انسانها از همان ابتدا و با بوجود آمدن تمدنهای کوچک محتاج حمل و نقل در اجتماع خودشان بودند و برای تامین این نیازشان چرخ را اختراع کردند که خیلی از مشکلات حمل و نقل را برطرف نمود و با ترقی اجتمتع بشری حمل و نقل به یکی از احتیاجات زندگی انسان بدل گشت. حمل و نقل تهران نیز با این رویکرد بنیان گذاشته شد و تا پیش از سال 1353 به نام دفتر فنی ترافیک در شهرداری به کار مشغول بود. اما در همان سال اساسنامه ای در انجمن شهر تهران تصویب شد و از آن به بعد با نام سازمان [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ] شناخته شد.
این سازمان یکی از سازمان هایی است که زیرنظر حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران فعالیت می کند و این سازمان از 5 معاونت و تعدادی واحد سازمانی تشکیل شده که وظیفه هایش را به موازات برنامه های تصویبی شورای اسلامی شهر تهران انجام می دهد.
در اساسنامه سازمان حمل و نقل تهران هدفهای زیر برای این سازمان تعیین شده است: برنامهریزی، سیاستگذاری، طراحی، آموزش، نظارت و هماهنگی در امر حمل و نقل تهران بزرگ و همچنین ترافیک این شهر، برای جابجایی ایمن، ارزان، سریع و راحت انسان و کالا.
در اساسنامه برای سازمان ترافیک و حمل و نقل تهران مواردی نیز به عنوان رسالت و وظیفه سازمان معین شده است:
تدوین سیستم برنامهریزی و نظارت حمل و نقل تهران و اجرای آن
امکان سنجی طرح ها و پروژه ها و بررسی آنها
تدوین استانداردها و ضوابط و آئین نامههای لازم
شناسایی انواع کاربری زمین و تشخیص مراکز تولید و جذب سفر
انجام مطالعات و تحقیقات مورد نیاز حمل و نقل درون شهری تهران
تهیه آمار و اطلاعات مربوطه و ارتباط با مراکزاطلاعاتی
تهیه برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت
شرکت فعال در مجامع ملی و بین المللی آموزشی، پژوهشی و مطالعاتی
تدوین سیاست ها و خط مشی های لازم
تاکید بر رعایت مسایل زیست محیطی در کلیه طراحی ها، سیاست گذاری ها و تدوین استانداردها
از طرح های موفقیت آمیزی که برای برطرف کردن تراکم رفت و آمد وسایل نقلیه در تهران تاکنون به مرحله اجرا درآمده است که پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی به منظور رفع تراکم تردد وسایل نقلیه در تهران به اجرا گذاشته شده است، طرح های مرحلهای بهبود نسبی ترافیک در مرکز شهر با اجرای سیستم محدوده طرح ترافیک میباشد.
مطالعات حاکی از آن است که تا سال 1409 سفرهای درون شهری از دوازده میلیون به حدود 19 میلیون، شامل سفرهای شهرهای اقماری خواهد رسید و در یک دوره 25 ساله تقریبا 60% بیشتر خواهد یافت.
شهر تهران بنا به دلایل تاریخی ٬ اجتماعی ٬ سیاسی و اقتصادی و حضور صنایع و مشاغل كه اغلب نقش فراشهری و ملی دارند ٬ 30% صنایع كشور ٬ 640/000 فعالیت شغلی و 400/000 واحد صنفی را در خود جای داده و موجب شده است كه ۴۴ % سفرهای درون شهری تهران به منظور فراهم آوردن كالا٬ خدمات و اشتغال صورت گیرد كه بیش از دو میلیون سفر در روز خواهند داشت. بنابراین در نگاه کلی باتوجه به سرانه های تجاری در تهران كه 1/8 و صنعتی ۲ / ۷ است، می توان دریافت كه این آمار از ۴ شهر بزرگ كشور نیز بیشتر است. همینطور كانونهای شغلی٬ به خاطر قرار داشتن در شریانهای اصلی و مبادی ورودی و خروجی شهر٬ حمل و نقل كالا و كاركنان٬ انجام امور اداری و نبود مدیریت اصولی تقاضا در حمل و نقل شهری و ترافیك نقش بسیار مؤثر دارند.
در دوره جدید با توجه به تغییرات مورد نیاز و در روش اجرایی واحد صدور آرم و ایجاد سیستمهای مکانیزه جهت سهولت گردش کار و جلوگیری از مراجعات غیرضروری، به منظور پاسخگویی بهتر و سریعتر به متقاضیان، به حداقل رساندن خطاها و نیز در جهت تحقق اهداف شهر الکترونیک بر پایه شهروندمداری، سازمان حمل و نقل تهران به سیستم نرم افزاری صدور آرم کاملاً مکانیزه مجهز گردیده است.