گروه بينالملل: قيام عاشورا رمز ماندگاری دين اسلام و مظلوميت حضرت علیاصغر(ع)، طفل شيرخواره امام حسين(ع)، نيز رمز ماندگاری قيام عاشوراست.
«صادق رمضانی گلافزانی» كارشناس فرهنگ بينالملل
«صادق رمضانی گلافزانی»، كارشناس فرهنگ بينالملل، در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) با بيان اين مطلب گفت: ما بر اين اعتقاديم كه طبق آيات قرآن كريم، آنانی كه قصد خاموش كردن نور الهی را دارند؛ هرگز به آرزوی شيطانی خود نخواهند رسيد و معتقد هستيم كه از زمانی كه پيامبر(ص) فرمودند «ان الحسين مصباح الهدی و سفينة النجاة»، نور امام حسين(ع) همه جهان را فرا گرفت و با يقين میگوييم كه عاشورا رمز ماندگاری دين پيامبر(ص) بوده و حضرت علیاصغر(ع) نيز رمز ماندگاری عاشوراست.
وی افزود: اميدواريم با تلاشهای كميته علمی و تحقيقات راهبردی مجمع بزرگداشت جهانی حضرت علیاصغر(ع) در آيندهای نه چندان دور شاهد راهاندازی دانشگاه بينالمللی علوم تربيتی حضرت علیاصغر(ع) و نيز كرسیهای عاشوراشناسی در بسياری از دانشگاههای جهان باشيم و اين مهم را باور داشته باشيم كه اگر اصحاب خرد و انديشه از فرصت طلايی انقلاب اسلامی كه تجلی حقيقی آرمانهای امام حسين(ع) در عصر حاضر است، استفاده نكنند، معلوم نيست كه اين فرصت بار ديگر تكرار شود يا نه.
رمضانی در ادامه با اشاره به اهميت برگزاری همايش بزرگداشت جهانی حضرت علیاصغر(ع) تصريح كرد: از اهميت برگزاری اين نشست طی روزهای گذشته آن است كه هر ساله شاهد واكنشهای منفی مخالفان اين نهضت يعنی مبتكران نظريه اسلامهراسی در سراسر جهان هستيم كه به نمونههايی از آن اشاره خواهيم كرد.
يك كارشناس فرهنگ بينالملل: دشمنان اسلام نه تنها با فرافكنیهای رسانهای نتوانستهاند ملتهای بيدار جهان بهويژه نسلهای جوان جوامع را از گرايش و تشرف به اسلام باز دارند بلكه هرروز شاهد تحقق آيه شريفه «رأيت الناس یَدْخُلُونَ فِی دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا» هستند؛ قطعاً اين گرايش واسلامپذيری در پرتو انقلاب اسلامی ايران كه ريشه در كربلای امام حسين(ع) دارد بهوقوع پيوسته است
وی اضافه كرد: در دانشگاه «محمدبن سعود» عربستان، جمعی از دانشجويان با صدور بيانيهای كه شبكه تلويزيونی «وصال» وابسته به وهابيت، آن را پخش كرد با عبارت «اياكم والعالمية علی اصغر» (از جهانیشدن علیاصغر برحذر باشيد) طی هشداری از همه طرفداران انديشه وهابيت خواستند كه مانع از جهانیشدن انديشه و افكار حضرت علیاصغر(ع) و رسيدن پيام كربلا به بشريت شوند و دليل آن را تهجر و ضديت اين انديشه با آرمانهای پيامبر اسلام(ص) عنوان كردهاند(!)
اين كارشناس فرهنگ بينالملل در بخش ديگری از سخنانش تأكيد كرد: همچنين گروهی از نژادپرستان رژيم صهيونيستی كه تحت فرماندهی «عواديا يوسف»، خاخام افراطی يهودی و رهبر معنوی حزب «شاس»، فعاليت میكنند، در تجمع اعتراضی خود در آمريكا و همزمان در لندن كه بخشهايی از آن در بعضی از شبكههای ماهوارهای ضد اسلامی از جمله «نجات تیوی» پخش شد، بر ضد همايش شيرخوارگان اعلام موضع و برپايی همايش بينالمللی حضرت علیاصغر(ع) را ترويج نسلكشی در قرن معاصر عنوان كردند؛ در ضمن برخی از شبكههای تلويزيونی لسآنجلسی نيز كه توسط عوامل مزدور و مخالف اسلام راهاندازی شدهاند؛ در محكوميت همايش شيرخوارگان، همصدا با رسانههای رژيم اشغالگر و نيز سازمانهای غيردولتی نژادپرست در ديگر كشورهای غربی از جمله نروژ، سوئد، هلند و آلمان ادامه حضور كودكان با لباسهای همرنگ در اولين جمعه ماه محرم را همچون بمبهای اتمی كه نابودكننده نسلهای بشری است، قلمداد كرده و آن را اقدامی غيرتربيتی و قرون وسطايی دانستند.
گرايش جوانان به اسلام در سرتاسر جهان، در سايه انقلاب اسلامی ايران است
وی دليل اين حملات سازماندهیشده عليه برگزاری همايش بينالمللی حضرت علیاصغر(ع) را چنين تحليل كرد: با توجه به سفرهايی كه به كشورهای مختلف اروپايی داشتهام، اين هجمه گسترده را اينگونه تحليل میكنم كه دشمنان اسلام نه تنها با فرافكنیهای رسانهای نتوانستهاند ملتهای بيدار جهان، بهويژه نسلهای جوان جوامع، را از گرايش و تشرف به اسلام باز دارند؛ بلكه هر روز شاهد تحقق آيه 2 سوره نصر «وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا»( و ببينى كه مردم دستهدسته در دين خدا درآيند) هستند؛ قطعاً اين گرايش و اسلامپذيری در پرتو انقلاب اسلامی ايران كه ريشه در كربلای امام حسين(ع) دارد بهوقوع پيوسته است.
رمضانی توضيح داد: چندی پيش در دانشگاه «لايدن» هلند گروهی از مستشرقان و اسلامشناسان موضوع نهضت عاشوراشناسی را با محوريت حضرت علیاصغر(ع) به بحث گذاشتند و آثار تربيتی پرداختن به شخصيت تأثيرگذار طفل شيرخواره كربلا را مورد توجه جدی قرار دادند؛ سؤال مهم اين است كه چرا رسانههای غربی و وهابی نسبت به اين راز ماندگاری كربلا يعنی حضرت علیاصغر(ع) واكنشهای سريع نشان میدهند و مخاطبان خود را از تفكر، پيرامون شخصيت حقيقی و حقوقی او باز میدارند؟ قطعاً پاسخ اين است كه اباعبدالله الحسين(عليه السلام) با به صحنه آوردن ايشان پيامی جهانی برای همه ادوار تاريخی داشتهاند، شايد بتوان اينگونه گفت كه امام حسين(ع) تربيت نسل منتظر ظهور حضرت حجت(عج) را صرفاً از گذرگاه دانشگاه تربيتی حضرت علیاصغر(ع) میدانست و چنانچه بتوان با استعانت به فرهنگ عاشورا و بهرهمندی از تأثير شخصيتی حضرت علیاصغر(ع) نسلهای ظلمستيز و مظلومياور را تربيت كرد میتوان مسير نهضت عاشوراشناسی را تا ظهور، با تدبير و برنامهريزی طی كرد.
اين كارشناس فرهنگ بينالملل علاقهمندان نهضت عاشورا را آزادیخواهان جهان توصيف و عنوان كرد: در نگاهی منصفانه و جامعهشناختی، امروز شاهد هستيم كه علاقمندان به اين نهضت انسانساز صرفاً مسلمانان شيعه نيستند؛ بلكه بسياری از برادران اهل سنت محب اهل بيت(عليهمالسلام) و نيز جمع قابل توجهی از مسيحيان و يهوديان مؤمن و خردمند كه وصف اين گروه از آنان را در آياتی از قرآن كريم هم میخوانيم، به خيل عظيم عاشوريان پيوستهاند؛ امروز رسالت همايش بينالمللی حضرت علیاصغر(ع) معطوف به همه آحاد بشريت در سراسر جهان است و گواه آن نيز علاقمندی به مشاركت جهانی در اين همايش از 30 كشور جهان و هزار شهر ايران است كه اميدواريم با اطلاعرسانی بهتر و تشكيل كميته رسانهای، هر ساله بر جمع اين عشاق حسينی(ع) افزوده شود.
صادق رمضانی گلافزانی: در نگاهی منصفانه و جامعهشناختی، امروز شاهد هستيم كه علاقمندان به اين نهضت انسانساز صرفاً مسلمانان شيعه نيستند بلكه بسياری از برادران اهل سنت محب اهل بيت(عليهم السلام) و نيز جمع قابل توجهی از مسيحيان و يهوديان مؤمن و خردمند كه وصف اين گروه از آنان را در آياتی از قرآن كريم هم میخوانيم، به خيل عظيم عاشوريان پيوستهاند
وی افزود: ماندگاری اين مسير نورانی در پرتو افزايش كمّی و كيفی توانمندیها است كه همافزايی و تقويت ايمان رهروان و بهويژه پيشگامان و مؤسسان اين حركت الهی به نتايج آن را موجب خواهد شد.
رمضانی در پايان سخنانش اظهار كرد: بايد با بهرهگيری از عصر رسانه و فناوری اطلاعات و نيز ماهوارهها و فضای مجازی بيش از پيش در شكلگيری نهضت عاشوراشناسی با محوريت شخصيت والای حضرت علیاصغر(ع) برای آمادهسازی زمينههای ظهور حضرت مهدی(عج) همت ورزيده و تعجيل كنيم و فرمايش مولا علی(ع) را كه فرمودند «الفرصة تمر مر السحاب فانتهزوا فرص الخير» (فرصتها همچون ابر در گذرند بشتابيد و از اين فرصتهای خوب بهره گيريد) و شعر حافظ شيرازی را كه گفته است «قدر وقت ار نشناسد دل و كاری نكند // بس خجالت كه از اين حاصل اوقات بريم» الگوی راه خويش قرار دهيم. [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
[برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
پایگاه باب الحوائج شهید حضرت علی اصغر علیه السلام
[برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ] [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
سه شنبه 20 مهر 1389 12:21:07 شماره خبر :671811 يك كارشناس فرهنگ بينالملل:
همايش علیاصغر(ع) احيای يك ارزش تاريخی ميان نسل منتظر است
گروه بينالملل: همايش بينالمللی «بزرگداشت حضرت علیاصغر(ع)» در راستای احيای يك ارزش تاريخی در ميان نسلی است كه يا بالفعل از منتظران ظهور هستند و يا از منتظران بالقوه حضرت وليعصر(عج) به شمار میروند.
«صادق رمضانی گلافزانی»، كارشناس فرهنگ بينالملل
«صادق رمضانی گلافزانی» كارشناس فرهنگ بينالملل در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) با بيان اين مطلب گفت: همايش حضرت علی اصغر(ع) با الهام از آيات و انديشههای نبوی و نگاهی جهانی درصدد است تا بتواند مراكز علمی ـ مطالعاتی و راهبردی ايجاد كند كه اين مراكز نقش تعليم و تربيت انسان را بر عهده بگيرند.
وی افزود: هدف از اين همايش، حركت از عالم قول به عالم فعل است؛ امروز شاهديم كه در كشورهايی چون هلند، بلژيك، انگلستان و آمريكا و خيلی از كشورهای غربی نام حضرت علی اصغر(ع) به واسطه فعاليتهای اين همايش، در خانه مسيحيان و يهوديان وارد شده و حتی واكنش برخی رسانههای جهان را در پی داشته است؛ به طوری كه در اولين سال برگزاری اين همايش جهانی، برخی سايتهای غربی در واكنشی منفعلانه، موضعی منفی عليه اين همايش گرفتند و هشدار دادند كه اگر اين فعاليت ادامه پيدا كند، نظم نوين جهانی دوام نخواهد داشت.
رمضانی در ادامه تصريح كرد: اين رسانهها در اخبار خود اينگونه استدلال كردند كه در نظم نوين جهانی، انسان نبايد نگاهی ماورای طبيعی داشته باشد، در حالی كه اين همايش تلاش میكند در تقابل با نظم نوين جهانی، نگاه انسان را از دنيای مادی به آخرت معطوف دارد؛ در روزنامههای غربی آمده بود كه همايش علی اصغر(ع) در صدد است، اميد را مجدداً در ميان نسلهای بشری ايجاد كند و به همين دليل بايد از تمامی مؤسسات دولتی و غير دولتی جهان غرب خواست تا در واكنشی سريع مانع از ادامه آن شوند.
صادق رمضانی گلافزانی: علی اصغر(ع) جدای از يك شخصيت حقيقی كه نياز به بررسی دانشگاهی و نگارش هزاران كتاب دارد، در جايگاه حقوقی خود نيز بايد مورد توجه قرار گيرد؛ اين همايش به دنبال رونمايی از شخصيت حقوق علی اصغر(ع) و تفهيم ناگفتههايی از تاريخ كربلا به همه اصحاب انديشه است
وی اضافه كرد: به دنبال اين فراخوان، اولين نشست زنان غيرمسلمان مقيم لندن برگزار شد و آنان در اين تجمع با در دست داشتن پلاكارد و پارچهنوشتهايی كه كودكی را آغشته به خون نشان میداد، میخواستند بگويند كه همايش بزرگداشت حضرت علی اصغر(ع) در صدد نسلكشی(!) است و با اين تبليغات مانع از توسعه آن شوند؛ ولی در همين زمان، مؤسسه «امام رضا(ع)» در بلژيك، مؤسسه «كوثر» آمستردام هلند و مسجد جامع شهر «ديورن» آلمان در واكنش به اين تبليغات منفی، طی مراسمی، شخصيت علی اصغر(ع) را مورد بررسی قرار دادند و او را نه به عنوان يك طفل، بلكه به عنوان يك فرهنگ و الگو معرفی كردند كه میتواند مدلی برای انسان نيمهجان و نيم مردهای باشد كه امروز غرب در آن گرفتار است.
اين كارشناس مسائل فرهنگی در بخش ديگری از سخنانش با اشاره به نتايج مورد نظر از برگزاری اين همايش جهانی اظهار كرد: آنچه در اين همايش دنبال میشود فرهنگسازی، شناخت و ايجاد شور و شوق در حوزه عاشوراشناسی است؛ عاشورا در يك روز رقم خورد و در اين روز بهترين انسانها جان خود را برای ادامه راه پيامبر(ص) فدا كردند؛ با توجه به اينكه در اين روز از كودك شيرخوار تا بالاترين سنين در صحنه جنگ حضور داشتند، میتوان عاشورا را به عنوان يك تاريخ تربيتی برای بشريت در تمام اعصار مورد توجه قرار داد و از هر يك از شركتكنندگان در صحنه عاشورا به عنوان يك موجود انسانساز نام برد.
وی توضيح داد: علی اصغر(ع) جدای از يك شخصيت حقيقی كه نياز به بررسی دانشگاهی و نگارش هزاران كتاب دارد، در جايگاه حقوقی خود نيز بايد مورد توجه قرار گيرد؛ اين همايش به دنبال رونمايی از شخصيت حقيقی و حقوقی علی اصغر(ع) و تفهيم ناگفتههايی از تاريخ كربلا به همه اصحاب انديشه است.
رمضانی تأكيد كرد: علی اصغر(ع) شخصيتی عاشوراساز برای نسل زمان خود و نسلهای زمان ما تا عصر ظهور است، با علی اصغر(ع) فرهنگ عاشوراشناسی آغاز میشود؛ در واقع يكی از محورهای برگرفته از شخصيت حقوقی وی ترسيم تابلويی تربيتی است، در روز عاشورا علی اصغر(ع) نمادی است از كودكی برای آينده، امام حسين(ع) با آوردن اين طفل در صحنه كربلا در صدد بيان اين نكته بود كه كودكان خود را در مراحل مختلف بايد مورد توجه قرار دهيم؛ مشاركت يك طفل در جهاد الهی حكايت از آن دارد كه والدين بايد فرزندان خود را طوری تربيت كنند كه ظلمستيز باشند.
وی در ادامه، كودك را پلی ميان خانواده و جامعه دانسته و عنوان كرد: يكی ديگر از اهداف حضور علی اصغر(ع) در صحنه كربلا اين است كه ما كودك را برای خود نمیخواهيم؛ كودك پلی است بين خانواده و جامعه؛ نام حضرت علی اصغر(ع) زنده ماند، چون وی احياگر يك تفكر است، چون فرهنگ عاشوراشناسی با او رقم خورد.
رمضانی توضيح داد: همايش علی اصغر(ع) نه فقط برای جامعه ايرانی بلكه برای تمامی انسانهايی كه در روی زمين زندگی میكنند، اين پيام را دارد كه اميدوارانه و با نگاه به آينده میتوان نسلی را تربيت كرد كه در كنار خدمات اجتماعی، از بنبستی كه امروز بشريت در آن گرفتار شده است و آن بنبست «بیخدايی» است؛ خارج شوند و به عنوان بندهای پويا، منتظر و با نشاط در تمامی صحنهها اعم از اجتماعی، اقتصادی، دينی و فرهنگی نقش ايفا كنند؛ در كنار اين اهداف، اين همايش تلاش میكند كه فرهنگ عاشوراشناسی را به عنوان رشتهای در دانشگاههای بزرگ صاحب كرسی كند.
كارشناس فرهنگ بينالملل: آنچه مسلم است، هدف از تمركز بر محورهايی از تاريخ گذشته، ماندن در آن زمان تاريخی نيست بلكه حركتی است رو به جلو با تكيه بر اصل عبرت گرفتن از اين حادثه بزرگ
وی عنوان كرد: امروز در نروژ، مالزی و كنيا شاهد هستيم كه تجمعهايی علمی صورت گرفته و انديشمندان درصدد احيای كرسی علی اصغرشناسی در مؤسسات علمی اين كشورها هستند؛ اميدواريم اين همايش جهانی بتواند پلی ارتباطی بين همه شخصيتهای علمی در سراسر جهان باشد.
اين كارشناس فرهنگ بينالملل در پاسخ به سؤالی مبنی بر پيام همايش حضرت علیاصغر(ع) به جهانيان اظهار كرد: اين همايش خطاب به تمام مادران مسيحی، يهودی، مسلمان، بودايی و پيروان مكاتب بشری، اين پيام را دارد كه زادن، هدف خلقت نيست، زادن برای عبد بودن، هدف خلقت است و اگر بتوانيم بندهای را تربيت كنيم در واقع توانستهايم علی اصغر(ع) را بشناسيم، امروزه شاهد فقدان فرهنگ علی اصغر(ع) در جهان هستيم؛ البته بايد به اين امر توجه داشت كه علی اصغر(ع)، علی اصغر میشود چون پدری چون امام حسين(ع) دارد و قبل از اينكه علیاصغر(ع) را بشناسيم بايد امام حسين(ع)، حضرت علی(ع) و قبل از همه، پيامبر(ص) را بشناسيم.
وی در پايان سخنانش تأكيد كرد: آنچه مسلم است، هدف از تمركز بر محورهايی از تاريخ گذشته، ماندن در آن زمان تاريخی نيست؛ بلكه حركتی است رو به جلو با تكيه بر اصل عبرت گرفتن از اين حادثه بزرگ؛ هفت سال است كه مراسم بزرگداشت جهانی حضرت علیاصغر(ع) برگزار میشود؛ اين مراسم از مهديه تهران آغاز و سپس در حرم حضرت معصومه(س) در قم، كاشان، اصفهان و سمنان برگزار شد؛ در سال دوم، اين همايش به صورت بينالمللی در كربلا، نجف، حله، كوت، بغداد، بحرين، كويت، عربستان سعودی(احساء و قطيف و توابعشان)، قطر، عمان، سوريه، لبنان، كانادا، آمريكا، استراليا، تايلند، دانمارك، سوئد، هلند، افغانستان، پاكستان، هندوستان و كشورهای آفريقايی ادامه پيدا كرد و امسال چهارمين همايش بينالمللی «بزرگداشت حضرت علی اصغر(ع)» در مشهد مقدس مصادف با ولادت با سعادت امام رضا(ع) در روزهای 26 و 27 مهر سال جاری برابر با 10 و 11 ذیقعده 1431 در محل سالن اجلاس قدس، كتابخانه مركزی آستان قدس رضوی برگزار خواهد شد.
[برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
پایگاه باب الحوائج شهید حضرت علی اصغر علیه السلام
[برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ] [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]
تعداد زيادی از شخصيتهای علمی، مذهبی و مسئولان احيای مراسم همايش شيرخوارگان حسينی در بيش از 700 شهر ايران، تعدادی از نمايندگان اتحاديه راديو و تلويزيونهای اسلامی و نيز نمايندگان دفاتر مراجع تقليد در این مراسم حضور داشتند. به گزارش شیعه آنلاین، اجلاس بین المللی مسئولین مجمع بزرگداشت جهانی علی اصغر (ع) در روزهای 26 و 27 مهر ماه سال جاری برابر با 10 و 11 ذی قعده 1431 هجری در شهر مشهد مقدس در محل سالن اجلاس قدس، کتابخانه مرکزي آستان قدس رضوي با حضور دهها تن از اساتید حوزه و دانشگاه، و مداحان و هنرمندان از 11 کشور جهان برگزار شد.
گفتنی است نمايندگان حاضر در این اجلاس از کشورهای عربستان سعودی، کويت، عراق، لبنان، قطر، تونس، بحرين، ایالات متحده آمريکا، کانادا، پاکستان و هندوستان بودند.
شایان ذکر است تعداد زيادی از شخصيتهای علمی، مذهبی و مسئولان احيای مراسم همايش شيرخوارگان حسينی در بيش از 700 شهر ايران، تعدادی از نمايندگان اتحاديه راديو و تلويزيونهای اسلامی و نيز نمايندگان دفاتر مراجع تقليد در این مراسم حضور داشتند.
پایگاه باب الحوائج شهید حضرت علی اصغر علیه السلام
[برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ] [برای مشاهده لینک ها باید عضو انجمن ها باشید . ]