما تصور می کردیم. همچنان فاصله نسبتا زیادی در مواضع دو طرف وجود دارد.

    معاون وزیر امور خارجه افزود: ما درباره بعضی مسایل به یکدیگر نزدیک شدیم، اما مسایل اختلافی زیادی مطرح است و ما همچنان برای رسیدن به توافق تا بیست و چهارم ماه نوامبر آینده فرصت داریم.

    اهم اظهارات عضو ارشد تیم مذاکره کننده را به نقل از ایسنا بخوانید؛

    * برای دور جدید مذاکرات با گروه 1+5 در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در اواخر ماه سپتامبر آینده برنامه ریزی می کنیم و تا آن زمان ما به دیدارهای دوجانبه با بیشتر کشورهای عضو این گروه ادامه خواهیم داد و امیدواریم در این مدت بعضی از مسایل دشوار حل شود.

    * موضع ما در مذاکرات مبتنی بر حقوق هسته‌ای ملت ایران است که امکان معامله بر سر آن وجود ندارد. اگر به حقوق هسته ای ملت ایران احترام گذاشته شود و طرف مقابل از خواسته های غیرمنطقی دوری کند، به اعتقاد من دستیابی به راه حل کار دشواری نخواهد بود.

    * کلید موفقیت مذاکرات هسته ای پایبندی به توافقات انجام شده است، بر اساس توافقنامه ژنو هدف مذاکرات برطرف کردن نگرانیهای دو طرف مذاکره است و نگرانیها درباره امکان حرکت کردن ایران به سوی سلاح هسته ای و اعتمادسازی در این باره است و ایران در مقابل باید از حقوق هسته ای خود از جمله حق غنی سازی اورانیوم استفاده کند.

    * معادله برد - برد آن است که ما به خواسته های صلح آمیز خود برسیم و طرف مقابل هم اطمینان پیدا کند سلاح هسته ای وجود نخواهد داشت. در صورت پایبندی به این هدف و مطرح نشدن خواسته های غیرمنطقی، رسیدن به این توافقنامه واقعا امکان پذیر است. اگر کسی به دنبال دیگر اهداف سیاسی باشد و خواسته های غیر منطقی مطرح شود ما با مشکل روبرو خواهیم شد.

    * در پاسخ به سوالی درباره روند مذاکرات 11 سال گذشته در مورد پرونده هسته ای ایران : همه بخش های برنامه هسته ای ایران و ساختار و اهداف آن صلح آمیز است. به همین علت ما هیچ مشکلی با شفافیت، نظارت یا بازرسی بیشتر نداریم. اما اگر کسی بخواهد از این مسئله سوء استفاده کند و تحت عنوان بازرسی به اهداف دیگری برسد و به نام شفافیت به دنبال اطلاعات درباره مسایل و اماکن دیگر باشد، ما در مورد آن حساس و نگران هستیم و در برابر آن خواهیم ایستاد.

    * میز مذاکرات را رها نخواهیم کرد، ما برای مذاکرات آمادگی داریم و در رسیدن به راه حل مسالمت آمیزی برای پرونده هسته ای ایران جدی هستیم و به هیچ کسی اجازه نخواهیم داد حقوق هسته ای ایران را محدود یا لغو کند.

    *ممکن است بعضی از این فعالیت ها را برای مدت زمان مشخصی با هدف اعتمادسازی محدود کنیم، اما این مسئله به معنای صرف نظر کردن از حقوق هسته ای مان نیست.

    * در همه مذاکرات بین المللی که شمار شرکت کنندگان در آن بیش از دو کشور است، مذاکرات دوجانبه معمول است. زیرا برای کمک به پیشرفت مذاکرات و درک بهتر موضع همه طرف ها، ضروری است گاهی مذاکرات دوجانبه انجام شود. این مذاکرات دوجانبه فقط بین ما و آمریکاییها نیست، بلکه با همه کشورهای عضو گروه 1+5 است.

    * از سوی دیگر، بخش مهمی از تحریمها به قوانین آمریکا ارتباط دارد و آمریکاییها باید آنها را لغو کنند که شامل بخش مهمی از تحریمهای مالی، نفتی و بانکی است. به همین علت ما نیاز بیشتری به مذاکرات، رایزنی و هماهنگی با طرف آمریکایی داریم.

    * در پاسخ به سوالی درباره حضور ویلیام برنز معاون وزیر امور خارجه آمریکا در مذاکرات هسته ای با ایران به عنوان نماینده باراک اوباما و خبرها در مورد مذاکرات پنهانی با ویلیام برنز در یک کشور منطقه: آقای ویلیام برنز از دیپلمات های بلندپایه آمریکا و فرد دوم در وزارت امور خارجه این کشور است. به اعتقاد ما مشارکت او در مذاکرات مفید بود، زیرا باعث شد تبادل نظر در مذاکرات به طور مستقیم گسترش پیدا کند. اما از نظر ما مسئله مهم آن است که مذاکرات با آمریکایی‌ها به نوبه خود اساسی نیست.

    *ما فقط برای تامین منافع ایران مذاکره می کنیم و به دنبال مذاکره با آمریکا برای روابط دوجانبه یا درباره دیگر مسایل نیستیم. مشکلات قبلی با آمریکا همچنان وجود دارد و مخالفت ما با سیاست های استکباری آمریکا در خاورمیانه و حمایت این کشور از رژیم صهیونیستی همچنان مطرح است. ما سیاست های آمریکا را درباره بسیاری از مسایل بین المللی و منطقه ای رد می کنیم و درباره آن هیچ مذاکره ای با آمریکاییها نداریم.

    * در پاسخ به سوالی درباره چگونگی موفقیت هیئت ایرانی در مذاکرات اخیر هسته ای به ویژه توافقنامه ژنو}: نقاط قوت هیئت مذاکره کننده در پرونده هسته ای در واقع همان نقاط قوت جمهوری اسلامی ایران است. مقاومت ملت ایران در 10 سال گذشته کشورهای غربی در آمریکا و اروپا را به این نتیجه رساند تهدید نظامی نتیجه ای ندارد و تحریم های اقتصادی هم نتیجه بخش نیست و نمی‌تواند مشکلی را حل کند و به همین علت گریزی از مذاکره وجود ندارد.

    * اگر تحریم ها عامل مشارکت ما در مذاکرات بود، ما سال ها پیش این اقدام را انجام می دادیم. اما آنچه ایران را به مذاکره واداشت آن است که به علت دستاوردهای خود برگه های زیادی در اختیار دارد و به همین علت ایران از موضع قدرت در مذاکرات شرکت کرد.

    * در پاسخ به سوالی درباره میزان غنی سازی مورد نیاز ایران: ایران در واقع کشوری است که توانمندی هسته ای صلح آمیز دارد و این توانمندی ها برای تامین نیازهای ایران است نیاز ما به انرژی در چند سال آینده جدی است و بخش زیادی از نیاز ما به انرژی و برق باید از طریق انرژی هسته ای تامین شود. به همین علت ما به نیروگاه ها و راکتورهای جدید نیاز داریم. بنابراین باید سوخت این نیروگاه ها تامین شود.

    * در ژنو گفته شد ایران به غنی سازی اورانیوم ادامه خواهد داد، اما میزان و حجم آن بر اساس نیاز عملی ایران تعیین خواهد شد. این مسئله انکار ناپذیر است و نیاز ما صنعتی است و ما باید به سطح تولید صنعتی سوخت برسیم.

    * در پاسخ به این سوال که آیا تحولات منطقه ای تاثیری بر روند مذاکرات هسته ای ندارد؟: ما تلاش زیادی کردیم تا هیچ مسئله ای بر موضوع هسته ای و مذاکرات هسته ای تاثیر نگذارد. اما به طور طبیعی در جهان سیاست و سیاست بین الملل همه چیز بر همه چیز تاثیرگذار است. امکان ندارد تحولات منطقه تاثیری بر مذاکرات هسته ای نداشته باشد. اما درباره این تحولات به عنوان مثال مسئله اوکراین. ما، روسها، غربیها و آمریکا تلاش کردیم به هیچ مسئله ای اجازه ندهیم بر مذاکرات هسته ای تاثیر بگذارد.

    * در پاسخ به این سوال که اگر مذاکرات شکست بخورد، چه شرایطی به وجود خواهد آمد؟: اجازه بدهید به سناریوهای مثبت و خوب فکر کنیم. همواره جایی برای سناریوهای بد وجود دارد. هیچ کسی نمی خواهد مذاکرات به نتایج مورد نظر نرسد و هیچ کسی نمی خواهد به اوضاع قبلی باز گردیم. همه تلاش می کنند به توافق خوبی برای همه طرف ها دست پیدا کنیم.

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 12
    آخرين نوشته: 25-01-2014, 13:00
  2. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 17-08-2013, 20:52
  3. پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 17-08-2013, 11:22
  4. شكست آمريكا در تجاوز احتمالي به خاك ايران حتمي است
    توسط safaeei در انجمن نظامی ، جنگ افزار
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 24-05-2013, 14:35

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
کانال سپاه