نمایش نتایج: از 1 به 2 از 2

موضوع: ۶ ویژگی مهم یاران موعود عصر(عج)

  1. #1
    مدیر ارشد انجمنهای نورآسمان محب المهدي (عج) آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jan 2009
    نوشته ها
    20,737
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    Post ۶ ویژگی مهم یاران موعود عصر(عج)



    وقتى امام زمان عجّل اللّه تعالى فرجه الشّریف ظهور نمایند، همه مردم دنیا را مورد خطاب قرار داده، پیام اسلام و عدالت را به تمام افراد ابلاغ مى‌نمایند. در آن هنگام هركس سخنان حضرت را بپذیرد، جزء یاران وى مى‌شود. لذا در روایات آمده است: كسانى جزء یاران امام مى‌شوند كه شبیه خورشید و ماه ‌پرستان بوده‌اند، یعنى تا این حد از خدا و اسلام دور بودند، تا چه رسد به اهل سنت كه به خدا و پیامبر اسلام معتقدند. و این یاران ویژگی ها و خصوصیاتی دارند که آنها را از دیگران متمایز می سازد.
    مهم‌ترین ویژگى‌هاى یاران حضرت مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشّریف كه در روایات به آن اشاره شده عبارت‌اند از:

    ۱- بینش عمیق
    یاران امام مهدی(علیه السلام) از بینشی عمیق و ژرف، نسبت به خداوند، امام، انسان و هستی برخوردارند:
    الف) بینش عمیق نسبت به حق تعالی
    این معرفت آن چنان استوار است که نه شبهات در آن خللی ایجاد می کند و نه تردید ها و شکست ها در حریمش راه می یابد. امام علی(علیه السلام) می فرمایند:
    «مردانی که خدا را آن چنان که شایسته است، شناخته اند، و آنان یاوران مهدی(علیه السلام) در آخر الزمان اند.» (۱) همچنین امام صادق(علیه السلام) در وصف یاران امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می فرمایند: «آنان مردانی اند که گویا دل هایشان پاره های آهن است و از سنگ سخت ترند و هیچ تردیدی در ذات خداوند ندارند.» (۲)
    ب) بینش عمیق نسبت به امام
    یاران امام مهدی(علیه اسلام)، امام خود را می شناسند و به او اعتقاد دارند. امام سجاد(علیه السلام) در این خصوص فرموده اند: «آنان به امامت امام مهدی (علیه السلام) اعتقاد راسخ دارند.» (۳) این معرفت، معرفت به «حق ولایت» است. یعنی، فهم این حقیقت که ایشان از من، به من نزدیک تر و سزاوارترند. نتیجه ی این بینش عمیق، محبت و اطاعت است.
    ج) بینش عمیق نسبت به انسان و هستی
    یاران حضرت در اهداف بلند پایه و حرکت فراگیرشان، آرمان های کم ارزش و اهداف کم مایه را دنبال نمی کنند. با تأمل در خویشتن و استعدادهای شگفت انگیزشان، قدر و عظمت خو را می یابند و مسیر بودن دنیا و سالک بودن خویش را می فهمند. آنان با این نگاه به معبودی پیوند می خورند که از تمام کاستی ها و زشتی ها مبرا است و می تواند آنان را سرشار و ظرفیت هایشان را تکمیل کند.
    آنان به بهانه ی نواندیشی از امام خود سبقت نمی گیرند و گرچه پشت سر ایشان در حرکتند ولی پای از دام ها بر می گیرند، تا از ایشان فاصله نگیرند. آنان نه تنها مطیع اند، بلکه برخلاف بسیاری که بهانه ی فقدان زمینه، امکانات، سختی راه و… را دارند، از خدمت به ایشان و اهدافشان شانه خالی نمی کنند
    ۲- عبادت
    یاران امام مهدی(علیه السلام) از پیشوای خود الگو گرفته و روزها و شب ها را با ذکر شیرین حق سپری می کنند. به روایاتی چند در این زمینه اشاره می کنیم:
    الف) پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) در مورد آنان می فرمایند: «آنان در طریق عبودیت اهل جدیت و تلاشند.» (۴)
    ب) امام علی(علیه السلام)، عبادت و راز و نیاز یاوران امام مهدی(علیه السلام) را این گونه ترسیم می کنند:
    «در دل شب، از خشیت خداوند، ناله هایی دارند مانند ناله ی مادران پسر مرده.» (۵)

    ۳- محبّت
    دل های یاران امام مهدی(علیه السلام)، سرشار از محبت ایشان است. این علاقه مندی تا بدان حد است که حتی زین اسب ایشان را مایه ی برکت می دانند و به آن تبرک می جویند: امام صادق(علیه السلام) می فرمایند:
    «به عنوان تبرک بر زین اسب امام دست می کشند.» (۶)
    چه بسیار است فاصله ی میان ما و یاران او، چرا که ما از جان و حتی وقت خود، برای ایشان سهمی قرار نداده ایم و چه اهداف و آرمان هایی از ایشان که به جهت سستی ما بر زمین مانده و چه دعوت هایی از ایشان که بی پاسخ مانده است؟!!!
    ۴- اطاعت
    مقدم داشتن خواست حضرت، بر خواست خود از دیگر شاخصه های یاوران امام مهدی(علیه السلام) است. امام صادق(علیه السلام) در این خصوص فرموده اند: «اطاعت آنان از امام، از فرمانبرداری کنیز در برابر مولایش بیشتر است.» (۷)
    آنان نیک می دانند که حق، با امام است و امام با حق. آنان به بهانه ی نواندیشی از امام خود سبقت نمی گیرند و گرچه پشت سر ایشان در حرکتند ولی پای از دام ها بر می گیرند، تا از ایشان فاصله نگیرند. آنان نه تنها مطیع اند، بلکه برخلاف بسیاری که بهانه ی فقدان زمینه، امکانات، سختی راه و… را دارند، از خدمت به ایشان و اهدافشان شانه خالی نمی کنند. در اطاعت ایشان، اهل جدیت و تلاشند و برای بر زمین نماندن آرمان های ایشان، خود را به آب و آتش می زنند و از هیچ کوششی فرو گذاری نمی کنند.
    یاران حضرت در اهداف بلند پایه و حرکت فراگیرشان، آرمان های کم ارزش و اهداف کم مایه را دنبال نمی کنند. با تأمل در خویشتن و استعدادهای شگفت انگیزشان، قدر و عظمت خو را می یابند و مسیر بودن دنیا و سالک بودن خویش را می فهمند
    ۵- شجاعت
    اگر جهاد و مبارزه جهانی و فراگیر است، پس یاران ایشان هم باید شجاعت و جسارتی در خور و عزم هایی پولادین داشته باشند؛ چرا که بدون آن، قدم ها یارای حرکت نخواهد داشت. اهل بیت(علیهم السلام) شجاعت آنان را این گونه توصیف می کنند. امام علی(علیه السلام) می فرمایند: «همه، شیرانی اند که از بیشه ها خارج شده اند و اگر اراده کنند، کوه ها را از جا بر می کنند.» (۸)

    ۶- بردباری
    در راه تحقق آرمان های جهانی امام مهدی(علیه السلام) مشکلات و مصائب فراوانی را به جان می خرند ولی از سر اخلاص و تواضع، عمل خود را هیچ می پندارند و به جهت هجوم سختی ها و تحمل مشقت ها، بر خداوند منت نمی گذارند. امام علی(علیه السلام) می فرمایند:
    «قوم … لم یمنّوا علی الله بالصّبر و لم یستعظموا بذل أنفسهم فی الحق»؛(۹) «یاران مهدی(علیه السلام) کسانی اند که به جهت بردباری شان بر خداوند منت نمی گذارند و از این که نقد جان خوش را در کف اخلاص نهاده اند، احساس بزرگی نمی کنند».
    خـلاصـه کـلام ایـنـکـه تـدبـّر در روایـات یاد شده معلوم می کند که آنان افرادی معمولی نیستند. بلکه انسان هایی الهی و نیروهایی زبده، لایق و کاردان، اصحاب سرّ امام زمان(علیه السلام) هستند.

    پی نوشت ها:
    ۱) علامه مجلسی، بحار الانوار، ج ۵۷، ص ۲۲۹؛‌صافی گلپایگانی، منتخب الأثر، ص ۶۱۱,
    ۲) همان، ج ۵۲، ص ۳۰۸,
    ۳) صافی گلپایگانی، منتخب الأثر، ص ۲۲۴؛ علامه مجلسی، بحارالانوار، ج ۳۶، ص ۳۸۶,
    ۴) همان، ج ۳۶، ص ۲۰۷,
    ۵) کامل سلیمان، یوم الخلاص، ج ۱، ص ۲۲۴,
    ۶) علامه مجلسی، بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۰۸,
    ۷) همان.
    ۸) کامل سلیمان، یوم الخلاص، ج ۱، ص ۴۱۴,
    ۹) ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه ج ۹.

  2. # ADS
    Circuit advertisement
    تاریخ عضویت
    Always
    نوشته ها
    Many

     

    حرز امام جواد

     

  3. #2
    مدیر ارشد انجمنهای نورآسمان محب المهدي (عج) آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Jan 2009
    نوشته ها
    20,737
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال

    Post انتظار فرج چیست؟ - مهم -




    گفتاری بسیار مهم از استاد نخاولی درباره چیستی انتظار فرج و منتظران واقعی
    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]

    گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین نخاولی؛
    در بین الطلوعین ظهور هستیم
    داشتن انتظار واقعی، روحیه جهاد را تقویت کرده و استمرار می بخشد. این رغبت به ظهور امام زمان عجل الله همان رغبت به استقرار حاکمیت دین در همه ارکان جامعه است پس می بایست هر چقدر می توانیم همین جامعه اسلامی خود را به این مدل نهایی نزدیک کنیم و لازمه این مطلب هم آن است که از خودمان شروع کنیم و خود سازی دائمی داشته باشیم.

    مراقب فتنه های آخرالزمانی باشید
    حجت الاسلام نخاولی با بیان این که برخی از بزرگان می گویند، ما در بین الطوعین ظهور هستیم، اذعان کرد: نکته خیلی مهم که می بایست همیشه در نظر داشته باشیم این است که محکمات بحث آخرالزمان را به خوبی بشناسیم، تا متشابهات ما را به اشکال نیاندازد. چرا که اگر به محکمات ملتزم نباشیم، دچار فتنه های مختلف می شویم، از جمله آن ها فتنه ها می توان به جریان احمد بن حسن یمانی یا فیلمی که چند سال پیش ساختند و علائمی را از ظهور را مطرح کردند، اشاره کرد.


    این استاد حوزه با اشاره به روایت منقول از امام معصوم علیه السلام که می فرمایند: «الفتنةُ اذا اَقبَلَت تَشَبّهت و اذا اَدبَرت تنبّت»، خاطر نشان کرد: فتنه زمانی که می آید، به خاطر موجی و ابهامی که ایجاد می کنند، سبب می شود بسیاری از مردم ظن و گمان به صحت یک موضوع باطل کنند و همان را برای خودشان برگزینند. پس باید مراقب فتنه ها باشیم، چرا که فتنه ها در آخرالزمان زیاد می شود.


    وی تصریح کرد: در واقع یکی از کارهای شیطان این است که فتنه های متعدد ایجاد کند و یا مصادیق و موارد جعلی فراوانی عرضه کند، بعد هیچکدام صادق نبوده و محقق نشود تا مردم در مواجهه با موارد مختلف علائم ظهور، چشم امید ببندند، در این هنگام این شبهه را در اذهان مردم بیاندازد که همچنانی که این ماجراها و علائم پوچ بود، اصل وجود حضرت بقیه الله الاعظم روحی له الفدا هم واقعیت ندارد، تا در نهایت بتواند مردم را نا امید کند و وجود حضرت را هم انکار کنند.

    تبیین روایت «کَذَب الوقاتون»
    نویسنده کتاب نگرشی دیگری به قرآن در تبیین سرّ و حکمت این کلام معصومین علیهم الاسلام که فرمودند:«کَذَب الوقاتون»(1) گفت:معصومین علیهم السلام تاکید می کنند، کسانی را که وقت مشخص می کنند کاذب اند و شما حرف آن ها را تصدیق نکنید تا مردم در کثرت این فتنه ها به اصل مهدویت مشکوک و منکر نشوند.


    حجه الاسلام نخاولی افزود: حتی اگر کسی از بزرگان، برای خودش به نحوی علائمی آشکار شد، نمی تواند آن را علنی مطرح کند، چرا که اولا ممکن است به لوح محفوظ احاطه نداشته باشد و چه بسا خداوند بَدائی در بحث فرج حاصل کند و فرج به تعویق بیافتد و ثانیا در صورت عدم تحقق این وعده خصوصا از سوی کسانی که مردم اعتقادشان را از آن ها می گیرند، سبب سستی عقیده مردم می شود. پس روحانیون و بخصوص علما در این قضایا می بایست خیلی با دقت حرکت کنند و هر مطلبی را هر جایی مطرح نکنند.


    وی با بیان این مطلب که شناخت محکمات قرآنی در این بحث بسیار مهم است؛ اذعان کرد: از آیات قرآن بر می آید که در آخر الزمان جبهه حق، جنگی با یهود دارد و این از محکمات قرآنی است که می فرماید، یهود دو جنگ و فتنه جهانی برپا می کند که یکی قبل از ظهور و دیگری در آستانه ظهور است که در نهایت به دست لشگر حضرت ولی عصر عجل الله منهدم و نابود می شوند. این بحث در تفسیر سوره اسراء (2) مطرح شده است.


    این استاد حوزه افزود: این جریانِ جنگ در آخرالزمان در کتب خود یهودیان هم آمده است و به همین خاطر تلاش می کنند، جبهه مقابل خود را که ملت های مسلمان هستند را به جان هم بیاندازند تا مشغول نابود کردن و کشتار یکدیگر باشند.


    نویسنده کتاب نگرشی دیگری به قرآن گفت: از محکمات بحث آخر الزماناین است که یهودیان دشمن اصلی مومنین اند و بعد نوبت به مشرکین و کفار می رسد.خداوند در آیه قرآن می فرماید: (لَتَجِدَنَّ أَشَدَّالنَّاسِ‏ عَداوَةً- لِلَّذِینَ آمَنُوا الْیَهُودَ وَ الَّذِینَ أَشْرَکُوا)(3) می توان به جرئت گفت که سر دسته جنود شیطان، یهود است.

    هزار ماه، نهایت زمان سلطنت و قدرت ظالم
    حجه الاسلام نخاولی خاطر نشان کرد: از محکمات دیگر این است که قرآن می فرماید، طول عمر یک ظلم مستمر و پایدار بیش از هزار ماه نخواهد بود و در نهایت قدرت و سلطنتش از بین خواهد رفت. این بحث بر طبق تفسیر سوره قدر که می فرماید شب قدر از هزار ماه برتر است از هزار ماهی که در آن شب قدر نباشد، و طبق آن روایت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله که در مورد شجره ملعونه (4) در قرآن بیان فرمودند، بنی امیه ظالمانی هستند که هزار ماه بیشتر دوام نمی آورند و بعد به سوره قدر استناد کردند، قابل استنباط است.


    این استاد حوزه در ادامه اذعان کرد: با توجه به این چند مقدمه، می توان نکاتی را استنباط کرد. به عنوان نمونه شما اگر ظلم مستمر رژیم غاصب صهیونیستی( که منشاء و مبدء ظلم ها و فتنه های مختلف جهان است).را که از سال 1948 به رسمیت شناخته شده است را مبدا آغاز ظلم های آن ها بدانید و با وجود اینکه هزار ماه حدود 80 سال شمسی می شود، نهایت ظلمی که این یهودی های صهیونیست بتوانند مرتکب شوند، تا سال 2028 خواهد بود که نهایتا 13 سال دیگر قدرت و هیمنه آن ها درهم خواهد شکست و نابود می شود.

    وی با بیان این مطلب که جهالت، خباثت و غفلت مثلثی شیطانی است که سبب جنایت و ظلم مستمر خواهد داشت و جرثومه فساد و تباهی است که این سه ویژگی در رژیم صهیونیستی جمع است. تصریح کرد : صهیونیست ها چون همین مطالب را در کتاب های خودشان دارند، برای اینکه در آن جنگ بزرگ قبل از ظهور، در تلاش اند دشمن مقابل خود را ازبین ببرند. آن ها به دنبال این هستند که حریف را به خود مشغول کند تا با دستان خودش نابود شود. به همین علت، مسلمانان را به جان یکدیگر انداخته اند و شما مشاهده می کنید که در چند سال اخیر، تمام جنگ های موجود، در کشورهای اسلامی مثل یمن، عراق، سوریه، فلسطین، چچن، میانمار و دیگر ملت های مسلمان صورت می پذیرد.


    این استاد دانشگاه با بیان این مطلب که مهمتر از وقایع بیرونی، وقایع درونی است؛ گفت: حفظ و تعالی اهداف و ارزش های انقلاب اسلامی بسیار کلیدی و مهم است، چرا که همه کشورهای مسلمان چشم امیدشان به نظام اسلامی ایران است و هر اتفاقی در درون برای ما بیافتد، بازتاب محسوسی در معاملات بین المللی صورت می گیرد به همین جهت درون جامعه، حساسیت بالایی دارد. برخی آنچنان شعار رفاه و معیشت داده اند که عده ای از مردم گزینه مورد اول زندگی شان را تامین همین موارد قرار داده اند و حاضرند عزت و شرافت خویش را بفروشند و ذلت و خواری را برای تامین معیشت شان خریداری کنند.


    وی در ادامه گفت: درون مرزهای ایران اسلامی. مردم باید به بلوغ کامل برسند تا جایی که حاضر نباشند، با ظالمین کنار بیایند، که اگر از چنین نشود، همان حادثه ای که بر سر قوم حضرت موسی علیه السلام رخ داد، که با ظالمین سازش کردند و خدا هم از یاری آن ها دست برداشت، دوباره محقق خواهد شد. (أَ تَسْتَبْدِلُونَ‏ الَّذِی هُوَ أَدْنی‏ بِالَّذِی هُوَ خَیْرٌ اهْبِطُوا مِصْراً فَإِنَّ لَکُمْ ما سَأَلْتُمْ‏ )(5)

    ظهور مبتنی بر یاران آماده، محکم و راسخ پا رکاب است
    نویسنده کتاب نگرشی دیگری به قرآن خاطر نشان کرد: آمادگی لازم برای ظهور در جبهه حق آنچنان که شایسته است، محقق نشده و نیاز به فعالیت و کار بیشتری است. چرا که ظهور مبتنی بر یاران آماده است و حداقل می بایست یک دهم جمعیت شیعه و در نتیجه مسلمان محکم و راسخ پای رکاب حضرت باشند و البته قرار نیست این حادثه قرن ها زمان ببرد، بلکه خداوند اگر مقدر بداند، بستر آن را به سرعت فراهم کرده و پذیرش حق را از سوی مردم جهان سهل و آسان قرار می دهد. خداوند متعال در قرآن می فرماید، (یا أَیُّهَا النَّبِیُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِینَ عَلَی الْقِتالِ- إِنْ یَکُنْ مِنْکُمْ عِشْرُونَ‏ صابِرُونَ یَغْلِبُوا مِائَتَیْنِ- وَ إِنْ یَکُنْ مِنْکُمْ مِائَةٌ یَغْلِبُوا أَلْفا) (6) یاران حضرت باید یک به ده باشند تا پیروزی حاصل شود و این پیروزی هم قرار است با اصحاب و اسباب و علل طبیعی حاصل شود، و قرار نیست حضرت در جنگ ها شکست بخورند.


    حجه الاسلام نخاولی با اشاره به این مطلب که وظیفه بسیار سنگین است، اضافه کرد: وظیفه ما زمینه سازیبرای ظهور حضرت است. حال این بستر سازی در گام اول با کسب آمادگی کامل در خودمان و در گام دومبا مهیا کردن جامعه اسلامی محقق می شود. گام سوم این است که جهان اسلام را به هم تقریب و نزدیک کرده و آن ها را با حقایق آشنا کنیم و در گام چهارم جهان را برای شنیدن و پذیرش سخنان حق حضرت آماده کنیم و در این بین نقش خواص از حوزه های علمیه و دانشگاه ها بسیار پررنگ و خطیر است.

    گفتگو: احسان کفشدار طوسی

    ---

    1. الکافی/ج‏1 / 368 / باب کراهیة التوقیتص 368:مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَی عَنْ سَلَمَةَ بْنِ الْخَطَّابِ عَنْ عَلِیِّ بْنِ حَسَّانَ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ کَثِیرٍ قَالَ: کُنْتُ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع إِذْ دَخَلَ عَلَیْهِ مِهْزَمٌ فَقَالَ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاکَ أَخْبِرْنِی عَنْ هَذَا الْأَمْرِ الَّذِی نَنْتَظِرُ مَتَی هُوَ فَقَالَ یَا مِهْزَمُ کَذَبَ‏الْوَقَّاتُونَ‏ وَ هَلَکَ الْمُسْتَعْجِلُونَ وَ نَجَا الْمُسَلِّمُونَ.

    2. آیات 4 تا 7 سوره اسراء.

    3. سوره مائده ، آیه 82.

    4. سوره اسراء : «اذ قلنا لک ربک احاط بالناس و ما جعلنا الرویا التی اریناک الا فتنة للناس و الشجرة الملعونة فی القران و نخوفهم فما یزیدهم الا طغیانا کبیرا ».


    5. البقرة 61.

    6. سوره انفال آیه 65.
    [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. ویژگی منتظران ظهور در کلام امام صادق(ع)
    توسط سیدعلی313 در انجمن امام جعفر صادق علیه السلام
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 21-05-2016, 09:21
  2. بررسی تخصصی گلکسی اس 6 اج (Galaxy S6 Edge)
    توسط محب المهدي (عج) در انجمن کلوپ گوشی های موبایل و تبلت ها
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 12-04-2015, 08:03
  3. ۶ ویژگی مهم یاران موعود عصر
    توسط محب المهدي (عج) در انجمن امام زمان عجل الله تعالی فرجه
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 23-11-2014, 09:31
  4. رد پاي جواني در ادبيات
    توسط يادشهيد در انجمن ادبیات و شعر ( علوم انسانی )
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 05-03-2012, 17:50
  5. نخستين قبضه خمپاره 120 توسط شهيد چمران ساخته شد
    توسط محبّ الزهراء در انجمن جبهه و جنگ
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 18-06-2011, 16:10

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
کانال سپاه